frozen schoulder..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marall

Berichten: 724
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: TEXEL

frozen schoulder..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 23:48

Na een operatie in januari aan mijn schouder vanwege hme-mo heb ik waarschijnlijk een frozenschoulder over gehouden. Ik slik hiervoor pijn medicatie en ga 2x in de week naar de fysiotherapeut. Maar ik heb niet het gevoel dat het helpt.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik kan hierdoor mijn werk in de zorg niet uitvoeren, en paardrijden of mennen gaat nu niet. Baal daar van.

Anoniem

Re: frozen schoulder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 23:50

Ik loop er al 1,5 jaar mee. Was laatst ook een topic over.

Agossie

Berichten: 16372
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: frozen schoulder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 23:56

Ik heb het ook gehad. Kon mijn arm gewoon helemaal niet bewegen. Door fysio en elke dag braaf mijn oefeningen doen en daarbij doorzetten, is het tergend langzaam over gegaan (nog net voor ze een artrografie wilden doen).

Ik heb 3 keer een afspraak gehad bij de orthopeed, maar die konden niet heel veel doen, behalve een foto maken en inderdaad die artrografie. (die zijn zeer pijnlijk!)

Bij mij heeft het even geduurd, maar eigenlijk doordat ik ging bewegen en door de pijn heen ging, is het langzaam over gegaan. Maar het was wel heel moeilijk...

Sterkte! Het is iets dat niet of nauwelijks begrepen wordt.

Sammert
Berichten: 421
Geregistreerd: 20-07-06
Woonplaats: Avenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 13:35

Ik heb een soort gelijk iets. Auto ongeluk gehad.kon mijn hele linkerarm niet gebruiken en maar 1 tot 2 kg kracht erin . 2 jaar lang ziekenhuis in en uit geweest. 3 soorten medicatie werken kon ik niet meer. Maar ik moest en zou op de goeie dagen paardrijden :) ik stapte op via een kruk en dan heerlijk wat rond rijden...geen zwaar werk maar wel je paard kunnen voelen. :)

Marall

Berichten: 724
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: TEXEL

Re: frozen schoulder..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 10:26

Woensdag mag ik weer naar de arts olvg... Waarschijnlijk krijg ik een injectie met corticosteroide. Hebben jullie hier ervaring mee?

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:38

Dat je nog weinig resultaat hebt van de therapie kan kloppen, bij een frozen shoulder zijn er verschillende fases. En 1 daarvan is de bevroren fase waarbij je weinig beweging hebt, en die fases houden vaak heel lang aan.

Over de injectie heb ik geen bron, maar het wordt nog weinig gedaan tegenwoordig geloof ik omdat het zoveel bijwerkingen heeft. Wat ik begreep heeft het een tijdelijk effect maar breekt het spieren af, wat er uiteindelijk voor zorgt dat je schouder er slechter van wordt :o

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Re: frozen schoulder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:59

Ik had geen frozen schoulder, maar een breuk en mogelijke peesscheur.

Eind Januari ben ik met de scooter en het nare weer onderuit gegaan.
Ik reed niet snel (10km/u) maar ook dan kun je behoorlijk hard onderuit gaan.
Hoewel ik veel pijn had heb ik toch de scooter gepakt en ben weer verder gereden aangezien ik bijna op plaats van bestemming was.
Aanbod van nichtje om naar de eerste hulp te gaan in eerste instantie afgeslagen maar na een nachtje bijna geen slaap en heel veel pijn, de volgende ochtend toch maar wel naar de eerste hulp geweest.
Daar hebben ze rontgenfoto`s gemaakt en was de conclusie valt wel mee, arm in mitella, rust en pijnstillers met ontstekingremmers en een week later terug komen.

Na een week bleek er toch sprake van een botsplinter op de foto`s en moest er maar een echo gemaakt worden om te zien of er ook spier en pees letsel was.

Uiteindelijk de uitslag van de echo gekregen.
NIET goed..
Het bleek dat mijn supraspinatus volledig afgescheurd was en de subscapularis vertoonde een scheur.
Meer info was er uit de echo niet te halen, dus ik moest meteen formulieren invullen voor een spoed MRI zodat de scheur en overige 2 peesaanhechtingen bekeken kunnen worden en die week nog MRI en danvolgende week opereren.

Na MRI en al geplande operatie voor de dag erna was ineens alles ok en de operatie niet meer nodig.

Met behulp van fysio had ik inmiddels iets bereik terug, tot in in april een controle in het ziekenhuis had en de art zei "laat eens zien hoe ver je nu komt?" En de eikel mijn arm pakte en die even verder door drukte naar wat hij vond wel mogelijk zou zijn. Resultaat alle progressie te niet gedaan.

Omdat mijn fysio niet echt te spreken was over de gang van zaken en aandrong op een second opinion ben ik naar het OLVG gegaan. Hier hebben ze mijn dossier bestudeerd ( geen nieuwe foto`s of andere dingen, puur het al opgebouwde dossier) en kwamen tot de conclusie dat ik wel degelijk een breuk had, maar deze op zijn plaats is gebleven en al aangeheeld was. Ook was er sprake van mogelijke scheur in supraspinatus.
Nu ik de foto`s bekeek zag ook ik de breuklijn best duidelijk en dat was toch wel 1/4de van de kop...

Ik kreeg hier 2 opties, de befaamde injectie met corticosteroide of een kijkoperatie en ter plekke de problemen onder handen nemen. Dit heb ik mee naar huis genomen voor een overleg met fysio en nadenk periode. Mijn fysio was tegen de injecties, mede omdat dit een tijdelijk lapmiddel is en ook maar zeer gering gebruikt kan worden. Bovendien richt het inderdaad ook schade aan.

Uiteindelijk ben ik in juli vorig jaar toch geopereerd. Mijn fysio is aanwezig geweest tijdens de operatie.
De breuk was inderdaadgeheeld, maar het afgebroken deel staat 2mm hoger. De supraspinatus vertoonde een minimaal scheurtje en rafels. Er is besloten alleen de rafels weg te halen omdat meer doen ergere schade zou opleveren dan zo laten. Wel werd duidelijk dat het hele kapsel gewricht zwaar geirriteerd en ontstoken was. Volgens de fysio begon alles te bloeden zodra het ook maar aangeraakt werd. Ook hebben ze de slijmbeurs verwijderd.

We zijn nu dik een jaar verder na mijn val, helemaal 100% wordt mijn schouder niet meer volgens de fysio.
Ik ben nu voornamelijk bezig met het stabiliseren van het gewricht en zorgen dat omliggende spieren het overnemen. Beetje bij beetje, komt er langzaam verbetering in.

Lang verhaal, geen frozen schoulder, maar hopenlijk wel antwoord op je corticosteroide vraag en een beeld van hoe lang het allemaal wel kan duren.

Levant
Berichten: 160
Geregistreerd: 19-01-07

Re: frozen schoulder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:10

Ook hier een schouderpatient, na 6 jaar lang schouder klachten en meerdere peesontstekingen in mijn schouder, heb ik in die periode 7 injecties met corticosteriode gehad.
Vorig jaar in april is mijn schouder geopereerd, slijmbeurs eruit en een stukje van het schoudedak afgehaald. Na de operatie ging mijn schouder over in een frozenshoulder. De orthopeet heeft er weer een injectie ingezet, deze zorgde dat de pijn weer minder werd en de schouder daardoor beter kon bewegen.
Een frozen shoulder kan heel lang duren vaak wel een jaar. Ik kan inmiddels mijn arm beter pijnloos bewegen, maar helemaal goed komt het nooit meer. Ik ben wel blij met het resultaat, kan meer als voor de operatie.
De injecties hebben bij mij altijd wel tijdelijk geholpen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18001
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: frozen schoulder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:13

Vraag eens naar fysiotherapie volgens de Stenvers (en nou hoop ik dat ik het goed schrijf) methode. Dat boekt vaak betere resultaten dan gewone fysiotherapie.

Marall

Berichten: 724
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: TEXEL

Re: frozen schoulder..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 08:47

Merk nog niet veel verandering na de injectie van 30:april.

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Re: frozen schoulder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 08:57

Ik heb het ook gehad, toen dit topic aangemaakt:
[MW] Frozen Shoulder, ervaringen gezocht

Staat vol ervaringen, tips en info.

Verschillende artsen hebben gezegd dat het zeker 2 jaar zou duren voordat ik pijnvrij was en 3 jaar voor ik weer alles kon. uiteindelijk was ik er met 8 maanden vanaf dus viel bij mij alles mee. Ik geloof niet in fysio ed. Ik heb bikram yoga icm hardlopen gedaan, weet zeker dat dit 90% van de genezing heeft versneld!

Agossie

Berichten: 16372
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: frozen schoulder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 09:02

Romyv, nu je het zegt, ik ben toen in die periode best regelmatig gaan snelwandelen, waarbij ik mijn schouder moest ontspannen, maar je armen praktisch automatisch bewegen. Ik denk dat dat voor mij heel veel heeft geholpen.

Marall

Berichten: 724
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: TEXEL

Re: frozen schoulder..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 10:20

Dat is voor mij niet zo makkelijk. Ik ben in november ook aan mijn heup geopereerd waardoor ik zoizo niet hard kan lopen. Ook snel wandelen lukt niet. Ik heb hme-mo waardoor bewegingen beperkt zijn.

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: frozen schoulder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:30

Ik heb mij met ernstige schouder (en wervel) klachten van de fysio door laten verwijzen naar een manueel therapeut. Zelf heb ik daar veel meer baat bij gehad dan bij de fysio.

Naast manuele therapie heb ik ook dry needling behandelingen gehad, hele heftige reacties op gehad de dag zelf maar uiteindelijk heeft dat wel een grote stap voorwaards gedaan.

Blijf zelf goed nadenken en kijken of dit wel is wat voor jou de beste weg is. Mijn ervaring is dat doorvragen en nog eens doorvragen (2nd en 3rd opinion) soms voor verrassende resultaten kan zorgen.

Wil je heel veel sterkte wensen, pijn en beperkingen zijn niet iets wat je iemand gunt.

Tilmar

Berichten: 3317
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:40

Schouder is niet leuk! Ik heb eerst problemen met mijn linkerschouder gehad. Was min of meer spontaan begonnen en heeft uiteindelijk 2,5 jaar geduurd voordat het over was. Paar keer diclofenac gehad en fysiotherapie. Uiteindelijk moest ik er volgens de fysiotherapeut 'maar mee leren leven'. Zij vond ook dat ik maar moest stoppen met paardrijden...
Ik ben doorgegaan met de oefeningen en ben glucosamine gaan slikken. Het is uiteindelijk helemaal overgegaan.

Je snapt dat ik erg baalde toen vorig jaar mijn rechterschouder begon... diagnose: peesontsteking. Maar als die over is gaat alles dus vast zitten of klem zitten, ik weet het niet. Kon het in ieder geval slecht bewegen en vooral 's nachts veel pijn.

Dit keer een andere fysio genomen, die had goeie oefeningen en hij behandelde een 'Triggerpoint', nooit van gehoord, erg pijnlijk, maar het hielp geweldig!! (Heeft ook iets te maken met de dry needling van MarliesV)
Dit keer was ik in een maand of 7 van mijn pijnlijke schouder af. Gelukkig!

Injecties heb ik nooit gedaan, ik had gehoord dat het positieve effect maar tijdelijk is en dat je de weefsels in je schouder ermee aantast.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:41

Mijn nichtje heeft dit begin dit jaar laten doen in het Rijnland ziekenhuis te Leiderdorp. is haar bijzonder goed bevallen! (onder regionale verdoving)

In uitzonderlijke hardnekkige gevallen kan de schouder onder narcose worden doorbewogen. Mogelijke risico's van deze behandeling zijn zenuwoverrekking, pijn en terugval naar het oorspronkelijke niveau. Bij de methode zoals die in het Rijnland Ziekenhuis wordt toegepast onder een regionale verdoving met uitsluitend manipulatie van de schouderkop, hebben zich tot op heden geen van bovengenoemde complicaties voorgedaan. Hoewel de ervaring leert dat deze behandeling in het algemeen niet nodig is, kan doorbewegen bij hardnekkige gevallen, zoals bij suikerziekte (Diabetes Mellitus), een aanmerkelijke versnelling van het functioneel herstel geven.

Let met het nemen van injecties op dat dit maximaal 2x mag gebeuren! Ken helaas meerdere mensen die na meerdere van deze injecties meer nadelen dan voordelen ondervonden...

Romyv

Berichten: 5423
Geregistreerd: 02-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 10:42

Het gaat volgens mij nog niet eens om de beweging van je arm, puur het feit dat er veel bloed door je lijf heen gepompt wordt. Kan je bv fietsen (hometrainer) steppen, gewoon wandelen oid waar je hartslag van omhoog gaat en het warm krijgt?

Die birkam yoga is VRESELIJK om te doen!! Is in een soort sauna van 40 graden, daardoor word je lichaam soepeler; je moet namelijk door die stijfheid heen gaan rekken. Op deze manier doe je dat op een goede, gecontroleerde en effectieve manier. De pijn is dan ook veel minder! Ook absoluut een aanrader en 10x goedkoper dan welke behandeling ook waarbij resultaat niet gegarandeerd wordt.

xxIsaa

Berichten: 768
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Zaandam

Re: frozen schoulder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 08:56

Ik heb nu inmiddels 2 maanden geleden fysiotherapie gehad i.v.m. peesontsteking in mijn schouder, schouder werd elke week gemobiliseerd en toen ging het een stuk beter, en was ik uiteindelijk pijnvrij. :)
Helaas merk ik de afgelopen 2 weken dat de pijn weer terugkomt.. Nu nog in overweging of ik er iets mee zal doen of niet.. ;)

Marall

Berichten: 724
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: TEXEL

Re: frozen schoulder..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-14 10:32

Dray neelding hebben we hier niet in de buurt. Maar op advies van mijn fysiotherapeut ga ik vlg week naar een manueel terapeut.

Marall

Berichten: 724
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: TEXEL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 22:59

Even een up-date ik ga nu naar manueel therapie 2xper week en ik doe sinds kort aan fitnis en conditie training het gaat super met mijn schouder. Nagenoeg geen pijn kan mijn schouder een stuk beter bewegen. nog niet als vanouds maar steeds een stukje beter.

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 07:37

Wat fijn dat het zo geholpen heeft!
Hoe lang heb je er nu echt last van gehad?
Ik heb hele goede ervaring met bowen therapie! Is ook echt een aanrader.

Anoniem

Re: frozen schoulder..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:46

Ik heb nog steeds wisselend last in 2 schouders
Bowen therapie? Ik ga Googlen

Marall

Berichten: 724
Geregistreerd: 21-11-09
Woonplaats: TEXEL

Re: frozen schoulder..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 13:57

Na een operatie in januarie kreeg ik een frozen sholder.

Electra63

Berichten: 17853
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:03

Ik heb 2 x een frozen shoulder gehad. Combinatie van diclofenac en fysio en vooral proberen je arm te blijven bewegen. Uiteindelijk zijn er door de HA een aantal cortisoneninjecties in gezet en nu ben ik er al jaren vanaf. Ik heb wel verkalkingen in mijn schouder, dus ik let goed op mijn houding en als het stijf word of als ik pijn heb, toch goed mijn arm blijven bewegen. Niet mijn arm stil houden en niet bewegen, zoals ik vroeger deed.
Wat ik vooral vervelend vond, is dat ik mijn haar niet zelf kon wassen en drogen, aankleden was een ramp, was ophangen enz. En niet te vergeten de pijn, als je per ongeluk je arm wilt bewegen.

proudmama

Berichten: 1620
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:09

Mijn schouder liep ook na 3 maanden na operatie ( zogenaamde Neer-plastiek ,slijmbeurs eruit , schouderdak verhoogt om ruimte te maken ) vast, en dat bleek een bekende complicatie te zijn.
De orthopeed heeft er toen een 20cc spuit met fysiologisch zout ingespoten. Ik had het gevoel dat mijn schouder barstte ... En dat was ook de bedoeling ik voelde de verklevingen knappen en kon meteen mijn schouder weer goed bewegen. !
Wel heel veel napijn gehad !
De prednison in de injecties maken je weefsels zacht en is er veel kans op scheuren. Daarom mag het hooguit 3 X en is eigenlijk alleen om de peesontsteking die er is door irritatie op te lossen.
De oorzaak gaat er niet van weg, vandaar dat het kortdurend werkt.