Paardrijden met reuma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BuddyConqil
Berichten: 51
Geregistreerd: 20-11-13

Paardrijden met reuma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 20:33

Hallo,
4 jaar geleden heb ik een auto ongeluk gehad waarbij ik een rug en nek letsel heb gekregen. Ik heb na mijn ongeluk een lange tijd niks anders gekund dan slapen. Ik ben een lange tijd niet naar school kunnen gaan. (en niet paardrijden) Na veel fysiotherapie ging het gelukkig wat beter. Maar opeens kreeg ik last van andere pijn, Aan mijn voeten, handen , benen, vingers enzo. IK had veel pijn en het ging heel slecht met me. Ik ben in veel ziekenhuizen geweest maar ze wisten niet wat ik had. Ik heb heel veel medicijnen geslikt en niks hielp. Na veel gesprekken en onderzoeken bleek het dat ik reuma heb. Ik had nieuwe medicijnen gekregen en die hielpen niet. Het ging steeds slechter met me en ik kon niet lopen waardoor ik dit jaar 2 x in een rolstoel heb gezeten. Ik ben er na veel oefenen toch weer uit de rolstoel gekomen. Het gaat nu al een hele tijd goed met me :D Maar alleen het paardrijden nog niet zo...Ik heb heel snel last van mijn handen, knieën
en rug.. Omdat ik paardrijden zo leuk vind vergeet je de pijn wel een beetje maar toch..

Heeft iemand tips of iets waarmee je de pijn minder kan maken (Geen medicijnen)


Niet echt een afwijking maar ik wist niet waar ik het moest neerzetten :D

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Re: Paardrijden met reuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:36

Wat mij helpt is elke dag een broodje of toast met ( goede) honing met kaneel. Klinkt raar, mAr scheelt na een paar dagen in pijn.
Je kunt ook honing in heet water doen en drinken. Ook weer met kaneel.

BuddyConqil
Berichten: 51
Geregistreerd: 20-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 20:40

Femia schreef:
Wat mij helpt is elke dag een broodje of toast met ( goede) honing met kaneel. Klinkt raar, mAr scheelt na een paar dagen in pijn.
Je kunt ook honing in heet water doen en drinken. Ook weer met kaneel.



Ga het zeker eens proberen!

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Paardrijden met reuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:50

Als het puur om het rijden gaat: zoek eens uit wat voor jou helpt om met minder pijn te rijden. Er zijn best wat dingen die kunnen helpen: verende beugels (of helemaal geen beugels), een ander zadel met meer steun of juist meer vrijheid, een barebackpad zoals een christ lamsvelzadel, een bontje of gelcover, dikkere teugels, en je programma wat aanpassen, bv meer stap en galop en minder draf (als dat fijner rijdt.)
Nog drastischer: een paard uitzoeken dat goed past qua gangen. Sommige mensen vinden ijslanders bv fijn te rijden vanwege de tolt en de lichte gangen.

BuddyConqil
Berichten: 51
Geregistreerd: 20-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 21:09

Shadow0 schreef:
Als het puur om het rijden gaat: zoek eens uit wat voor jou helpt om met minder pijn te rijden. Er zijn best wat dingen die kunnen helpen: verende beugels (of helemaal geen beugels), een ander zadel met meer steun of juist meer vrijheid, een barebackpad zoals een christ lamsvelzadel, een bontje of gelcover, dikkere teugels, en je programma wat aanpassen, bv meer stap en galop en minder draf (als dat fijner rijdt.)
Nog drastischer: een paard uitzoeken dat goed past qua gangen. Sommige mensen vinden ijslanders bv fijn te rijden vanwege de tolt en de lichte gangen.





dankuwel voor de tips!

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Paardrijden met reuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 08:45

Ik heb bow balance beugels en een zadel waar ik fijn in zit. Mijn boomloze is de deur uit gegaan, daarop had ik last van mijn knieen. Ik rij met handschoenen (Roeckl) en heb smalle teugels met stops er op die ik beter vast kan houden. Mijn haflinger beweegt vlak en is heel licht in de hand, dat is voor mij een groot voordeel.

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Paardrijden met reuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 08:58

Ik rij zelf vaak zonder zadel. Door de beugels krijg ik snel last van mijn knieën en zonder zadel heb ik veel meer vrijheid. Gelukkig heb ik een paardje wat heerlijk rijd zonder zadel. Vaak hoor je slechte verhalen over het zonder zadel rijden, maar ze loopt twee keer jaar bij de masseur/fysio/zadelmaker. Ze zit nergens vast in de spieren etc. Ze vinden haar voor haar 21 jaar er nog geweldig uit zien. Dus daar maak ik me geen zorgen over. Ik rij voornamelijk buiten, als ik in de bak rij, rij ik wel met zadel. Hooguit een half uurtje, is voor haar ook genoeg. Maar ik denk dat dat per mens verschilt. Ik sluit mij aan bij Shadow0. Het is een kwestie van proberen.

TCA
Berichten: 97
Geregistreerd: 12-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 08:59

Ik lees mee! Heb ook reuma en rijd paard. Ben toch erg benieuwd naar jullie ervaringen en tips.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:08

Wat ook wel helpt is een paardje kunnen rijden dat heel licht aan de hulpen staat, maar ja, dat geluk moet je maar net hebben, denk ik. Mijn verzorgpaardje is zo, met haar kan ik wel rustig een uurtje rijden zonder dat alles gelijk zeer gaat doen. Bovendien heeft ze ook heerlijk vlakke en rustige gangen, scheelt ook heel veel. En waarschijnlijk scheelt het ook dat ik western rij met zo'n heerlijk western zadel en dikke teugels die je in één hand kunt houden (en dan afwisselen). Een tijdje terug eens voor de gein engels op een Fries gezeten maar dat was met een kwartier al bekeken...
Verder ook eens met Shadow dat je eens zou kunnen uitproberen wat bij jou werkt wat betreft optoming en eventueel soort paard.
En misschien steundingen voor bv rug, polsen, handen en/of knieën? Is ook wel wennen en misschien zit het niet eens lekker, maar het zou kunnen helpen.

AM01
Berichten: 140
Geregistreerd: 25-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:17

Ik lees dat je het niet in de medicijnen zoekt. Begrijpelijk, maar ik herken veel van je klachten. Heb zelf bijna 11 jaar niet gereden, onder andere door reumaklachten. Ik rij nu bijna een jaar weer, probeer elke week een paar keer, maar dat lukt niet altijd.

Wat ik doe voor het rijden: goed rusten in bed, het liefst plat of bijna plat, daarna goed warm douchen en voor het douchen al een pijnstiller nemen. Afhankelijk van hoe ik mij voel, paracetamol, naproxen of diclofenac. Voordeel dat je toch soepeler beweegt. Heb ook tramadol, maar als ik die nodig heb is het rijden eigenlijk geen optie.

Lekker doorzitten gaat niet door de stijfheid in mijn rug, dus dat doe ik niet. Mijn rug wordt er overigens wel losser van, dus wie weet ooit weer.

Verder heb ik rijlaarzen met een brede voet en een e pony die heel licht in de mond is. Ook accepteer ik dat mijn aanleuning niet altijd optimaal is. Heb wel af en toe les en ik weet dat ik mijn pony, zowel in haar mond als haar rug, niet hinder. Zeg wel tich keer tegen mijzelf tijdens het rijden spieren los, dus ontspannen.

Het er afspringen vind ik wegens mijn knieën vervelend, dus dat doe ik zoveel mogelijk glijdend langs het zadel. Ik let wel op dat mijn kleding het zadel, een goedkope wintec die ik heerlijk vind, niet beschadigd.

Wat ik wel vind is dat mijn hoofd zo leeg wordt en dat ik de altijd aanwezige pijn even vergeet. Ik krijg zowaar een kleine energieboost.

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 09:26

Ik lees ook mee, gelukkig ben ik redelijk ingesteld met de medicijnen en weet ik gewoon dat ik met natte kou weinig kan, maar tips zijn altijd welkom, ik ben zelf op de Friezen overgestapt, omdat die niet zo trekken als KWPN-ers en vaak wat minder malle fratsen uithalen die weer een klap op je lijf geven.

Mijn rug is overigens beter als ik regelmatig rijd, kennelijk schud dat mn rug los. Eerste paar keer als ik even niet gereden heb is hierdoor wel killing.

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Re: Paardrijden met reuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:18

Mijn rug wordt ook beter van regelmatig rijden, de fysio is er heel positief over. Die merkt heel goed wanneer ik minder heb kunnen rijden.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Paardrijden met reuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:34

Bij mij gaat rijden niet meer. Mijn handen verkrampen zo dat ik de teugels uit mijn handen moet breken wat op zich niet zo erg maar veel te gevaarlijk en ook niet fijn voor het paard. Ook kan ik niet meer zelfstandig van een paard afkomen.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Paardrijden met reuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 11:59

nou hier een bechterew of hoe je het ook schrijft,door artrose rijden is van de baan. mijn paard stierf deze winter aan koliek....nu is er een pony heel lief en kalm...we knuffelen, longeren, en freestylen wat af.... ook het fietsen is een leuke training en fisio voor mij.binnenkort gaan we mennen eerst moet er nog n veulen komen.
Ik mis mijn paard en het rijden enorm... maar niet de pijn die ik er van kreeg overweeg het eens....ook op een andere manier kun je je geluk hervinden maar tjsa soms moet je accepteren dat je dingen niet meer gaat kunnen ookal ben je nog jong.( Dit is nu een bepalend onderdeel van je leven geworden hoe rot ook)

Kaatje345

Berichten: 52
Geregistreerd: 08-03-11

Re: Paardrijden met reuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:57

Wel moeilijk hoor. Dat accepteren is een heel proces .

maaykemakeit

Berichten: 41
Geregistreerd: 15-07-12
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 22:05

Ik heb ook reuma en snap je probleem.

Ik heb een jaar geboren gekregen dat ik reuma heb. Dit was toen ik net na vele jaren stoppen weer ben begonnen met het rijden..

Voor ik ga paardrijden doe ik gewoon de dag zelf ze rustig mogelijk, ookal hou ik me daar niet altijd aan omdat ik stil zitten niet zo goed kan ;P

Ik rij bij een manege. Vroeger reed ik altijd in de groepsleden maar merk dat als ik zelf lekker vrij rijd de lichamelijke belasting veel beter aankan. Ook heb ik een paar paarden waarvan ik weet dat ik daar niet zo heel veel last van krijg na het rijden.

De dag na het rijden of na het rijden zelf heb ik wel altijd meteen last, maar dat neem ik dan maar voor lief :)

Ik slik altijd veel pijnstillers ( 4x paracetamol 400mg, arcoxia, 3x tramadol per dag) en voor het rijden neem ik nog wat extra's in zodat ik fatsoenlijk nog naar huis kom ;P

Met mijn lichaam gaat het ook achteruit maar ik geniet elke keer als ik met mijn vriendjes rij! En netzoals AM01 ookal zei: ik krijg er ook een kleine energie boost van en voel met dan heel gelukkig want ik ben dan bezig met mijn paardjes en niet met mijn pijn

Hopelijk lukt het rijden voor jou ook weer! *\o/*

Buverla
Berichten: 10
Geregistreerd: 28-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:42

Een goed passend zadel; wel een duur grapje, maar heel erg belangrijk! Ik heb zelf een Hulsebosch; aangepast op zowel het paard als mijzelf. Heerlijk, ik wil niet meer anders! En ik vroeg me af hoe lang je rijdt per keer? Want het is eerst ook noodzaak om je lichaam te laten wennen aan de inspanning en om uit te vogelen wat wel en wat niet kan.. Dit is een heel proces, maar wel mogelijk.
Succes in ieder geval. Met reuma rijden is namelijk geen probleem, bewegen is belangrijk!

Miepie77

Berichten: 5586
Geregistreerd: 04-04-11

Re: Paardrijden met reuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 18:55

Idd een fijnzadel scheelt zo verschrikkelijk veel, hoe je houding is, maar ook hoe breed je paard is en hoe hoog hij opgooid, koudbloeden en PRE's zijn wat makkelijker uit te zitten, ik rijd nu voornamelijk op Friezen, ook omdat ik er geen fratsen van hoef te verwachten die ik met mn lichaam weer moet opvangen. Wat ik ook gebruik zijn flexibele beugels (sprenger) veel minder druk op je gewrichten.

Bente_11
Berichten: 1447
Geregistreerd: 02-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:43

ten eerste wat ontzettend vervelend allemaal! ik weet hoe je je voelt ik heb sinds 2 jaar ook een ernstige vorm van reuma, lupus wat zich er naar uit.
wat voor een soort pijn heb je? misschien lastige vraag maaar heb je het idee dat je gewrichten stijf zijn? dan helpt het bij mij erg goed om wat oefeningen te doen oor het paardrijden om je gewrichten los te maken, dit scheelt een heel stuk pijn! verder ook al wil je geen medicijnen, toch een pijnstiller nemen voor het paardrijden dit gaat niet alleen de pijn maar ook de ontsteking als die er zit tegen, wat zeker als je het met paardrijden belast wel belangrijk is anders kun je na een tijdje paardrijden helemaal niks meer.

ik hoop dat je hier een beetje iets aan hebt, als je vragen of iets hebt kun je altijd pben! :(:)

nijland

Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Re: Paardrijden met reuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 06:22

Ik heb ook reuma, bij mij ontsteken de aanhechtingen van pezen en spieren heel gauw, en ik heb de overstap naar t mennen gemaakt.
en dat bevalt me uitstekend!

jsofie

Berichten: 424
Geregistreerd: 14-09-10

Re: Paardrijden met reuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 16:37

Wat fijn om meer medestanders te lezen!

Mijn tip is buiten het rijden zoveel mogelijk proberen te bewegen en bewust te sporten. Yoga bijvoorbeeld.. Qua pijnstilling werkt warmte ontzettend goed. De back on track producten voor mensen schijnen goed te werken. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb stoelverwarming in mijn auto. soms als ik beetje pijntjes heb, zet ik hem aan en even later merk je voelbaar verschil.

Ik heb de ziekte van bechterew. Weet het al enkele jaren. Toen ik nog geen passende medicatie had was in het in de winter echt hel. Ik kon regelmatig niet van mijn paard af komen. Ik vond het verschrikkelijk.
Inmiddels gebruik ik humira en dagelijk 900 mg ibu. Hier gaat het goed op. Maar toch merk ik dat mijn beweging en zit mogelijkheden wel een beetje achteruit gaan. Nu ik wat meer met zijgangen als travers of keertwendingen bezig ben bijvoorbeeld. Ik wil mijn bekken/heup in posities krijgen die niet meer lijken te lukken. Ik vind het erg frustrerend en hoop echt dat ik nog heel lang kan genieten van het paardrijden. Denk dat niet ik het ooit kan accepteren als ik niet meer zou kunnen rijden!!