hulpmiddelen voor ruiters zonder been functie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

hulpmiddelen voor ruiters zonder been functie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 20:50

zoals het onderwerp zegt.
welke hulpmiddelen weten jullie voor ruiters zonder been functie?
ik ben op zoek naar hulpmiddelen om tocht te kunnen blijven rijden

ievie

Berichten: 2198
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 23:07

misschien kan je eens contact opnemen met een manege voor aangepast paardrijden? Zij hebben ongetwijfeld tips voor je..

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Re: hulpmiddelen voor ruiters zonder been functie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 23:08

Klittenband aan het zadel?

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: hulpmiddelen voor ruiters zonder been functie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 23:12

Heb je helemaal geen spierfunctie in je benen? Beide benen? Romp heeft wel spierfunctie?

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: hulpmiddelen voor ruiters zonder been functie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 23:40

Elastieken bij je beugels kunnen ook wel eens helpen?
Het hangt echt af van wat jij nodig hebt. Ga met een manege die hulpmiddelen heeft liggen praten en probeer uit wat voor jou werkt.

De een zit bijvoorbeeld super met een klittenband, de ander zit veel beter in een schapenvacht. En dat terwijl de globale vorm van de zadels hetzelfde is.

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 11:44

Je kan allicht eens bij http://www.hetvrolijkeruitertje.nl/ kijken. Die zit redelijk in de buurt van Roozendaal en kunnen vast met je meedenken.

Gaat het om rijden op je eigen paard of wil je op een manege met aanpassingen gaan rijden? Kan je nog wel zelf op een paard komen of gaat staan helemaal niet?

Verder kan je nog even googlen op Federatie Paardrijden Gehandicapten om meer aanpassingen te zien, misschien kan je daar wat mee. Het is voor ons heel moeilijk te bekijken wat voor jou zou kunnen werken omdat we je niet zien en zo niet weten wat je wel en niet kan.

line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

Re: hulpmiddelen voor ruiters zonder been functie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 11:24

In mijn rechter been heb ik een verminderde spierfunctie.
Door de dystrofie kan ik ene moment lopen andere moment helemaal niet.
En dus ook met rijden.
Nu is me linkerbeen nog wel redelijk goed kwa kracht.
Al moet ik zeggen dat ik in me enkel ook steeds minder kracht heb.
Romp is goed.
ik heb een eigen paard waar ik nog op rij.
ik kan er met hulp van een trapje opkomen.
ik laat me paard al wel eerst even longeren voor ik opstap.

op die manege kan ik niet veel vinden.
en echt sits wat voor hulpmiddelen para ruiters hebben is ook moeilijk te vinden vandaar me vraag.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:11

Dus als ik het goed begrijp rijd je op een stal/manege waar geen andere ruiters met beperkingen rijden?

Ik denk dat het dan toch handig is om eens op een manege te kijken waar vaker ruiters komen die hulp nodig hebben.
Mijn ervaring met mensen die daar lesgeven is dat ze heel slim zijn in het gebruiken van de hulpmiddelen die beschikbaar zijn en ze goed kunnen inschatten wat jou gaat helpen.

Als je een keertje bij hun rijd kunnen ze dat hulpmiddel voor je vinden. In sommige gevallen zijn postelastieken al een uitkomst! Maar ook dan moet je even weten hoe je je been/enkel daarin vast zet. Daarom zou ik toch ergens gaan rijden, misschien kun je de oplossing op je huidige stal ook toepassen, zoals postelastieken!

Edit: ik zie net dat je wel een eigen paard hebt (ik las zonet geen ipv een paard). Neem je paard gewoon mee dan! Vaak kan dat best.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:15

ik heb een verminderde spierfunctie in mijn linkerbeen.
Ik gebruik (zo nu en dan) een elastiek om mijn voet in de beugel te houden en een zweep aan die kant. Ook heb ik een tijdje met een iets langere spoor aan die kant gereden, omdat ik mijn been niet zo goed tegen het paard aan kan leggen, maar daar ben ik nu mee gestopt. Dat had niet echt een meerwaarde.
Je zou nog kunnen zien naar een korf op je beugel zodat je voet niet door kan schieten..
Verder zijn er, volgens mij, niet zoveel mogelijkheden voor alleen krachtsverlies...

Jet

Berichten: 12000
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 12:37

Line18, hier kan je misschien wel wat vinden: http://www.verenigingfpg.nl/hnd.php . En ik bedoelde eigenlijk ook dat je misschien bij die manege langs kon om eens te zien wat ze hebben aan ideeën. Misschien vindt iemand van die manege het leuk om eens bij je te komen kijken als je rijdt en dan ideeën aan te reiken?

Op wat voor zadel rijd je? Ik weet dat bij ons heel veel ruiters op de ruwere versie van de kunststof zadels van Wintec reden, die zitten wat stroever, ook bij je bovenbenen. Veiligheidsbeugels zijn wel handig als je je voeten vastzet met postbode-elastieken of de beugel vastzet aan de singel met een sporenriempje.
Dat postbode-elastiek voorkomt dat je voet uit de beugel gaat, het "vastzetten" aan de singel van de beugel maakt dat je been minder heen en weer zwaait.
Hoe reageert je paard op een zweepje? Dat zou ik aan de kant houden waar je de minste kracht in je been hebt, zodat je dat eventueel kan gebruiken.
Beugelkapjes zijn inderdaad ook nog een mogelijkheid, maar dan kan je met postbode-elastieken niet veel.

O ja, nog een link waar je misschien iets mee kan: http://www.ncpg-kenniscentrum.nl/ .