Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Aangepast paardrijden weer opstarten tijdens Corona

 
Profiel   

We willen na de zomervakantie met onze stichting weer gaan beginnen met paardrijden.
Het zijn verschillende handicaps in verschillende gradaties.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen van de andere stichtingen / vrijwilligers:
Hoe doen jullie het op het opstappodium? Hebben de ruiters en/of vrijwilligers mondkapjes op? Handschoenen aan?
Tijdens de lessen handschoenen aan voor de vrijwilligers? Wat met de 1,5 m?
Noem het maar op, hoe gaat het bij jullie in zijn werk?

Of zijn jullie bewust nog niet gestart?

Ben heel benieuwd dus dank je wel voor de reacties!

P.S. de situatie / maatregelen worden goed in de gaten gehouden. Het starten van de lessen zal zeker niet doorgaan als het niet kan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-20 20:18 



 
Profiel   

Waar mijn (weekend)pleegdochtertje rijdt zijn ze eind juli weer opgestart. Vast loop routes en voorlopig mogen we nog niet zelf poetsen en zadelen. Wij deden dat als enige zelf en was voor ons onderdeel van, maar begrijpelijk nu niet.

Opstappen deed zij normaal in bak, maar nu iedereen op beurt via opstap peron. Daarbij dragen de helpers/instructrice mondkapjes. Instructrice doet het nadien af, zij kan de afstand bewaren tijdens de lessen. Helpers doen dat bij volwassen personen niet, bij pleegdochtertje heb ik gezien dat niet ieder mondkapje op houdt. Afstand is vaak groter dan 1,5 meter tijdens de les, halster touw lengte en in stap los. Daarnaast is zijn nog jong en misschien daardoor minder nodig, dat durf ik niet te zeggen wat beleid daar in is.

Na de les is het via andere route meteen naar de auto

Edit: zij zelf heeft ook geen mondkapje op


Laatst bijgewerkt door Sylke104 op 19-08-20 20:52, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-20 20:50 



 
Profiel   

Wij hebben de intentie om begin september weer te gaan starten.

* Looproutes in de manege
* Zo veel mogelijk opstaphulp door ouders/woonbegeleiders
* Handschoenen en mondkapjes aanwezig voor wie dat wil gebruiken
* Niet onnodig aanwezig zijn, 10 minuten voor de tijd.
* Opzadelen gebeurd door de vrijwilligers, geen hulp van ruiters
* Advies is eigen cap, voor wie dat niet heeft hebben we haarnetjes.
* Ouders/begeleiders mogen niet langs de kant kijken
* Opstappen helpen vrijwilligers niet bij, alleen instructie (met mondkapje)

Voor het huifbedrijden:
* Spat schermen
* Na elke rit wisselen van beddegoed
* Menners dragen mondkapje en handschoenen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-20 20:51 



 
Profiel   

Wij keken er naar uit om 1 september weer van start te gaan, maar het bestuur van de manege + stichting heeft samen besloten om ook dit seizoen te cancellen. Wij hopen nu dat we 1 januari weer kunnen starten... Onze groep bestaat uit ruiters met een verstandelijke beperking, geen lichamelijke beperkingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-20 21:26 



 
Profiel   

Mjetterd schreef
Wij hebben de intentie om begin september weer te gaan starten.

* Looproutes in de manege hier zat ik ook al aan te denken
* Zo veel mogelijk opstaphulp door ouders/woonbegeleiders is een goede, ga ik meenemen
* Handschoenen en mondkapjes aanwezig voor wie dat wil gebruiken dit is is bij ons dan ook
* Niet onnodig aanwezig zijn, 10 minuten voor de tijd. Was voor Corona al niet de bedoeling
* Opzadelen gebeurd door de vrijwilligers, geen hulp van ruiters Wij zadelen altijd al zelf
* Advies is eigen cap, voor wie dat niet heeft hebben we haarnetjes. bij ons heeft iedereen een eigen cap
* Ouders/begeleiders mogen niet langs de kant kijken dit mocht al niet
* Opstappen helpen vrijwilligers niet bij, alleen instructie (met mondkapje) deze ga ik ook in de groep gooien


Dank je wel Mjetterd!

@ Telpeva wij hebben beide, lichamelijk en verstandelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-20 19:39 



 
Profiel   

Ik ben benieuwd, nog niet gehoord hoe dit precies uitgewerkt wordt. Voor de vakantie mochten de ruiters die zelfstandig konden opstappen wel rijden, en sommige ruiters konden aan de longeerlijn.
Voor de overige ruiters is er vziw 1 les geweest in de pauze toen er even bijna geen besmettingen waren. Maar het vervolg weet ik nog niet.

Ik denk dat de ruiters in veel gevallen wel redelijk veilig zijn, omdat ze hoog zitten. Besmetting van ruiter naar vrijwilliger of instructeur is denk ik aannemelijker dan omgekeerd.

Hoe ik denk dat het ongeveer ingedeeld zou moeten worden:

- een masker alleen tijdens het opstappen voor de ruiters die zelfstandig rijden, maar wel iemand erbij hebben bij het opstappen voor beugels en singels enzo.
Ook een masker voor iedereen die mee is op het perron en niet hetzelfde huishouden is, en degene die 'opvangt' aan de bakkant. (1 van deze is meestal de instructeur.)

- bij ruiters die iemand naast het paard nodig hebben denk ik of aan iemand die het paard leidt, maar niet meer met de ruiter bezig is (en dan kun je denken aan een mondkapje voor de vrijwilliger, deels uit bescherming en ook deels om niet in oude gewoonten te vervallen) of iemand die nadrukkelijk alleen op afstand meeloopt voor ondersteuning en uitleg, maar zonder dichtbij te komen.
Dan hoeft de ruiter als de les eenmaal begonnen is, geen masker meer op.

- bij intensieve begeleiding denk ik dat begeleiding vanuit thuis het fijnst is, in combinatie met een vrijwilliger die echt alleen het paard leidt (als de begeleiding van thuis geen ervaring heeft), en ook hier dus weer een mondkapje voor de vrijwilliger uit bescherming en om oude gewoontes te voorkomen.
Als de vrijwilliger altijd aan de ene kant is, en de begeleider van thuis aan de andere kant (binnenhoefslag aanhouden) dan heb je volgens mij wel een redelijk veilige setting.

Ik denk dat je (zeker in het begin) een paar extra mensen kunt gebruiken die als verkeersregelaar kunnen optreden, buiten de instructeur en vrijwilligers om. En ik zou heel goed kijken naar de wachtplekken voor vrijwilligers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-20 21:24 



 
Profiel   

We hadden nog een vergadering gehad.
Inderdaad looproutes in de stal en bij de bak.
Omstebeurt opstappenn en afstappenen.
Tussen de lessen door alles ontsmetten.

Maar helaas door de verscherpte maatregelen is er besloten dat we niet meer kunnen rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-20 09:38 



 
Profiel   

Oh, wat jammer colinneke!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-20 09:40 



 
Profiel   

Het was anders ook niet te doen.
Kantine moet dicht, ouders mogen niet in de stal komen.

We zeiden al dat we blij mochten zijn als we de herfstvakantie zouden halen.
Tis nu afwachten wat er de volgende persconferentie gezegd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-20 10:09 



 
Profiel   

Jammer, wel heel begrijpelijk! Fijn dat jullie het zo lang vol hebben kunnen houden in ieder geval +:)+
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-10-20 10:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen