Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Western rijdende rugpatienten?

 
Profiel   

Hallo allemaal
Ik ben me aan het orienteren op het western rijden en dan met name richting ranch riding.
Ik heb er nog totaal geen kaas van gegeten, maar het trekt me enorm.
Ik ben 5 jaar geleden aan mijn rug geopereeerd en heb door een vervangen van een paar tussenwervenschijven door metaal, geen demping meer. Ik vermijd hierom de galop, en rij altijd licht. Doorzitten is voor mij niet echt een optie, althans niet lang.
Ik ben benieuwd of er nog meer mensen met een beperking western rijden en of diegene er meer over kunnen vertellen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-16 21:18 



 
Profiel   

Ik ben nieuw op bokt maar rij inmiddels een kleine 9 maanden waarvan ruim 6 western 'stijl'.
Ik heb twee beperkingen bij het rijden, een botziekte waardoor vallen funest is en een scoliose gecombineerd met extreme kyfose. Daardoor doet paardrijden behoorlijk zeer.

Ik moet zeggen dat als je last hebt van je rug western rijden al een gigantische verbetering is ten op zichte van klassiek. De zadels zitten heerlijk (buitenritten van 3 uur zijn geen uitzondering maar nooit ene houten kont gehad)
Daarnaast merk ik dat je bij het western minder strak perfect rechtop hoeft te zitten om je paard goed te kunnen sturen (je rijdt bijvoorbeeld met lange teugel wat erg fijn is) hierdoor is mijn rugpijn stukken minder en het rijden leuker geworden!

Qua doorzitten/lichtrijden en galop, daar helpt een western zadel niet bij alhoewel de knop het wel makkelijker maakt om kleine stukjes te galopperen als je er niet zeker van bent omdat je jezelf in het zadel kan drukken als het ware.
Ik zit trouwens ook nooit door, klassiek of western, doet gewoon te veel zeer.

Misschien een idee om qua gangen (en je dempingsproblemen) te kijken naar een eigen gangenpaard of lessen op zo'n paard?
Ik heb ervaring met IJslanders en die zitten echt geweldig! 0,0 last van rugklachten zelfs niet in galop/rengalop. Echt een verademing! Wel rijd je op IJslanders vaak klassiek zover ik weet en als lang netjes rechtop zitten pijnlijk is (zoals bij mij) wordt dat wel wat zwaarder tijdens lange ritten.
Wel een voordeel: doorzitten is heel makkelijk, sterker nog: het is een ergere belasting om te gaan lichtrijden bij deze paarden heb ik gemerkt!

Hoop dat je er wat aan hebt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 13:21 



 

Western en een gangenpaard, dan roep ik koop een Rocky Mountain horse. Zalige paarden, rustig, mensgericht en ze zitten super zacht. Een foxtrotter of walker zie je ook wel eens in de westernwereld. Ik vermoed alleen dat je binnen België en Nederland niet zo snel kan lessen op deze rassen. Mijn Rocky gaat als hij oud genoeg is wel meer western gereden worden, maar daar ben je nu nog niets mee. Moest ie al onder het zadel zijn, had je gerust eens mogen komen rijden.

Ik ben trouwens ook overgestapt naar gangenpaarden owv nek en rugproblemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 13:26 



 
Profiel   

Madonnamagic schreef
Ik ben me aan het orienteren op het western rijden en dan met name richting ranch riding.
Ik heb er nog totaal geen kaas van gegeten, maar het trekt me enorm.



Madonnamagic schreef
Ik vermijd hierom de galop, en rij altijd licht. Doorzitten is voor mij niet echt een optie, althans niet lang.


Denk erom de Ranch riding is wel meer Ranchgericht onderdeel, maar ook daar moet je doorzitten, alleen de extended gangen mogen lichtgereden worden, en er zit ook een redelijk lang galopstuk in, met changementen in de hogere klasses.
Denk dus niet dat dat makkelijker rijden is met een slechte rug dan bv een pleasure of horsemanship.

Ik ben in zoverre een rugpatient dat ik instabiele nek en rugwervels heb. Als paardlief een verkeerde beweging maakt vliegt bij mij alles van z'n plek. Ik rijd zowel western als Engels, hunteronderdelen, maar ik kan niet zeggen dat western nou zoveel makkelijker is voor mijn rug.
In de Ranch riding zijn voor mij met name de overgangen van hogere gangen terug en dan hebben we het over extended galop terug naar een jog of walk best nog wel een tik in mijn rug. Moet ook eerlijk zeggen het ene paard is nog niet niet genoeg voor mijn been :D :+ En aangezien die liever lui dan moe is is het nog wel eens een beetje boem.
Daarnaast merk ik ook heel erg dat je bij het met 1 hand rijden heel erg op je rug moet letten. Je nijgt dan snel naar minimaal scheef gaan zitten. Heel fijn voor een rugpatient ;) :+

Voor jou met geen demping zal de beweging van een Amerikaan (Quarter, Paint, Appie) of een gangenpaard wrs wel veel prettiger zitten en minder pijn geven. Maar ook in die rassen, en ik beperk me dan even tot de Q,P,A dat er ook binnen dat ras paarden zijn die vrij veel rugbeweging hebben. Ik denk dus gewoon uitproberen of het wat voor je is. Maar of het nou zoveel makkelijker is...... denk het niet :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 13:39 



 
Profiel   

Oef, even een misverstand uit de weg helpen; ik héb al een eigen paard. Een tinkermerrie. Dus ik ga geen ander paardje aanschaffen,deze wil ik niet meer kwijt:-)
Bedankt voor jullie verhaal, ik hoop dat er nog meer mensen reageren zodat ik een redelijk oordeel kan vormen of het bij me past

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 15:56 



 
Profiel   

Dat scheelt in ieder geval weer! Leuke merrie trouwens!
Of western bij je past is een beetje lastig te zeggen natuurlijk. Wil je eigenlijk ook serieus wedstrijden rijden of alleen recreatief?
Want als je hart uitgaat naar lange recreatieve buitenritten dan vind ik persoonlijk westernzadels echt een aanrader t.o.v klassiek.
Of je verder het rijden in deze stijl an sich leuk vindt zul je een keer moeten ontdekken. Misschien een lesje volgen bij een western manege of een buitenrit doen in western stijl?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 16:56 



 
Profiel   

Het is echt recreatief hoor bij mij, ik heb totaal geen wedstrijdambities. Ik rij ontzettend veel buiten, en wissel dit af met -nu- atletische rijkunst. Ik heb nu een barefoot, zit een western zadel lekkerder? Zou een western barefoot nóg lekkerder zitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 18:40 



 
Profiel   

Ik heb een boomloos westernzadel gehad (geen barefoot, maar wel een goede). Die heb ik uiteindelijk verkocht omdat ik er teveel rugpijn van kreeg na een half uurtje rijden. Inmiddels heb ik een gewoon westernzadel en dat zit 100x beter!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 18:54 



 
Profiel   

Ik heb een hoop rugproblemen waarvan niet bekend is wat het is. Ene moment voel ik niets, vervolgens zet ik een stap en kan ik bijna niets meer. Toen ik er net problemen mee kreeg, reed ik dressuur. Ik kon vanwege de pijn niet meer rijden, maar het duurde me te lang voor het over was. Dus toen ik net de overstap maakte, besloot ik mijn paard (Tinker X KWPN) de jog te leren. Deze gang heeft mij juist van de pijn af geholpen!

Inmiddels heb ik ook schouder en nek problemen erbij, maar heb geen last met rijden. Zoals eerder al is gezegd, de zadels, verwachte houding en manier van rijden schelen echt al een hoop.
Ranch Riding zou denk ik niet persee beter zijn dan de andere onderdelen. Ik doe zowel Trail, Reining en Pleasure. Daarnaast nog wat in hand onderdelen en volgend jaar Barrelrace. Dat zou dan denk ik wel een aanslag op je lichaam zijn, maar dat is logisch haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 18:55 



 
Profiel   

Mijn nederige mening: Het verschil met western en engels zit m niet in het zadel, en als het goed is ook niet n je zit. Als je netjes engels rijd dan heb je geen gewicht in je handen en rijdt je net zo goed op je zit als met western. (net zoals dat je western stijl ook gespannen in het zadel kunt zitten en die lange teugels op contact kunt hebben)...
De gangen waarop je traint zijn wel vlakker, dus bijvoorbeeld de galop met western heeft minder zweefmoment dan met engels rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 18:57 



 
Profiel   

Hier nog iemand die hele erge rugklachten heeft (na 2 zware operaties waarbij ze mn ruggengraat geraakt hebben), versleten wervels in mn onderrug en mn nek is ook niet meer wat t geweest is (dubbele nekhernia). Ik ben n dikke 2 jaar geleden overgestapt naar de western, heb in Amerika (waar ik toen woonde) n SPB merrie gekocht die ik mee terug naar NL genomen heb.... Ik wil NIETS anders meer! Totaal geen last meer van mijn rug! Iets wat n verademing is! Oke, ik heb nog steeds klachten maar niet meer met rijden!

Ik heb n zenuw in mn rechter bovenbeen die zo af en toe bekneld komt te zitten waardoor ik niets meer aan mn rechterbeen heb en zelfs dan kan ik gewoon rijden en trainen, dit kon ik toen ik dressuurde dus echt niet!

Voor mij niets anders meer dan western :D

@swartbeesie: In mijn mening ligt t ook aan het zadel! In een dressuurzadel heb je minder ruimte waardoor je vaak meer opgesloten zit en dat kan of heel goed werken of juist niet! Ik merk dat ik in mijn westernzadel vele malen beter kan zitten.... Terwijl ik vroeger echt opgesloten moest zitten omdat ik het anders niet trok. Zal per persoon verschillen maar voor mijzelf is een westernzadel vele malen beter en fijner. Ik heb nog n engels zadel liggen dat ik af en toe nog gebruik maar ik merk dat ik daar vele malen sneller last krijg van mijn rug dan dat ik krijg in mn westernzadel ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 19:05 



 
Profiel   

Ah, Cuba, dan kan het ook aan de Engelse zadels liggen die ik ken. Heb heel lang geleden wel een dressuurzadel meegemaakt met opgesloten zit, maar alle andere zadels hadden dat eigenlijk niet. Veel spring en vzh zadels waren dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 19:15 



 
Profiel   

Swartbeessie, ben het grotendeels met je eens. Een goede zit is bij beide stijlen en zadels van belang maar ik merk persoonlijk dat ik net wat minder moeite hoef te doen voor mijn zit en houding in een western zadel dan in een klassiek dressuurzadel (moet dan echt letten op me zit want 'zak' steeds in door de pijn)
Heb wel het gevoel dat er een drastisch verschil zit in zadels, een westernzadel is voor mij net een zeteltje terwijl ik bij een engelse altijd pijn in mijn kont krijg na een uurtje ongeveer.

Om even terug te komen op madonnamagic:
Als je veel buiten rijdt zou voor mij de keuze simpel zijn en zou ik switchen naar western! Heb geen ervaring met barefoot dus daar kan ik je niet mee helpen helaas.
Ik wil persoonlijk niet meer anders. Heb een paar weken terug 2 buitenritten gemaakt in 1 week.
1x klassiek voor 1,5 uur en 1x western voor 3 uur. Na de eerste twee dagen ontzettend pijn en bij de tweede liep ik de volgende dag zo weer door, nergens last van!

Misschien ook een idee wat hier ook al genoemd is, je paard de jog (eigenlijk hele slome draf) aanleren? Meeste paarden kunnen het leren en het is een hele comfortabele gang van wat ik heb gehoord, misschien een prettige ontlasting zodat je een keertje door kan zitten in een drafje, want steeds lichtrijden is ook best belastend voor de rug!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 19:22 



 
Profiel   

weinig paarden kunnen goed joggen
(buiten de specifieke western rassen )
ik zie meestal een (erg )verkorte draf, wat juist nog minder comfortabel zit..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 19:36 



 
Profiel   

Heel toevallig ben ik haar de jog al aan het leren, want dat zag er idd zo comfortabel uit dat ik dacht; die gaan we vast proberen haha.
Misschien toch maar eens het westernzadel van een kennisje van me lenen om het eens te proberen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 19:39 



 
Profiel   

Een goede jog rijdt je er ook in, toch? Dat is in principe een hele verzamelde draf.
Over het sterke ruggebruik dat eerder is genoemd - die opmerking vind ik wat verwarrend.. Want een goed westerngereden paard gebruikt juist zijn rug heel goed, als ruiter moet je gedragen worden. Maar dat zit juist beter..
Maar goed, dat kun je oo heus doen met een engels zadel. Ik zou wel instructie nemen, want anders riskeer je van dat geslof.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 19:42 



 
Profiel   

Precies, de jog moet ook wel goed aangeleerd hebben. Als de jog niet vlak en makkelijk zit. heb je ook de juiste techniek niet aangeleerd.
Ik zou inderdaad gewoon eens een westernzadel proberen. Ik had altijd het idee dat je in een Engels zadel in een bepaalde houding werd 'gedwongen' terwijl je in een westernzadel meer vrijheid hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 19:54 



 
Profiel   

Madonnamagic schreef
Heel toevallig ben ik haar de jog al aan het leren, want dat zag er idd zo comfortabel uit dat ik dacht; die gaan we vast proberen haha.
Misschien toch maar eens het westernzadel van een kennisje van me lenen om het eens te proberen....


Westernzadels moeten ook echt passen, ik zou er niet zomaar een lenen.
Ik heb zelf ook snel rugklachten maar met mijn huidige boomloze westernzadel (Freemax) tot nu toe nergens last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 20:03 



 
Profiel   

Na een ongeluk heb ik ruggewervels T4 t/m T7 aan elkaar zitten met titanium. Ik ben dus best wel rugpatient kun je stellen :P maar heb met rijden over het algemeen weinig last. Nou ligt zitcomfort voor een groot deel aan de gangen van je paard, maar over het algemeen kun je toch zeker wel stellen dat de Pleasuregangen een stuk comfortabeler zijn dat bv de ranchgangen. Hett zal een kwestie van proberen zijn, maar ik vermoed dat je zoals rina zegt beter af bent met onderdelen als Pleasure en Horsemanship. In de trail gooit een paard sowieso wat hoger op om over de balken te komen. Ook een kwestie van proberen, maar voor mij niet iets wat ik al te vaak moet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-16 20:10 



 
Profiel   

Helaas ben ik een jaar of...10 geleden van een pony gevallen, waarna het dier recht op mijn rug terecht kwam met zijn voorbenen. Sindsdien vaak last gehad, een wervel is licht verschoven waardoor een zenuw bekneld is geraakt. Niks ernstig, en helaas weinig aan te doen behalve fysio op dat moment. Gelukkig nu totaal geen last meer van, maar op dat moment was het rijden met westernzadels echt de oplossing. Geen idee waarom, want opzich zou het aan je zit moeten liggen en niet persee aan het zadel, maar het voelde zo veel meer comfortabel. De gangen van het paard speelde ook een grote rol, heb echt even een jaar alleen op paarden gereden met een vlakke gang ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-16 17:11 



 
Profiel   

als je rugproblemen heb raad ik je aan om de jog te vermijden. want je moet dan doorzitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-17 19:23 



 
Profiel   

kevinclp schreef
als je rugproblemen heb raad ik je aan om de jog te vermijden. want je moet dan doorzitten.

Op sommige paarden is de draf juist heerlijk maar de galop vreselijk. En dat zal ook nog wel per persoon verschillen wat je fijn vind of niet. Ik denk niet dat je het zo simpel kan stellen als dat de draf niet fijn is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-17 19:26 



 
Profiel   

kevinclp schreef
als je rugproblemen heb raad ik je aan om de jog te vermijden. want je moet dan doorzitten.


Dat ligt eraan wat voor soort rugproblemen je hebt, er zijn ook bv de gangenpaarden, dan worden ( iig sommige ) rugproblemen minder.
Ook is er een bedrijf, ergens in de Achterhoek, fysiotherapeuten zetten paarden in bij rugklachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-17 19:27 



 

A3a1 schreef
kevinclp schreef
als je rugproblemen heb raad ik je aan om de jog te vermijden. want je moet dan doorzitten.


Dat ligt eraan wat voor soort rugproblemen je hebt, er zijn ook bv de gangenpaarden, dan worden ( iig sommige ) rugproblemen minder.
Ook is er een bedrijf, ergens in de Achterhoek, fysiotherapeuten zetten paarden in bij rugklachten.


Er is wel een verschil tussen jog, draf en de extra gang die een gangenpaard heeft. Bij draf en in tölt heb ik geen rugpijn. Een jog kan ik best wel goed uit zitten, maar moet ik bekopen met 14 dagen rugpijn. Ik denk dat het gewoon een kwestie van zoeken en testen is en dat TS proef ondervindelijk moet zien wat het beste bij haar past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-17 19:32 



 
Profiel   

Dan nog, het ligt er aan, welke klachten je hebt.
Het zal aan het paard liggen.

Waar ik op inhaakte was, je stelligheid, terwijl dit voor jou zo is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-17 19:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen