Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Coaching met paarden (Autisme)

 
Profiel   

Hoi!

Ten eerste hoop ik dat ik dit topic goed heb geplaatst, weet niet goed waar dit onder hoort.

Ik heb nu een jaartje de diagnose Autisme. Hierbij heb ik een traject gevolgd bij de ggz. Dit gaat stoppen en gaat er een coachingstraject worden opgesteld voor een extra steuntje in de rug. Nu kwam ter sprake om een coaching met paarden te gaan volgen. Alleen weet ik niet goed wat ik me erbij moet voorstellen. Ook ben ik bijna dagelijks te vinden op een stal en doe veel met paarden (als hobby) en ben benieuwd of dit niet in de weg gaat staan.

Ik ben opzoek naar ervaringen van mensen die coaching hebben (gedaan) met paarden en wat jou ervaring ermee is. Met Autisme zou helemaal fijn zijn!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-19 20:38 



 
Profiel   

hallo,

Ik heb als proefcliënt een aantal sessies paardencoaching mogen ervaring en ik heb vanuit mijn opleiding onderzoek gedaan naar de inzet van paarden in de hulpverlening.

Ik had er zelf geen last van dat ik iets van paarden weet tijdens de sessies aangezien het doel heel anders is en er ook andere dingen van je gevraagd worden tijdens een sessie dan tijdens het gewoon bezig zijn met paarden. Sterker nog, het lijkt positief te werken als de cliënt paarden leuk vindt.

Iedere coach/therapeut pakt het net even iets anders aan dus een eenduidig antwoord over wat je je erbij kunt voorstellen kan ik je niet geven. Daarnaast is ook iedereen met een ASS net iets anders, dus het is maar net afhankelijk van jouw hulpvraag.

Over het algemeen kun je stellen:
-Paarden reageren op jouw lichaamstaal, ook op het deel dat je niet bewust gebruikt. Door naar het paard te kijken, kan een coach jou soms beter begrijpen.
-Een paard niet boos als het even niet zo goed lukt en worden niet zo ongeduldig als je iets nieuws wil uitproberen. Paarden zijn daarom perfect geschikt om nieuw gedrag uit te proberen.

https://www.youtube.com/watch?v=qYc-t-TDrqM
Dit vind ik wel een goed filmpje

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-19 21:19 



 
Profiel   

Dankjewel voor de duidelijke uitleg! Ook het filmpje bracht veel duidelijkheid! Ook erg mooi om te zien dat het niet uitmaakt of je al veel met paarden omgaat. Ik was bang dat ik dan mijn gevoel kon verstoppen omdat ik weet hoe een paard in elkaar zit en ik niet graag laat zien wat er in mij om gaat.

Meer ervaring zijn natuurlijk heel erg welkom!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 12:02 



 
Profiel   

Vooral doen!
Ik doe met mijn werk activiteiten met paarden met mensen met autisme waarbij coaching natuurlijk vanzelf aan de orde komt. Ik ben geen paardencoach trouwens, maar volg wel een minor in paardencoaching.
Ik zie dat de paarden heel puur reageren en rust brengen. Hoe goed je ook je best doet, je kunt je gevoelens echt niet verstoppen voor het paard. Ze prikken daar toch wel doorheen. Reken er dus wel op dat het confronterend is, maar dit kan jou super goed helpen! (Je komt er tenslotte niet om te zeggen dat alles goed gaat en paarden te knuffelen, toch? :) )
Als de coach ervaring heeft met ASS dan zal er een hele heldere vertaling zijn van het gedrag van het paard. Dit zal je veel ordening brengen in je hoofd en een duidelijk visueel beeld geven van wat je dwars zit. Hierdoor kan je patronen gaan doorbreken.
Gewoon doen! En als je na twee sessies denkt: dit is toch niks voor mij, dan weet je dat ook gelijk. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 12:09 



 
Profiel   

Ervaring met coaching met paarden, maar niet met autisme. Mijn ervaringen waren niet zo positief. Ik ben er weggebleven omdat het me meer stress opleverde. Ik had de indruk niet begrepen te worden en de oefeningen te doorzien (zelf ook wel psycholoog, in die tijd student). Je kan er baat bij hebben, als je iemand hebt die heel goed weet waar ie mee bezig is. En helaas ben ik v mening dat maar weinigen echt voldoende kennis en ervaring hebben met mensen, paarden en de relatie tussen beide en inzet paarden in hulpverlening om dit goed te kunnen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 12:16 



 
Profiel   

Van paarden kun je ontzettend veel leren. Bij coaching ga je op een heel andere manier met ze om dan bij rijden.Het kan wel confronterend zijn, omdat paarden eerlijk zijn op een recht-voor-z'n raap-manier.Het succes staat of valt natuurlijk wel met de kwaliteit van de menselijke coach.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-19 12:18 



 
Profiel   

Dankjulliewel voor jullie mening!
Wat pateeke zegt is wel een beetje waar ik bang voor ben. Dat ik het ga doorzien en het zo kan manipuleren. Ik ben echt een meester in het verbloemen van dingen en laat niet graag het achterste van mijn tong zien. Dus als het een goede is dan zou dit dus wel doorbroken gaan worden. Ik ga het sowieso proberen (weet nog niet wanneer ik mag gaan starten) en dan kijken wat ik ervan vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 07:22 



 
Profiel   

flowerin schreef
Dankjulliewel voor jullie mening!
Wat pateeke zegt is wel een beetje waar ik bang voor ben. Dat ik het ga doorzien en het zo kan manipuleren. Ik ben echt een meester in het verbloemen van dingen en laat niet graag het achterste van mijn tong zien. Dus als het een goede is dan zou dit dus wel doorbroken gaan worden. Ik ga het sowieso proberen (weet nog niet wanneer ik mag gaan starten) en dan kijken wat ik ervan vind.


Het zijn altijd dingen die je mee moet nemen en het is belangrijk dat je een goede coach zoekt die idd weet waar hij of zij mee bezig is. Het filmpje dat jij gezien hebt is van mijn collega Wendela, zij is naast dat ze 1 van de eerste paardencoaches in Nederland is, de oprichter van het Centrum voor Paardencoaching EN ze is ook nog eens psycholoog. Ik ben het met Pateeke eens dat niet elke paardencoach weet wat hij doet, en ik vind het echt jammer dat ze die ervaring gehad heeft. Maar ik denk dat het in elke beroepsgroep wel zo werkt. Wat ik wel weet is dat het CVP waar ik bij aangesloten ben heel strikt is en echt kijkt naar ervaring en kwaliteit van de coaches. Je kunt altijd vrijblijvend contact opnemen met een coach en je wensen en twijfels neerleggen. Dan kun je zien of het iets is dat bij je past en of het je gaat helpen. S6

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 09:02 



 
Profiel   

flowerin schreef
Dankjulliewel voor jullie mening!
Wat pateeke zegt is wel een beetje waar ik bang voor ben. Dat ik het ga doorzien en het zo kan manipuleren. Ik ben echt een meester in het verbloemen van dingen en laat niet graag het achterste van mijn tong zien. Dus als het een goede is dan zou dit dus wel doorbroken gaan worden. Ik ga het sowieso proberen (weet nog niet wanneer ik mag gaan starten) en dan kijken wat ik ervan vind.

Het ligt aan jou of je toch eigenlijkk wel graag je hart uit wilt storten of dat juist niet wilt. Het is nl geen verplichting in deze wereld , waar dan ook,ook al willen sommige coaches wel doen voorkomen of dat de beste beslissing is, en je moet dat alleen doen als je dat zelf wilt. Daar is geen paard voor nodig of misschien toch wel............. Maar mij moet wel van het hart dat de gemiddelde paardencoach wel wat heeft geleerd maar absoluut geen hulpverlener is. Maak een bewuste keuze waar je heen gaat zou ik zeggen en maak ook een bewuste keuze of je juist wel graag je hart uitstort of juist niet. Het is niet voor iedereen positief. Denk er goed over na wat je zelf vindt dat nodig is. Als je zelf al aardig rijdt kan een leuke rit in bak of buitenrit ook veel voor je doen, zonder al te veel toeters en bellen je meer houvast geven in het leven als dat is wat je eigenlijk zoekt. Laat je hoe dan ook niet hospitaliseren of iets aanpraten, je weet zelf het beste waar je je goed bij voelt. Eigen keuzes maken. Altijd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 09:12 



 
Profiel   

Caira schreef
Het zijn altijd dingen die je mee moet nemen en het is belangrijk dat je een goede coach zoekt die idd weet waar hij of zij mee bezig is. Het filmpje dat jij gezien hebt is van mijn collega Wendela, zij is naast dat ze 1 van de eerste paardencoaches in Nederland is, de oprichter van het Centrum voor Paardencoaching EN ze is ook nog eens psycholoog. Ik ben het met Pateeke eens dat niet elke paardencoach weet wat hij doet, en ik vind het echt jammer dat ze die ervaring gehad heeft. Maar ik denk dat het in elke beroepsgroep wel zo werkt. Wat ik wel weet is dat het CVP waar ik bij aangesloten ben heel strikt is en echt kijkt naar ervaring en kwaliteit van de coaches. Je kunt altijd vrijblijvend contact opnemen met een coach en je wensen en twijfels neerleggen. Dan kun je zien of het iets is dat bij je past en of het je gaat helpen. S6


Uiteraard. Ik wil ook helemaal niet alle paardencoaches, therapeuten die met paarden werken enz over één kam scheren. Ik geloof er echt wel in dat het kan werken en je er veel uit kan halen.
Ik ben enkel van mening dat mensen soms te snel in het vak stappen, onvoldoende voorbereid en opgeleid zijn. Ik heb een aantal goeie dingen gezien, maar helaas als client minder prettige ervaringen gehad en ook als vrijwilliger zaken gezien die eigenlijk niet ok zijn (en ja dat waren dan ook mensen die nu meewerken aan een van de belangrijkste opleidingen op dat gebied in de zeer ruime omgeving van mijn woonplaats). Zaken die niet ok zijn voor cliënten, maar evenmin zaken die niet ok zijn voor de paarden (of voor beide). Dat iemand van opleiding psycholoog is, is imo één ding. Voor mij persoonlijk zegt dat nog niet dat die persoon ook therapie of coaching met paarden kan geven. De persoon waar ik bij geweest ben, was ook psycholoog en ook al geruime tijd bezig.
Maar TS, weet je, dat is louter mijn ervaring en mijn mening.
Zoals Rizette aangeeft, doe vooral waar jij je goed bij voelt. Is dat naar een paardencoach gaan? Prima, vooral doen! Zoek iemand waar je een klik mee hebt (= altijd belangrijk als je op zoek gaat naar een hulpverlener!). Doet het je meer deugd om regelmatig te gaan rijden, bij de paarden te zijn, ... ? Ook helemaal prima. Ook daaruit kan je super veel halen. Ikzelf heb ook een beperking (weliswaar een andere) en ik heb zoveel geleerd uit gewoon het leren paardrijden en bezig zijn met paarden. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat dat mij enorm veel geleerd heeft over hoe om te gaan met mijn beperking, meer dan de professionele hulp die ik kreeg destijds (uiteraard was die professionele hulp ook nodig hé, maar ik heb met het paardrijden wel dingen bereikt die ik denk ik met enkel professionele hulp niet bereikt had).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-19 14:07 



 
Profiel   

flowerin schreef
Dankjulliewel voor jullie mening!
Wat pateeke zegt is wel een beetje waar ik bang voor ben. Dat ik het ga doorzien en het zo kan manipuleren. Ik ben echt een meester in het verbloemen van dingen en laat niet graag het achterste van mijn tong zien. Dus als het een goede is dan zou dit dus wel doorbroken gaan worden. Ik ga het sowieso proberen (weet nog niet wanneer ik mag gaan starten) en dan kijken wat ik ervan vind.


Maar je kunt het toch wel uitproberen? Als je je er dan niet goed bij voelt, hoef je natuurlijk niet door te gaan. Overigens geloof ik wel dat je een (slechte) coach kunt manipuleren, maar een paard maak je niets wijs. Die reageren heel direct en voelen haarfijn aan. Als je heel eerlijk naar de reacties van het paard kijkt, kun je er altijd iets van leren.

Overigens begrijp ik volkomen dat je aarzelt en dat het spannend is, en een goede coach is inderdaad heel belangrijk. Hoop dat je nog wat meer reacties van ervaringsdeskundigen krijgt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-12-19 19:45 



 
Profiel   

Tip: kijk eens bij www.stap4stap.nl

Die doen equitherapie met paarden. Is een soort coaching / fysio / psygologie. Net even anders. 1e en geloof nog steeds de enige gecertificeerde praktijk in NL. Veel ervaring ook met o.a. Autisme.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-20 21:56 



 
Profiel   

er is verschil tussen coaching en hulpverlening en het is aan jou wat beter bij je past.
Zo bieden wij bijvoorbeeld geen coaching, maar bieden wel begeleiding (ambulant hulpverleners, Psycho-motore therapeuten) of behandeling(psychologen, ortho-pedagogen) aan mensen met oa autisme, of psycho-sociale klachten, maar zetten de paarden in als middel om te komen tot de begeleiding of behandeling, omdat dit soms laagdrempeliger werkt dan gespreksvoering, zodat je meer tot een ontspannen situatie kan komen.

Uiteraard werken wij ook met de paarden als een soort spiegel maar vertalen dit meer naar jouw manier van reageren dan dat wij je willen laten ervaren wat het met je doet. Simpel voorbeeld, werken met een paard vraagt om focus, duidelijkheid, voorbereiding en een bepaalde vorm van sensitiviteit. Deze vaardigheden kunnen ook heel helpend zijn in dagelijkse situaties. Als je hiermee leert oefenen in een prettige situatie met weinig prikkels, is de kans dat je de aangeleerde vaardigheden kunt meenemen in een transfer naar thuis, school, werk. Wat ook fijn is met het werken met paarden dat je goed kan zien, wat ons gedrag met ze doet. en met meerdere paarden kun je ook laten zien hoe verschillend de uitwerking kan zijn van jouw gedrag. Onze ervaring is dat mensen het vaak minder bedreigend vinden als paarden reageren op hun gedrag dan feedback van ons (mensen, hulpverleners, collega's, ouders etc). maar nogmaals de paarden zijn oneerbiedig gezegd het middel, jij bent eigenlijk degene die het werk moet doen. Soms is dat een stap te ver en zit je nog meer in je bewust wording-proces, een coach kan je dan daarbij goed helpen.

Nog een voordeel van het werken met paarden is dat regulier hulp plaats vindt in een klinische setting. De meeste plaatsen waar met dieren wordt gewerkt liggen in het groen en hebben alleen om die reden al een andere insteek (buiten zijn, bewegen, etc). Een coach zal daarentegen vaak niet meegaan naar jouw thuissituatie, terwijl wij dat bijvoorbeeld wel doen en de situaties waarmee je hebt geoefend samen met jou gaan implementeren in die alledaagse situaties.
Dat is absoluut niet beter of minder goed, want bij de een past dat juist wel, maar bij de ander juist weer niet. Gelukkig zijn er dan ook veel mogelijkheden in Nederland.

Er zijn instanties die zich heel bewust ook bezig houden met de impact op de paarden die de therapie heeft, maar er zijn ook coaches die zich meer richten op bedrijven bijvoorbeeld. Wij zijn bijvoorbeeld vergoed door de gemeente, maar er zijn ook particulieren waarbij je zelf een bijdrage moet betalen. Er is zo ontzettend veel aanbod, Mijn tip ga eens rondkijken in jouw omgeving wat bij je past, vraag om een vrijblijvende kennismaking en ervaar waar je een goed gevoel bij hebt. succes met je zoektocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-01-20 22:21 



 
Profiel   

Na een tijdje radio stilte zit er eindelijk schot in de zaak en zijn we bezig met het plannen om te gaan starten met coaching.

Ik las het topic nog een keertje door en zag dat iets niet helemaal duidelijk was. Zo kies ik niet bij welke coach ik kom. Ik loop al meerdere jaren bij professionele hulp wegens diagnostisering en behandeling en nu is de tijd daar dat de professionele hulp eraf kan, maar mijn begeleider vind het nog niet dat ik helemaal zonder kan (hele slechte hulpvrager) vandaar dat ik coaching ga doen. Nu ben ik daarvoor bij een stichting gekomen en die deden het voorstel tot paardencoaching.

Ik hoop dus binnen nu en een maand te kunnen gaan starten. Vind het wel een beetje spannend, maar ben ook wel benieuwd.

Ik had alleen een hele onbenullige vraag, wat trek je aan naar zo een coaching. Graag zou ik gewoon mijn paarden kloffie aantrekken, maar ik wil niet overkomen dat ik alles al weet of dat ik denk dat we zouden gaan rijden of dergelijke. Spijkerbroek en goede jas en schoenen vind ik eigenlijk weer zonde omdat alles dan naar paard gaat ruiken en vies wordt (zeker schoenen) wat zouden jullie doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-20 09:59 



 
Profiel   

Je doet aan waar je je goed in voelt. Hou er wel rekening mee dat zo'n sessies regelmatig ook buiten doorgaan, eventueel zelfs met slecht weer. Met andere woorden: goede schoenen en kleren die wat nat en/of vuil mogen worden zijn ideaal. Maar of dat nu je paardenkleren zijn of andere kleren... dat kan je zelf beslissen :) .

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-20 11:19 



 
Profiel   

Wat mooi dat je paardencoaching mag gaan doen, maar best wel jammer dat je niet zelf een coach uit kan kiezen.
De klik met de coach is wel heel erg belangrijk. Ik heb er zelf nu 1 die echt overal doorheen prikt en doorvraagt. Het is voor mij meer therapie, dan alle therapie die ik hiervoor gehad heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-20 12:11 



 
Profiel   

Dankjulliewel!

We zijn nu druk bezig om een kennismaking te regelen om te kijken of het bij me past. Ik ben benieuwd, maar ook wel een beetje gespannen. Heb echt heel veel aan jullie informatie gehad en weet waar ik een beetje op kan letten. Buiten zijn vind ik absoluut geen probleem. Bij de ggz hebben we juist overlegt dat het mij waarschijnlijk meer zal openen dan aan een tafel setting. Dat er paarden zijn deelt ook wel mee dat ik wat relaxter ben denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-20 18:31 



 
Profiel   

Nog even een update van mijn kant. Ik ben onderhand al een tijdje gestart en ben super positief!
Soms moet ik mijn kennis over parden even uitschakelen en soms komt het juist goed van pas.
Voor iedereen die in hetzelfde dillema als ik komt, vooral uitproberen!
Ik vind het erg waardevol!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-04-20 09:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 18 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen