Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Halsstrekken en teugels op maat maken met een lussenteugel

 
Profiel   

Vorig jaar heb ik dispensatie gekregen voor oa een lussenteugel, maar in de proef is het teugels op maat maken na het halsstrekken erg lastig. Laatst greep ik mis en was ik aan een kant alles kwijt en moest ik m’n paard stilzetten, wat een dikke onvoldoende opleverde. Op zich terecht, maar het getuigt wel van weinig empathie in mijn ogen. Ik zou daar zelf wat milder mee om gaan.

Heeft iemand een tip voor me om dat op een handige manier te doen?

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-20 22:31 



 
Profiel   

Hoe is de coördinatie van je handen? Ik zou denken lusje voor lusje korter maken, maar nu denk ik te simpel zeker? Of eerst laten glijden tot het eerste lusje, en dan op maat nemen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-20 22:35 



 
Profiel   

Geen idee of het met jouw beperking en deze teugels kan.

Maar ken je de manier waarop menners (in het achenbach systeem) hun leidsels op maat maken?

Wellicht is dat haalbaar?


(Heel in het kort, maar om het duidelijk te snappen moet je echt even filmpjes kijken, je hebt beide teugels in 1 hand, en telt achter die hand, met je andere hand, de teugels strakker aan.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-20 22:43 



 
Profiel   

Ik denk dat het oefenen, oefenen, oefenen wordt... Jury's kunnen er helaas ook niks aan doen dat je stil moet staan om je teugels op maat te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-20 23:01 



 
Profiel   

Kan je niet met bijvoorbeeld je rechter wijsvinger even aan de linkerteugel haken, zodat je die linker hand even los kan laten om het juiste lusje te pakken?

Andersom net zo. Rechter vinger achter het laatste linker lusje haken, en dan goed pakken. Of denk ik nu in een onmogelijke oplossing voor jou? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-20 23:05 



 
Profiel   

Mis je enkel kracht in je armen waardoor je een lussenteugel hebt? Of heb mis je bijvoorbeeld ook functie van je handen?
En hoe maak je de teugel langer? Pak je hem bij de laatste lussen? Of voorbij de lussen aan de gewone teugel?
Ik zou de teugel dubbel pakken in 1 hand, vervolgens de teugels aan de juiste lus dubbel pakken, dus de linker en rechterteugel aan de eerste lus in 1 hand, en dan met de tweede hand de lus oppakken.

Milder omgaan mag helaas niet. Jij hebt aanpassingen aan je harnachement om mee te kunnen doen in de reguliere sport, daarmee wordt er verwacht dat je net zoveel kunt als ieder ander. We weten allemaal dat dat natuurlijk niet het geval is (ben zelf ook pararuiter) maar het wordt wel onder fair play gebracht. Iedereen gelijke kansen. Helaas een onvoldoende voor dat onderdeel.
Ik zou de teugels dus schuiven, en vervolgens 2 lussen samen pakken en dan op de juiste maat in 2 handen nemen. En dat echt 1000x oefenen om de motoriek eigen te maken :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-20 00:13 



 
Profiel   

Het probleem zit in mijn handen, ik kan door reuma mijn teugels niet op maat houden, ze glijden gewoon door m’n vingers heen waardoor ik m’n teugels altijd te lang had en daardoor was m’n handhouding erg hoog.
Ik ben zelf jury en ik weet dus hoe het werkt. Maar als ik zie daag iemand met een beperking mis grijpt bij het teugels op maat maken dan zou ik daar zelf iets milder mee omgaan.
Het Achenbachsysteem werkt niet want de lussen zitten daarbij in de weg.
Lus voor lus korter maken werkt ook niet, daar heb je de tijd niet voor en ik moet iedere keer de teugels in 1 hand pakken om te verkorten.
Is er niemand die er zelf ook mee rijdt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-20 09:30 



 
Profiel   

Een vriendin van mij rijdt met één hand en die gaat met halsstrekken helemaal voorover zitten zodat ze op die manier teugel geeft.

Beoordeling blijft lastig.. Je wil rekening houden maar dat kan eigenlijk maar beperkt.

Wat eerder gezegd is, met de dispensatie die je hebt moet je gewoon meedoen.
Het is ook niet eerlijk als alles wordt vergeven en je bent steeds eerste.
Tussenweg moet het zijn denk ik.

De para dressuur werkt heel anders, daar is het weer afhankelijk van de klasse waar je wordt ingedeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-20 09:40 



 
Profiel   

Ja, dat heb ik ook al eens overwogen, misschien moet ik dat maar eens proberen en kijken wat dat oplevert, want dan toon je het teugels op maat maken eigenlijk niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-20 10:44 



 
Profiel   

Het is al even geleden dat hier gereageerd werd.

Ik heb deze gemaakt voor een meisje met een stompje onder d'r elleboog, superlicht en gewoon aan de bestaande teugels te bevestigen.
Gr JP


[ img ]

[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-03-20 23:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen