welk zadel ME patient?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GvP
Berichten: 64
Geregistreerd: 10-04-12

welk zadel ME patient?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 11:01

Hoi,

Ik blijk ME te hebben en ik vroeg me af op welke zadels mede lotgenoten rijden. Ik heb een 3 jarige merrie en ben gewend Engels te rijden. In mijn huidige veelzijdigheidszadel zit ik vrij los, waardoor het al best moeite (kracht) kost om een beetje fatsoenlijk te zitten. Zijn er mensen met ME die daarvoor ook een dressuurzadel met flinke wrongen hebben gekozen, zodat alle beetjes helpen om zo min mogelijk kracht te verliezen en zoveel mogelijk te genieten? Ik dacht in 1e instantie om voor een kunstofzadel met verstelbare boom te gaan omdat ook opzadelen en spullen halen dan minder kracht kost, maar die wrongen zijn niet echt flink heb ik het idee. Of zit ik ernaast? Ik hoor graag wat ervaringen van jullie.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: welk zadel ME patient?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:11


m_ss
Berichten: 415
Geregistreerd: 22-01-10
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 11:27

Ik heb zelf een boomloos zadel met kniewrongen én bonten seatsaver. Maar dan inderdaad in een zitmaat die vooral niet te groot is. Voor mij is dit de fijnste optie: zacht en comfortabel. Ik zit hierop stevig en kan naadloos met paard meekomen omdat er weinig zadel tussen zit. Wel heb ik erg moeten zoeken naar een zadel dat niet te breed zat omdat ik het gevoel had dat er op brede zadels heel veel energie letterlijk wegvloeide.
Het zal wel te maken hebben met je houding en manieren waarop je lijf je energie dan verbruikt. Mijn advies is daarom: ga op zoek naar een fijne centered riding instructeur, die je kan helpen met de voor jouw lijf beste houding.
Deze kan dan ook met je meedenken over een zadel.

En dan nog een stukje ongevraagd advies: ik heb al 10jaar ME, en pas sinds ik met een osteopaat en een kPNI therapeut ( orthomoleculair ook) aan de slag ben is er verbetering. Google is je beste vriend als je wil weten wat die doen;) Mischien een goede tip ook voor jou?