Rijden met gewrichts pijn, hoe doen andere bokkers dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iejoor

Berichten: 2596
Geregistreerd: 19-12-13
Woonplaats: Overal en nergens

Rijden met gewrichts pijn, hoe doen andere bokkers dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 18:46

Hallo bokkers!

Ik zit al een tijdje met een "probleem". Ik heb ontzettend last van mijn gewrichten (ja, ik word hier ook voor behandelt ;) ) en dan met namen van mijn polsen, knieën en bekken, en dit zijn nou net de gewrichten die je gebruikt bij het rijden.. :+

Hoe doen andere bokkers dit die in een soort gelijke situatie zitten? Rijden jullie zonder zadel of met een ander soort zadel? Of rijden jullie helemaal niet meer? Of op een "speciaal" paard?

Houd het wel vriendelijk en netjes!
Liefs.

ffnessence

Berichten: 288
Geregistreerd: 13-09-12

Re: Rijden met gewrichts pijn, hoe doen andere bokkers dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:53

Hoi het ligt er een beetje aan waardoor je klachten worden veroorzaakt. Het kan helpen om eerst een warm up te doen voordat je gaat rijden. Of je manier van rijden aan te passen. Bijv springen is zwaarder dan een rustig buiten ritje.
Misschien kan je wat meer toelichten. ?/

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Rijden met gewrichts pijn, hoe doen andere bokkers dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 18:55

Een zadel wat bij je past en beugels met gedraaide ophanging zullen vaak al helpen. Zelf heb ik gelukkig niet zo heel veel last van mijn gewrichten als ik er eenmaal op zit.

melody7

Berichten: 13686
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:06

Hoe zitten je beugels? Als ik langer zit trekken mijn gewrichten het beter. Ik heb wel gewoon normale beugels maar lees vaak positieve verhalen over Bow Balance beugels. Ik vind ze zelf wat duur voor die paar keer per week dat ik kan rijden, maar als je vaak rijd is dat het geld misschien wel waard.

Verder rijd ik liever iets vaker kort dan een keer lang waardoor ik er weer een week uit lig. Ik rijd dus meestal maar 10-20 minuten. Als ik al teveel last heb als ik begin zadel ik niet op en stap alleen zonder zadel wat rond, dan heb je iig die klap die aansingelen op je polsen, nek, rug, schouders etc. bezorgd niet.
Zonder zadel hang je wel in gewrichten doordat je geen steun hebt van de beugels, dat voel ik in mijn knieën en enkels altijd wel terug. Het ligt er natuurlijk aan hoe veel last je hebt, anderhalf jaar geleden was ik nog een stuk beter en reed ik gerust een uur zonder zadel en had ik daar veel minder last van.

Ik heb bij het ene zadel meer last dan bij het ander, bv. zadels waarbij je meer naar stoelzit neigt krijg ik meer last van.

Nou zijn alle ziektes en aanleidingen voor pijn natuurlijk anders dus je zult er en beetje je eigen weg in moeten zoeken ben ik bang.
Het is vooral belangrijk dat je je eigen grenzen leert kennen (en daar niet te ver overheen gaat) en dat je los kunt laten/ontspannen op je paard kunt zitten, als je gespannen zit krijg je vanzelf meer last.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Rijden met gewrichts pijn, hoe doen andere bokkers dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 19:16

Vriendin heeft fibro, soms heeft ze meer klachten, soms minder. We rijden regelmatig twee uur buiten zonder dat ze klachten krijgt, maar we zorgen dan wel voor veel afwisseling in het tempo. Een half uur alleen maar stappen heeft ze meer last van dan twee uur afwisselend met stukken stap, draf en galop.
Ze rijdt op een dressuurzadel, met haar stijgbeugels vrij lang. Af en toe doet ze tijdens het stappen haar beugels even uit, of trekt ze haar knieën een stukje op tot voor het zadel. Het laatste stukje vanaf het bos naar huis loopt ze (en ik ook, trouwens) altijd naast haar paard. Ze stapt dan af op een plek waar ze haar paard iets lager kan zetten en zelf op een grasheuveltje kan landen, zodat de afdaling wat korter is en haar knieën geholpen worden bij het landen.

Iejoor

Berichten: 2596
Geregistreerd: 19-12-13
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 19:22

ffnessence schreef:
Hoi het ligt er een beetje aan waardoor je klachten worden veroorzaakt. Het kan helpen om eerst een warm up te doen voordat je gaat rijden. Of je manier van rijden aan te passen. Bijv springen is zwaarder dan een rustig buiten ritje.
Misschien kan je wat meer toelichten. ?/

Hoi!

Het is nog onduidelijk waar het precies vandaan komt helaas. Een warm up als in harlopen of oefeningen doen? :)
Ik rijd alleen nog maar dressuur en af en toe een rustig buiten ritje :)

Goed ik zal de situatie schets een beetje omschrijven:
Zodra ik opstap voel ik mijn bekken een beetje knakken en kantelen ( kantelen zal het wel niet zijn maar dat gevoel krijg ik er wel van). Tijdens het stapje protesteren mijn polsen als ik naar links of rechts stuur. in draf hetzelfde verhaal met mijn polsen alleen nu komt ook nog het probleem van lichtrijden erbij. Mijn knieën knakken nu ook en doen gewoon erg zeer. Ook begint mijn schouder dan te protesteren.. Galopperen doe ik al lang niet meer..

Azmay schreef:
Een zadel wat bij je past en beugels met gedraaide ophanging zullen vaak al helpen. Zelf heb ik gelukkig niet zo heel veel last van mijn gewrichten als ik er eenmaal op zit.

Helaas heb ik geen inspraak over de meeste zadel aangezien ik op verschillende paarden voor mensen rijd. Wat bedoel je precies met beugels met gedraaide ophanging? :)

@Melody7: Mijn beugel lengte is altijd normaal tot lang. Ik heb erg lange benen dus lang is wel fijn! Maar ik heb er nog wel genoeg steun aan :j
Ik zal eens kijken naar Bow Balence beugels! :)
Bedankt voor je berichtje en hulp! :D

Iejoor

Berichten: 2596
Geregistreerd: 19-12-13
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-15 19:24

Hilary schreef:
Vriendin heeft fibro, soms heeft ze meer klachten, soms minder. We rijden regelmatig twee uur buiten zonder dat ze klachten krijgt, maar we zorgen dan wel voor veel afwisseling in het tempo. Een half uur alleen maar stappen heeft ze meer last van dan twee uur afwisselend met stukken stap, draf en galop.
Ze rijdt op een dressuurzadel, met haar stijgbeugels vrij lang. Af en toe doet ze tijdens het stappen haar beugels even uit, of trekt ze haar knieën een stukje op tot voor het zadel. Het laatste stukje vanaf het bos naar huis loopt ze (en ik ook, trouwens) altijd naast haar paard. Ze stapt dan af op een plek waar ze haar paard iets lager kan zetten en zelf op een grasheuveltje kan landen, zodat de afdaling wat korter is en haar knieën geholpen worden bij het landen.

Hoi,

Ik denk helaas niet dat ik 2 uur paardrijden achterelkaar kan volhouden :=
Ik heb persoonlijk sneller dat ik last krijg als ik veel in draf zit. Beugels uit doen is een goeie, ook je tip met het afstappen! Bedankt! :D

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Rijden met gewrichts pijn, hoe doen andere bokkers dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-15 21:27


Iejoor

Berichten: 2596
Geregistreerd: 19-12-13
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 09:08


Mloez

Berichten: 1075
Geregistreerd: 03-04-06
Woonplaats: Havert, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:39

Hier iemand met flinke gewrichtsklachten. Hypermobiliteit en reuma. Momenteel rij ik er weinig door het vochtige weer en echt pijnlijke knookjes.

Wat mij enorm heeft geholpen is de overstap naar western rijden.
Geen doorgaand teugelcontact dus minder belastend voor mijn armen en schouders. En je word iets minder 'in de houding' gezet als in een Engels zadel met wrongen. Voor mijn rug en bekken veel fijner.

Daarnaast heb ik veel geluk met mijn paard, als veulen gekocht en specifiek gekeken naar zachte en vloeiende bewegingen en gelukkig zijn die er ook onder het zadel :) dat scheelt ook al een hoop!

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Rijden met gewrichts pijn, hoe doen andere bokkers dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 09:52

Ik rij altijd met flexibele beugels en handschoenen met extreem veel grip.

Ik mis een groot deel van kracht in mijn handen, dus mijn hand goed gesloten houden lukt niet meer. Mijn teugels 'hangen' dus in mijn handschoenen en blijven dan prima op maat.

Ik heb beugels van sprenger en rijd eigenlijk alleen op mijn eigen zadel (neem hem ook met alle liefde mee naar een ander paard), omdat ik daar stevig in zit en niet continu hoef te overcompenseren.

Iejoor

Berichten: 2596
Geregistreerd: 19-12-13
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 10:47

Mloez schreef:
Hier iemand met flinke gewrichtsklachten. Hypermobiliteit en reuma. Momenteel rij ik er weinig door het vochtige weer en echt pijnlijke knookjes.

Wat mij enorm heeft geholpen is de overstap naar western rijden.
Geen doorgaand teugelcontact dus minder belastend voor mijn armen en schouders. En je word iets minder 'in de houding' gezet als in een Engels zadel met wrongen. Voor mijn rug en bekken veel fijner.

Daarnaast heb ik veel geluk met mijn paard, als veulen gekocht en specifiek gekeken naar zachte en vloeiende bewegingen en gelukkig zijn die er ook onder het zadel :) dat scheelt ook al een hoop!

Western rijden is inderdaad een goede tip! :) Helaas is er hier in de buurt niet echt een western stal volgens mij, maar ik ga daar even naar rondkijken :j

Een paard met zachte en vloeiende bewegingen scheelt inderdaad een hoop :j

Princesj schreef:
Ik rij altijd met flexibele beugels en handschoenen met extreem veel grip.

Ik mis een groot deel van kracht in mijn handen, dus mijn hand goed gesloten houden lukt niet meer. Mijn teugels 'hangen' dus in mijn handschoenen en blijven dan prima op maat.

Ik heb beugels van sprenger en rijd eigenlijk alleen op mijn eigen zadel (neem hem ook met alle liefde mee naar een ander paard), omdat ik daar stevig in zit en niet continu hoef te overcompenseren.

Flexibele beugels.. Gaan die niet heel erg snel stuk? Of heb ik nu een verkeerd beeld bij flexible beugels? :?
Handschoenen met extra grip is een goeie! :D

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:52

Ik heb het rijden aan de wilgen gehangen, wat ook een bijdrage was dat het paard overleed aan koliek.
Ik heb een gewone brave pony gekocht eerst om te knuffelen maar ik wilde eigenlijk meer omdat het gemis groter werd...en besloot te gaan mennen met een senioren wagen en leidsels met lussen en heel bewust een enkel span. Het gaat goed en tja mijn polsen, schouders en rug doen best zeer tijdens het mennen en er na dus wordt er niet meer dan 3x per week gemend.
verder wordt er gewandeld , geknuffeld, agilety schriktraining en vh dressuur en verder gewoon niets als het weer niet meewerkt mbt vocht in de lucht.
Het is een hele omschakeling maar ik ga mezelf niet onnodig kwellen als het niet nodig is en daarmee kan ik op de goede dagen meer en zijn er minder vaak slechte dagen.
( ook zijn er geen wedstrijden gepland puur recreatief of onderling voor de lol)
En idd hier ook extra grip op de handschoenen en geen menzweep in gebruik.
Laatst bijgewerkt door kwita op 18-12-15 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 10:53

Afbeelding

Dit soort beugels gebruik ik. Deze gaan niet sneller stuk ofzo, gebruik ze dagelijks!

Iejoor

Berichten: 2596
Geregistreerd: 19-12-13
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 10:58

kwita schreef:
Ik heb het rijden aan de wilgen gehangen, wat ook een bijdrage was dat het paard overleed aan koliek.
Ik heb een gewone brave pony gekocht eerst om te knuffelen maar ik wilde eigenlijk meer omdat het gemis groter werd...en besloot te gaan mennen met een senioren wagen en leidsels met lussen en heel bewust een enkel span. Het gaat goed en tja mijn polsen, schouders en rug doen best zeer tijdens het mennen en er na dus wordt er niet meer dan 3x per week gemend.
verder wordt er gewandeld , geknuffeld, agilety schriktraining en vh dressuur en verder gewoon niets als het weer niet meewerkt mbt vocht in de lucht.
Het is een hele omschakeling maar ik ga mezelf niet onnodig kwellen als het niet nodig is en daarmee kan ik op de goede dagen meer en zijn er minder vaak slechte dagen.
( ook zijn er geen wedstrijden gepland puur recreatief of onderling voor de lol)
En idd hier ook extra grip op de handschoenen en geen menzweep in gebruik.

Bedankt voor je berichtje!
Mennen vind ik zelf ook erg leuk om te doen maar het is het zelfde probleem als met het western rijden, er zit hier niks in de buurt en een eigen knol zit er nog niet in voor mij :) . Verzorgje/leasepaard kan ik ook wel naar gaan kijken.. :)

Princesj schreef:
[ Afbeelding ]

Dit soort beugels gebruik ik. Deze gaan niet sneller stuk ofzo, gebruik ze dagelijks!

Oh zulke! Ik had een totaal ander beeld ervan in mijn hoofd, ik zal hier ook naar gaan kijken! :D
Bedankt!!

liesJ
Berichten: 1634
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:16

ik heb ook altijd pijn in schouders en polsen met rijden ( uur geleden duidelijk geworden dat het of om spierreuma of om fibro gaat welke is nog niet zeker)

in de winter zorgen met kleding dat je wind niet op je nek kan slaan dus sjaaltje om
voor het rijden draai ik mijn armen en polsen goed los
tijdens warm stappen paard de simple warming up draaien kont aanraken enz.

zorg tijdens rijden dat je spieren ontspannen ( ik kan door concentratie spieren vastzetten) draai ze af en toe even los

met uitstappen even losdraaien en rekken

als ik thuis kom heeft mijn vriend het bad vol laten lopen en kan ik in warm water mijn spieren weer laten ontspannne.


wat bij mij ook goed werkt. Ostheopaat 3 behandelingen en ik kan er 1 a 1,5 jaar tegen zonder veel pijn

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:48

liesJ schreef:
ik heb ook altijd pijn in schouders en polsen met rijden ( uur geleden duidelijk geworden dat het of om spierreuma of om fibro gaat welke is nog niet zeker)


was fibro niet het zelfde als spierreuma?

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Rijden met gewrichts pijn, hoe doen andere bokkers dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 13:50

Hier fibro en gewrichtsreuma ben jaren geleden al gestopt met rijden hierdoor omdat het niet meer ging. Op een gegeven moment kon ik niet meer zelfstandig afstappen doordat ik mijn benen niet meer goed kon strekken en ook de teugels kon ik amper meer loslaten wat me ook te gevaarlijk werd, ook vond ik het niet meer eerlijk tegenover mijn paard.

Mloez

Berichten: 1075
Geregistreerd: 03-04-06
Woonplaats: Havert, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 15:57

Iejoor schreef:
Mloez schreef:
Hier iemand met flinke gewrichtsklachten. Hypermobiliteit en reuma. Momenteel rij ik er weinig door het vochtige weer en echt pijnlijke knookjes.

Wat mij enorm heeft geholpen is de overstap naar western rijden.
Geen doorgaand teugelcontact dus minder belastend voor mijn armen en schouders. En je word iets minder 'in de houding' gezet als in een Engels zadel met wrongen. Voor mijn rug en bekken veel fijner.

Daarnaast heb ik veel geluk met mijn paard, als veulen gekocht en specifiek gekeken naar zachte en vloeiende bewegingen en gelukkig zijn die er ook onder het zadel :) dat scheelt ook al een hoop!

Western rijden is inderdaad een goede tip! :) Helaas is er hier in de buurt niet echt een western stal volgens mij, maar ik ga daar even naar rondkijken :j

Een paard met zachte en vloeiende bewegingen scheelt inderdaad een hoop :j


Ik weet niet op wat voor niveau je rijd maar je kunt ook ervoor kiezen om gewoon een westernzadel te gebruiken en je paard te leren aan een lossere teugel te lopen.
Als je recreatief rijd gaat het om lekker leuk en ontspannen rijden met je paard, hoeft geen perfecte rijstijl aan vast te hangen toch? :)

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Rijden met gewrichts pijn, hoe doen andere bokkers dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 16:19

Ik denk dat het meer om gaat dat je lekker zit. Je moet mij bijvoorbeeld niet in een westernzadel zetten, dan kan ik daarna niet meer lopen.

Ik heb een dressuurzadel met een smalle twist, rij altijd met vrij lange beugels. Mijn paard heeft veel beweging en dat is niet makkelijk, maar om haar nou daarvoor weg te doen? Daarin tegen is zij uitzonderlijk goed opgevoed en goed van karakter (niet trekken, sleuren en geen gekkigheid onder het zadel).

Iejoor

Berichten: 2596
Geregistreerd: 19-12-13
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-15 14:33

@liesJ: Bedankt voor je berichtje :j
Ostepaat gaan we in het nieuwe jaar proberen ;)

@Mloez: Ik rijd inderdaad recreatief! Maar ik heb geen vast paard waar ik altijd op rijd dus dat is ook nog een beetje een probleem..

@Princesj: Ik vind een western zadel heerlijk zitten hoor! :D Ik ga even een oproepje plaatsen op facebook voor les! ;)

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Rijden met gewrichts pijn, hoe doen andere bokkers dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:09

Hier ook fibro, vooral last van heupen en knieen. Ik ben overgestapt naar Ijslanders, heb een zadel wat het paard maar ook mij goed past en ik rij met vrij lange beugels. Verder heb ik regelmatig les wat ervoor zorgt dat ik mijn lichaam beter ga gebruiken en niet onbewust iets zit te spannend, en ik zorg dat mijn paarden voorwaarts zijn en goed aan de hulpen zodat dat weinig moeite kost. Ik zorg dat ze rechtgericht zijn en soepel, dat ze zacht in hun mond zijn en hun rug goed gebruiken. Dat zit en rijdt een stuk fijner.
Ik heb de bow balance beugels gehad maar voor mij deed het niks. Ik moest gewoon afleren mijn hakken niet uit te drukken maar te ontspannen en er alleen doorheen te veren.

Jessix

Berichten: 16441
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Rijden met gewrichts pijn, hoe doen andere bokkers dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 20:46

Ik heb ook zowel spier- als gewrichtsreuma. Met name mijn lage rug en bekken gebied zijn het probleem. Daardoor heb ik ongeveer 3/4 van het jaar last van ischias. Op een stoel zitten is dus al lastig.

Ik vind het soms heerlijk om te rijden. Met name stukje stappen zonder zadel, kan bij mij de boel juist los maken. Maar soms moet ik er na een kwartiertje al weer af omdat het niet uit te houden is.

Ik maak er gewoon geen probleem meer van. Ik neem het zoals het gaat en heb verder een hele leuke paardenhobby naast het paard. Doe veel grondwerk, zowel NH als klassieke dressuur en daar geniet ik ontzettend van. Het houdt mij en mijn paarden fit. En het rijden is leuk als het gaat en anders maar niet. Door het grondwerk kun je wel opstappen op een goed getraind paard die goed in zijn lijf zit en goed aan de hulpen staat. Dat is wel fijn, anders zou dat ook nog tegen je kunnen werken.

Ik merk dat ik graag op een "open" zadel zit, dus geen diepe zit en geen dikke beenwrongen. Een gedwongen zit is voor mij geen optie. Ik heb geen speciale beugels, maar heb ook niet het idee dat ik die prettiger zou vinden. Ik heb gewoon een ontspannen afhangend been en een onafhankelijke zit, dus heb niet bijzonder veel druk in de beugels staan.

Wytakuh
Berichten: 10
Geregistreerd: 02-10-15
Woonplaats: drenthe

Re: Rijden met gewrichts pijn, hoe doen andere bokkers dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:10

Ook voor mij is het de kunst om het te accepteren zoals het is. Met forse knie- en rugklachten heb ik jaren lang niet gereden. Sinds afgelopen jaar het rijden, onder 'toezicht' van een fysiotherapeute, weer opgepakt en ontdekt dat het rijden zonder zadel op een ijslander met vlakke gangen prima te doen is. Nu rijd ik af en toe op een ander paard, met zadel, en dat geeft meer klachten maar het is even de enige optie om uberhaubt te kunnen rijden. kwestie van prioriteiten stellen wat mij betreft ;)

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Rijden met gewrichts pijn, hoe doen andere bokkers dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:36

Knoop in je teugels of met lussenteugels rijden helpt vwb je handen ook vaak wel