Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Wat voor paard is geschikt voor iemand met autisme?

 
Profiel   

Ik heb een 8 jarig jongetje met autisme les gegeven.
Dat deed ik met me kwpner.
En ja wel 1 met veel bloed.
Hij was altijd super als het jongetje even zich zelf verloor kwam me paardje heel rustig na me toe gelopen. En bleef wachten tot zijn bui over was.
Hij was altijd heel lief en super voorzichtig.
Terwel als die bij mij aan de bak moest juist een etter 1e klas was.

In de kwpner zou ik gaan zoeken in het spring bloed die zijn meestel veel stabieler in de omgang en geen hete eters.
Ja ja indd uitzonderingen daar.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-18 12:49 



 
Profiel   

Maar je woont in het noorden? Friesians all around you!!! Zit er vast wel eentje tussen voor jou.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-18 12:54 



 
Profiel   

Absolem schreef
Maar je woont in het noorden? Friesians all around you!!! Zit er vast wel eentje tussen voor jou.


Een Fries is niet per definitie een mak(kelijk) paard hoor :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-18 16:28 



 
Profiel   

Gezien OP denk ik niet dat TS klassiek autisme heeft, eerder een mildere vorm binnen het autistisch spectrum.

Daar heeft ze geen 'zorgpaard' voor nodig, gewoon een paard dat bij haar karakter past. Net zoals iemand zonder ASS het meeste plezier heeft van een paard dat bij zijn/haar karakter past. Niets bijzonders aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-18 17:35 



 
Profiel   

Mijn dochter valt binnen het autisme spectrum. Ze is nu 11 jaar en doet het fantastisch met haar 17 jarige Arabische Volbloed ruin. Die twee zijn echt twee handen op één buik. Ze is al vanaf haar 3e met hem bezig, samen opgegroeid. Hij heeft nog nooit een stap verkeerd gezet bij haar. Waar hij bij mij nogal druk kan zijn, is hij bij haar een engel; ze kan er alles mee uitvreten. Ligt dus niet alleen aan jouw karakter, maar ook zeker aan het karakter van je toekomstige paard. En ieder ras heeft engeltjes, maar ook net zo goed minder geschikte exemplaren ertussen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-07-18 18:03 



 
Profiel   

Janine1990 schreef
Absolem schreef
Maar je woont in het noorden? Friesians all around you!!! Zit er vast wel eentje tussen voor jou.


Een Fries is niet per definitie een mak(kelijk) paard hoor :Y)


Ik wil geen Fries, ik wil kunnen springen

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-18 22:01 



 
Profiel   

ik zelf heb het asperger syndroom van autisme
ik denk dat e gewoon moet kijken met welk paard je een klik hebt.
zo had ik een oudere merrie en daar was door een bizar ongeluk( inbraak op wei en zulke dingen) de klik mee weg en was telkens opnieuw een gevecht met haar. was ook gewoon een echte merrie
mijn andere merrie daarentegen kwam naar mij uit een kudde van 25 jaarlingen en zij koos mij
en daar kan ik mee lezen en schrijven

dus ik zou zeggen laat het paard jou kiezen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-18 11:06 



 
Profiel   

SRurenga schreef
Ik wil geen Fries, ik wil kunnen springen


Want geen enkele Fries kan springen?? :roll:

Ik zou eerst eens naar je eigen karakter gaan kijken. Dan uitzoeken wat voor karakter daar bij past.
En dan voor een paard gaan kijken.
Begeleiding lijkt me ook zeker geen slecht idee als het al een paar keer mis is gegaan!
Karakter is niet rasgebonden, maar paardgebonden. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-18 11:24 



 
Profiel   

Janine1990 schreef
Absolem schreef
Maar je woont in het noorden? Friesians all around you!!! Zit er vast wel eentje tussen voor jou.


Een Fries is niet per definitie een mak(kelijk) paard hoor :Y)


Nee, bepaald niet. De Fries die ik heb gereden was ontzettend rillering en onzeker. Als je maar iets bang was snapte hij er niets meer van en ging hij rennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-18 11:30 



 
Profiel   

Maanlicht schreef
Janine1990 schreef

Een Fries is niet per definitie een mak(kelijk) paard hoor :Y)


Nee, bepaald niet. De Fries die ik heb gereden was ontzettend rillering en onzeker. Als je maar iets bang was snapte hij er niets meer van en ging hij rennen.



Nee maar er zijn er talloze die voor therapeutisch doeleinden ingezet worden.

En elk ras heeft z'n uitzonderingen. Zo is niet elke dressuur gefokte kwpner een ril kikker en niet elke springgefokte koel het in het hoofd.
Heeft niet elke draver een beroerde galop. En kunnen sommige friezen best een aardig sprongetje maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-08-18 13:09 



 
Profiel   

Ik werk als begeleider op een manege waar mensen met Autisme rijden en werken. Wij hebben vooral koudbloeden metname Welsh Cob, Fjorden en Haflingers. Ze hebben allemaal stuk voor stuk een gouden karakter.
Maar deze paarden hebben ook de juiste opvoeding gehad en zijn ook uitgekozen op karakter.
Deze factoren spelen uiteraard ook mee want ook koudbloeden zijn niet per definitie super braaf en lief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-18 11:47 



 
Profiel   

Qua ras kun je er niets over zeggen. Je moet een klik hebben met het paard. Ik heb een tijdje een jazz gereden die met de oren plat en tanden ontbloot op je af kwam als je de staldeur opende. Maar zodra mijn dochter met een beperking de deur open deed kwam hij met zijn hoofd omlaag en de oortjes naar voren. En was hij ontzettend zacht en voorzichtig. Het is maar net het karakter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-18 11:59 



 
Profiel   

Ik denk niet dat er 1 specifiek ras is waar je naar moet kijken. Ik geloof dat het een kwestie van aanvoelen is, veel verschillende paarden leren kennen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-12-18 13:23 



 
Profiel   

meisje2000 schreef
Qua ras kun je er niets over zeggen. Je moet een klik hebben met het paard. Ik heb een tijdje een jazz gereden die met de oren plat en tanden ontbloot op je af kwam als je de staldeur opende. Maar zodra mijn dochter met een beperking de deur open deed kwam hij met zijn hoofd omlaag en de oortjes naar voren. En was hij ontzettend zacht en voorzichtig. Het is maar net het karakter.


paarden voelen echt heel veel aan, weer zo een bijzonder voorbeeld! <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-18 12:08 



 
Profiel   

Paarden voelen het echt aan. Maar net als mensen gaan ook paarden anders om met bepaalde.situaties. je hebt ook paarden die juist het tegenovergestelde reageren. Het is dus een kwestie van het juiste paard vinden voor deze persoon. En dat kan elk ras en formaat zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-18 07:44 



 
Profiel   

shilady schreef
Een Quarterhorse
ik heb er in amerika een gereden van 11 jaar en die merrie wist mij vanaf seconde 1 zoveel zekerheid en zelfvertrouwen te geven niet normaal!

Zo zijn ze niet allemaal. Genoeg Quarters die toch ook een tikje meer sensibel zijn.

TS moet zich niet focussen op ras, maar op karakter. En evt formaat, als zij wil rijden. Niet een al te jong dier ook.

Ik heb een hele flegmatieke Fjordenmerrie. Mijn nieuwe bijrijdster is ook gediagnosticeerd met een vorm van Autisme. Dat gaat heel goed. Maar zij is een consequente ruiter.
Ik denk dat TS er ook 1 moet zoeken die flegmatiek is en die zich niet zo gauw gek laat maken. Mijn Fjordenmerrie kan echter ook wel eens buien hebben waarbij ze je uit wil proberen. Gister was ze bij mij bvb erg aan het zoeken was naar iets om van te schrikken En gespannen. Dat lijkt me dan ook weer niks voor TS...

Ik zou ook niet meteen weer een paard kopen als ik TS was. Eerst maar eens les nemen in zowel het rijden als in grondwerk en leren over wat voor karakter paard het beste past bij haar.

Desnoods zou ik zeggen: is rijden echt belangrijk voor je of zou je ook een paard/pony willen waarmee je alleen grondwerk kan doen? (Een kleinere pony of bvb een ouder paard)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-18 08:20 



 
Profiel   

“Mijn” haflinger heb ik 7 jaar geleden afstand van gedaan. Sindsdien staat ze op een zorgboerderij waar mensen met een autistische beperking intern begeleid wonen. Doet ze super :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-18 08:26 



 
Profiel   

Als je echt weer voor een eigen paard wil kijken zou ik sowieso kijken naar een wat ouder paard die al wat meer heeft gezien in zijn leven, regelmatig op wedstrijd is geweest en dit braaf doet etc. Die zijn wat stabieler en niet gelijk van de wijs als hun baasje een keer gestresst op stal komt.

Dan zou ik me niet blind staren op 1 ras. Mijn haflinger (en overigens de meeste haflingers) zou bijvoorbeeld totaal niet geschikt zijn maar ladymadonna haar haflinger weer wel.

Overigens denk ik dat een Fjord (vaak iets cooler in het koppie dan een haf) misschien beter past. Overigens vind ik grote paarden vaak gemakkelijker dan die kleintjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-18 08:52 



 
Profiel   

Idd wat nelleke zegt niet blindstaren op een ras, maar “gewoon” een cool paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-18 09:24 



 
Profiel   

Wat voor ras en wat voor soort paarden waren je vorige paarden? Je moet zoals hierboven genoemd denk ik inderdaad echt kijken naar karakter en niet naar ras,, het is dus gewoon aanvoelen welk karakter bij je past.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-18 09:29 



 
Profiel   

TS, mijn dochter van 13 heeft Aspgerger. Haar eerste pony kocht ik toen ze net 10 was van een gehandicapten manege. Het was een 17 jarige NRPS merrie die M2 had gelopen. Best een heel sensibele pony, maar dus ook met gevoel voor mijn dochter. Op de gehandicapten manege was het ook en heel populaire pony omdat ze zo voorzichtig met iedereen omging.

Deze manege waar ik het over heb, laat de paardjes vaak niet meer dan 3 a 4 jaar werken en dan zoeken ze een fijn huis voor ze. Misschien kun je zo'n manege eens bellen met de vraag of ze wat geschikts verkopen?

Overigens leidt mijn dochter nu haar nieuwe, 4 jarige New Forest pony op; zoveel vertrouwen heeft ze van haar eerste pony gekregen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-12-18 09:40 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen