Paard rijden belastend voor je rug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jonhhee
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: in het oosten!

Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 19:26

hej,
zoals de titel al zegt, hoe belastend is paardrijden voor je rug?
ik heb namelijk al jaren last van me rug en dokters zijn er nog niet uit waardoor dat precies komt. maar om een langverhaal kort te houden. ik wil weer gaan paardrijden maar omdat de dokters er nog niet uit zijn wat er precies aan de hand is met mijn rug vroeg ik me af hoe belastend paarrijden is voor je rug.
ik mag gewoon alles doen met me rug, zolang het maar niet teveel pijn doet.
is er misschien ook nog iemand anders die rug klachten heeft en wel gewoon paardrijd?

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:28

Ik denk dat het aan meerdere factoren ligt, waaronder de manier van lopen van je paard. Een paard dat hoog opgooit zal sneller nadelig voor de rug zijn dan bijvoorbeeld de relatief vlakke gangen van een western paard (quarter, paint etc). Vroeger had ik geen goede houding, een holle rug. Dan was paardrijden juist goed volgens de schoolarts.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:33

Ik had echt een baggere houding (hangen met mijn heupen naar voren, alsof ik in een ( stond, erna ging ik met een eendenkont staan) maar na jaren rijden heb ik een nette houding.

Verder ligt het inderdaad aan de gangen en hoe jij mee kunt gaan.

Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:34

Zit zelf ook regelmatig met rugklachten, maar die worden niet door het paardrijden veroorzaakt. Normaal gesproken heb ik er dus geen last van. Ik kan alleen niet altijd rijden als mijn rug pijn doet. Daar houd ik dan ook rekening mee. Of ik pas het rijden aan. Niet doorzitten en galopperen als ik denk dat ik er last van krijg. Aan de andere kant kan het rijden ook een positieve uitwerking op mijn bekken hebben doordat de gewrichten in beweging blijven.
Ik doe alles wat geen pijn doet en luister goed naar mijn lichaam.
Ik heb een PRE merrie die niet heel erg opgooit.

Jonhhee
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: in het oosten!

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 20:47

Ik zit ook bij een fysiotherapeut voor mijn rug en houding. Dus het beste wat ik zou kunnen doen is gewoon het uitproberen en dan kijken hoe het met me rug gaat. en dan ook met iemand misschien derbij die mijn houding in de gaten kan houden. en me daarbij steunt.
Als het teveel pijn doet dan zit er denk ik niks anders op dan wachten totdat het me me rug beter gaat.

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:49

Ja, ik denk dat het best belastend kan zijn voor je rug. Maar het ligt wel heel erg aan je houding en aan het paard. Ik heb een tijdje een pony gereden die echt niet zat in galop, daar kwam ik standaard met rug pijn af.

Hanna98

Berichten: 476
Geregistreerd: 07-09-12
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 20:53

ik heb ook een tijdje last gehad van mijn rug, ik dacht dat het door het rijden kwam... bleek dus van het hoevenkrabben te komen, pony hangt als je zijn hoef optilt. en ik stond met mijn benen recht en met mijn rug gebogen, tsja hoe krijg je rugklachten :') nu ga ik op mijn hurken zitten en laat ik zijn hoef op mijn knie rusten want nu hangt hij niet meer.

Carrotcake
Berichten: 266
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:06

Toen ik een whiplash had met mega veel nek, been en rugpijn heeft mijn fysio mijn gestimuleerd om weer te gaan paardrijden. Beste advies ooit geweest. Het paard wat ik destijds bijreed was overigens wel heel betrouwbaar. Je moet geen paard hebben die wel eens bokt of weg schiet.

kim2008
Berichten: 295
Geregistreerd: 03-06-08
Woonplaats: Melick

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 19:15

Hier ook: paardrijden zorgt dat mn rugklachten minder worden. Heb twee maal een hernia en 2 x bekkeninstabiliteit gehad. Als ik niet rij, zoals op vakantie barst ik van de rugpijn. Ook als ik door mn rug ben gegaan kan ik het beste een half uur gaan stappen en het gaat gegarandeerd beter. De fysio en dokter vinden het niks, maar voor mij werkt het!! Ik rij zzlicht dus ook best intensief. En vaak ook nog meerdere paarden per dag.
Alleen zei de arts toen wel als je al langer dan tien jaar rijdt, gewoon doorgaan, beginnen met rijden met rugklachten was niet verstandig zei hij.

Het zal wel voor iedereen verschillend zijn, dus misschien werkt het bij jou anders. Succes in ieder geval!!

Jonhhee
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: in het oosten!

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 22:55

Ik heb een paar jaar geleden ook paargereden toen ik nog niet last van me rug had. Dus ik denk dat ik het gewoon weer rustig ga oppakkeen en kijken wat er gebeurd met me rug. Doet het nog teveel pijn dan stop ik er helaas gewoon mee.
bedankt iedereen!!

Sue1
Berichten: 26
Geregistreerd: 13-05-13

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:17

ik heb er een tijdje uitgelegen omdat me paard een blessure had en ik moet zeggen ik kreeg ook steeds meer last van me rug nu ik weer ben begonnen was het in het begin wel zwaar maar nu heb ik er al geen last meer van je bouwt echt rugspieren op met rijden..

ranya1984
Berichten: 12
Geregistreerd: 02-07-13

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:50

hallo,
ik ben zelf 2 jaar terug van mijn paard gevallen en heb toen mijn wervel gebroken. na 6 maanden zat ik er weer op. (vond het 3x niks dat een ander mn paard reed) het was maar stappen, maar toch het gevoel hebben dat ik er weer op zat deed me goed. na veel revalideren rijd ik nu weer op mijn paard en heb wel last van mn rug. ik kan niet doorzitten omdat ik dan teveel klappen krijg in mijn rug. maar na mate ik meer rijd voel ik steeds minder. ook in de zomermaanden dus als het warmer word is het een stuk minder en hoef ik geen tabletten te slikken. in de winter is het gewoon knudde voor mijn rug maar gewoon lekker blijven rijden.
groetjes jacqueline

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:02

Ik ben rugpatiƫnt en heb inmiddels al een boel artsen gezien en gesproken, de ene is voor, de andere tegen en weer een ander heeft geen idee als het over paardrijden gaat. Fysio's net zo. Ik ben dus maar gaan luisteren naar de arts en fysio die zeiden dat ik vooral naar mijn eigen lijf moest luisteren. Dus ik rijd weer, en voel me eigenlijk het best op een paardenrug. Niet omdat ik dan ineens pijnvrij ben, al gaat het soms wel heel erg fijn (en pijnvrij ben ik ondanks morfine nooit), maar omdat ik dan iets doe wat me nog redelijk lukt en waar ik ontzettend van geniet.
Mijn problemen zijn inmiddels chronisch en zolang ik niet slechter word van rijden, zal ik er niet mee stoppen. Wel ben ik na een paar maanden ertussen uit te zijn geweest weer heel rustig aan begonnen in een beginnersuur en rijd ik nu niet meer in de fantatiekste les en soms maar 40 minuten ipv een uur. Maar dat kan mijn pret niet drukken.

En niet alleen mijn plezier is belangrijk, uiteraard weet mijn instructeur van de problemen en hebben we gesproken over de mogelijkheden. Maar zolang ik het paard niet in de weg zit, mag ik gewoon blijven doen wat ik al doe. :) Niet op elk paard en niet zonder hulp bij opzadelen, hoeven krabben , opstappen en afzadelen, maar ik rijd. En train op die manier de spieren van mijn romp ook nog eens. Laatste fysio was best onder de indruk van mijn buikspieren bijvoorbeeld. :P

Celestial
Berichten: 721
Geregistreerd: 11-10-12

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:01

Het ligt er vooral aan wat voor rugklachten je hebt en waar ze door veroorzaakt worden. Ik jou geval is daar dus vrij weinig over te zeggen... Ik heb een scoliose en schouderproblemen, maar paardrijden is juist erg goed voor me volgens mijn arts en fysiotherapeut en het zorgt ervoor dat mijn rugpijn iets afneemt. Daar staat tegenover dat wanneer je bijvoorbeeld een hernia of iets dergelijks, paardrijden me geen goed idee lijkt. Zolang je de oorzaak niet weet, zou ik luisteren naar je eigen lichaam. Heb je meer of minder last na het rijden en maakt het paard een verschil? Voor mij zitten Ijslanders bijvoorbeeld extra fijn. Succes!

Anoniem

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:03

Ligt er inderdaad heel erg aan waar de rugpijn vandaan komt maar ook op welk paard je rijd en of je zelf mee kan zitten of niet.

Kreeg tot kort geleden zelf ook nog rugpijn nog steeds van het rijden op m'n pony. Maar nu de houding van m'n pony verbeterd is, het zadel verbeterd is en mijn houding verbeterd is, heb ik geen rugpijn meer en kunnen we gerust een uur rijden zonder problemen.

Inderdaad goed luisteren naar je eigen lichaam!

sannedeedee1

Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:08

Ik zal kijken of je op een gangen paard kan rijden,of paarden die niet zo hoog opgooien (rocky mountain, quaters etc.)

Nicksel

Berichten: 119
Geregistreerd: 02-01-12

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:42

Over het algemeen is t paardrijden juist goed voor de rug/bekken ( mits een juiste zit etc.) heeft geloof ik iets te maken met t 3 dimensionale impuls dat vanuit t paard doorgegeven wordt. Ik zal t straks als ik op de laptop ben eens voor je opzoeken ( laatst toevallig een onderzoek over tegen gekomen)

Larissabest
Berichten: 265
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:07

Ik denk dat het er erg aan ligt hoe je zelf zit/heb leren rijden. Je zal geen manier aangeleerd krijgen die niet goed voor je is neem ik aan!

Ippeios
Berichten: 3
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 19:46

Heb zelf ook rugklachten, wervelfractuur gehad. Maar vraag me inderdaad ook af hoe belastend het is voor je rug. Ligt er natuurlijk ook aan wat voor ras. En ik heb gehoord dat doorzitten en galopperen niet goed voor je rug is?

__Maartje
Berichten: 425
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:50

Ik denk dat het belastend zou kunnen zijn. Het ligt natuurlijk ook veel aan je zit en welke discipline je doet. Ik heb eens een interview gelezen in de ROS over Alice Zijlstra-Hijmering die na een blessure aan de rug niet meer goed kon springen/dressuurrijden. Het bleek dat ze wel western kon rijden, misschien is dat wat?

MaluH

Berichten: 227
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Schiedam

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:46

Ik liep bij de fysio voor mijn rugklachten.
Toen ik hem vroeg of het verstandig was om te blijven rijden zei hij dat het juist goed was en het liefst zonder zadel, zo moet je goed rechtop zitten om je evenwicht te bewaren en trainde ik mijn rugspieren.
Springen was dan wel iet te veel van het goede maar gewoon lekker rijden in de bak of naar buiten was geen probleem.

Let er wel op!!!! dit zal niet voor alle rugklachten van toepassing zijn, bij twijfel gewoon even je HA contacten.

jgd
Berichten: 71
Geregistreerd: 25-06-12

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:51

Ik heb zelf ook veel rugklachten door een scoliose. Mede doordat ik altijd fanatiek rij kun je dit niet echt zien wanneer je dit niet weet. Ook heb ik wanneer ik rij vrijwel geen last doordat het op deze manier soepel blijft.

Loke_094
Berichten: 53
Geregistreerd: 03-02-13

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:09

Ik heb ook heel vaak last van mijn rug, maar ik denk niet dat dit door het rijden komt. Ik merk het vaak wel dat mijn rug geblokkeerd zit door het rijden omdat ik dan bijvoorbeeld niet kan blijven doorzitten of galopperen (mijn bekken kan dan niet genoeg kantelen). Maar wil je iets zoeken dat sowieso beter is voor de rug, dan zou ik eens gaan kijken naar Centered Riding. Dit is iets in het Engels rijden die je helpt met je mentale en fysieke houding. Veel succes!

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:13

Ik had ook wel eens last van mn rug vroeger met rijden, maar sinds ik ernaast sport in de sportschool heb ik nergens meer last van. Ik weet iig dat het belangrijk is om je buikspieren en rugspieren goed te trainen, want die gebruik je toch best veel met rijden (onbewust).
Kan ook dat je zelf scheef gebouwd bent waardoor je verkeerde houding hebt, als je zo heel lang doorblijft lopen krijg je verkeerde of scheve belasting, wat voor overbelasting kan zorgen en dus pijn. dan zul je ook scheef zitten op paard en niet meehelpen aan de pijn.

carolina1278

Berichten: 4327
Geregistreerd: 09-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:17

Na mijn hernia moedigde de fysio het juist aan, aangezien je al je spieren gebruikt, maar ook ontspant..bij mij heeft het zeer goed geholpen in het herstel en was eigenlijk de enige sport die ik echt goed kon doen. Lopen en fietsen hield ik niet Lang vol..
Maar zoals hierboven al genoemd, ligt het vooral aan wat voor klachten je hebt en waardoor ze veroorzaakt worden.