Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe op stappen met een handicap?

 
Profiel   

MarliesV schreef
Zo'n perron als Alik showt lijkt mij ideaal. Heb jij er wieltjes onder of staat die permanent daar?

Alleen moet je dan of vanaf je paard de bak dicht kunnen doen, als je buiten de bak opstapt.

Of dat ding in de bak laten staan en er omheen rijden.

Wij hebben een paddock aan de bak vast zitten op stal, dan kan je de paddock dicht doen, daar opstappen en dan de bak in. Mocht je er naast gaan dan kan paardlief niet verder komen dan de paddock.

Reactie op je eerste stukje: je kan ook prima rijden met de deur van de bak open, misschien is dat de eerste keren even wat apart maar op zich is het niet anders rijden als normaal.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-18 12:31 



 
Profiel   

[ img ]

Dat blok waar de hond opzit is onze opstap, eigenaar van stal heeft ook reuma en zo hoef je alleen je been er nog over de gooien. Ik kan met paardlief van 1,75 zo me er op laten glijden zegmaar. Ideaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-18 13:02 



 
Profiel   

pjer schreef
Ik heb een plastic trapje met 2 treden van alibert super stevig en weerbestendig en ruim 45cm hoog, alleen die ikea kruk is nog iets hoger. Opstappen gaat in principe dus helemaal prima hiermee (ik krijg alleen hoogtevrees op dat trapje dus nog steeds gierende zenuwen met opstijgen).
Ik heb artrose in mijn knieeen en hoewel de pijn meestal wel mee valt is het afstijgen echt een drama. Omdat ik weet dat het pijn gaat doen, ga ik steeds sneller eraf springen met als gevolg een harde klap die mijn knie niet kan waarderen. Hoe doen jullie dat? want bij het afstijgen weer op het krukje landen heb ik nog niet aangedurfd.



Ik heb een pony in plaats van een paard. Als ik op een paard rij doet het afstappen echt veel meer pijn. Mijn vorige pony zette ik naast een opgehoogd terras om af te stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-18 14:27 



 
Profiel   

Telpeva schreef
MarliesV schreef
Zo'n perron als Alik showt lijkt mij ideaal. Heb jij er wieltjes onder of staat die permanent daar?

Alleen moet je dan of vanaf je paard de bak dicht kunnen doen, als je buiten de bak opstapt.

Of dat ding in de bak laten staan en er omheen rijden.

Wij hebben een paddock aan de bak vast zitten op stal, dan kan je de paddock dicht doen, daar opstappen en dan de bak in. Mocht je er naast gaan dan kan paardlief niet verder komen dan de paddock.

Reactie op je eerste stukje: je kan ook prima rijden met de deur van de bak open, misschien is dat de eerste keren even wat apart maar op zich is het niet anders rijden als normaal.


Hij staat in principe altijd op dezelfde plek (inmiddels niet meer waar hij op de foto staat haha) maar hij zou op zich ook prima in de hoek van de bak kunnen staan, dan kan hij ook als zitmeubel voor kijkers fungeren :)

Er zitten geen wielen onder, hij is door 2 personen goed te tillen en in je eentje kan je hem ook wel slepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-18 14:38 



 
Profiel   

Ik zou ook kijken voor zo'n "perron" of hoger opstapje.

Zelf heb ik een spierziekte en reuma en gebruik ik een Ikea krukje, echter is mijn paard maar 1.37 hoog en kan heel goed begrijpen dat bij een paard van 1.68 een krukje met twee treden nog te laag is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-18 14:43 



 
Profiel   

Telpeva, ik rijdt zelfs met alle hekken open en de stalbaas die er met de trekker tussendoor crosst ;-)

Maar als ik alleen ben doe ik altijd de bak dicht. Hoe braaf die van mij ook is.
Vind het een stukje veiligheid. Vandaar mijn advies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-18 14:45 



 
Profiel   

Kaatjemuts wat fijn zo'n robotbeen.Ik zit nog in het medische circus om te zien wat er nog mogelijk is om in beweging te blijven.Helaas vinden de dokters rijden niet verstandig ,zelf denk ik dat het geen probleem gaat zijn,ik ben een handige ruiter die niet snel valt.

Paard kan naast een krukje staan en vanaf een krukje opstappen doe ik allang dat is geen probleem.We valt heel soms het krukje om en daar reageert ze wel op ,daarom bedacht ik wel dat de keukentrap geen oplossing is.

Het platform van allik met iets betere treden zie ik wel zitten en het andere platform ook.Nu manlief nog overtuigt krijgen dat het een goed idee is.
Ik heb gelukkig een eigen bak dus daar kan ik hem in zetten en anders net voor de bak. De bak open laten staan is geen probleem als ik val en ze loopt er uit staat ze op een plaatsje wat afgesloten is.

Rechts opstappen lukt helaas niet ik heb geen kracht links in mijn been dus kan hem niet omhoog zwaaien.Ik kan wel even staan .
Het ikea trapje heb ik dus al maar helaas is dat te laag geworden ,ik vond het een ideaal trapje.Het paard verkopen en omruilen voor een kleiner wil ik niet,ik heb ze van veulen af aan en ben tcoh wel aan haar gehecht.Buiten dat het een pittige dame is met rijden is het qua omgang een schatje en houd ze rekening met mij.

Bedankt voor alle aangedragen oplossingen in ieder geval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-18 15:00 



 
Profiel   

Heel goed punt marliesv :j zo had ik er nog niet over gedacht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-18 15:02 



 
Profiel   

TS, kan je geen simpel blok maken als extra trede, wat iets groter is dan je Ikea krukje en die daar op vast schroeven, dan heb je wel het krukje maar met een extra opstap/verhoging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-18 15:14 



 
Profiel   

Op mn vorige werk hadden we een prachtig opstap perron, Was van gegalvaniseerd staal en was door iemand bedacht waarvan de zoon in een rolstoel zat, Die jongen was gestopt met rijden en het perron hebben ze toen verkocht.

Helaas kan ik alleen een foto vinden waar hij maar voor een gedeelte opstaat, Hij leek een beetje op die van Alik maar dan aan beide kanten een trap, leuning en hij was hoger en van staal.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-18 15:20 



 
Profiel   

Ik heb door een breuk in mijn rug verminderd kracht in mijn benen. Vooral rechts. Ik kan moeilijk op rechts staan en mijn linker been in de beugel doen. Dan nog omhoog lukt mij niet.Ik heb een kruk door mijn vader gemaakt die net iets hoger is als normaal voor op wedstrijd en thuis stap ik vaak op via de picknickbank. Mijn paard weet dat ze naast de kruk of bankje moet komen staan. Pony is nog wat lastig en moet ik echt neerzetten en die wil nog wel eens wegstappen. Dat is nog iets waar ik aan werk vanaf de grond.

Als ik ''gewoon'' opstap maak ik het mezelf heel moeilijk en belast ik mijn pony veel te zwaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-18 15:34 



 
Profiel   

Opstap plattau maken van oude strobalen, paard er tussen zetten en op proberen te stappen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-18 15:39 



 
Profiel   

Ik zag laatst een filmpje van een meisje met geloof ik een dwarslaesie.
Daar hadden ze een soort 'steiger' waar zowel een trap als een helling aan zat. Paard had ze vooraf voor de steiger geparkeerd (dit was een hele brave) en dan liet ze zich uit dr rolstoel zakken, zette hem op de rem en gleed zo op t paard.
En daarna hees ze zichzelf op de steiger en in de rolstoel en was weer weg.
Ik denk dat het interessant kan zijn om inderdaad een breder en hoger platform te hebben waarbij je dan aan de rechterzijde van het paard opstapt. Dan hoef je je linkerbeen minder te buigen en er alleen overheen te gooien. Paard leert vanzelf wel dattie lief moet zijn. Desnoods even een klein hooinetje ophangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-18 15:44 



 
Profiel   

TO, oefen ook het afstappen.. Ik ben regelmatig het gevoel in mijn benen kwijt en weet dan dus niet of ik al bij de grond ben en zodoende ook weleens half onder het paard beland. Gelukkig was ons paard al gewend aan mijn lompigheid en bleef hij keurig staan, maar het zou wel een dingetje kunnen zijn.
Ook gebruik ik het bokriempje aan mijn zadel bij op- en afstappen. Niet helemaal waar het voor bedoeld is, maar het werkt wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-18 22:49 



 
Profiel   

Meeste is al aangedragen, maar ik zou ook wat met je paard gaan trainen of het laten doen. Het scheelt enorm als je paard goed in te parkeren is en geen kik geeft bij opstappen, als iets omvalt etc.

Ik heb zelf bechterew en heb kleinere paarden en stap nog zo op. Vorig jaar is mn knie schoongemaakt en ben ik met krukken het trappetje op gegaan en opgestapt. Gelukkig hele brave, kleine paarden, maar het is super onhandig als je maar 1 been kan gebruiken. Dus hoe meer je in 1 zwaai kan doen, hoe makkelijker.

Mijn broer was gehandicapt en deed met hem duo rijden. Die stond ook naast zo een perron en daa zat zelfs een tillift aan waarmee hij voor me werd neergezet. Ik stapte zo op en was echt ideaal.

Onze bak kan ik vanaf het paard ook niet sluiten, maar hang ene touw van ene kant naar andere kant en dan is hij wel dicht voor eventueel. ( maar ik vergeet het erg vaak )

Bij heel veel is wel iets te verzinnen, maar moet je vaak je paard erop ( laten ) trainen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-18 23:37 



 
Profiel   

Heb het met mijn man er overgehad het gaat zo'n opstap worden als aliceocullen plaatste en dan met wat betere treden er aan en een leuning.Die is mooi dicht dan kan er ook niks gebeuren met de paardebenen.
Afstappen lukt tot nu toe goed ik laat me op mijn buik van het zadel afglijden en land op mijn rechterbeen.Maar met zo'n grote opstap kan ik ze er naast parkeren en ook beter afstappen.
Het paard is opgevoed na wat we nodig hebben,haar hevig temperament hebben we eigenlijk altijd wel grappig gevonden ik weet ook niet of het ooit een rijpaard voor een gehandicapte gaat worden.Tot nu toe ben ik er altijd op blijven zitten en niet alleen ik word ouder zij word dat ook.Ik ben wel aan het twijfelen om er een kleiner recreatie paard bij te kopen mocht de mijne te hevig blijken.Maar we gaan het eerst met zo'n platform proberen er op te komen.

Ben wel blij dat er meer mensen met een beperking in hun been rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-18 13:58 



 
Profiel   

Mooi dat je iets zelf kan realiseren! En wat betreft die beperking aan je been, ik zeg altijd maar dat paarden een vlieg kunnen voelen, dus dat beetje kracht dat ik heb zou dan ook voelbaar moeten zijn. :)

Ik denk trouwens ook dat veel artsen niet begrijpen wat paardrijden voor een mens kan doen, het heeft jaren geduurd voor ik behandelaren vond die niet meteen in een soort stressmodus schoten als ik zei dat ik paardrijd. Nu gelukkig een teampje om me heen die zien wat het mentaal met me doet en het aanmoedigen. Ik wens je dan ook weer veel plezier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-18 15:29 



 
Profiel   

ik ken iemand die haar heup heeft gebroken gehad en de heup dus vast is gezet waardoor ze niet op de gebruikelijke manier op kan stappen. ze gaat met de rug naar het paard staan op het krukje en dan hijst ze zich in het zadel en dan doet ze haar rechter been over het hoofd. ik doe paardrijden voor mensen met een beperking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-18 20:00 



 
Profiel   

Wow dat is erg knap Nobelremy dat zie ik mezelf niet doen.

Het is waar Dreamybol ,dat artsen het niet snappen.Vooral omdat je het zolang al doet he.Het is niet dat ik ineens verzonnen hebt te gaan leren rijden ,dat het dan niet wijs is snap ik.

Mijn reumatoloog snapt het wel die is zelf ruiter :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-18 22:04 



 
Profiel   

beatje schreef
Wow dat is erg knap Nobelremy dat zie ik mezelf niet doen.

Het is waar Dreamybol ,dat artsen het niet snappen.Vooral omdat je het zolang al doet he.Het is niet dat ik ineens verzonnen hebt te gaan leren rijden ,dat het dan niet wijs is snap ik.

Mijn reumatoloog snapt het wel die is zelf ruiter :-)



zeker knap ik zie het me zelf ook niet doen. ik stapte vroeger wel op deze manier af want ik kreeg mijn been nooit over de kont met afstappen. wel met opstappen. met op stappen had ik een kruk en extra zetje nodig. nu lukt het wel niet soepel maar ik kom er zelf op en af. opstappen wel nog met kruk ook voor de rug van het paard en er hangt wel altijd even iemand aan de andere kant van het zadel. af stappen kan ik helemaal alleen bij een braaf paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-18 22:17 



 
Profiel   

Dreamybol schreef
Mooi dat je iets zelf kan realiseren! En wat betreft die beperking aan je been, ik zeg altijd maar dat paarden een vlieg kunnen voelen, dus dat beetje kracht dat ik heb zou dan ook voelbaar moeten zijn. :)

Ik denk trouwens ook dat veel artsen niet begrijpen wat paardrijden voor een mens kan doen, het heeft jaren geduurd voor ik behandelaren vond die niet meteen in een soort stressmodus schoten als ik zei dat ik paardrijd. Nu gelukkig een teampje om me heen die zien wat het mentaal met me doet en het aanmoedigen. Ik wens je dan ook weer veel plezier!


Nou dat! Ik ben meerdere keren geopereerd en als je vraagt wanneer je weer kan rijden, komen artsen met maanden....Meestal zit ik er met enkele dagen of weken gewoon weer op. Ze hebben er een heel raar beeld van geloof ik.

Ik mag echt van groot geluk spreken dat ik met mn reuma nog zo opstap, maar heb wel kleine paardjes en mn westernzadel met knop, dus wat houvast.

Toen ik een hernia had, is het me nog een keer gelukt om erop te komen, maar deed erg veel pijn. Eraf was toen echt een ramp, dat was nog veel erger. Maar persoonlijk vind ik afstappen ook lastiger dan opstappen, zeker als ik een aardige rit heb gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-18 23:18 



 
Profiel   

Afstappen lukt wel,ik moet alleen zien dat ik geen ritsen op mijn buik heb ,ik zwaai mijn rechterbeen er over en zie dat ik op rechts land,mijn linker been houd ik gebogen bij de afsprong.Tot nu toe is dit geen probleem.Maar als ik zo'n opstap heb dan kan ik haar er naast parkeren met afstappen,dat is gemakkelijker hoef ik minder diep te springen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-18 12:13 



 
Profiel   

Ja, ideaal als je zo een opstap hebt. Ik denk ook voor je paard.

Toen met die hernia was elke beweging op het laatst niet meer te doen, dus was gewoon een stomme actie.

Nu heb ik alleen last van mn knieen als ik een rit maak. Ze lijken stijf te worden ofzo. Dan moet ik bij afstappen even nadenken en zorgen dat ik goed door veer als ik land. En dan sta ik even 2 tellen krom, maar langzaam strekken en kan weer verder.

Gewoon in de bak rij ik meestal korter en wat intensiever en stap dan wel makkelijker af.

Met de koud hou ik mn benen vooral goed warm met chaps over mn broek en evt mn braces. Niet voor de steun, maar de warmte scheelt bij mij wel dan.

Wij willen verhuizen, maar ga daarna ook overleggen over zo een blok. Ik denk dat ik zelf niet goed merk dat voor mij met name het afstappen toch best langzamer gaat en ook voor het paard een belasting kan zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-18 12:32 



 
Profiel   

Ik ben wel eens bij een mevrouw geweest met ms en die had een soort ingegraven sloot waar ze het paard in kon parkeren. dan kon ze er zelf met de rolstoel naast rijden en met een beetje hulp op het paard komen.

Die had wel een doodbraaf paard en kon alleen maar stappen, maar het werkte wel erg fijn omdat ze zelf niet ergens op hoefde te klimmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-18 12:41 



 
Profiel   

Ik lees even mee ik ben aan het kijken voor een andere opstapje wat ook een afstapje moet gaan worden. Ik stap nu op met een (ijzeren) caravan trapje met 2 treden. Door pees en voetproblemen kan ik niet meer van de grond opstappen. Met mijn vorige paard nooit geen problemen gehad, met mijn nieuwe paard gaat het redelijk.
Maar als ik een tijd niet gereden heb dan wil je ze niet echt stil staan en denkt ze dat het trapje haar aanvalt.. Met als gevolg dat ik pas met opstappen languit in het zand lag _O- .
Doordat zij een stap opzij zette en ik dat vanwege mijn pees/ voet problemen niet zo snel bijgezet kreeg, mijn rechtervoet zat om het trapje geslingerd.. :? (ben blij dat ik weer mag gaan proberen te rijden omdat afscheuren van de pezen erg groot is..)
Dus ik ben tot het besluit gekomen dat ik dit niet echt meer veilig voor me is en afstappen moet ik anders gaan doen nu slinger ik mijn rechterbeen over haar heen ga op mijn buik liggen en glij van haar af en dan maar hopen dat alles heel blijft..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-18 12:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 61 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen