Paard rijden belastend voor je rug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pascal8
Berichten: 34
Geregistreerd: 02-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:26

mvrdehaan schreef:
Ik denk dat het ook erg belangrijk is dat je goed naar je lichaam luistert en kijkt naar het type paard.

Dit dus

Eline0206
Berichten: 23
Geregistreerd: 26-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:50

Mijn zusje heeft scoliose en de fysio zegt dat paardrijden juist heel erg goed is voor je rug dus ik zou het zeker aanraden.

jisseman
Berichten: 45
Geregistreerd: 16-03-11
Woonplaats: Terschelling

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:55

ik ken iemand met rugklachten, en die kon niet meer rijden.
nu is zij op Ijslanders gaan rijden en heeft nergens meer last van!

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:56

Ik dacht ooit een artikel gelezen te hebben dat paardrijden juist goed is voor klachten zoals pijn in je rug, hoofdpijn etc.

Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 15:07

Veel mensen zitten scheef te paard, hierdoor krijgen ze rugpijn. Je kunt dan het beste af en toe zonder zadel rijden, dan wordt je veel meer gedwongen om recht te zitten. Ook leer je dan om je balans te houden.

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:29

Je gaat niet zomaar scheef op je paard zitten als je verder in het dagelijks leven 'recht' functioneert.
Het scheef zitten op het paard doe je dan ook als je gewoon zit en loopt enz.
Balans en stabiliteitstraining kunnen hiertegen helpen. Ook bij een scoliose kan je goed leren recht te zitten op je paard ( alleen bij extreme scoliose niet en moet je naar compensatie gaan zoeken)

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 23:38

En een paard is een paard.
En prachtig, lief levend wezen dat zelf ook zo zijn of haar eigen scheefheid heeft en jou bijv. graag wat aan de rechterkant draagt (als de wervelkolom van het dier naar links is gebogen. )

pascal8
Berichten: 34
Geregistreerd: 02-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:54

Shona schreef:
Ik dacht ooit een artikel gelezen te hebben dat paardrijden juist goed is voor klachten zoals pijn in je rug, hoofdpijn etc.


Voor stabiliteit wel ja.

Mary122

Berichten: 75
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Hiversum

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:26

Paardrijden kan stimulerend voor je rug zijn omdat je spieren stimuleert sterker te worden omdat je in balans probeert te blijven. Echter, als je spieren niet stevig genoeg zijn of je een gevoelige rug hebt kan het juist andersom werken. Ik laat me meestal tapen op mijn (lage) rug en daardoor is de pijn nagenoeg weg. http://ktnederland.nl/nl/back-torso/

Zoolgangster

Berichten: 9604
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:43

Paardrijden kàn goed zijn, maar de ene rug is de andere niet... ik heb wel eens problemen gehad doordat ik een Haf reed die een vervelend trucje erg goed geleerd had: vanuit galop in 1x stilstaan en omdraaien... en dat trok mijn rug niet, die ruk in je rug die je krijgt van het afremmen... dan kan paardrijden nóg zo "gezond" zijn, als je zulke grapjassen treft ben je zuur.
Ook andere onverwachte bewegingen kunnen je rug toch nog opbreken, ondanks dat je inderdaad sterkere rugspieren krijgt van paardrijden.
Het hangt er dus echt van af waar je last van hebt, of paardrijden goed is.
Ook had ik op een gegeven moment last van mijn bekken, en kon ik bij grote paarden de galopbeweging niet meer goed volgen, is ook onhandig... vandaar dat ik toen vaak op E-pony's ging rijden, vanwege de kortere beweging. Vandaar ook dat ik veel op Haffen ging rijden, maar ja dan moet je er niet zo'n grapjas tussen hebben zitten. :P

__jive
Berichten: 25
Geregistreerd: 17-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:12

Ik heb drie jaar geleden mijn rug gebroken en na een paar maanden ben ik het rijden weer gaan opbouwen. Ik heb meerdere lichamelijke beperkingen maar mede ook door mijn rug kan ik niet meer volluit paardrijden zoals ik deed. Ik reed voor dat ik mijn rug brak en er na op een Fellpony ruin. Ik denk dat het niet heel verstandig is om te paardrijden met rugklachten (al denk ik dat dat zal verschillen per rug, per klachten en per paard) maarja, als het nou eenmaal ontspanning voor je is en je het gewoon te leuk vind kan het ook niet meer weg uit je leven.

Succes!

m_d3l13fj3
Berichten: 62
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:41

Het helpt soms ook als je je beugels een gaatje langer doet, dan zit je rug minder hol en bekast het je rug minder.
Ikzelf doe dit soms ook omdat ik scoliose heb

Wisdem
Berichten: 88
Geregistreerd: 05-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:54

Hier ook iemand met rugklachten en nekklachten. Al jaren. (Hernia). Mijn chirurch heeft uiteindelijk gezegd dat paardrijden altijd kan zolang je goed naar je lichaam luistert. Ik heb het een jaar tot anderhalf niet gereden en gekeken of het minder werd. Van alles gedaan sporten, rust medicijnen noem maar op. Maar tijdens deze rustperiode heb ik niet gemerkt dat het minder werd integendeel zelfs. Sinds een jaar rij ik weer en afgelopen week zelfs 3x gereden. En het gaat goed. Soms als het minder gaat dan rij ik dus maar 1 of 2x. Goed luisteren naar je lichaam is het belangrijkste. Als je merkt dat het juist ontspanning geeft gewoon doen, merk je dat je geen controle hebt dan niet doen. Uiteindelijk merk je dan of je dan vanzelf weer gaat rijden of de keuze maakt om het niet te doen. Succes en veel plezier als je straks (weer) gaat beginnen.

Prisjee91
Berichten: 1350
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: Zoelen

Re: Paard rijden belastend voor je rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:56

Ik heb dagelijks last van mijn rug en nek. Als ik paardrij is de pijn daarna voor een uur of 2 weg. :D

kyenta
Berichten: 1
Geregistreerd: 30-03-14
Woonplaats: De Haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 15:59

Ik ben vorige week terug begonnen met paardrijden! :) Na een lange periode van teveel pijn om te rijden. In draf wissel ik veel af tussen doorzitten en lichtrijden en dat helpt. Gelukkig heeft mijn pony hele vlakke gangen.

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:00

Als je verkeerd zit, je spieren verkeerd gebruikt etc. kan paardrijden inderdaad belastend zijn voor je rug. Ook kan paardrijden reeds bestaande (niet paardrijden gerelateerde) rugproblemen negatief beïnvloeden.

yvannaJarig
Berichten: 1252
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 16:25

ik denk dat het verschild per persoon, maar als je natuurlijk erg scheef gaat zitten ga je er later last van krijgen.