Verzwikkende enkels tijdens rijden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GallopGirl

Berichten: 53
Geregistreerd: 27-08-12

Verzwikkende enkels tijdens rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 16:14

Hey Bokkers,

Ik zit al een tijdje met een probleem waaraan ik me echt irriteer.

Sinds klein meisje heb ik al last van hyperflexibele enkels, het is gewoon een familiekwaaltje want m’n moeder heeft het ook. Normaal is het dan niet zo storend, al val ik soms opeens (bijna) om omdat ik mijn enkel verzwik… echt een heel komisch gezicht! :+

Meestal met steunzolen gaat het goed. Maar nu is mijn probleem; Ik heb dit ook bij paardrijden. Uit het niets verzwik ik mijn enkel en komt het in een pijnlijke manier te liggen in de stijgbeugel, ondanks dat ik steunzolen en ‘stevige rijlaarzen’ aan heb. :( En dan krijg ik hem ook niet heel gemakkelijk weer terug op zijn oude positie.

Ik irriteer me er dan ook mateloos aan omdat het wel minstens één keer in de (manege)les gebeurd en ik zelfs aftrek heb gekregen bij een dressuurwedstrijd. Eerst dacht mijn instructrice dat het door niet stil liggende benen kwam, maar dit is niet zo het geval, mijn benen liggen over het algemeen stil. :n

Nu vraag ik me af: Hebben meer Bokkers hier last van? En wat kan ik er tegen doen?

Alvast super bedankt voor jullie reacties! +:)+

MaNdiii

Berichten: 1771
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: OBL

Re: Verzwikkende enkels tijdens rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:17

Wat een vervelend probleem. Ik herken het zelf niet, maar misschien dat schuine beugelblokjes kunnen helpen?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Verzwikkende enkels tijdens rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:22

Ik heb er last van gehad. Heb het maar soms, maar nu heb ik het meteen door. Net voordat ie echt verzwikt span/beweeg ik mijn voet en verzwikt ie niet. Heb alleen geen idee hoe ik dat doe :o

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Verzwikkende enkels tijdens rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:24

misschien zo'n bandage ding elastiek iets erom heen? of helpt dit ook niet?

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Re: Verzwikkende enkels tijdens rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:27

En joohurs met chaps? Ik heb er ook last van, maar met jophurs en chaps minder

kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:31

:7 Zonder beugels rijden.

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:32

En misschien zelf gaan trainen om je engels sterker te maken. Ik heb er minder last van sinds ik 3 keer per week sportschool erbij doe en dan oa 50 squads doe

GallopGirl

Berichten: 53
Geregistreerd: 27-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 21:05

Hey allemaal! Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat de schuine blokjes de beste oplossing is. :j

Het probleem bij Jodphurs is dat ik grote kans heb dat ik ze alsnog omzwik. Zelfs met bergschoenen zwik ik vaak nog m'n enkel (echt waar, hoe ik het voor elkaar krijg is een groot wonder := ).

Ook zonder beugels rijden lijkt me niet verstandig, aangezien we vaak gaan buitenrijden in rengalop, en ben ik dus bang dat ik zal vallen.

Misschien dat een bandage om m'n enkels ook nog wel kunnen helpen, maar beïnvloed dit niet de 'gevoeligheid' hoe je een beenhulp geeft?

Ik denk nu dat ik het beste eigen beugels kan kopen met schuine stijgbeugel blokjes.
Maar vinden jullie dat kunnen als manege ruiter? Met eigen beugels/stijgbeugels/stijgbuigelblokjes rijden?

Hebben jullie misschien ook tips welke (of van welk merk) beugelblokjes kan kopen? Ik wil graag namelijk genoeg informatie hebben voordat ik een aankoop doe! :o

Roxxiejj

Berichten: 6403
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Overal en nergens!

Re: Verzwikkende enkels tijdens rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:08

Voordeel van jophurs is dat ze wat hoger zijn en je chap eroverheen valt. Hierdoor heb je bij je enkels dubbele bescherming als het ware.
Met bergschoenen kan ik me juist voorstellen dat het mis gaan. Schoenen zijn over algemeen te laag en te zwaar (en veel te breed om mee te paardrijden)

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:14

Jophurs en chaps geven dus geen enkel steun. Blijven rijden met laarzen zijn de beste oplossing. En voor de rest zou je kunnen kijken voor oefeningen om je enkelbanden sterker te maken. ;)

Linsey_X

Berichten: 1904
Geregistreerd: 28-01-08
Woonplaats: Voorne-Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:15

Ik herken je probleem :j, ik kreeg er ook kramp bij.
ik heb een tijd met van die elastische enkelbandjes gereden met petri's.
Nu rijdt ik met Ariat jodphurs en schoenen en heb nergens last meer van. Doordat je deze jodphurs strak aan kan trekken en de chaps ook stevig zijn

sowieso

Berichten: 324
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Swolgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:16

Hier ook hypermobiel eb hetzelfde enkel probleem. Ik heb de flexibele beugels van sprenger en hierdoor zwik ik nauwelijks meer. Misschien als manegeruiter lastig, dan zou ik eerst idd die schuine blokjes proberen en je enkelbanden trainen. Succes

Tinkertje89

Berichten: 984
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:18

Ik herken het probleem, had hier eerder ook last van. De schuine blokjes kan ik je afraden, je maakt het dan alleen maar erger (tenminste dat is mijn ervaring) je moet dan juist moeite doen om niet door de enkel te zwikken. Ik heb het een tijd lang ingetaped, met sport tape en dat langzaam afbouwen, en idd goede laarzen..

Licor

Berichten: 2953
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Verzwikkende enkels tijdens rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:25

Enkelbanden kun je niet echt trainen, zeker niet als je hypermobiel bent.. maar de spieren eromheen wel..

Ik heb het zelf ook vaker.. vind t vooral ook sneu voor me paard omdat k hem zeg maar een schop geef als t gebeurd..
Ik heb zelf beugels waarvan het ophanggaatje niet in t midden hangt en ik hang ze dan verkeerdom op.. schuine blokjes heb ik ook gehad en die had ik ook verkeerdom erin zitten.. dat hielp voor mij t beste.. als k ze goed hing werkte ik het zwikken alleen in de hand namelijk..
Ik heb nu overigens beugels met een breed voetbed, dat lijkt ook goed te gaan

Jophurs zou ik ook afraden..

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 23:56

Wat een vervelend probleem!
Ik denk ook meteen aan een tape, of als je zelf niet kunt tapen, een makkelijk aan te brengen bandage voor je enkel, naast versterkende oefeningen.
Verder kan ik me voorstellen dat beugels met een breder voetbed zouden kunnen helpen, want daar zwik je gewoon veel minder makkelijk mee, ze bieden veel meer steun aan je gehele voet. Denk aan easy-rides, flexrides...
Ik denk dat dat je veel meer kan brengen dan die schuine blokjes.
En tjah, wellicht is het wat ongewoon als manegeruiter, maar beugels even wisselen is een kwestie van nog geen vijf minuten, ik kan me eigenlijk niet voorstellen waarom dat niet zou mogen als ze je situatie kennen.

Anoniem

Re: Verzwikkende enkels tijdens rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 23:59

Ik heb dit ook gehad en ben toen met zo'n steunkous rond mijn enkel gaan rijden. Dat scheelde een hoop! Zou dat dus zeker eens proberen.

GallopGirl

Berichten: 53
Geregistreerd: 27-08-12

Re: Verzwikkende enkels tijdens rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 11:39

Wauw bedankt dat jullie zo meedenken! Er is al best een hele discussie onstaan dat sommige wel Jodphurs aanraden, andere niet etc.

Toch blijft mijn voorkeur bij de beugels. Gisteren heb ik gevraagd of ik misschien met eigen beugels mag gaan rijden en dat mag! Gelukkig zit ik vaak op een standaard paard, dus dat komt goed uit. Ook ben ik van plan om mijn zwakste enkel (links) in de binden met sporttape.

Ik denk dat het nu puur een kwestie is van dingen uitproberen. Maandag ga ik waarschijnlijk ook even langs de Epplejeck om voor van die flexie stijgbeugels te kijken.

Heeft iemand nog tips (of aanraders) waar ik op moet letten?

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: Verzwikkende enkels tijdens rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 20:19

EZ rides en dat was in het begin heel erg wennen, maar het is dat het te lastig is om te wisselen iedere keer (western- en dressuurzadel) maar eigenlijk kan ik niet meer zonder.

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:24

Fijn dat je nu weer meer ideeën hebt!
Tapen zou ik zeker proberen, denk dat het als ondersteuning echt juist goed kan helpen. :j

De zogenaamde beugels met vering in de doorsnee ruitersportzaken hebben volgens mij nog allemaal een smal voetbed.
EZ-rides en FLEXrides worden vooral gebruikt in de endurance en zijn te koop bij de meer specifieke winkels als Goedhard.nl. Tweedehands zijn ze regelmatig voor een leuke prijs te koop volgens mij, als het dan niet bevalt ben je ze ook zo weer kwijt.

GallopGirl

Berichten: 53
Geregistreerd: 27-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 12:24

Wauw wat een verschil! Ik rij nu met de flexriders van de Epplejeck en met strak getapte enkels. Ik het begin was het even wennen, maar tijdens een buitenrit van een uur heb ik niet een keer m'n enkels omgezwikt! :D Ook tijdens de les leek er vooruitgang te komen.

Dank jullie allemaal voor het meedenken! +:)+ En voor mensen die dit probleem ook hebben flexbeugels en tape is echt een optimale optie! :j

Shethorsie
Berichten: 181
Geregistreerd: 19-07-14
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 16:25

EINDELIJK! Iemand met het zelfde probleem. Ik hem dit dus ook (zit ook in de familie) soms als ik ga draven (dus lichtrijden) heb ik dat ik bij elke keer omhoog steeds met een kromme voet zit (dat mijn enkel zelfde hoogte als mijn voet zit idk hoe ik dat kan uitleggen) maar ik gebruik dan vaak enkelbanden van hansaplast (ofzo) helpt bij mij best goed