Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Para dressuur en Ehlers Danlos?

 
Profiel   

Heey allemaal,

Ik vroeg me af of er hier ruiters waren met Ehlers Danlos en aanverwante ziektes (Artrose, Scoliose, Fybromialgie) die in de para dressuur rijden. Zelf moet ik met dressuur rijden mijn sprenger bow balance gebruiken. Echter is dit niet toegestaan in de wedstrijdsport maar ik wil wel weer wedstrijden gaan rijden.
Vandaar deze vraag. :D Het is een ziekte waarvan het verloop niet te meten is maar zoals het er nu naar uitziet gaat het keihard achteruit. Ik heb al silversplints (zilveren ortheses) aan meerdere vingers en rechterpols, een siliconen polsduimbrace aan linkerpols en ik moet eigenlijk kniebraces wegens vergevorderde artrose maar dit zie ik niet zo zitten. Ik ben nog maar 23 jaar trouwens.

Groetjes
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 20:20 



 
Profiel   

Sprenger bow balance zijn wel toegestaan in de sport. Wellicht kan je dispensatie aanvragen voor je overige hulpmiddelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 20:22 



 
Profiel   

Saaams schreef
Sprenger bow balance zijn wel toegestaan in de sport. Wellicht kan je dispensatie aanvragen voor je overige hulpmiddelen?


Wat is het verschil tussen dispensatie en de gradaties?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 20:23 



 
Profiel   

Dispensatie dat je bijv met zweep mag rijden in hogere klasse of dat je mag lichtrijden/doorzitten, je beugels vast met elastiekjes aan je singel. Bijv hulpmiddelen om het voor jou makkelijker te maken.

Gradaties krijg je een grade.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 20:34 



 
Profiel   

Saaams schreef
Dispensatie dat je bijv met zweep mag rijden in hogere klasse of dat je mag lichtrijden/doorzitten, je beugels vast met elastiekjes aan je singel. Bijv hulpmiddelen om het voor jou makkelijker te maken.

Gradaties krijg je een grade.


Super dankjewel!! Denk dat doorzitten een ramp gaat zijn met mijn onstabiel bekken en slechte rug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 20:36 



 
Profiel   

Zelf rijd ik al lang geen wedstrijden meer en ben ook van dressuur overgestapt op western, mede omdat dit comfortabeler was met mijn EDS.
Maar silversplints heb je als het goed is ook geen dispensatie voor nodig, ik heb sowieso ook altijd handschoentjes aan zodat ze beter blijven zitten.

Als je huid er tegen kan zou je ipv kniebraces ook KT tape kunnen proberen, helpt mij iig enorm hoewel mijn huid soms wel beschadigd raakt door de tape maar dat is het het toch waard, mijn enkels tape ik ook regelmatig (eigenlijk alle gewrichten wel, alles is gammel :') ). Het zit veel comfortabeler dan braces en is niet heel duidelijk zichtbaarder onder je rijbroek.

Ook rij ik altijd met een bodyprotector, helpt niet alleen met bescherming mocht je er ineens naast liggen (zonder bp heb ik 4 hernia's in 1 val opgelopen dus rij nooit meer zonder) maar vooral die stuggere types helpen ook met je stabiliteit en een bp is gewoon toegestaan in alle dressuur klasses. Even wennen en het ziet er niet zo mooi uit maar als je er eenmaal aan gewend bent zit het echt heel fijn en scheelt je toch weer energie wat je ongemerkt verspilt aan stabiel blijven zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-19 23:37 



 
Profiel   

Ik heb eds maar rij geen wedstrijden meer omdat ik nooit weet hoe ik me die dag voel. Ik geniet van de momenten dat het kan en leg me er maar bij neer in de hoop ooit wel weer eens een wedstrijd te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-19 00:16 



 
Profiel   

Ik heb helemaal geen verstand van EDS :x maar mijn nichtje heeft het ook en die kan helemaal niks meer (qua normaal leven zoals lopen, zitten etc etc etc) zij is net de 20 gepasseerd en al een aantal jaren helaas aan bed gekluisterd ;(

Ik wilde alleen even zeggen dat (met het beeld wat ik heb van EDS) ik het heel bewonderingswaardig vind dat hier meerderen zijn met eds die nog "gewoon" paardrijden *\%/*
Hopelijk kunnen jullie nog heel erg lang zonder al te veel moeite en pijn genieten van de sport +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-19 03:04 



 
Profiel   

Je kan voor veel dingen dispensatie krijgen, maar de dingen die jij noemt zijn of verborgen onder een broek/handschoentje of gewoon toegestaan (bow balance).
Bij een dispensatiekeuring wordt je getest op verschillende vlakken, en wordt daar mee, samen met je medische dossier, een afweging gemaakt of en welke dispensaties je mag gebruiken.
Ik mag met zweep en hoef niet door te zitten, maar mn rugbrace hoefde niet vermeld te worden want die zit onder mn kleding en die ziet de jury niet.
Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-19 05:13 



 
Profiel   

kim_1990 schreef
Ik heb helemaal geen verstand van EDS :x maar mijn nichtje heeft het ook en die kan helemaal niks meer (qua normaal leven zoals lopen, zitten etc etc etc) zij is net de 20 gepasseerd en al een aantal jaren helaas aan bed gekluisterd ;(

Ik wilde alleen even zeggen dat (met het beeld wat ik heb van EDS) ik het heel bewonderingswaardig vind dat hier meerderen zijn met eds die nog "gewoon" paardrijden *\%/*
Hopelijk kunnen jullie nog heel erg lang zonder al te veel moeite en pijn genieten van de sport +:)+


Lief!! Ik ben ook de 20 gepasseerd en ik doe wel dutjes ´s Middags maar weiger het om mijn lichaam de baas te laten zijn. Helaas wel met heel veel pijn maar ik heb het ervoor over, ik ben afgelopen april (2018) van mijn verzorgpaard geflikkerd en brak mijn bekken daardoor. Helaas nu dus een heel onstabiel bekken en scoliose dus ook een onstabiele rug. ;(

Er zijn verschillende types en gradaties van EDS zelf heb ik type 3 het hypermobiele type. Een persoon met EDS kan alleen maar op bed liggen terwijl er ook personen zijn die gewoon nog kunnen hardlopen. *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-19 18:05 



 
Profiel   

SuperZodiaX schreef
Je kan voor veel dingen dispensatie krijgen, maar de dingen die jij noemt zijn of verborgen onder een broek/handschoentje of gewoon toegestaan (bow balance).
Bij een dispensatiekeuring wordt je getest op verschillende vlakken, en wordt daar mee, samen met je medische dossier, een afweging gemaakt of en welke dispensaties je mag gebruiken.
Ik mag met zweep en hoef niet door te zitten, maar mn rugbrace hoefde niet vermeld te worden want die zit onder mn kleding en die ziet de jury niet.
Succes!


Oei ik rijd liever zonder, zou dat een probleem zijn? Heb inmiddels contact gehad met de KNHS en ik kom in aanmerking voor dispensatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-19 18:06 



 
Profiel   

Baticorn schreef
Zelf rijd ik al lang geen wedstrijden meer en ben ook van dressuur overgestapt op western, mede omdat dit comfortabeler was met mijn EDS.
Maar silversplints heb je als het goed is ook geen dispensatie voor nodig, ik heb sowieso ook altijd handschoentjes aan zodat ze beter blijven zitten.

Als je huid er tegen kan zou je ipv kniebraces ook KT tape kunnen proberen, helpt mij iig enorm hoewel mijn huid soms wel beschadigd raakt door de tape maar dat is het het toch waard, mijn enkels tape ik ook regelmatig (eigenlijk alle gewrichten wel, alles is gammel :') ). Het zit veel comfortabeler dan braces en is niet heel duidelijk zichtbaarder onder je rijbroek.

Ook rij ik altijd met een bodyprotector, helpt niet alleen met bescherming mocht je er ineens naast liggen (zonder bp heb ik 4 hernia's in 1 val opgelopen dus rij nooit meer zonder) maar vooral die stuggere types helpen ook met je stabiliteit en een bp is gewoon toegestaan in alle dressuur klasses. Even wennen en het ziet er niet zo mooi uit maar als je er eenmaal aan gewend bent zit het echt heel fijn en scheelt je toch weer energie wat je ongemerkt verspilt aan stabiel blijven zitten.


KT tape werkt soms en soms niet dat is het vervelende, het zit inderdaad een stuk beter dat is waar.
Op beide verzorgpaarden rijd ik ook op een western zadel en ik geef je gelijk dat dat zadel lekkerder zit, er is alleen jammergenoeg nog geen para western :o zo onbekend als dat western in Nederland is.
BP is een goede tip!! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-19 18:08 



 
Profiel   

Mirry96 schreef
SuperZodiaX schreef
Je kan voor veel dingen dispensatie krijgen, maar de dingen die jij noemt zijn of verborgen onder een broek/handschoentje of gewoon toegestaan (bow balance).
Bij een dispensatiekeuring wordt je getest op verschillende vlakken, en wordt daar mee, samen met je medische dossier, een afweging gemaakt of en welke dispensaties je mag gebruiken.
Ik mag met zweep en hoef niet door te zitten, maar mn rugbrace hoefde niet vermeld te worden want die zit onder mn kleding en die ziet de jury niet.
Succes!


Oei ik rijd liever zonder, zou dat een probleem zijn? Heb inmiddels contact gehad met de KNHS en ik kom in aanmerking voor dispensatie.


Overal waar je dispensatie voor krijgt ben je niet aan gebonden. Ik mag met zweep rijden, maar dat hoeft niet perse. Zelfde geldt voor het doorzitten, ik mag afwisslen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-19 20:10 



 
Profiel   

Maar vergis je niet. Dat je dispensatie hebt, betekend niet dat je dus ook paradressuur kunt gaan starten. Dispensaties zijn er om in de reguliere sport mee te kunnen doen.
En áls je een grade krijgt wordt het daar vaak niet veel makkelijker op. Als je een grade 5 krijgt bijvoorbeeld, moet je proeven rijden op z2/zzl niveau. Er is daar geen opbouw in zoals in de reguliere sport wel zo is. Het zijn 3 proeven, en dat was het dan :)

Maar toch heel knap dat je nog lekker kan rijden.. veel plezier!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-19 08:12 



 
Profiel   

keshia schreef
Maar vergis je niet. Dat je dispensatie hebt, betekend niet dat je dus ook paradressuur kunt gaan starten. Dispensaties zijn er om in de reguliere sport mee te kunnen doen.
En áls je een grade krijgt wordt het daar vaak niet veel makkelijker op. Als je een grade 5 krijgt bijvoorbeeld, moet je proeven rijden op z2/zzl niveau. Er is daar geen opbouw in zoals in de reguliere sport wel zo is. Het zijn 3 proeven, en dat was het dan :)

Maar toch heel knap dat je nog lekker kan rijden.. veel plezier!


Klopt, ik vind daarom zelf ook meer uitdaging in de reguliere sport omdat ik dan echt door kan groeien naar hoger niveau. Ik moet grade 5 starten, maar de wedstrijden zijn ook bijna altijd te ver weg. Daarom start ik gewoon regulier met mn dispensaties. TS, als je voor de keuring gaat dan mag je aangeven of je ook voor gradeindeling in aanmerking wil komen. Mag wel, hoeft niet. Dat je het wel doet betekend niet dat je niet meer regulier mag starten of andersom. Je mag beide dan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-06-19 11:57 



 
Profiel   

Er zijn bepaalde regels bij de knhs als je wilt weten of je in aanmerking komt voor aanpassingen zou je moeten bellen voor een afspraak. Je word dan door een speciale sport arts nakeken vanuit daar zal je in een catogorie geplaatst worden. Het kan zijn dat je in aanmerking komt voor aangepaste para wedstrijden maar ik dacht dat het ook mogelijk is om bepaalde aanpassingen aan te vragen die zijn dan voor jou toegestaan op wedstrijd. Op de site van de knhs staat hier veel over te vinden

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-19 21:27 



 
Profiel   

Mirry96 schreef
Heey allemaal,

Ik vroeg me af of er hier ruiters waren met Ehlers Danlos en aanverwante ziektes (Artrose, Scoliose, Fybromialgie) die in de para dressuur rijden. Zelf moet ik met dressuur rijden mijn sprenger bow balance gebruiken. Echter is dit niet toegestaan in de wedstrijdsport maar ik wil wel weer wedstrijden gaan rijden.
Vandaar deze vraag. :D Het is een ziekte waarvan het verloop niet te meten is maar zoals het er nu naar uitziet gaat het keihard achteruit. Ik heb al silversplints (zilveren ortheses) aan meerdere vingers en rechterpols, een siliconen polsduimbrace aan linkerpols en ik moet eigenlijk kniebraces wegens vergevorderde artrose maar dit zie ik niet zo zitten. Ik ben nog maar 23 jaar trouwens.

Groetjes


Ik denk dat indien u kunt aantonen dat u tengevolge van uw aandoening, motorische storingen ondervindt, dat u voor de paralympische sport geclassificeerd kunt worden.
Ik ben belast met een erfelijke aandoening die mijn gewrichten vernield. Het resultaat is hetzelfde als artrose. Bij mij zijn de meeste gewrichten vervormd waardoor bepaalde bewegingen moeilijk, zoniet onmogelijk zijn geworden, daarnaast ondervind ik constant pijn. Ik ben zonder enige moeite graad III geclassificeerd [wel in 2002/3, de indeling is nu veranderd]. Mij zou het erg vreemd lijken indien u niet toegelaten zou worden. Daardoor worden uw hulpmiddelen ook automatisch in de valide sport toegelaten. Het is dus van belang voor u om te weten wat u in de invalide sport wel en niet mag gebruiken.

Ik hoop dat u hiermee iets kunt doen. Veel succes !

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-07-19 16:04 



 
Profiel   

Ik heb ook EDS, helaas is EDS uitgesloten voor de aangepaste sport (para). Wij EDS’ers krijgen dus geen grade meer toebedeeld. Maar ook steeds meer anders sporters overkomt dat. Er is zelfs een paralympisch tennisster die nu gedwongen met ‘pensioen’ moet omdat de ziekte dus uit de aangepaste sport is geknikkerd. Ze mag Tokio nog doen, en daarna is het afgelopen. Ook zij is rolstoel gebonden dus heeft dan geen opties meer.
Voor mij is dit dus echt een probleem aangezien in volledig rolstoel gebonden ben en helemaal niet meer kan lopen.
Ik heb een hele slechte rompbalans en rijd met meerdere hulpmiddelen. Mijn beugels zitten vast en ik heb een band om mijn benen zodat ik blijf zitten.
Ik zou met dispensaties idd in de reguliere sport mee mogen doen. Maar ook dat gaat helaas niet, aangezien ik door mijn beperkingen niet kan galopperen. En helaas wordt dat wel van je gevraagd.
Nu zijn er nieuwe klassen bij gekomen, de zogeheten impuls rubrieken. Echter worden deze nog maar amper georganiseerd omdat er gewoon te weinig animo voor is en organisaties er wel speciaal een para jurylid voor in moet huren. Deze kosten wegen dan niet op tegen het aantal deelnamen.. vaak zijn dat er maar 1 of 2.
Dus op deze manier wordt het voor mij onmogelijk gemaakt om mee te doen. Het is wat de rolstoeltennisster ook zegt, het voelt als of ze zeggen: je hebt rood haar dus mag je niet mee doen.
Je past niet in een hokje dus je hebt pech.

Voor mij is dit onbegrijpelijk aangezien er dus ruiters mee doen die nog veel meer kunnen. Ik heb onwijs veel respect voor een Sanne Voets of Frank Hosmar, maar deze laatste wint verdorie laatst wel de reguliere lichte tour! Rijdt alle valide ruiters eruit op een niveau waar menig valide ruiter enkel maar van kan dromen. En deze rijdt dan wel paradressuur. Maar iemand die volledig rolstoelgebonden is en anders geen opties heeft dan de aangepaste sport, mag niet mee doen omdat je stempetje niet in het juiste hokje past. Enkel omdat het verloop van de ziekte niet bij iedereen gelijk is, dus volgens hen niet te meten.
Het voelt vreselijk oneerlijk.

Nicole van den Dulk zei tegen mij dat ik dan gewoon regulier moet gaan starten en dan het galop gedeelte in draf moet doen. Maarja dan krijg je daar natuurlijk alleen maar min punten op. Op deze manier doe je in mijn ogen dan alsnog niet echt mee.. dan krijg je ook nooit je wp om naar naar een volgende klasse te gaan. En dan is er ook geen competitie natuurlijk. Niet dat het mij om het winnen gaat.. maar je doet dan nooit volwaardig mee. En dat is juist het punt wat wringt.
De aangepaste sport zou voor iedereen met een beperking moeten zijn. En geen discriminatie door bepaalde ziekten uit te sluiten. Laat mij dan jaarlijks terug komen voor een keuring, dat zou ik geen probleem vinden. Maar laat ons ook gewoon eerlijk mee doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-10-19 00:47 



 
Profiel   

Vreemd zeg tarita. Bij mijn keuring ging het echt om het testen en punten toebedelen in mate hoever iets afwijkt. Aan de hand daarvan wordt je in een grade gezet, niet nav welke ziekte je hebt. Ook als je bijv een kleine afwijking aan je hand heb en een kleine aan je been, die apart niet genoeg zijn voor een grade zouden ze samen wel genoeg kunnen zijn. Zijn de regels dan zo veranderd tegenwoordig?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-10-19 09:32 



 
Profiel   

SuperZodiaX schreef
Vreemd zeg tarita. Bij mijn keuring ging het echt om het testen en punten toebedelen in mate hoever iets afwijkt. Aan de hand daarvan wordt je in een grade gezet, niet nav welke ziekte je hebt. Ook als je bijv een kleine afwijking aan je hand heb en een kleine aan je been, die apart niet genoeg zijn voor een grade zouden ze samen wel genoeg kunnen zijn. Zijn de regels dan zo veranderd tegenwoordig?


Ja dit is heel erg veranderd. Ik heb ook hEDS en heb mijzelf afgelopen jaar laten keuren. Ook ik kreeg te horen dat ik geen grade zou krijgen puur omdat mijn klachten vanuit de EDS komen. Als mijn klachten door iets anders veroorzaakt zouden worden had ik wel gewoon een grade kunnen krijgen maar als het alleen EDS gerelateerd is word je dus uitgesloten. Ik rijd nu regulier met dispensatie. En ik men, ook met dispensatie.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-20 21:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen