Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Dochter kan niet staan hoe op te stappen zonder opstap?

 
Profiel   

Ik zoek tips en ideeën om op te stappen zónder opstap. Mijn dochter kan niet staan of lopen, thuis hebben wij een opstap waar de pony netjes naast kan inparkeren, zodat ze alleen een zetje nodig heeft om van de rolstoel op de pony te komen. Op de manege staat er ook een. Nu ze wat meer gaat rijden wil ze ook graag op een andere locatie rijden, wedstrijden rijden of eens naar het bos. Alleen hoe krijgen we haar dan op de pony ( stokmaat 1.50) probleem is dat de standaard opstap te laag is, dan moet ik haar te hoog tillen. Op het paard tillen vanaf de grond of opstap lukt niet ( ze weegt ruim 10 kilo meer dan ikzelf). Onze eigen opstap is te groot om mee te nemen. Afstappen is geen probleem, dan laat ze zich zakken en vang ik haar op. Ophijsen is te zwaar voor haar... hier mensen tips of ideeën?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-20 20:07 



 
Profiel   

Pony leren knielen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-20 20:08 



 
Profiel   

Als je zo'n klein B rijbewijs wagentje hebt/huurt dan hebben die de klep aan de zijkant en aan de achterkant een deurtje. Zou ze dan niet met de rolstoel via de klep het wagentje in kunnen rijden en dan pony naast de achterkant van het wagentje parkeren en dat ze vanuit daar erop gaat? Eventueel nog met een krukje in de deuropening die je wel mee kan nemen?


Laatst bijgewerkt door mavantos op 17-09-20 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-20 20:11 



 
Profiel   

Ik heb thuis een inklapbaar krukje. Is zoiets in het groot te maken zodat het mee in de auto/trailer kan?
[ img ]

Edit:
Of zoiets?
https://www.proidee.nl/?P=200231398&H=g ... zIQAvD_BwE

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-20 20:13 



 
Profiel   

Pony leren liggen is het makkelijkste qua meenemen hulpmiddelen, maar dan moet pony flink stressbestendig zijn om dat ook op vreemde plaatsen te willen doen (en de ondergrond moet geschikt zijn).
Knielen komt niet laag genoeg en is in dit geval ook niet stabiel genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-20 20:18 



 
Profiel   

ooh dat is een hele uitdaging.
ik zit te denken aan iets wat je kunt opklappen.

wat voor opstap heb je thuis?
hoe komt ze op de opstap? of rijd je met de rolstoel er op en dan op het paard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-20 20:41 



 
Profiel   

Caravan opstapje heb je met meerdere treden en evt stabielere poten

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-20 20:43 



 
Profiel   

Ofwel pony leren knielen zodat het vanaf de grond kan. Of een mobiele lift die haar omhoog tilt zodat ze boven de pony uitkomt.
Een soort passieve tillift on steroids zeg maar. Die kan je vrij makkelijk meenemen. Of een trailer/wagen met automatisch opklapbare klep die ook omhoog gezet kan worden zodat ze daarvandaan kan opstappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-20 20:44 



 
Profiel   

Dank jullie wel voor de reacties...

Thuis hebben we een opstap plateau. Daar gaat ze via een trapje op, dan hijst ze zichzelf op de billen omhoog. De hoogte is dan 1.50, net zo hoog als de pony...

Op de manege hebben we een opstap plateau met een oprijd plaat. Daar kan ze met rolstoel en al op en dan vanuit de rolstoel opstappen.

We hebben een relaxte pony, knielen en liggen ga ik haar zeker leren, da's misschien een goed idee...
Ik kreeg gisteren ook nog de tip van een hoge barkruk. Daar ga ik ook even naar kijken. Dan heb je al een hele hoogte...

Een vrachtwagen is ook een goede, maar wel kostbaar om te huren . Zeker omdat ze straks elke week op locatie wil lessen...

Gewone opstapjes zijn te laag, of te onstabiel of te groot om mee te nemen...

Lief dat jullie allemaal meedenken. ( eerder was het een klein meisje, die tilden we zo op haat pony, maar dat gaat niet meer)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-20 07:18 



 
Profiel   

je zou eens kunnen gaan informeren bij de paralympiers, zoals bv Gert Bolmer destijds. Daar zouden ze over oplossingen moeten hebben nagedacht, en wellicht kunnen ze je op weg helpen.

Of doe eens gek, en neem contact op met de DVB foundation.
https://www.dvbfoundation.nl/doe-een-steunaanvraag

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-20 07:49 



 
Profiel   

misschien via het deurtje van de trailer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-20 07:50 



 
Profiel   

Kan je niet iets aan de achterklep van de trailer bevestigen wat er af kan en gebruikt kan worden.

Dus een hoge opstap oid?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-20 07:53 



 
Profiel   

Ik zou eens bij eva roemaat informeren, als iemand die pony kan leren liggen is zij het. Ik denk zelfs nog wel goedkoper dan het bouwen/kopen van een hulpmiddel.

Zelf zou je evt vast kunnen beginnen door de pony nat te maken, en dan mee te nemen naar een plek waar hij graag rolt. Commando verzinnen. En dan belonen als hij ligt en op laten staan voor hij gaat rollen. Ook het opstaan op commando. Ik ben benieuwd hoe het jullie uiteindelijk gaat lukken om op te stappen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-20 08:00 



 
Profiel   

Volgens mij was er een keer een artikel van een para ruiter die het paard liet knielen.
In combinatie met een rolstoel die omhoog kan zou dat best genoeg kunnen zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-20 08:01 



 
Profiel   

Misschien een soort tillift? Geen idee of die hoog genoeg komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-20 08:10 



 
Profiel   

LoveBodin schreef
Misschien een soort tillift? Geen idee of die hoog genoeg komen?

Hoe wil je die meenemen op locatie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-20 08:17 



 

Kun je niet met een katrol iets aan het plafond van de trailer maken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-20 08:22 



 
Profiel   

bobje26 schreef
Kun je niet met een katrol iets aan het plafond van de trailer maken?


Denk dat een kunststof trailerdak daar niet echt tegen kan

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-20 08:29 



 
Profiel   

https://www.ho-michielsen.nl/automateri ... WrEALw_wcB

Zoek eens bij badlift, motorlift en dat soort dingen. Die zijn elektrisch, maar misschien kun je ze op een accu aansluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-20 08:54 



 
Profiel   

We hebben op stal ook een vrouw gehad die in een rolstoel zat (dwarsleasie) en we op het paard hielpen. Zij kon zich met een zetje van ons op het paard hijsen omdat ze heel sterk was in haar core en armen door krachttraining.
Ik weet niet of dat een optie is voor jouw dochter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-20 08:59 



 
Profiel   

En een stevige stut maken om onder de klep van de trailer te zetten zodat ze via de rolstoel op kan stappen?
Of kom je dan niet hoog genoeg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-20 09:09 



 
Profiel   

Wat een interessante vraag. Ik zou eens een ergotherapeut contacteren die een opleiding gevolgd heeft rond prototyping of DIY assistieve technologie o.i.d.. Zij zijn getraind in het zoeken naar een oplossing op maat, waarbij ze rekening houden met de mogelijkheden van je dochter en van de omgeving (i.c. de pony, trailer, auto, ...).

In welke regio zit je? In België zijn er enkele die ik je kan aanraden, maar dat zou toevallig zijn...

Wat fijn dat je dochter zoveel leuke dingen kan doen met haar pony. Even vergeten dat die benen niet meewerken, maar gewoon genieten van de bewegingen van de pony :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-20 09:12 



 
Profiel   

Babootje schreef
We hebben op stal ook een vrouw gehad die in een rolstoel zat (dwarsleasie) en we op het paard hielpen. Zij kon zich met een zetje van ons op het paard hijsen omdat ze heel sterk was in haar core en armen door krachttraining.
Ik weet niet of dat een optie is voor jouw dochter?

Hier zat ik ook aan te denken: trainen dat ze zich wel zelf (met hulp) op kan hijsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-20 10:40 



 
Profiel   

Lielle schreef
je zou eens kunnen gaan informeren bij de paralympiers, zoals bv Gert Bolmer destijds. Daar zouden ze over oplossingen moeten hebben nagedacht, en wellicht kunnen ze je op weg helpen.

Of doe eens gek, en neem contact op met de DVB foundation.
https://www.dvbfoundation.nl/doe-een-steunaanvraag


Dit inderdaad. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-20 10:42 



 
Profiel   

GDG schreef
Babootje schreef
We hebben op stal ook een vrouw gehad die in een rolstoel zat (dwarsleasie) en we op het paard hielpen. Zij kon zich met een zetje van ons op het paard hijsen omdat ze heel sterk was in haar core en armen door krachttraining.
Ik weet niet of dat een optie is voor jouw dochter?

Hier zat ik ook aan te denken: trainen dat ze zich wel zelf (met hulp) op kan hijsen.

Probleem is dat als je in een rolstoel zit je armen ook het werk van je benen doen met als gevolg dat je armen/schouders permanent op/tegen overbelasting aan zitten. Hoeveel je je lijf dus belast is ook op lange termijn iets om kritisch naar te blijven kijken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-09-20 11:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen