Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat voor paard is geschikt voor iemand met autisme?

 
Profiel   

Ik ben 23 jaar en ik heb altijd paard gereden. Ik heb eigen paarden gehad wat helaas niet zo goed ging. Ik blijk autisme te hebben. Paarden spiegelen erg, ze voelden mijn onrust en stress, waardoor ze gingen bokken en stijgeren. Ik heb de paarden verkocht maar nu mis ik het paardrijden erg maar ik wil dat zelfde probleem niet nog een keer mee maken.

Weet iemand misschien wat voor paarden geschikt voor mij zullen zijn?
Heeft er iemand zo'n paard te koop? grote E pony 1.56m t/m klein paard 1.63m niet groter kleiner.
Max 75 km van Leeuwarden af
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 20:44 



 
Profiel   

Pfoeh, lastig... eentje die koel in het koppie is en niet te gevoellig. Stereotyp zou je dan richting koudbloeden kijken, maar elk paard is anders, er zijn genoeg heel gevoellige koudbloeden.

Heb je al eens gekeken naar zorgboerderij paarden?

Er zijn ook mensen die aan coaching met paarden doen. Misschien kunnen zij je adviseren/weten nog een paardje te koop staan

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 20:48 



 
Profiel   

Probeer eerst een zorgboerderij met paarden of hypnotherapie/ coaching te vinden waar je goede begeleiding kunt krijgen. Dan kun je na een tijdje samen met je begeleider of instructeur op zoek gaan naar een passend paard en dan ga je veel meer kans hebben dat je slaagt...

Nu holderdebolder zelf weer een paard kopen, dat gaat wrs weer uitdraaien op een teleurstelling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 20:50 



 
Profiel   

Ik heb daar zelf ook last van (geen diagnose). Ik kan met bepaalde type paarden super opschieten, en andere type paarden die vliegen al als ik erop zit maar nog iemand hem aan de hand heeft.

Ik ben erachter gekomen dat ik het beste match met metaalpaarden en aardepaarden (of een combinatie tussen deze twee). Ik heb samen met mijn moeder o.a. een kruising fries x haflinger, en deze is precies het gewenste karakter. Eerder had ik een kwpn-tuiger (manno x unicum x renovo) waarmee ik kon lezen en schrijven (helaas overleden).

We hebben nu ook een Groninger die het watertype is, dat is al minder geschikt. Maar we hebben ook nog kortstondig een vuurtype halve Engels Volbloed gehad. Dat was drama, ging eigenlijk niet. Nu mocht ze bij ons haar laatste maanden doorbrengen en was er wel omheen te werken, maar dat zou nooit een match worden. We versterkten elkaars negatieve vlakken veel te veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 20:58 



 
Profiel   

Ik denk dat het belangrijk is dat je eerst aan je eigen onrust en stress gaat werken voordat je begint aan een eigen paard. De al eerder gegeven tip over coaching met paarden vind ik een goede :j
Dan leer je ook meer over jouw omgang met paarden en hoe jouw houding is tegenover hen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 21:07 



 
Profiel   

maximuss schreef
Probeer eerst een zorgboerderij met paarden of hypnotherapie/ coaching te vinden waar je goede begeleiding kunt krijgen. Dan kun je na een tijdje samen met je begeleider of instructeur op zoek gaan naar een passend paard en dan ga je veel meer kans hebben dat je slaagt...

Nu holderdebolder zelf weer een paard kopen, dat gaat wrs weer uitdraaien op een teleurstelling.


Goede tip.
Ik werk met jongeren met autisme en heb zodoende ook contact met een zorgboerderij waar gewerkt wordt met paarden. Ik weet niet of zij met alle leeftijden werken of enkel met jongeren tot bepaalde leeftijd.
In welke regio woon je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 21:35 



 
Profiel   

Persoonlijk niet bekend met de diagnose... Maar als ik zo lees dat jij last hebt van onrust en stress... Dan denk ik ook eerst aan een vorm van coaching waarbij je hiermee leer omgaan.
Misschien inderdaad mogelijk bij een zorgboerderij een paard vast te verzorgen, zodat je kan kijken wat het effect van de coaching is?

Voordat je weer een eigen paard neemt? Je wilt toch jezelf het verdriet van mogelijk weer eenzelfde verhaal besparen lijkt me.

Heel veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 21:47 



 
Profiel   

SRurenga schreef
Ik blijk autisme te hebben. Paarden spiegelen erg, ze voelden mijn onrust en stress,

Naar mijn ervaring zijn autisten net echte mensen, ze zijn allemaal anders. En dus hebben ze een paard nodig dat bij hun karakter past. In jouw geval een paard dat niet flipt van je onrust en stress maar je juist onder zijn/haar hoede wil nemen zodat je rustiger en minder gestresst raakt. Niet teveel focussen op autisme, wel letten op je eigen onrust.


uiteraard ZIJN mensen met autisme gewoon echte mensen, maar dat bekt niet zo lekker O:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 21:51 



 
Profiel   

Ts: Ik speel de bal even terug: Bij welk type paard voel jij je fijn? Heb je ervaring met een paard waar je je bij op je gemak voelde? En welke eigenschappen had deze? Ik zou dan vooral daar op richten. Mogelijk zoals hierboven genoemd met een coach of fijne instructrice?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 21:59 



 
Profiel   

ik heb een welsh pony, een pony zonder papieren, en een bwper. Stuk voor stuk de rustigste en liefste beesten die er zijn. Dus mijn tip is niet specifiek naar het ras kijken, maar echt naar het karakter. Als ik me niet zo goed voel, (na drukte, als ik stress heb, etc) ga ik gewoon wat knuffelen en poetsen. Daar kijken ze niet van op of om, de volgende dag stap ik er even rustig op weg. Dus ik raad echt aan om een paard te nemen die koel is qua karakter, zodat je hem ook eens een paar dagen vrij kan geven als het moet, want rijden als je overprikkeld bent gaat echt niet helpen. Ik spreek uit ervaring, geloof me maar.

Succes nog! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 22:02 



 
Profiel   

oww ik heb er 2 staan die echt super voor zouden zijn. alleen niet te koop ;) maar je moet het juiste karakter vinden. dat is het belangrijkste want de ene is bij mij een sensibele kwpner en een mini appaloosa zo verschillen in karakter

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 22:03 



 
Profiel   

Ik denk (als ik jouw verhaal lees), dat jij op dit moment een goed doorgereden paard nodig hebt wat kalm is, stabiel en vrij zelfverzekerd is. Een ervaren paard wat al heel wat gezien heeft van het leven en niet snel onder de indruk is. Een paard wat jou vertrouwen geeft en niet veel trek heeft om de leiding over te nemen.
Dat heeft niet per se iets met jouw diagnose te maken, maar vooral met je zelfvertrouwen en innerlijke rust.
Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 22:09 



 

Ik zou met niet zo focussen op autisme, maar gewoon kijken naar je eigen karakter. Dat heeft namelijk niets met autisme te maken en alles met wat jij als mens zoekt/nodig hebt in de mensen/dieren om je heen. Ook al heb je een diagnose, dat maakt nog niet meteen elke wens of elke gedachte ziek.

Als ik kijk naar de mensen om mij heen met autisme (Asperger) dan hebben die ondanks hun gezamenlijke diagnose erg verschillende karakters en dus ook erg verschillende honden/paarden/pony's. Als je hun allemaal met hetzelfde paard/hond zou opzadelen omdat ze nou eenmaal allemaal autistisch zijn dan zou 90% doodongelukkig zijn omdat zij juist wel van rustige/sensibele/bedaagde/snelle/onderdanige/dominante paarden houden. Ik ken zelfs iemand die een paard heeft dat absoluut ongeschikt voor haar is qua temperament als het om trainen gaat, veel te snel en sensibel en intelligent, maar dat paard is tegelijkertijd haar beste maatje want zij vindt het prima om alleen maar met hem door het bos te wandelen aan de hand en is blij dat ze hem zo een mooi leven kan geven op een top stal, dus zelfs die ultieme mismatch volgens paardenmensen ('zonde dat ze niet rijdt / zonde van zo'n goed paard, die zou bij een goede ruiter op hoog niveau kunnen lopen' enz) is voor de individuen een match made in heaven.
Geen van deze mensen hebben trouwens last van paarden die hun autisme of stemmingswisselingen spiegelen, maar dat is waarschijnlijk ook omdat zij zich allemaal beter voelen als ze naar stal gaan en dus ook even niet voelen dat ze autistisch zijn als ze met hun paarden bezig zijn op sommige momenten na (bvb als er veel mensen tegelijk op stal zijn, een veeleisende les met veel informatie tegelijk, sociale verplichtingen op stal, ziekte bij het paard en als alles dus niet meer volgens het normale schema loopt, stalgesprekken die niet over paarden gaan enz). En zelfs dan 'spiegelen' de paarden niet, ze zijn gewoon zichzelf en reageren minder goed op de hulpen als baasje afgeleid is en ze verkeerd of met een minder goede timing geeft.

Het voordeel van jouw situatie is dat het al een paar keer mis is gegaan en jij zelf nu dus ook beter zou weten op welke vlakken het mis ging en wat je eigenlijk liever wilde.
Op zich vind ik de tip wel logisch om naar coaching/therapie/zorgbedrijven te gaan en daarmee op zoek te gaan naar een paard dat past bij jouw diagnose, maar tegelijkertijd klinkt het ook zo jammer als je ook je paardenleven zo enorm met je diagnose gaat verknopen. Ik ben dan bang voor de valkuil dat je een paard koopt dat bij je diagnose past, en als het goed gaat dan komt het omdat hij zo goed met jouw diagnose kan omgaan en als het slecht gaat dan komt dat doordat jouw diagnose te moeilijk voor hem is. ..
Wat nou als jouw karakter gewoon niet bij het karakter van je paard past? Dat je bijvoorbeeld op het uiterlijk van snelle bloedpaardjes valt met veel bewegingspotentieel maar je veiliger voelt op een wat kalmer paard dat minder eisen stelt aan jouw rijkunst en trainingsintensiteit? Wat als het goed gaat omdat jouw paard gewoon een leuk mens vindt? Of dat hij in de bak trainen stom vindt - niet omdat jij autisme hebt maar stomweg omdat jij bakwerk gewoon saai of te veeleisend maakt?

Als alles door jouw diagnose komt - en ik zeg niet dat dat bij jouw zo is - dan duw je jezelf in een slachtofferrol en maak je jezelf actief machteloos, want alles komt door autisme en omdat autisme nou eenmaal niet te genezen is kun je er dus ook niets aan doen dat je paard bokt/naar het gras trekt/sloom is enz. Ja, je hebt autisme. Maar wie ben jij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-18 22:33 



 
Profiel   

Ik heb zelf ook autisme en rijd op een 18 jarige ruin omdat ik niet op men eigen kan rijden.En die is super koel.in het hoofd en als je weet hoe het paard is is het leuk rijden
Ik zeg zoek een paard wat bij je past
Kan op de manege zijn maar ook op een zorgboerdrij of verzorg paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-18 08:30 



 
Profiel   

Dat is ansich gewoon te bepalen. Veel hangt af tussen de interactie die er is tussen paard en ruiter.
Zeker paarden merken vaak dingen op. Sommigen zullen het opzoeken, anderen net niet.

Dus een koele kan bvb totaal geen match zijn, en mss een eerder zenuwachtig paard weer juist wel.

Je hebt autisme, dus ik veronderstel dat je een hele goede en allicht wetenschappelijke karakterschets van je hebt gekregen. Die zaken zou ik meenemen in je zoektocht. (vind ik trouwens voor elke ruiter een belangrijke tip) Wie ben jij, wat wil je, wat zoek je, wat kan je, maar ook wat wil je niet, kan je niet, etc.

Veel succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-18 08:39 



 
Profiel   

Een Quarterhorse
ik heb er in amerika een gereden van 11 jaar en die merrie wist mij vanaf seconde 1 zoveel zekerheid en zelfvertrouwen te geven niet normaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-18 09:03 



 
Profiel   

Er zijn een heleboel mensen die snel angstig zijn en dan blokkeren. Je zoekt dan een vrij onverstoorbaar paard die veel van zich af kan laten glijden. En die zijn er in alle rassen in principe. Wat ik wel vaak zie op bijv zorgboerderijen (waar ze zo doorgaans dat soort paarden graag zien) zijn tinkers en fjorden. Die rassen lenen zich er blijkbaar nog met wat meer voor dan andere rassen. Daar zou ik eens naar gaan kijken. En dan bij voorkeur een wat ouder dier, niet 1 vers van de import (mn bij tinkers is dat een probleem, ga ook niet naar tinkerstal mcCloud aub!) en goed doorgereden. En ga met het dier in de eerste instantie grondwerklessen nemen, mn steigerproblemen kun je daarmee voor zijn. Dan leer je als het ware nog beter de taal van het paard spreken. Enorm nuttig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-18 09:06 



 
Profiel   

Mijn tink is juist enorm gevoellig- hij weet hoe de vlag erbij hangt sneller dan dat ik dat doe

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-18 09:20 



 
Profiel   

khirshanta schreef
Mijn tink is juist enorm gevoellig- hij weet hoe de vlag erbij hangt sneller dan dat ik dat doe

Hoe reageert ie als je een keer een wat mindere dag hebt? Wordt ie dan ook erg onzeker of lastig of is ie dan juiste extra voorzichtig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-18 11:36 



 
Profiel   

Persoonlijk denk ik aan rassen als een haflinger of fjord , maar ook bevoorbeeld het trekpaard van mijn man en ook mijn eigen pony een konik zou je goed kunnen hebben. Ook ex-dravers zouden het best goed kunnen doen! maar zoek niet perce op ras maar een onverschrokken kalm en wat ouder dier! bedenk wat je echt zoekt in de basis en vooral wat kan je echt niet aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-18 12:07 



 
Profiel   

Een manegepaard? Die hebben in de lessen al geleerd om niet te veel te spiegelen en/of kunnen beter omgaan met jouw onrust?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-18 12:31 



 
Profiel   

Citaat
Een Quarterhorse
ik heb er in amerika een gereden van 11 jaar en die merrie wist mij vanaf seconde 1 zoveel zekerheid en zelfvertrouwen te geven niet normaal!


En bij die van mij zou je niet eens in de buurt kunnen komen als je onrustig bent....

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-18 12:50 



 
Profiel   

Is het een optie om op een manege te gaan rijden die aangepaste lessen geeft?
Dit hoeft niet altijd te betekenen dat je met 3man wordt vastgehouden en alleen mag stappen, er zijn soms ook 'gewone' rijlessen waarbij men bijvoorbeeld extra aandacht heeft voor autisme, of denk aan slechthorende/slechtziende ruiters die fysiek wel in orde zijn en prima kunnen rijden.

Of mogelijk kun je in de gewone les rijden, maar heeft een manege die aangepaste lessen aanbied paarden die rustig blijven als jij spanning opbouwt.

Mogelijk kun je na een tijd een paard van zo'n manege overkopen, of met hulp van je instructeur wat zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-18 13:01 



 
Profiel   

een paard waar je een klik mee hebt :D werkt het best!
ik heb ook autisme en rij op aangepast paardrijden. bij ons hebben ze voornamelijk fjorden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-18 16:28 



 
Profiel   

mirriezz schreef
Is het een optie om op een manege te gaan rijden die aangepaste lessen geeft?
Dit hoeft niet altijd te betekenen dat je met 3man wordt vastgehouden en alleen mag stappen, er zijn soms ook 'gewone' rijlessen waarbij men bijvoorbeeld extra aandacht heeft voor autisme, of denk aan slechthorende/slechtziende ruiters die fysiek wel in orde zijn en prima kunnen rijden.

Of mogelijk kun je in de gewone les rijden, maar heeft een manege die aangepaste lessen aanbied paarden die rustig blijven als jij spanning opbouwt.

Mogelijk kun je na een tijd een paard van zo'n manege overkopen, of met hulp van je instructeur wat zoeken.

klopt! ik rij ook op aangepast paardrijden. ik rij in een 'normale' les. groepen zijn vaak kleiner.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-07-18 16:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen