Angst om te galopperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Angst om te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:25

Ok, helder!

In dat geval inderdaad toch even voor jezelfs de lat naar beneden bijstellen. "gewoon" het aanspringen oefenen, verder niet. Dus aanspringen in de galop en klaar... terug naar draf. Als dat goed gaat: aanspringen in galop en twee/ drie gelopssprongen galopperen, terug naar draf.. enz enz.
Liefst met iemand erbij die weet waar je mee zit, en die misschien zelfs helemaal niet kijkt... maar waardoor je je wél verplicht voelt om dit te gaan oefenen :)

gothicpizza6
Berichten: 186
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 01:21

Blon_D schreef:
Selina schreef:
Heb je het wel eens geprobeerd met in een bak met je instructrice, jij aan de longeerlijn, eventueel een bokriempje die je dan vasthoudt tijdens het galopperen?

Nee, omdat ik dan druk ervaar van mijn instructrice, als ik die voel verstijf ik nog meer dan wanneer ik het zelf moet oplossen. Ik ben nogal perfectionistisch aangelegd en de galop is nu al zo lang geleden dat ik vermoed dat het er niet heel charmant uit gaat zien de eerste tijd. Ik ben mij er bewust van dat er verandering moet plaatsvinden en heb mijzelf al van angst bij opstijgen tot zelfstandig stappen en draven gekregen maar de galop :brr: Ik heb over een tijd een gesprek bij een psycholoog, mijn bedoeling is om daar ook mijn angst neer te leggen en te ondervinden hoe ik mijn gedachtegang anders moet zien te krijgen..


en als je het eens alleen gaat proberen? al zijn het maar 2 passen zo ben ik ook begonnen. ik snap je heel goed. ik heb ook angst met galop maar op mijn werk lukt het mijn wel. daar is wel iemand in de bak maar daar voel ik geen druk omdat ik daar zelf bepaal waar ik in galop ga en ook wanneer ik weer in draf ga en het tempo bepaal ik ook zelf. ik ben begonnen met alleen voltes galopperen. mijn doel was eerst een hele volte en ik heb zelfs een keer zonder angst 2 voltes gedaan. nu is mijn doel een half rondje door de bak en als dat is gelukt een hele. eerst galoppeerde ik aan de longeerlijn. voor de spanning kreeg ik zitlessen op mijn lievelings pony jo. en toen opeens tijdens een zit les was ik niet bang ik gaf jo een tikje en toen nog een en voor ik het wist galoppeerde ik een paar passen *\o/*

gothicpizza6
Berichten: 186
Geregistreerd: 04-01-12

Re: Angst om te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:32

hopelijk lukt het je om van je angst af te komen en weer vertrouwen te krijgen. als dat lukt verbeterd je houding vanzelf meer en durf je ook meer. ik heb vandaag voor de aller 1e keer gesprongen van uit galop de hindernis was op zijn allerlaagste. ik heb het gefilmd met mijn gopro. in de film is duidelijk hoe trots ik ben. de hoogte stelt niks voor in draf zou ik de balk misschien op het 3e gaatje gedaan hebben. maar voor een 1e keer springen van uit galop is dit een mooie hoogte. volgende keer misschien weer een gaatje hoger.

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Re: Angst om te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 20:38

ik mis volgens mij WAAR je precies angst voor hebt. Ja, voor het galopperen, maar waar ben je dan bang voor?

gothicpizza6
Berichten: 186
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:09

max66 schreef:
ik mis volgens mij WAAR je precies angst voor hebt. Ja, voor het galopperen, maar waar ben je dan bang voor?


was die voor de TS of voor mijn?

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Re: Angst om te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 15:53

mijn bedoeling is om vanavond te oefenen, moet even kijken hoe dit uitloopt want ik heb vanochtend mijn enkelverstuikt..

gothicpizza6
Berichten: 186
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 19:58

Blon_D schreef:
mijn bedoeling is om vanavond te oefenen, moet even kijken hoe dit uitloopt want ik heb vanochtend mijn enkelverstuikt..


succes het gaat je vast lukken. ik heb gister voor de 1e keer gesprongen van uit galop. https://www.youtube.com/watch?v=JX1QlOlHd0M als je goed door blijft oefenen durf je starks ook meer maar niet te snel iets nieuws willen doen hoor rustig aan op bouwen.

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 21:23

gothicpizza6 schreef:
Blon_D schreef:
mijn bedoeling is om vanavond te oefenen, moet even kijken hoe dit uitloopt want ik heb vanochtend mijn enkelverstuikt..


succes het gaat je vast lukken. ik heb gister voor de 1e keer gesprongen van uit galop. https://www.youtube.com/watch?v=JX1QlOlHd0M als je goed door blijft oefenen durf je starks ook meer maar niet te snel iets nieuws willen doen hoor rustig aan op bouwen.

wat goed van je! Heb niet gereden mijn enkel is te pijnlijk wel gelongeerd hij liep de sterren van de hemel! Morgen hopelijk wel rijden, ik wil ook verder!

gothicpizza6
Berichten: 186
Geregistreerd: 04-01-12

Re: Angst om te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 21:33

dankje :) ik ben er ook erg trots op *\o/* . ik vertrouw deze pony voor 100% zelfs als ze schrikt of zo.

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 21:35

gothicpizza6 schreef:
dankje :) ik ben er ook erg trots op *\o/* . ik vertrouw deze pony voor 100% zelfs als ze schrikt of zo.

dat is inderdaad erg prettig! Mijn merrie is voor mij ook zo'n dier waar je echt op kunt vertrouwen. mijn ruin ook in de toekomst die wordt ook iedere dag leuker

max66
Berichten: 3581
Geregistreerd: 24-03-11
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:23

gothicpizza6 schreef:
max66 schreef:
ik mis volgens mij WAAR je precies angst voor hebt. Ja, voor het galopperen, maar waar ben je dan bang voor?


was die voor de TS of voor mijn?[/quote

oh, nee, ik bedoelde ts

gothicpizza6
Berichten: 186
Geregistreerd: 04-01-12

Re: Angst om te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:08

de pony waar ik in het filmpje op ree heet trouwens jo. jo is helaas niet van mijn want ik werk op een zorgboerderij en jo is van die boerderij. ik heb vandaag weer gesprongen van uit galop want ik wilde het aan iemand die vandaag les ging geven laten zien. ik heb het weer gefilmd en wat echt grappig is, is dat je mijn woehoe hoort zeggen tijdens een sprongetje. ik ging ook nog gewoon galopperen en jo ging hard joh geweldig ik had lol. alleen de 1e keer vandaag dat ze zo hard ging vond ik een beetje eng maar daarna niet meer. maakt het jou uit of je in een binnen of buiten bak galoppeert? ik vind een buitenbak prettiger want binnen zie je de muren langs je heen razen. wel goed dat je ruin steeds leuker word denk daar maar goed aan tijdens galop. als het galopperen je lukt probeer het dan door te zetten daar mee bedoel ik elke keer als je rijd ook een stukje galop zo lang en zo hard als jij zelf wilt. niet op geven ook als je bang ben dan word het van zelf minder eng. ik zelf heb een zadel riempje waar ik me aan vast houd. ik galoppeer los want dat is fijner voor jo en ik weet dat ik haar kan vertrouwen dat ze recht door blijft gaan en als ik wel een keer moet sturen laat ik de hand waar mee ik moet sturen los. jo reageert ook heel goed op stem hulpen ook als ze hard gaat als ik ho zeg gaat ze in draf. vind je hard draven met door zitten ook eng? want bij mijn was dat namelijk wel zo en dat heb ik geoefend. jo heeft namelijk zeg maar een aanloop nodig om in galop te gaan. wat grappig is, is dat jo wat moeilijker was in galop nu ik niet meer zo bang ben in het wel makkelijker maar ze valt er nog wel snel uit maar minder snel als eerst. eerst was het 1 galop sprong en dan zat ze weer in draf of ze gaf ook wel eens een bok maar juist haar vertrouw ik met galop. en er is op de boerderij nog een paard waar mee ik in galop durf en dat is flip. flip is blind aan een oog maar super braaf alleen van de winter niet zo. natuurlijk schrikt flip ook wel eens of kan die ook een bok geven.

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 11:17

max66 schreef:
was die voor de TS of voor mijn?[/quote

oh, nee, ik bedoelde ts

Nee hoor staat er wel kort in. Bang voor op hol slaan. 2 trainingspaardjes gereden die hier een handje van handen en beide keren behoorlijk wat pijn aan overgehouden.

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Re: Angst om te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 21:00

hem hem vandaag 2x in een hoek laten aanspringen, zal nog wel even tijd nodig hebben om te wennen hij gooit van voor veel hoger op dan mijn merrie en ook zijn achterhand is van nature een stuk actiever. Morgen ga ik het nog een keer doen tot het vertrouwd voelt dan ga ik er 2 passen extra bij rijden. Voor nu ben ik iig zeer tevreden!

Julu72
Berichten: 261
Geregistreerd: 19-08-12
Woonplaats: Overdinkel

Re: Angst om te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 22:10

Goed gedaan!

gothicpizza6
Berichten: 186
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:19

Blon_D schreef:
hem hem vandaag 2x in een hoek laten aanspringen, zal nog wel even tijd nodig hebben om te wennen hij gooit van voor veel hoger op dan mijn merrie en ook zijn achterhand is van nature een stuk actiever. Morgen ga ik het nog een keer doen tot het vertrouwd voelt dan ga ik er 2 passen extra bij rijden. Voor nu ben ik iig zeer tevreden!


super goed van je blijf het vol houden. als het paard van voor hoog op gooit is inderdaad wennen. ik rij trouwens ook nog op een manege op de vrijdag avond waar ik echt niet durf te galopperen. ik krijg nu 1x pryvee les van mijn instructiese met de manege eigenaares er bij op een braaf paard.

gothicpizza6
Berichten: 186
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:08

ben je nog aan het oefenen? ik heb vandaag een half rondje gegaloppeerd op jo wat best knap is want die bak daar is heel groot. ik zei ik wil graag racen met jo. jo ging lekker hard. jo valt snel uit galop en dan natuurlijk net voor de hoek van de A of C dus vandaag ging ik haar goed aan blijven sporen op het punt waar ze steeds in draf wilt gaan. het lukte niet meteen om haar een half rondje in galop te houden maar na goed oefenen lukte het. wat ik deed is als ze stopte meteen weer aan sporen. er is een tijd geweest dat jo nog wel eens en bok kon geven met galop. jo is erg braaf en ze is al 18 of 19 en in de winter is ze wat stijfjes dus denk ik dat ze daarom bokte. toen heb ik een tijd niet gegaloppeerd en later begon het weer te kriebelen. zo als het nu gaat ben ik tevreden met warmer weer is jo soepeler en ze heeft ook een bepaald loopje. in draf is ze best traag omdat er ook beginners en angstige mensen op rijden dat kan goed met jo. je kan er bijvoorbeeld ook kleine kinderen zelfstandig op laten rijden. donderdag ree er een vriendinnetje van de dochters van de boerin op jo en zei ging draven aan de longeerlijn en jo deed haar trage drafje. ik probeer haar sneller te laten draven want dat kan ze. nog over de galop van nu op jo daar kon ik een paar jaar geleden alleen van dromen dat ik zo ver zou komen. natuurlijk ben ik nog niet over mijn angst heen. een tip als je spanning voelt adem dan in door je neus en rustig uit door je mond. het is ook leuk en goed als je, je zelf ook laat filmen als je galoppeert of wat je nu doet alleen het aanspringen zo kan je, je vooruit gang zelf zien en je kan fimpjes aan mensen laten zien ik vind het bijvoorbeeld leuk als mensen trots op mijn zijn voor al mijn moeder. nog niet kijken naar wat beter kan dat hoeft nog niet als je maar lekker ontspannen zit. eerst vertrouwen krijgen daarna kan je pas aan je houding werken. ik kan ook nu pas beter zitten in galop.

lieketje16

Berichten: 30
Geregistreerd: 08-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:24

Stel dat hij ooit gaat bokken, probeer het altijd vooruit op te lossen. De natuurlijke reactie is natuurlijk om je paard snel terug te nemen, maar laat hem eerst vooruit rijden zodat hij niet de kans krijgt nog verder te bokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:33

Herkenbaar verhaal, ik durfde niet op een van de manegepaarden te galopperen omdat dit dier erg sterk was en ik nog niet in bezit was van de juiste kunde om dit op te lossen. Ook liep het dier heel erg hard wat mij dus nog banger maakte. Ik was dus bang dat ik hem niet meer terug in draf zou krijgen.
Ik mocht toen op de volte, eerst zo klein mogelijk in stap, steeds iets groter, na drie rondjes in draf, steeds weer iets groter, na drie rondjes aan galopperen en de volte weer klein maken. Zo had ik het gevoel dat het paard dus niet harder ging (omdat je op de volte blijft) en ben ik over mijn angst heengekomen.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Re: Angst om te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 16:39

Kun je anders niet een paar keer op een zeer ervaren paard buitenrijden en galopperen, desnoods met een manege? Lopen de paarden meestal netjes achter elkaar, kun je ook vragen of je op het braafste paard van stal mag. Als je dat een paar keer hebt gedaan, durf je straks ook met je eigen paard.

Blon_D

Berichten: 4088
Geregistreerd: 28-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-15 16:54

Mazida schreef:
Kun je anders niet een paar keer op een zeer ervaren paard buitenrijden en galopperen, desnoods met een manege? Lopen de paarden meestal netjes achter elkaar, kun je ook vragen of je op het braafste paard van stal mag. Als je dat een paar keer hebt gedaan, durf je straks ook met je eigen paard.

dit heeft geen invloed. Heb nog een ander paard en daarmee durf ik wel gewoon te galoperen ;)

lotje_elmo
Berichten: 377
Geregistreerd: 06-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 00:17

Als je op een manege staat ga dan doordeweeks en laat! Dan zijn er bijna geen mensen meer. En vraag je moeder om te helpen!

HS92
Berichten: 1
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 15:14

Blon_D schreef:
max66 schreef:
was die voor de TS of voor mijn?[/quote

oh, nee, ik bedoelde ts

Nee hoor staat er wel kort in. Bang voor op hol slaan. 2 trainingspaardjes gereden die hier een handje van handen en beide keren behoorlijk wat pijn aan overgehouden.



Het hoeft maar 1 keer mis te gaan en je kan al enorme angst hebben.
Ik rij al 15 jaar, 3 jaar geleden is het misgegaan met mijn bijrijfjord die ervandoor ging en bokte (puur een balansprobleem van hemzelf) waardoor ik een aantal weken met krukken heb gelopen. Dat is eigenlijk de enige echt nare ervaring die ik heb. Toch al 3 jaar angst tijdens het rijden. Stap gaat prima, draf ook, maar galop durfde ik niet, bij het eraan denken kreeg ik al bijna een paniek-aanval.
xDreamerx begeleid me hier super in en afgelopen week de stoute schoenen aangetrokken en een buitenrit gaan maken op een wildvreemd paard. Gekke is dat ik na 1 keer een lang stuk geen angst meer voelde, maar weer kon genieten. Nu uitbouwen met de paardjes waar ik zelf regelmatig op rijd. Maar er is dus hoop!
En idd kan ik je xDreamerx errruuug aanraden voor je zelfvertrouwen!! (want vaak is zelfvertrouwen en perfectionisme het eigenlijke probleem en niet zozeer de angst, dat is vaak een gevolg daarvan:) )

gothicpizza6
Berichten: 186
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:32

HS92 schreef:
Blon_D schreef:
Het hoeft maar 1 keer mis te gaan en je kan al enorme angst hebben.
Ik rij al 15 jaar, 3 jaar geleden is het misgegaan met mijn bijrijfjord die ervandoor ging en bokte (puur een balansprobleem van hemzelf) waardoor ik een aantal weken met krukken heb gelopen. Dat is eigenlijk de enige echt nare ervaring die ik heb. Toch al 3 jaar angst tijdens het rijden. Stap gaat prima, draf ook, maar galop durfde ik niet, bij het eraan denken kreeg ik al bijna een paniek-aanval.
xDreamerx begeleid me hier super in en afgelopen week de stoute schoenen aangetrokken en een buitenrit gaan maken op een wildvreemd paard. Gekke is dat ik na 1 keer een lang stuk geen angst meer voelde, maar weer kon genieten. Nu uitbouwen met de paardjes waar ik zelf regelmatig op rijd. Maar er is dus hoop!
En idd kan ik je xDreamerx errruuug aanraden voor je zelfvertrouwen!! (want vaak is zelfvertrouwen en perfectionisme het eigenlijke probleem en niet zozeer de angst, dat is vaak een gevolg daarvan:) )


goed van je. lukt het bij de TS ook beter met galop? met mijn gaat het stap voor stap steeds weer beter. met flip van mijn werk heb ik vandaag voor het eerst een heel rondje gegaloppeerd en daarna zelfs nog een hele met meteen een halve er achter aan. ik zat toen zo op zijn rug *\o/* . ik galoppeer nu ook op de manege waar ik rij en ook dat gaat stapje voor stapje weer wat beter. dit komt omdat ik daar 2x prive les heb gehad en bij de 2e durfde ik al snel halve rondjes en zelfs nog een hele. in de groep durf ik dit nog niet maar ik durf de eerste passen te doen en dat is al meer dan voor de prive lessen. zelfs na de vakantie pak ik het zo weer op. het aan springen is al minder eng maar nu nog stoppen met denken dat ik ga vallen want het paard waar ik op rij is super lief en leuk.

Aural

Berichten: 37
Geregistreerd: 03-06-15
Woonplaats: Amersfoort

Re: Angst om te galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:16

Buiten je comfortzone rijden kost veel durf... bij mij is het ook ooit misgegaan. Zo snel mogelijk opgestapt om de angst te voorkomen. Wellicht, zoals eerder genoemd, priveles. Je komt er wel. ;)