Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bokkers met een gehoorbeperking

 
Profiel   

Ik vroeg mij af of er bokkers zijn met een gehoorbeperking of volledig doof zijn.

Of als je paard doof is, kan je deze dan gebarentaal leren?

Als je zelf doof bent, hoe gaat dat dan met paardrijden? Kan je nog alleen een ritje maken of moet je altijd iemand bij je hebben?

Als er toevallig iemand is die mij gebarentaal wil leren lijkt me dat supertof (ik kan het alfabet bijna helemaal en wat simpele gebaren)

Ik heb zelf hele lichte gehoorbeschadiging door geen dopjes in hebben gehad bij een concert, maar wel voor de boxen gaan staan. (En dat dan bijna alle concerten waar ik ben geweest, behalve de laatse 3)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-17 14:55 



 
Profiel   

Ik ken een paar doven en een vriendin mij haar broer is doof dus ging voor de grap eens zo n app downloaden. Er zijn er heel veel dacht ik. Erg leuk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-17 15:01 



 
Profiel   

Ik ben slechthorend (ong 70% gehoorverlies) aan beide oren en ik heb toen ik nog reed met mijn instructrice afgesproken dat ze me aansprak ergens op als ik in de buurt was.
Scheelde haar weer herhalen als er iets gebeurde aan de andere kant vd bak en als ze me aansprak maakte ik een kleine volte voor/om haar zodat ze even rustig kon uitleggen hoe of wat.
Verder heb ik nooit hulpmiddelen gebruikt maar je kunt bijv ringleiding aanleggen of met een minimic oid werken (je hebt een vergelijkbaar systeem ook voor horende mensen: microfoontje/kastje voor de instructeur en ontvanger/oordopje voor de ruiter).

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-17 18:04 



 
Profiel   

Ik mis ongeveer tussen de 40-45% aan iedere kant. Vroeger reed ik met ringleiding (microfoon voor de instructrice en ontvanger op mn gehoorapparaten voor mij, maar dat ding ging te vaak kapot. Nou heb ik altijd les van mensen met een goede harde stem en anders kijk ik naar wat de rest doe of rij ik even langs of vraag ik het aan iemand uit mijn les. Wedstrijden rijd ik heel soms en dan leest er altijd een man voor me voor met een harde stem.

Met buitenrijden vind ik het wel grappig, in de jaren door is heel de les alles voor mij gaan herhalen :+ Eerst reed ik altijd vooraan, maar dat hielp niet altijd en ik wil ook gewoon bij mijn vriendinnen kunnen rijden. Nu als we stap, draf, galop gaan of een gat/ overhangende tak etc of een scherpe bocht nemen echoot iedereen het voor me door. :+ Klinkt heel grappig, iedereen na elkaar: TAK! :+ :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-17 18:10 



 
Profiel   

Mirtheee: ik zie het helemaal voor me :') Maar als het werkt?

Ik heb een keer een buitenrit gereden in een groep waarbij een vrouw ook slechthorend was. Ze had een oortje in en de instructeur voorop een microfoontje. Hierdoor kreeg ze alles mee en het werkte super goed!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-17 18:13 



 
Profiel   

Ik heb zelf een groot gehoor verlies links (80% voor alles boven de 2000 Hz). Aangezien ik tot voor kort rechts nog wel voldoende (dacht) te horen ging het wel. Je moet een instructeur uitleggen dat hij je moet aanspreken als hij/zij je rechteroor ziet. Het hangt ook erg van de stem van de persoon af. Er zijn van die instructers die je twee rijbakken verder nog letter kunt verstaan ;-)
Ik heb inmiddels zowel links als rechts een gehoorapparaat en ik moet zeggen dat dat veel helpt. Ik geef bedrijfscursussen in verschillende landen en kreeg steeeds meer moeite met het verstaan van mijn , met name buitenlandse, cursisten. Ik heb ondertussen begrepen dat veel mensen (waaronder ik dus) eigenlijk veel te laat met een gehooapparaat beginnen...

Ik ben nog nooit een doof paard tegen gekomen, maar aangezien bij het rijden onder de man de hulpen bij voorkeur zonder stem gedaan worden, moet dat geen probleem zijn. Aangespannen zou iets anders kunnen zijn omdat daar meer stemhulpen gebruikt worden.

Als geheel dove ruiter in je eentje buiten rijden... ik denk dat het wel zou moeten kunnen, vooropgesteld dat je je paard goed kent en heel goed op je paard let. Zijn oren zijn immers (zelfs voor mensen zonder gehoorproblemen) veel beter dan de onze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-17 20:42 



 
Profiel   

eclair98 schreef
Mirtheee: ik zie het helemaal voor me :') Maar als het werkt?

Ik heb een keer een buitenrit gereden in een groep waarbij een vrouw ook slechthorend was. Ze had een oortje in en de instructeur voorop een microfoontje. Hierdoor kreeg ze alles mee en het werkte super goed!


Het werkt prima! Heb het ze niet eens hoeven vragen, het is automatisch gegaan. (heb waarschijnlijk vaak genoeg: WAAAAT? geroepen :') ) Besefte het me dit jaar pas, vind het hilarisch en super lief van ze :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-17 22:08 



 
Profiel   

Ik heb ook een gehoorbeperking. Ik ben langs een kant mijn gehoor volledig kwijt. Aan de andere kant hoor ik nog normaal. Als ik les krijg, rijd ook ik met een oortje in en instructrice met microfoontje. Werkt inderdaad prima. Mijn CI doe ik alle keer uit als ik ga rijden.
Als ik les geef, hou ik mijn CI wel aan en gebruik ik geen andere hulpmiddelen. Als ik iets niet versta, vraag ik het wel opnieuw. En het gebeurt ook wel dat mensen die mij vanop afstand roepen even moeten wachten eer ik reageer. . Maar niemand die zich daar aan stoort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-17 19:54 



 
Profiel   

Toevallig ken ik een dove Tinkerpaardje en ik moet zeggen.........levensgevaarlijk!

Ik zou echt geen dove paard willen hebben en of ermee willen gaan rijden. Er is helaas teveel ongelukken mee gebeurd en dat heeft vooral te maken met dat het dier niets horen kon en dus op hol sloeg van schrik.....ook in de bak en na de laatste ernstige ongeluk tijdens een buitenrit is ie dan ook weer terugverkocht naar de vorige eigenaar en die mocht dan voor het leven op het land als grasmaaier.

Het was een heel lief dier en het reageerde wel op gezichtsuitdrukkingen en wat gebaren van de eigenaresse, ze kwam erachter dat ie niets horen kon maar wel reageerde op wat ie zien kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-17 20:24 



 
Profiel   

Ragdollcat schreef
Toevallig ken ik een dove Tinkerpaardje en ik moet zeggen.........levensgevaarlijk!

Ik zou echt geen dove paard willen hebben en of ermee willen gaan rijden. Er is helaas teveel ongelukken mee gebeurd en dat heeft vooral te maken met dat het dier niets horen kon en dus op hol sloeg van schrik.....ook in de bak en na de laatste ernstige ongeluk tijdens een buitenrit is ie dan ook weer terugverkocht naar de vorige eigenaar en die mocht dan voor het leven op het land als grasmaaier.

Het was een heel lief dier en het reageerde wel op gezichtsuitdrukkingen en wat gebaren van de eigenaresse, ze kwam erachter dat ie niets horen kon maar wel reageerde op wat ie zien kan.


Dit topic gaat over ruiters die slecht horen :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-17 21:17 



 
Profiel   

In de OP staat ook een klein stukje waarin gevraagd wordt naar ervaring met een doof paard. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-17 21:20 



 
Profiel   

Ik ben zelf slechthorend (ong 70% verlies) en heb gehoorapparaatjes.
Mijn instructeur schreeuwde gewoon standaard al hard. En met wedstrijden nam ik altijd mijn moeder mee als voorlezer, die schreeuwde ook zo lekker hard. Vonden gewone ruiters vaak ook wel erg fijn, vroegen altijd mijn moeder als hun eigen voorlezer niet kon.
Buiten heb je altijd te maken met wind, dat gaf bij mij vaak wel ruis maar mijn instructeur was dat altijd voor door me met uitleg op de volte te nemen.

Ik heb wel eens zo'n kastje gehad die de instructeur om had en die geconnect waren met mijn apparaatjes.
Waardeloos! Doe mij maar gewoon een schreeuw.
Het begon altijd halverwege de bak te storen ondanks hij een bereik had van 40 a 50 meter. Nu is die wel van ruim 10 jaar geleden. Ondertussen zullen ze wel een stuk beter zijn.
Heb wel eens met zo'n WHIS instructie set gereden, erg fijn! Gewoon mn hoorapparaat uit en het oortje in. Helaas had mn instructeur dat ding alleen te leen om te testen.

Met buitenrijden ga ik ook gewoon alleen, al zou ik helemaal doof zijn zou ik me daar absoluut niet door laten beperken.
Merkte altijd aan de lichaamstaal van mijn paarden of er verkeer aan komt en kijk dan achterom en kan erop inspelen.
En rijd hier voornamelijk in het bos/duin dus geen verkeer daar.

Een oud stalgenootje van mij was helemaal doof maar ging ook gewoon op buitenrit.

Ik kan zelf geen gebarentaal meer, alleen het alfabet dus daar kan ik je niet mee helpen haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-17 21:36 



 
Profiel   

lor1_1984 schreef
In de OP staat ook een klein stukje waarin gevraagd wordt naar ervaring met een doof paard. ;)

oh oeps, niet gezien!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-17 21:38 



 
Profiel   

lor1_1984 schreef
In de OP staat ook een klein stukje waarin gevraagd wordt naar ervaring met een doof paard. ;)



Dank je, er werd ook gevraagd naar ervaringen met dove paarden en ik ben zelf doof.

Ik heb altijd gewoon overal buiten gereden met paarden en pony's in mijn eentje, gewoon goed opletten en om je heen kijken en kijk vooral ook goed naar je paard/ pony. Nooit problemen mee gehad.


Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 05-03-17 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-17 19:58 



 
Profiel   

Wat ik me afvraag, wanneer je doof geboren wordt, in welke taal denk je dan?

Stiekem zou ik echt ongelukkig worden wanneer ik geen muziek enzovoorts meer kon horen. Het is denk ik ook veel erger om doof te worden dan al vanaf het begin af aan doof te zijn := Ik vraag me ook wel eens af, wat is erger? Doof of blind?

Wel fijn dat er steeds weer nieuwe technieken bedacht worden voor slechthorenden/doven! Springwedstrijden zijn op zich wel te rijden wanneer je niet goed hoort, maar dressuur..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-17 20:02 



 
Profiel   

Zelf ben ik van geboorte af aan doof.

En inderdaad het is heus niet altijd leuk om niks te kunnen horen, maar het is wat het is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-17 20:04 



 
Profiel   

Ik heb een erfelijke gehoorafwijking.
Beide oren verlies van 85% zonder apparaten in moet je heel hard schreeuwen wil je mijn aandacht trekken maar verstaan doe ik je dan sowieso niet.
Met apparaten moet ik ook veel vragen naar wat je zegt.
En naast mijn apparaten doe ik liplezen zodat ik een beter beeld krijg van wat er gezegd wordt. Dialect wordt wat lastiger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-17 20:24 



 
Profiel   

sureido schreef
Het is denk ik ook veel erger om doof te worden dan al vanaf het begin af aan doof te zijn :=


Dat is echt afhankelijk van persoon tot persoon, je sociaal netwerk / context, de ondersteuning die je krijgt enz enz.
Ik ben altijd normaal horend geweest tot mijn 25ste. Dan ben ik van de ene op andere dag / het ene op het andere moment (letterlijk) (eenzijdig) slechthorend geworden. Binnen het jaar was ik volledig doof aan die kant. Zonder CI hoor ik langs die kant letterlijk niets meer. Ik krijg wel eens de vraag wat ik heb gedaan om het gehoorverlies te verwerken. Daar heb ik geen flauw idee van eigenlijk. Heb er niet veel moeite mee gehad. 't Was natuurlijk fijner geweest als ik gewoon mijn gehoor had kunnen behouden, maar er valt goed mee te leven vind ik.
Anderzijds zijn er ook mensen die vanaf de geboorte slechthorend of doof zijn en daar wel veel moeite mee hebben...

sureido schreef
Ik vraag me ook wel eens af, wat is erger? Doof of blind?.


Daar is denk ik geen echt antwoord op. Dat hangt weer af van verschillende factoren zoals de situatie, hoe erg je onder je beperking lijdt,....
Naast mijn gehoorbeperking ben ik sinds mijn geboorte slechtziend. Beide beperkingen (en in mijn geval de combinatie) stellen je voor uitdagingen in het leven en maken dat je gaat compenseren om tegemoet te komen aan die uitdagingen; En wat voor de één erg is, is dat niet noodzakelijk voor de ander. Zo ken ik bijvoorbeeld mensen die blind of slechtziend zijn en verder geen beperking hebben, maar die hun beperking zo ernstig / zwaar vinden dat ze bijvoorbeeld niet kunnen gaan werken. En dan is dat ook zo hé. Terwijl ik evenzeer ook iemand ken die doofblind is (ernstig slechtziend en nagenoeg doof) die wel gaat werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-17 09:00 



 
Profiel   

Hangt ervan af wat voor werk. Je moet mij geen functie geven met veel klantcontact, dat kost mij heel veel energie (weet ik uit eigen ervaring en tig keer moeten vragen wat de klant nou eigenlijk zei is ook niet bepaald klantvriendelijk )
Call center werk is ook niet aan mij besteed ik kan geen telefoongesprekken voeren met zo'n headset dan gaan mijn apparaten zingen en zonder apparaten hoor ik dus niks.
Zwaar werk lukt niet om andere lichamelijke problemen.
En dan blijven er een paar opties over die nog wel kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-17 11:49 



 
Profiel   

sureido schreef
Wat ik me afvraag, wanneer je doof geboren wordt, in welke taal denk je dan?


Gebarentaal. Aldus een klasgenoot van me die ook bijna volledig doof is

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-17 11:54 



 
Profiel   

sureido schreef
Wat ik me afvraag, wanneer je doof geboren wordt, in welke taal denk je dan?



Gewoon nederlands toch? aangezien men wel kan lezen/schrijven in het nederlands?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-17 11:57 



 
Profiel   

Ik heb eens een televisie uitzending gezien van een houtzagerij en meubelmakerij waar alleen maar dove mensen werken (in ieder geval in de productie). Ze nemen ook alleen maar dove mensen aan.

Het is in een degelijke omgeving altijd heel lawaaiig. Het werd zelfs als handig ervaren om doof te zijn: geen gehoorbescherming nodig. En communiceren ging prima, aangezien iedereen gebarentaal "sprak".

Ik vond dat een heel creatieve oplossing van de onderneming

Het is me wel opgevallen in contact met een aantal dove mensen in mijn omgeving dat hun (dus van de dove mensen met wie ik contact gehad heb) woordenschat beperkt is. En dat zowel in spreken als horen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-17 15:18 



 
Profiel   

pjotrg schreef
Ik heb eens een televisie uitzending gezien van een houtzagerij en meubelmakerij waar alleen maar dove mensen werken (in ieder geval in de productie). Ze nemen ook alleen maar dove mensen aan.

Het is in een degelijke omgeving altijd heel lawaaiig. Het werd zelfs als handig ervaren om doof te zijn: geen gehoorbescherming nodig. En communiceren ging prima, aangezien iedereen gebarentaal "sprak".

Ik vond dat een heel creatieve oplossing van de onderneming

Het is me wel opgevallen in contact met een aantal dove mensen in mijn omgeving dat hun (dus van de dove mensen met wie ik contact gehad heb) woordenschat beperkt is. En dat zowel in spreken als horen.


Dat de woordenschat beperkt is is natuurlijk logisch. Ze horen niet dus ze "kunnen" het niet uitspreken want ze hebben het nog nooit gehoord. Daardoor praten dove mensen altijd op een aparte manier/toon.

Ik praatte als klein kindje bijna nooit. Met 2.5/3 jaar kwamen mn ouders erachter dat ik slechthorend was en daarna ben ik ook pas echt begonnen met praten.
Kinderen kopieeren vaak hun ouders met woordjes etc omdat ze het horen en na gaan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-17 23:34 



 
Profiel   

Iedereen bedankt voor de antwoorden! Ik ben er oprecht geïnteresseerd in. Toen ik mijn reactie eens na las dacht ik, oh dat komt best 'brutaal' over :o maar zo bedoelde ik het niet.

pateeke schreef
Dat is echt afhankelijk van persoon tot persoon, je sociaal netwerk / context, de ondersteuning die je krijgt enz enz.
Ik ben altijd normaal horend geweest tot mijn 25ste. Dan ben ik van de ene op andere dag / het ene op het andere moment (letterlijk) (eenzijdig) slechthorend geworden. Binnen het jaar was ik volledig doof aan die kant. Zonder CI hoor ik langs die kant letterlijk niets meer. Ik krijg wel eens de vraag wat ik heb gedaan om het gehoorverlies te verwerken. Daar heb ik geen flauw idee van eigenlijk. Heb er niet veel moeite mee gehad. 't Was natuurlijk fijner geweest als ik gewoon mijn gehoor had kunnen behouden, maar er valt goed mee te leven vind ik.
Anderzijds zijn er ook mensen die vanaf de geboorte slechthorend of doof zijn en daar wel veel moeite mee hebben...


Daar is denk ik geen echt antwoord op. Dat hangt weer af van verschillende factoren zoals de situatie, hoe erg je onder je beperking lijdt,....
Naast mijn gehoorbeperking ben ik sinds mijn geboorte slechtziend. Beide beperkingen (en in mijn geval de combinatie) stellen je voor uitdagingen in het leven en maken dat je gaat compenseren om tegemoet te komen aan die uitdagingen; En wat voor de één erg is, is dat niet noodzakelijk voor de ander. Zo ken ik bijvoorbeeld mensen die blind of slechtziend zijn en verder geen beperking hebben, maar die hun beperking zo ernstig / zwaar vinden dat ze bijvoorbeeld niet kunnen gaan werken. En dan is dat ook zo hé. Terwijl ik evenzeer ook iemand ken die doofblind is (ernstig slechtziend en nagenoeg doof) die wel gaat werken.


Dat lijkt me erg zeg.. slecht ziend en dan ook doof. Merk jij wel dat bijvoorbeeld Nederland steeds meer vooruit gaat met technologie etc? Mij lijkt het vooral erg omdat je weet hoe het was toen je wel goed hoorde/zag. Net zoals een been verliezen, je wist hoe het wel met dat been ging. Maar ik denk als ik een beperking zou krijgen, ik daar heel negatief mee om zou gaan. Dat merk je misschien wel aan de manier wat ik nu zeg :o. Of dacht jij het zelfde?


Celiien schreef
Gewoon nederlands toch? aangezien men wel kan lezen/schrijven in het nederlands?


Hoe zou dat aangeleerd worden? Want vanaf geboorte af aan niks horen betekent ook dat je niet weet hoe je iets uitspreekt/klinkt. Dus als ik het woordje bijvoorbeeld typ, hoe weet een dove dan dat een b als een b uitgesproken word.. en dat bedoel ik met in welke taal zou er gedacht worden? Sorry voor de beknopte uitleg.


Werecat schreef
Gebarentaal. Aldus een klasgenoot van me die ook bijna volledig doof is


Dit lijkt me iets logischer, maar denken ze dan bij elk woord een gebaar of?

Sorry ik vind het heel lastig te beschrijven!

Edit: ik zie dat ik dove getypt heb, niet stom bedoeld!! Ik wist geen ander woord :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-17 00:06 



 
Profiel   

Ikzelf denk altijd gewoon in Nederlandse woorden en spreken, nooit in gebarentaal.

Ik kan zelfs geen gebarentaal wel praten en liplezen!

Doordat ik vroeger op een dovenschool zat (de lagere school) leerde ik er het handalfabet en wat gebarentaal zodat ik met de andere dove leeftijdgenoten, die niet kan praten, kan communiceren.

Ik vind het blind zijn veel en veel erger als het doofzijn, maar dat ben ik he.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-03-17 18:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen