Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:37

Er zijn zelfs mensen die jaloers zijn op mensen op onze zorgboerderij, de hele dag lekker vrij zijn en dan ook nog lekker met de hobby bezig op kosten van de staat... Echt ongelooflijk hoe kortzichtig en sneu sommige mensen zijn, ik schrik er elke keer weer van en kan er ook niet goed tegen. Als je dan toch een beperking hebt, dan kan het maar beter flink zichtbaar zijn, want de wereld is anders bikkelhard.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 08:58

turquoises schreef:
Ik heb ook respect voor mensen die zwaar gehandicapt zijn en toch op paard gaan zitten.
Alleen kan ik niet begrijpen dat je dan ook persé op de wedstrijden wil presteren en de allerbeste wil zijn.
Ik zag onlangs een reportage van Demi Vermeulen die werkelijk een heel team rond haar had staan. Een super paard, uitgezocht op talent en braafheid, een zusje die het paard losrijdt, ouders en een hoop vrijwilligers ter plaatse en de nodige sponsors die het nodig maken dat zij de beste kan zijn.
Ik begrijp heel goed dat je paard wil rijden maar ik begrijp die enorme drang om de beste te willen zijn niet zo. Normaal al niet maar in dit geval helemaal niet.


Mag ik jou dan weer helemaal niet begrijpen :? ? Waarom zou je met een handicap niet meer willen presteren. Moet je dan maar gewoon thuisblijven en 'verpieteren'? Als je met handicap zin hebt om hard te trainen en de beste te zijn, dan is dat toch helemaal prima.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 09:53

Inderdaad een rare gedachtengang...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:43

turquoises schreef:
Ik begrijp heel goed dat je paard wil rijden maar ik begrijp die enorme drang om de beste te willen zijn niet zo. Normaal al niet maar in dit geval helemaal niet.


Goed lezen lante. Dan zie je dat ik het zowiezo niet begrijp. Ook voor de valide ruiters.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 12:55

turquoises schreef:
turquoises schreef:
Ik begrijp heel goed dat je paard wil rijden maar ik begrijp die enorme drang om de beste te willen zijn niet zo. Normaal al niet maar in dit geval helemaal niet.


Goed lezen lante. Dan zie je dat ik het zowiezo niet begrijp. Ook voor de valide ruiters.


Maar je zegt 'in dit geval helemaal niet'. Als of invalide (minder valide) mensen al helemaal geen prestatiedrang zouden moeten hebben. Je geeft zelf aan dat dat anders is dan bij gewone ruiters.

Anoniem

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:54

Juist ja, waarom wil men (valide en minder valide)zo nodig de beste zijn? Als je ziet hoe ver men soms gaat.

friendly
Berichten: 8400
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:07

Denk eerder dat ze ook gewoon willen kunnen doen wat een ander ook kan en dat lukt klaarblijkelijk ook. Hetzij op een (iets) aangepaste wijze. Is toch helemaal niks mis mee? Zie niet in waarom mindervalide mensen geen (wedstrijd)sport zou mogen beoefenen. Wegens "prestatiedrang" ook nog. Jaloers of bang dat zij met hun beperking hun paard beter onder controle hebben als jij en wellicht nog winnen ook? Dat gevoel krijg ik een beetje bij jou turqouises..

Anoniem

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:32

Jaloers??????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:43

turquoises schreef:
Juist ja, waarom wil men (valide en minder valide)zo nodig de beste zijn? Als je ziet hoe ver men soms gaat.

Gewoon prestatiedrang. Dat valt toch niet opeens weg als je een handicap hebt. Sterker nog ik denk dat mijn prestatiedrang zelfs groter zou worden als ik een handicap had. Juist om te voelen wat er nog wel mogelijk is. Er is al zoveel niet mogelijk, dan is het fijn dat als je je ergens met hart en ziel op kan focussen en daar wat in kan bereiken

friendly
Berichten: 8400
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:19

Ja, jij vind die prestatiedrang niet te begrijpen. Prestatiedrang is niet alleen voor valide mensen, minder valide mogen ook willen presteren. Als ze dit doen via die para-wedstrijden is het dan prima? Als ze ook gewoon willen proberen mee te komen in de reguliere sport niet? Dan komt het op mij over alsof je in ieder geval bang bent dat ze van jou winnen. Jaloers is dan misschien niet het goede woord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:26

Friendly, ik geloof dat jij niet begrijpt wat ik schrijf. :n

friendly
Berichten: 8400
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:27

Dat hoop ik dan maar.

Edit: nog eens jouw nagelezen. Het lijkt er op dat je minder valide met prestatiedrang geen probleem vind maar in het geval demi vermeulen wel. Oftewel met een bepaalde graad heb je er moeite mee. Dan snap ik alsnog niet waarom je dit niet begrijpt. Mag demi (of ieder andere minder valide vergelijkbaar met demi) dan niet de beste willen zijn? Dat is een drang die iedereen bezit in zekere mate toch?

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:57

turquoises schreef:
turquoises schreef:
Ik begrijp heel goed dat je paard wil rijden maar ik begrijp die enorme drang om de beste te willen zijn niet zo. Normaal al niet maar in dit geval helemaal niet.


Goed lezen lante. Dan zie je dat ik het zowiezo niet begrijp. Ook voor de valide ruiters.


Lante leest wel goed hoor, zit er maar niet over in, blijf het raar vinden dat iemand met een beperking die graag wedstrijden wil rijden en ambitie heeft 'jaloers' wordt genoemd... Dat jij niet begrijpt dat sommige mensen bepaalde ambities hebben prima, maar verder slaan jouw posts imo nergens op. Het is toch juist Super motiverend dat je ondanks je beperking je hobby en sport op hoog niveau kunt beoefenen? Als je dat niet begrijpt...

friendly
Berichten: 8400
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:04

Vind ik dus ook. Daarom begrijp ik ook niet wat ik aan de posts van turquoises verkeerd zou hebben gelezen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:46

:? Goed lezen is blijkbaar moeilijk.
turquoises schreef:
Ik heb ook respect voor mensen die zwaar gehandicapt zijn en toch op paard gaan zitten.
Alleen kan ik niet begrijpen dat je dan ook persé op de wedstrijden wil presteren en de allerbeste wil zijn.

Ik begrijp heel goed dat je paard wil rijden maar ik begrijp die enorme drang om de beste te willen zijn niet zo. Normaal al niet maar in dit geval helemaal niet.

friendly
Berichten: 8400
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:53

Maar ik, en ik geloof lante ook, heb t over het laatste deel. Het onbegrip om de beste te willen zijn en de prestatiedrang die erbij hoort. Dat is niet alleen voor de valide mensen een recht ook minder valide mogen op hun manier een Anky/Edward willen zijn.

Anoniem

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 22:58

Maar waarom willen mensen een Anky zijn??

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:01

Anoeska schreef:
turquoises schreef:
Ik heb ook respect voor mensen die zwaar gehandicapt zijn en toch op paard gaan zitten.
Alleen kan ik niet begrijpen dat je dan ook persé op de wedstrijden wil presteren en de allerbeste wil zijn.
Ik zag onlangs een reportage van Demi Vermeulen die werkelijk een heel team rond haar had staan. Een super paard, uitgezocht op talent en braafheid, een zusje die het paard losrijdt, ouders en een hoop vrijwilligers ter plaatse en de nodige sponsors die het nodig maken dat zij de beste kan zijn.
Ik begrijp heel goed dat je paard wil rijden maar ik begrijp die enorme drang om de beste te willen zijn niet zo. Normaal al niet maar in dit geval helemaal niet.


Mag ik jou dan weer helemaal niet begrijpen :? ? Waarom zou je met een handicap niet meer willen presteren. Moet je dan maar gewoon thuisblijven en 'verpieteren'? Als je met handicap zin hebt om hard te trainen en de beste te zijn, dan is dat toch helemaal prima.


nee, dat hoeft niet , maar wat maakt haar zo bijzonder en beter dan de rest dat zij al die sponsors achter zich heeft, een peperduur paard en een crew, en haar zusje bijvoorbeeld niet?

Anoniem

Re: Para-dressuuramazone op gewone wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:03

Jij snapt mij Unihorse. :j

friendly
Berichten: 8400
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:03

Maakt dat wat uit? Als ze graag zo goed willen zijn als begrijp jij het niet. Blijkbaar ook niet bij valide mensen. Maar dat begrijp ik gewoon niet. Als ze dat nou willen heb jij er dan last van? Nee? Laat ze dan lekker. Maar nu lijkt het net alsof ze die ambitie niet mogen hebben.

Edit: wbt die sponsors.. Zij is toch als specifiek voorbeeld lid van het para-rabo talentenplan? Dan is het logisch dat zij sponsors heeft en dat hele team. Althans logischer.

Sylke104
Berichten: 1948
Geregistreerd: 16-02-10
Woonplaats: zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:06

Zelf heb ik een beperking, maar in de paardensport geen last van en ook geen ambities.
Heeft iemand al eens bedacht dat een "drang" tot presteren ook voort kan vloeien uit een oerkracht. Vaak zie je bij mensen met een beperking een geweldig kracht om met weinig veel te kunnen, waarom zou je dat links moeten laten liggen. Deze mensen zijn voorzien van een doorzettingsvermogen en een discipline in het dagelijks leven en dat zie je ook terug op in sport/hobby/werk. Hier zouden menig ruiters en amazones nog heel veel van kunnen leren!

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:08

turquoises schreef:
:? Goed lezen is blijkbaar moeilijk.
turquoises schreef:
Ik heb ook respect voor mensen die zwaar gehandicapt zijn en toch op paard gaan zitten.
Alleen kan ik niet begrijpen dat je dan ook persé op de wedstrijden wil presteren en de allerbeste wil zijn.

Ik begrijp heel goed dat je paard wil rijden maar ik begrijp die enorme drang om de beste te willen zijn niet zo. Normaal al niet maar in dit geval helemaal niet.


Volgens mij lees je zelf niet goed, ook ik heb het over het laatste deel en heb net uitgelegd waarom ik het niet met je eens ben en je opmerkingen zelfs raar vind. Je reageert er totaal niet adequaat op door steeds te herhalen dat ik niet kan lezen. Ambitie is motiverend en positief voor het zelf vertrouwen, en juist voor mensen met een beperking zo belangrijk, die mogen er ook zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:11

Niet zo aanvallend Friendly. :) Ik heb net zo veel recht als jij om mijn mening en vragen hier te schrijven.


Ik bewonder juist de mensen die niet zo nodig 'de beste' willen zijn. Maar die gewoon van zichzelf al tevreden en gelukkig zijn. Ik vind mensen die meer dan een ander willen zijn eigenlijk een beetje arrogant.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-06-13 23:12, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:11

friendly schreef:
Maakt dat wat uit? Als ze graag zo goed willen zijn als begrijp jij het niet. Blijkbaar ook niet bij valide mensen. Maar dat begrijp ik gewoon niet. Als ze dat nou willen heb jij er dan last van? Nee? Laat ze dan lekker. Maar nu lijkt het net alsof ze die ambitie niet mogen hebben.

Edit: wbt die sponsors.. Zij is toch als specifiek voorbeeld lid van het para-rabo talentenplan? Dan is het logisch dat zij sponsors heeft en dat hele team. Althans logischer.


nee, en dit is ook niet de discusie wel en niet op gewone wedstrijd maar denk laat toch even mijn mening weten. bij valide mensen snap ik dit ook niet, en heb zelf gelukkig deze ambities niet.
toch, waarom zouden er speciale para wedstrijden zijn als in de reguliere wedstrijd sport het ook voldoet? dan is er toch een reden, dat er vraag naar is. als er gewoon meegedraait kan worden in de normale wedstrijden kun je toch net zo goed normalewedstrijden rijden? waarom dan ook die para rijden?
ik kan vanuit beide oogpunten het begrijpen.

senna21

Berichten: 11881
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:11

turquoises schreef:
Maar waarom willen mensen een Anky zijn??


Iemand zonder handicap, zoals Adelinde, mag die ambitie wel hebben... maar Demi niet...?
Ik zie dat je het probeert te begrijpen, maar de 'gehandicapten-bril' maar lastig af kunt zetten.

Voor de duidelijkheid. Als je een been mist, is er niks mis met je gevoelens en verlangens. Die zijn net zo normaal als voor ieder ander.
Of je ambitieus bent, hangt vooral af van je karakter en de omgeving waar je in opgroeit, niet van de mate van handicap.
(hoewel het dagelijks leven van veel gehandicapten al een vorm van topsport is.... maar dat terzijde)
Of het gaat lukken om ambities waar te maken, hangt weer van heel veel andere dingen af (gedrevenheid, geld, talent en een behoorlijke portie geluk)
De meeste mensen lukt het niet of maken andere keuzes. Dat mag :P .