Ik durf niet meer paard te rijden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 09:00

Lindaonline schreef:
@BillyJ je bent wel heel creatief in het bedenken van nieuwe ideeën die je allemaal kunt ondernemen met je pony's, leuk!


Ik heb Biologisch-dynamische landbouw gestudeerd en daar werkten we ook met paardentractie.
Daarna in Noorwegen anderhalf jaar met paarden op het land gewerkt.

Zelf geen interesse meer in 'grote' paarden of pony's.
Dus vandaar dat ik graag voor het kleiner spul zou gaan.
Gezien ik het onderhouden van mijn eigen land (heb 1ha 'tuin') met eigen pony wel leuk zou vinden, zijn shetties wel het meest geschikt
En daar bovenop kunnen ze mee uit met honden wandelen en wil ik dus ook bvb met de sulky gaan mennen in 2 span (gezien in NL en wat gaaf!!!)

Sanet

Berichten: 7945
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Ik durf niet meer paard te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 09:32

Ik zou je aanraden om voordat je paarden gaat kijken echt met je angst bezig te gaan, want wat zou het jammer zijn als je daar stappen in kunt zetten en je koopt een paard wat niet geschikt is om te rijden.

Daarnaast lees ik dat je snel overprikkeld bent, dus misschien op zoek naar een kleine pensionstal of bij mensen aan huis? Zodat je niet teveel mensen om je heen hebt. Je hebt het steeds over manege, maar dat lijkt me geen ideale combinatie.

En ik zou zorgen dat ik een fijne instructie had, die een potentieel paard zou kunnen voorrijden en die je daarna er fijn mee verder helpt op een manier die voor jou wel prettig is.

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 09:52

Sanet schreef:
Ik zou je aanraden om voordat je paarden gaat kijken echt met je angst bezig te gaan, want wat zou het jammer zijn als je daar stappen in kunt zetten en je koopt een paard wat niet geschikt is om te rijden.

Daarnaast lees ik dat je snel overprikkeld bent, dus misschien op zoek naar een kleine pensionstal of bij mensen aan huis? Zodat je niet teveel mensen om je heen hebt. Je hebt het steeds over manege, maar dat lijkt me geen ideale combinatie.

En ik zou zorgen dat ik een fijne instructie had, die een potentieel paard zou kunnen voorrijden en die je daarna er fijn mee verder helpt op een manier die voor jou wel prettig is.


Op advies van andere bokkers in dit topic heb ik de gegevens gekregen van iemand die mij kan helpen met mijn rijangst, les geeft en begeleid bij aankoop van een paard. De stappen zijn gezet. Volgende week mijn eerste afspraak.

Sanet

Berichten: 7945
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Ik durf niet meer paard te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:00

Oooh super! Ik wens je heel veel plezier!

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 10:59

Dank je, kijk er naar uit :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34632
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:09

Leuk! Hou je ons op de hoogte?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Ik durf niet meer paard te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:30

Wauw wat een gave stap!
Heel veel plezier er mee :j

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:45

Lindaonline schreef:
@Cowgirl je verwoord exact zoals ik het voel. Het is een way of life en dat gevoel kun je niet uitschakelen.


Idd.

Een paar weken zonder lukt nog wel maar dan ....

Overigens heb ik geen angst. Ik stap eigenlijk overal zo op bij wijze van.
Maar omdat de rug blokkeert moet ik daar voorzichtig mee zijn en heb ik wel een bepaalt type paard nodig. Zo'n wegschieter is echt een no go.



*lees nu net dat je iemand hebt gevonden die je gaat helpen...wat leuk!

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Re: Ik durf niet meer paard te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 11:50

Ik houd jullie zeker op de hoogte! En nogmaals bedankt voor jullie begrip en tips anders had ik deze stap niet gezet.

fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: Ik durf niet meer paard te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:18

Wat fijn Lindaonline! Ik (en menig anderen denk ik) horen graag van je over de voortgangen!

Juttertje88
Berichten: 762
Geregistreerd: 07-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:35

Ik zit nu nog niet in die situatie, maar over een paar jaar misschien wel.
Ik heb nu een verzorgpony, hier kan niet meer op gereden worden en deze wordt niet gelongeerd (pony is 26). We doen daar voornamelijk vrijheidsdressuur mee en verder lekker tuttelen en wandelen.
Dit bevalt mij heel goed en als ik het rijden over een tijdje nog steeds niet mis (nu kan het niet ivm dat ik er geen geld voor heb), dan wil ik als het geld er dan is en ik genoeg heb gespaard, een shetlandpony kopen (of evt een A-pony) en daar dan vrijheidsdressuur mee gaan doen en grondwerk, wandelen en tutten. Dan wil ik het liefst een jonge pony die nog niet zadelmak is (omdat ik toch niet ga rijden). Omdat ik toch niet ga rijden, hoeft ie dat van mij ook niet te kunnen. :) en ik wil de pony zo natuurlijk mogelijk houden. Dus zoveel mogelijk buiten, onbeperkt hooi, geen krachtvoer...
Laatst bijgewerkt door Juttertje88 op 20-09-20 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:37

ik heb een eigen pony en rijd er nog wel mee, maar niet veel of intensief. Vaak als ik al rijd, ga ik een stalwandeling maken.
Ja, ik krijg soms wel reacties waarbij anderen het vreemd vinden dat ik niet (veel) rijd en eerder zal kiezen mijn paard buiten op de paddock of weide te zetten dan te rijden, maar tja, wat anderen ervan vinden is vooral anderen hun zaak.Er zijn imo zoveel leuke dingen die je met je paard kan doen zonder (intensief) te rijden. Of het de kosten waard is... dat is iets individueels. Alleen jijzelf kan daarover voor jezelf een mening vormen. De ene persoon zal het de kosten waard vinden, de andere niet...

Goed dat je toch ook gaat proberen je angst aan te pakken :). Veel succes!

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:01

Niet alles gelezen, maar is het geen optie om eerst een verzorgpaard te nemen? Dan kun je voor jezelf kijken of het op lange termijn wat is. Geen idee waar je woont, maar won je in de omgeving Beilen dan mag je mij gerust een pb sturen.

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 14:02

pateeke schreef:
ik heb een eigen pony en rijd er nog wel mee, maar niet veel of intensief. Vaak als ik al rijd, ga ik een stalwandeling maken.
Ja, ik krijg soms wel reacties waarbij anderen het vreemd vinden dat ik niet (veel) rijd en eerder zal kiezen mijn paard buiten op de paddock of weide te zetten dan te rijden, maar tja, wat anderen ervan vinden is vooral anderen hun zaak.Er zijn imo zoveel leuke dingen die je met je paard kan doen zonder (intensief) te rijden. Of het de kosten waard is... dat is iets individueels. Alleen jijzelf kan daarover voor jezelf een mening vormen. De ene persoon zal het de kosten waard vinden, de andere niet...

Goed dat je toch ook gaat proberen je angst aan te pakken :). Veel succes!


Ik ben geen big spender. Geef niet om kleding, vakanties en nu met het Coronavirus gaan we niet meer uit eten. Ik kan goed sparen en de aanschaf en verzorging van een paard is geen probleem. Voor mij is dit het waard maar het ligt natuurlijk aan meerdere factoren. Wij hebben bijv. geen kinderen, dat scheelt enorm in de financiële keuzes die je maakt. Iemand anders moet inderdaad weer andere afwegingen maken.

quickie schreef:
Niet alles gelezen, maar is het geen optie om eerst een verzorgpaard te nemen? Dan kun je voor jezelf kijken of het op lange termijn wat is. Geen idee waar je woont, maar won je in de omgeving Beilen dan mag je mij gerust een pb sturen.


Aardig van je maar Beilen is niet in de buurt. Ik heb inmiddels een goede oplossing gevonden om 1 keer in de week mee aan de slag te gaan.

@Juttertje88 Je hebt het allemaal goed voor ogen, leuke plannen! Hoop voor je dat het zo zal gaan met je toekomstige onbeleerde pony.

Renske_W

Berichten: 13843
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Ik durf niet meer paard te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:35

Ik heb 2 haflingers en 1 shet en rij zelf niet. :D
Vind mijzelf te zwaar om zelf te rijden. Beide haflingers zijn voor de koets beleerd en onder het zadel.
Ik rij ze zelf aangespannen en heb iemand die ze beide onder het zadel rijd. :)

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 14:40

@Renske_W genoeg beweging dus, goed hoor +:)+

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:49

Lindaonline schreef:
Ik zoek met name naar ervaringen van mensen die een eigen paard kopen terwijl ze weten dat ze er niet op zullen rijden. Je hebt dan vaak ook met een totaal ander kostenplaatje te maken wanneer je paard in pension staat. Wat zijn je afwegingen, wat doe je zoal samen...

Ik zou geen paard kopen als ik niet in staat ben te rijden. Een paard kost een klein kapitaal tenslotte.
Die onkosten is het alleen waard als je er ook daadwerkelijk gebruik van kan maken. Een paard verdient het naar mijn mening ook gereden te worden. Als je alleen met 'n paard wil knuffelen/tutten dan valt er vast wel iets te regelen met een paardeneigenaar.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ik durf niet meer paard te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 18:38

Waarom verdiend een paard het om gereden te worden? Wat een flauwe kul zeg. Het paard moet goed verzorgd worden en voldoende bewegen om gezond te blijven. Hoe je die beweging geeft is totaal niet relevant.

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 19:35

elnienjo schreef:
Ik zou geen paard kopen als ik niet in staat ben te rijden. Een paard kost een klein kapitaal tenslotte.
Die onkosten is het alleen waard als je er ook daadwerkelijk gebruik van kan maken. Een paard verdient het naar mijn mening ook gereden te worden. Als je alleen met 'n paard wil knuffelen/tutten dan valt er vast wel iets te regelen met een paardeneigenaar.


Daar heb ik ook een tijd mee geworsteld: mag ik wel zo'n bedrag uitgeven aan een paard waar ik niet het uiterste uit kan halen? Of het hier nu om rijden of mennen gaat, vaak koppelen mensen dit toch direct aan het houden van je eigen paard. Maar uiteindelijk moet het toch om het plezier gaan. En dat beleeft iedereen op zijn eigen manier... grondwerk, longeren, dubbele lange lijnen, vrijheidsdressuur... allemaal manieren om volop bezig te zijn met je paard en je paard die beweging te geven die jij wilt. In die zin kun je dus wel degelijk "gebruik" van je paard maken, zoals jij dat omschrijft.

Borstelen en verzorgen hoort erbij, zo controleer je je paard op lichamelijke veranderingen. Knuffelen en tutten is een keuze. Dit alles met een paard doen die niet van jezelf is, is totaal anders. Dat is niet te vergelijken. Verder "verdient" een paard het natuurlijk niet om bereden te worden. Hij wordt niet met een zadel geboren en als ik soms kijk naar hoe paarden worden bereden, verdient hij eerder een goede ruiter of het eeuwige pensioen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Ik durf niet meer paard te rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:38

Ik heb 't wat betreft rijden niet puur over beweging geven, maar vooral uitdaging. Dus lekker de bossen in bijvoorbeeld, even wat anders zien dan alleen de bak of de weide.

JoltsjeJarig

Berichten: 9028
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:39

Nee joh. Als jij het geld hebt en je wordt er blij van. En jij vind dit het geld waard, lekker doen. Dat mag iedereen zelf weten.

Het paard doe je er niets tekort mee hoor. Tenminste als hij veel buiten staat met andere paarden.

CoonArt

Berichten: 23292
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:40

Ik volg maar wilde bijna de tip geven om les te krijgen aan een longeertouw en dan weer helemaal van voren af aan te beginnen. Maar begin weer heel rustig en werk het daarna weer naar boven toe. Je komt er wel! :D +:)+

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 19:51

elnienjo schreef:
Ik heb 't wat betreft rijden niet puur over beweging geven, maar vooral uitdaging. Dus lekker de bossen in bijvoorbeeld, even wat anders zien dan alleen de bak of de weide.


Dat is een keuze. Ik liep met mijn twee- en driejarige regelmatig buiten het erf en in het bos. En geloof me dat was uitdaging genoeg :D
Maar ik begrijp je wel hoor. Jij vind denk ik die afwisseling en uitdaging binnen het rijden.

@CoonArt daar beginnik inderdaad weer mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:39

CoonArt schreef:
Ik volg maar wilde bijna de tip geven om les te krijgen aan een longeertouw en dan weer helemaal van voren af aan te beginnen. Maar begin weer heel rustig en werk het daarna weer naar boven toe. Je komt er wel! :D +:)+

Dat lijkt mij een heel goede tip. :j

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:56

Foutje
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 21-09-20 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt