Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:58

Lante schreef:
Volgens mij moet je zelf beter lezen. Ben wel uitgepraat, kortzichtig en hypocriet gedoe, dat vind ik. En als ik volgens jou niet goed lees,misschien komt dat dan wel om dat jij niet goed kan verwoorden wat jij bedoelt... ;)


:= dacht even dat het overmij ging, maar gelukkig... fijne dag ! {:} want het is zooooon lelijke smiley

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:03

Nee hoor, ik neem aan dat jij het je medemens met een beperking niet misgunt om het beste in zichzelf en het paard naar boven te halen en dat jij niet denkt dat dat op kosten van de staat gebeurd. :)

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:05

Lante schreef:
Nee hoor, ik neem aan dat jij het je medemens met een beperking niet misgunt om het beste in zichzelf en het paard naar boven te halen en dat jij niet denkt dat dat op kosten van de staat gebeurd. :)


nee hoor :) sommige dingen vind ik wat uit verhoudingen, maar toch. en ik werk zelf ook niet helemaal 100... maar rij hierdoor gewoon geen wedstrijden.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:12

De meeste gewone mensen rijden geen topsport, de meeste mensen met een beperking ook niet, het is niet voor iedereen weg gelegd, naast talent en doorzettingsvermogen moet je ook geld hebben, dat hebben er maar weinig. Geldt voor mensen met en mensen zonder beperking overigens. Het is bepaald niet zo dat mensen met een handicap meer kansen krijgen dan een ander, ik snap dus het probleem niet.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:14

Lante schreef:
De meeste gewone mensen rijden geen topsport, de meeste mensen met een beperking ook niet, het is niet voor iedereen weg gelegd, naast talent en doorzettingsvermogen moet je ook geld hebben, dat hebben er maar weinig. Geldt voor mensen met en mensen zonder beperking overigens. Het is bepaald niet zo dat mensen met een handicap meer kansen krijgen dan een ander, ik snap dus het probleem niet.


:) daar komt een hele andere discussie :P het vooral geld grote factor kan ik nog paginas over uitweiken :D maar dit geldt voor iedereen. niet alleen para. bij beide vind ik het maar niks. ( sorry voor wie ik nu beledig )

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:17

@ turquoises: misschien kan je beter even een eigen topic openen, en daarin een discussie voeren over waarom mensen wedstrijden rijden en de beste willen zijn ;). Het is hier namelijk een beetje (erg) off-topic.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:19

@unihorses: Dat mag je vinden, maar wat is er volgens jou dan uit verhouding? Dat begrijp ik niet. Ik zou niet graag mijn lijf en leven willen ruilen met een paralympisch kampioen, dus tsja... Ik zie het probleem niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41726
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:40

Ik heb Frank Hosmar vandaag nog twee proeven zien rijden en ik moet zeggen, ik ken maar weinig mensen die zo'n nette proef neerzetten! Hij heeft dan ook verdiend gewonnen, beperking of niet (ik heb geen idee wat hij heeft en dat doet er imo ook niet toe). Het zijn wat mij betreft mensen zoals hij (en dan niet eens om de beperking, maar om de kwaliteit van rijden) die de lat voor de valide ruiters en amazones weer wat hoger leggen.

Tevens ken ik nog een amazone die ook met een dispensatiepas deelneemt aan reguliere wedstrijden. Alleen maar leuk! We hebben zelfs samen nog even in een viertalteam gereden. Hoewel het bij haar overduidelijk is dat ze een handicap heeft, rijdt ze toch erg netjes en keurige punten. Inmiddels heeft ze zich ook geselecteerd voor het para-olympische team. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Enkel respect voor deze mensen :).

Qwillion

Berichten: 1060
Geregistreerd: 22-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:31

Mousmous schreef:
Ik hoop ook niet dat ik iemand voor het hoofd stoot, maar vind het ook een beetje vreemd. Gehandicaptensport is er voor gehandicapten die zo beperkt zijn dat ze niet regulier aan sport kunnen doen, zoals mensen in een rolstoel, die starten alleen in die speciale wedstrijden. Als je met jouw handicap en dispensatie goed presteert in de reguliere sport, zoals dat idd gebeurt in de paardensport, waarom zou je dan bij de gehandicapten starten, dat blijkt dan toch niet nodig te zijn? Maar je kan bij de gehandicapten dan natuurlijk wel naar de grotere kampioenschappen. Frank Hosmar is daar een goed voorbeeld van, heeft zijn eigen dressuurstal, traint paarden voor anderen, start op reguliere wedstrijden, maar ging daarbij ook naar de paralympics in London, in grade IV geloof ik. Ik weet eerlijk gezegd niet veel van die grades af.


Hier ben ik het ook mee eens, dit is dan ook altijd mijn motivatie geweest om niet bij gehandicapte sport te rijden. Al heb ik recht op Dispensatie regelingen. Voor mij is de kick en prestatie om mn paard recht gericht en ontspannen zn proef te laten lopen.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 08:04

Al doe je in de reguliere sport goed mee met je beperking, de top bereik je niet. Onder gelijken wel, vandaar de aangepaste sport. Wat is er op tegen? Imo niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 09:00

Misschien moeten we mannen en vrouwen dan ook niet meer apart beoordelen...
Ik kan toen ik nog fanatiek aan mountainbiken deed best meekomen met de mannen, maar als we tegelijk beoordeeld werden kon ik met 100% zekerheid zeggen dat ik geen enkele kans had om ooit te winnen.

Ik snap heel goed dat er mensen zijn met een beperking die alleen regulier willen rijden, maar ik snap net zo goed dat je je wil meten met mensen die gelijke mogelijkheden hebben.

Kan me er ook niets bij voorstellen dat je er wat tegen kan hebben om als valide sporter tegen een minder valide sporter te rijden. Met zweep of teugellus heeft hij/zij nog altijd een achterstand. En is het alleen maar top als diegene zijn paard toch helemaal netjes voorelkaar heeft

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:08

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 10:33

Ik had ergens gelezen dat er nu ook andere proeven gaan komen juist om de reden die jij noemt Nobel01 .
Zodat je "gewoon" bij de "B" kan beginnen.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 11:58

-.
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:15

Peppertree schreef:
Heb dat ook wel eens gehad. Iemand die zelf meerdere keren Z gestart heeft startte met een paard dat ook Z liep in het L2. Toen won ze. Ja duhh..Normaal gesproken maakt het me geen drol uit tegen wie ik rij, maar dat vond ik toch wel wat zuur.

Dit kan toch niet? Ik dacht dat je in de klasse uit moest komen waar je beide in hebben gezetten. Dus Z paard en Z ruiter moeten in Z starten M ruiter en L1 paard moeten in L1 starten

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:31

Ja... Dat dacht ik dus ook. Daarom plaatste ik het, het verbaasde me.

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:36

_San87_ schreef:
Ik heb Frank Hosmar vandaag nog twee proeven zien rijden en ik moet zeggen, ik ken maar weinig mensen die zo'n nette proef neerzetten! Hij heeft dan ook verdiend gewonnen, beperking of niet (ik heb geen idee wat hij heeft en dat doet er imo ook niet toe). Het zijn wat mij betreft mensen zoals hij (en dan niet eens om de beperking, maar om de kwaliteit van rijden) die de lat voor de valide ruiters en amazones weer wat hoger leggen.

Tevens ken ik nog een amazone die ook met een dispensatiepas deelneemt aan reguliere wedstrijden. Alleen maar leuk! We hebben zelfs samen nog even in een viertalteam gereden. Hoewel het bij haar overduidelijk is dat ze een handicap heeft, rijdt ze toch erg netjes en keurige punten. Inmiddels heeft ze zich ook geselecteerd voor het para-olympische team. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Enkel respect voor deze mensen :).


Hij won vandaag het Z1 in Almelo. Maar de meningen blijven alsnog over hem verdeeld. Een beperking hebben, en winnen in zowel para als normale sport. Wint hij dan omdat hij door het para gesponsorde lessen krijgt, of wint hij omdat zijn handicap niet veel invloed heeft? Ik heb hem namelijk van redelijk dichtbij een paard aan zijn kop zien sjorren, nou, zo lukt het mij niet eens en voor zover ik weet zit ik niet in de para sport...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41726
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 13:44

Roxxiejj schreef:
_San87_ schreef:
Ik heb Frank Hosmar vandaag nog twee proeven zien rijden en ik moet zeggen, ik ken maar weinig mensen die zo'n nette proef neerzetten! Hij heeft dan ook verdiend gewonnen, beperking of niet (ik heb geen idee wat hij heeft en dat doet er imo ook niet toe). Het zijn wat mij betreft mensen zoals hij (en dan niet eens om de beperking, maar om de kwaliteit van rijden) die de lat voor de valide ruiters en amazones weer wat hoger leggen.

Tevens ken ik nog een amazone die ook met een dispensatiepas deelneemt aan reguliere wedstrijden. Alleen maar leuk! We hebben zelfs samen nog even in een viertalteam gereden. Hoewel het bij haar overduidelijk is dat ze een handicap heeft, rijdt ze toch erg netjes en keurige punten. Inmiddels heeft ze zich ook geselecteerd voor het para-olympische team. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Enkel respect voor deze mensen :).


Hij won vandaag het Z1 in Almelo. Maar de meningen blijven alsnog over hem verdeeld. Een beperking hebben, en winnen in zowel para als normale sport. Wint hij dan omdat hij door het para gesponsorde lessen krijgt, of wint hij omdat zijn handicap niet veel invloed heeft? Ik heb hem namelijk van redelijk dichtbij een paard aan zijn kop zien sjorren, nou, zo lukt het mij niet eens en voor zover ik weet zit ik niet in de para sport...


Ik heb hem alleen nog maar netjes en correct zien rijden, dus over dat laatste kan ik niet oordelen :). Daarnaast, dat hij wint in de normale sport vind ik ook niet zo gek, de beste man zit als een huis en heeft zijn paard (ik zag hem rijden met Alphaville) keurig lopen. Dat hij een handicap heeft doet daar naar mijn mening niet aan af, hij was in Almelo ook gewoon de beste (toen ik hem zag rijden, that is, vandaag niet gezien).

Misschien wint hij wel door een combinatie van beide :). Ik weet niet wat voor handicap hij heeft (jij wel?), maar ik vraag me wel af waar die 'afgunst' bij die verdeelde meningen vandaan komt, hebben zij er nooit bij stilgestaan dat hij wint omdat hij een erg goede proef neerzet? Misschien wel ondanks zijn handicap?

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 18:54

Roxxiejj schreef:
_San87_ schreef:
Ik heb Frank Hosmar vandaag nog twee proeven zien rijden en ik moet zeggen, ik ken maar weinig mensen die zo'n nette proef neerzetten! Hij heeft dan ook verdiend gewonnen, beperking of niet (ik heb geen idee wat hij heeft en dat doet er imo ook niet toe). Het zijn wat mij betreft mensen zoals hij (en dan niet eens om de beperking, maar om de kwaliteit van rijden) die de lat voor de valide ruiters en amazones weer wat hoger leggen.

Tevens ken ik nog een amazone die ook met een dispensatiepas deelneemt aan reguliere wedstrijden. Alleen maar leuk! We hebben zelfs samen nog even in een viertalteam gereden. Hoewel het bij haar overduidelijk is dat ze een handicap heeft, rijdt ze toch erg netjes en keurige punten. Inmiddels heeft ze zich ook geselecteerd voor het para-olympische team. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Enkel respect voor deze mensen :).


Hij won vandaag het Z1 in Almelo. Maar de meningen blijven alsnog over hem verdeeld. Een beperking hebben, en winnen in zowel para als normale sport. Wint hij dan omdat hij door het para gesponsorde lessen krijgt, of wint hij omdat zijn handicap niet veel invloed heeft? Ik heb hem namelijk van redelijk dichtbij een paard aan zijn kop zien sjorren, nou, zo lukt het mij niet eens en voor zover ik weet zit ik niet in de para sport...


En dat sjorren doen niet-para-ruiters niet?????
En het wel/niet kunnen betalen van dure prive-lessen is ook geen issue voor andere ruiters???

Volgens mij gaat de vergelijking hier behoorlijk mank :P
Het blijft blijkbaar lastig om je voor te stellen dat een mens met een min of meer zichtbare beperking ook talent kan hebben... en dat paardensport sowieso een 'oneerlijke' sport is.

KasparovX
Berichten: 204
Geregistreerd: 12-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:40

Ik zie sowieso niet in waarom er speciale wedstrijden voor gehandicapten zijn. Als mensen er plezier aan beleven is dat natuurlijk prima, net zoals onderlinge wedstrijden. Hetzelfde geldt voor speciale wedstrijden voor vrouwen, zoals bij hardlopen.
Maar ik zie het zo: de één mist een bepaalde lichamelijke functionaliteit, de ander mist mentaal iets, de ander financieel, de ander in zijn omgeving (ouders die niet meewerken) enzovoort. Om een echte topper te worden moeten deze dingen allemaal samenkomen, of bepaalde kwaliteiten moeten zo groot zijn dat ze andere tekortkomingen weer te niet doen.
De beste wint, en dat is misschien niet eerlijk omdat je bij je geboorte andere dingen hebt meegekregen. Maar dat is waar wedstrijden om draaien.
Van mij mogen gehandicapten ook meerijden met reguliere wedstrijden, eventueel met aanpassingen. Maar ze moeten wel door de jury op dezelfde wijze beoordeeld worden als de andere deelnemers. En dat is denk ik moeilijk voor een jury, die zullen toch snel in gedachten vervallen als “Wauw, dat is knap met zo’n handicap!” Maar goed, dat is een uitdaging voor de jury en niet voor de deelnemer.

friendly
Berichten: 8400
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:43

Hardloopwedstrijden voor vrouwen is een beetje slecht vergelijkingsmateriaal he? Dat is gewoon een fysiek verschil met de man. En voor de verschillen van de minder valide mensen zijn er grades. Plus als er geen para wedstrijden zouden mogen zijn....koudbloeden dat? Kwpn en weet ik het allemaal?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:49

KasparovX schreef:
Ik zie sowieso niet in waarom er speciale wedstrijden voor gehandicapten zijn. Als mensen er plezier aan beleven is dat natuurlijk prima, net zoals onderlinge wedstrijden. Hetzelfde geldt voor speciale wedstrijden voor vrouwen, zoals bij hardlopen.
Maar ik zie het zo: de één mist een bepaalde lichamelijke functionaliteit, de ander mist mentaal iets, de ander financieel, de ander in zijn omgeving (ouders die niet meewerken) enzovoort. Om een echte topper te worden moeten deze dingen allemaal samenkomen, of bepaalde kwaliteiten moeten zo groot zijn dat ze andere tekortkomingen weer te niet doen.
De beste wint, en dat is misschien niet eerlijk omdat je bij je geboorte andere dingen hebt meegekregen. Maar dat is waar wedstrijden om draaien.
Van mij mogen gehandicapten ook meerijden met reguliere wedstrijden, eventueel met aanpassingen. Maar ze moeten wel door de jury op dezelfde wijze beoordeeld worden als de andere deelnemers. En dat is denk ik moeilijk voor een jury, die zullen toch snel in gedachten vervallen als “Wauw, dat is knap met zo’n handicap!” Maar goed, dat is een uitdaging voor de jury en niet voor de deelnemer.

:x Jij bent gezond van lijf en leden veronderstel ik?

KasparovX
Berichten: 204
Geregistreerd: 12-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:50

Ik vind het juist een prima vergelijking, inderdaad een fysiek verschil met andere deelnemers die harder lopen (in dit voorbeeld).
Ook de vergelijking met koudbloeden die jij trekt vind ik goed (ik zat erover te denken die in mijn post te noemen). Het gaat er bij wedstrijden (helaas) niet om hoe hard je je best doet, maar om wat je presteert met al je (al dan niet lichamelijke) beperkingen.
Maar ik zeg niet dat er geen para wedstrijden mogen zijn hoor. :)

@ Ayascha: Niet helemaal. Ik heb op alle vlakken die ik noem in die post enkele beperkingen, net zoals veel andere mensen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 12:55

financiën kan je zelf creëren, je zal er harder voor moeten werken maar dat kan. Maar wanneer je zonder been geboren wordt kan je het er niet aanzetten en ik zou niet weten hoe die twee ook maar enigszins te vergelijken zijn.

friendly
Berichten: 8400
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 13:41

Mannen en vrouwen kan je gewoon niet met elkaar vergelijken. Vind dat toch wel zo'n beroerde vergelijking.. Dat is appels met peren vergelijken. Minder validen kunnen soms toch minder meekomen met de validen, daarom zijn er denk ik para wedstrijden. En dan heb je geregeld van die koppige (en dan positief bedoeld!) minder valide die ervoor vechten om met de valide mensen zich te kunnen meten. En dat is alleen maar knap. Zo zie je vaak nog netter rijden dan menig valide persoon. Het is alleen maar knap dat ze in reguliere wedstrijden ook meerijden, en voor degenen die zich daar misschien niet goed genoeg voor vinden kunnen zich in de para wedstrijden ook goed genoeg voelen. Hoop nu dat ik er niemand mee beledig, bedoel het allemaal alleen maar positief!