Rijden met Autisme

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
angrywolf

Berichten: 1227
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:16

Heb ook autisme en rij op de zorgboerderij waar ik woon.

En werk net als gothicpizza6 ook bij CSI Stables :=

Paardcool
Berichten: 210
Geregistreerd: 12-01-15

Re: Rijden met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:29

Ik heb lichte klassieke autisme. Werk als dagbesteder bij Goedland. En ja later wil ik gewoon aan het werk maar nu eerst meer kennis en ervaring opbouwen

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 16:36

Op mijn Fjordenmerrie rijdt af en toe een meid met autisme (weet niet welke vorm, maar niet heel zwaar volgens mij). Dat is een leuke combi en dat gaat heel goed.
Zij rijdt ook op een manege (sinds een jaar ofzo en als kind heeft ze ook gereden) en volgens mij pakt ze dingen heel snel op; ze doet het iedere keer wanneer ze hier is weer zoveel beter! Voor de paarden is ze heel lief.

BeFunny

Berichten: 10686
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:49

Ik denk dat veel mensen met een stoornis in het autistisch spectrum, heel goed met paarden en andere dieren overweg kunnen. Autisme kan wel zorgen voor een vertraagt motoriek en met het rijden zal het er ook om gaan in hoeverre dat het geval is. Maar er zijn ook autisten die helemaal geen vertraagd motoriek hebben die zullen hier dus helemaal geen problemen mee ondervinden. Ik denk dat je geen beter iemand kan hebben dan een autist!

lotje_elmo
Berichten: 377
Geregistreerd: 06-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:49

waxmeltsenzo schreef:
Ik denk dat veel mensen met een stoornis in het autistisch spectrum, heel goed met paarden en andere dieren overweg kunnen. Autisme kan wel zorgen voor een vertraagt motoriek en met het rijden zal het er ook om gaan in hoeverre dat het geval is. Maar er zijn ook autisten die helemaal geen vertraagd motoriek hebben die zullen hier dus helemaal geen problemen mee ondervinden. Ik denk dat je geen beter iemand kan hebben dan een autist!
precies dit!
alleen moet je bij autisten iets duidelijker zijn. Mijn verzorgster is ook autist maar zij gaat tenminste goed met mijn spullen en paard om! Top!

BeFunny

Berichten: 10686
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:28

lotje_elmo schreef:
waxmeltsenzo schreef:
Ik denk dat veel mensen met een stoornis in het autistisch spectrum, heel goed met paarden en andere dieren overweg kunnen. Autisme kan wel zorgen voor een vertraagt motoriek en met het rijden zal het er ook om gaan in hoeverre dat het geval is. Maar er zijn ook autisten die helemaal geen vertraagd motoriek hebben die zullen hier dus helemaal geen problemen mee ondervinden. Ik denk dat je geen beter iemand kan hebben dan een autist!
precies dit!
alleen moet je bij autisten iets duidelijker zijn. Mijn verzorgster is ook autist maar zij gaat tenminste goed met mijn spullen en paard om! Top!


Ja dat is dus wat ik bedoel.
Ze hebben vaak ook groot een verrantwoordelijkheids gevoel en willen altijd eerlijk zijn, Ze zijn vaak trager en je moet even geduld hebben maar dan heb je ook wel iemand die volledig voor het paard gaat als hij of zij er is.

Teiger_Baloo
Berichten: 64
Geregistreerd: 25-02-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:24

Ja hoor en altijd meegedaan met de normale lessen op de normale manege. Super leuke vriendinnen aan overgehouden en toen der tijd een baan. Nu overgestapt naar de privépaarden.
Ook mijn zusje met PDD-NOS en ADHD heeft in de gewone manege lessen gereden. Inmiddels is ze er uitgeleerd en gestart met verzorgpony's.

horses_XD
Berichten: 62
Geregistreerd: 10-05-15

Re: Rijden met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 23:09

mensen met autisme kunnen prima paardrijden, alleen moet je misschien wat meer geduld hebben als instructeur.

LexieFlexie

Berichten: 118
Geregistreerd: 17-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:13

Ik heb pdd-nos en rijd al jaren op een normale manege, eerst op een aangepaste maar dat was niet genoeg uitdaging

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Rijden met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:26

Hier ook pdd-nos en jaren lang op een normale manege gereden. Wel eens wat probleempjes met wat betreft mede ruiters op sociale aspecten, maar dat gebeurt overal. Heb nu een jaar een lease-paarr

lieketje16

Berichten: 30
Geregistreerd: 08-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:22

Mijn zusje heeft Criduchat en rijdt af en toe op mijn pony. Het is zo'n mooi gezicht om te zien hoe ze daar van opleeft. Er moet bij haar wel altijd iemand meelopen.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 18:10

Voor mensen met autisme kan het vooral heel erg goed en leerzaam zijn om met dieren in contact te zijn.
Het helpt hun in het hoofd rustig te worden, en te ontspannen.
Dieren hebben namelijk niet diezelfde verwachtingen als dat de mens heeft, en daarom is het dan ook vaak heel populair om de combi dieren/therapie te volgen.
Ik ben daar een hele grote voorstander van. Ik werk zelf al 11 jaar op een manege voor mensen met een lichamelijke en/of geestelijke beperking, en ik zie hoe goed de paarden op de cliënten reageren.

nynx
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-09-09

Re: Rijden met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 16:28

Ik heb PDD-NOS maar altijd op normale maneges en/ of lessen gereden.
Ik heb wel liever niet al te grote groepen, liefst max 5 mensen. En ben wat langzamer met bv opzadelen enz maar als je dat maar weet begin je gewoon wat eerder.
qua sociaal had ik vaak geen problemen vond wel leuk en gezellig lekker kletsen, of iemand helpen die toen paar keer meereed, die niet alles begreep omdat haar nederlands nog niet zo ver was.
Had vaak geen problemen met leren van nieuwe dingen bv schouder binnenwaarts ja eerste paar keren willen niet altijd geweldig natuurlijk maar ik bedoel eigenlijk weinig tot geen speciale uitleg nodig.

Hoop echt weer binnenkort te kunnen rijden, ben even gestopt namelijk

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 17:18

Bij ons zijn er autistische kinderen die gewoon meerijden in de groepsles. Ze hebben soms voor ze in de groep kunnen wel wat meer losse lessen nodig zodat ze het rijden al wat beter onder de knie hebben en de figuren een beetje kennen. Eenmaal in de groep draaien ze gewoon mee en dat gaat vaak harstikke goed.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 18:31

Ik heb Asperger en ik heb jaren paardgereden op een gewone manege. Daar wisten ze ook niet van mijn autisme af, en dat was ook niet nodig.

Geesje123
Berichten: 18
Geregistreerd: 11-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 18:56

Ik heb ook PDD-Nos en Adhd, ik heb jaren op gewone manege gereden maar helaas werkte dit niet meer, na dat ik daar stage heb gelopen. dus ben ik vorig jaar gestopt met de manege,
en heb een paar maanden niet gereden.
nu rij ik weer op een zorgboederij waar ik ook dag besteding met paarden doe.

JoycexEnya

Berichten: 5952
Geregistreerd: 11-12-10

Re: Rijden met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:06

Ik heb sinds mijn 18de pas te horen gekregen dat ik pdd-nos heb, niet heel zwaar. Ik hen gewoon op maneges gereden en heb nu eigen paarden.

Jorex

Berichten: 9988
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:09

Ik heb een lichte vorm van Asperger en het was in het begin een drama met mijn instructrice (zij kon niet met mij overweg) maar nu rij ik alweer 3 jaar met plezier.

Tinkertje89

Berichten: 984
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 15:15

Ik heb ook pddnos. Eerder op een gewone manege gereden, Dit ging goed. Tegenwoordig 2 eigen paarden, waar ik met 1 ga starten.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:47


Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:18

Ik heb Asperger en ik heb als kind altijd paardgereden (totdat dat om lichamelijke redenen niet meer kon). Zowel in groepsles als privé. Nooit problemen gehad.

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Rijden met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:27

Ik help veel met lessen voor beperkten en daar rijd ook een jongen met zware autisme. Veel "normale" mensen geven te veel hulpen door elkaar oid. Bij hem is rechts gewoon: Iets naar rechts met je gewicht, linkerbeen er aan en iets teugelhulp. Hij rijdt op een paard die eigenlijk bij niemand netjes aan de teugel loopt maar bij hem loopt hij perfect. Het kan dus wel degelijk voordelen hebben om autistisch te zijn bij paardrijden.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Rijden met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 20:52

Pien2010: Wauw, dat is wel gaaf om te zien lijkt mij!

BeFunny

Berichten: 10686
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Rijden met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 08:24

Wij hadden een meisje op stal die wel zwaarder autist was maar ook blind. Die had dus wel wat hulp nodig met rijden alhoewel ze liep gewoon in het groepje mee heel bijzonder. Ze reed vaak op een paard wat altijd lastig was en bepaalde dingen gewoon niet voor iedereen zou doen. Maar bij dit meisje zette ze geen stap verkeerd maar ook echt geen stap. aan de teugel of lange teugel maakte ook niks uit.

MartyNL
Berichten: 36
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 20:22

Hier ook asperger. Eerst een stel privélessen gevolgd met een instructrice die ik al wat kende, wat het makkelijker maakte. Nu groepsles met een andere rustige instructrice en rustige mensen, en dat gaat allemaal goed.