Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pijnlijke polsen met uitstralingspijn en paardenstage

 
Profiel   

Dochterlief loopt op dit moment een superstage op een hele fijne plek.

Helaas heeft zij op dit moment ontzettende pijn in haar polsen.

We hebben thuis ook nog 3 paarden en totaal 9 paarden te verzorgen.

Rust nemen lukt dus absoluut niet.

Ze baalt vreselijk en wil zeker ook gewoon doorgaan. Ik zie haar echter echt op de tanden bijten om het maar vol te houden.

Ik help haar thuis uiteraard uiteraard waar ik kan. Fysio geeft aan dat het over zou moeten gaan met rust. Maar dat lukt echt niet.
Stage afbreken wil ze echt niet.

Iemand tips voor bijvoorbeeld ondersteuning door inzwachtelen? Ze moet nog maar een paar weken en ze zet alles op alles om het vol te houden.

Ik bewonder haar doorzettingsvermogen maar heb het echt met haar te doen. Ze zegt ook.. gaat dit wennen? Het wordt alleen maar pijnlijker. Uiteraard maakt ze zich ook zorgen dat haar toekomst in gevaar komt als ze dit lichamelijk niet trekt. Stage is namelijk zo blij met haar dat ze haar graag willen houden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 14:51 



 
Profiel   

Misschien vragen of de fysio eens mee zou kunnen kijken tijdens de werkzaamheden op stage om te kijken of er punten zijn waarop ze haar lichaamshouding tijdens het werk kan verbeteren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 14:53 



 

Wat vervelend! Als de fysio alleen rust als oplossing ziet, schat ik de kansen slecht in.. second opinion misschien?

Soms wil je helaas dingen die (fysiek) simpelweg niet gaan, dan moet je toch iets anders bedenken. Blijven forceren is niet goed. Je hebt maar een paar polsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 14:54 



 
Profiel   

Trekken jullie het financieel om voor de rest van de stage iemand in te huren om thuis met de paarden bezig te zijn?
Je dochter zal ergens rust moeten pakken voor ze straks langere tijd helemaal niet (in de paarden) kan werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 15:02 



 
Profiel   

Heeft ze het op haar stageplek besproken? Wat zeggen hun er van? Zijn er andere dingen die ze kan doen?
Iemand met zere polsen laten uitmesten is niet zo fijn, maar paarden van en naar de wei brengen, opzadelen, in/uit de molen halen, longeren etc. zijn al een stuk minder belastend (als ze natuurlijk niet ineens trekken)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 15:07 



 
Profiel   

Als er zenuwen en/of pezen aangedaan zijn, is het een langdurige en pijnlijke kwestie en rust is absoluut noodzakelijk. Pijnstilling doet niet veel, flinke koude (ijs) kan wel verlichting geven en een posiieve invloed op onstekingen hebben. Als het spieren zijn, moet je het juist verwarmen.

Geen enkele stageplaats is een risico op permanente pijn en schade waard of zelfs tijdelijke.
Als ze het goed doet, nemen ze haar ook wel als de stage wordt afgebroken door een blessure.
Als zij eisen dat ze door pijn heenwerkt (wat vast niet het geval is) is het geen goede werkplek.
Heb je een gesprek gehad met de mensen van de stageplek? Wellicht hebben ze geen idee van de situatie en kunnen ze gewoon meedenken.

Als je al gaat zwachtelen, moet dat best strak en eigenlijk het beste gedaan door een bevoegd iemand.


Laatst bijgewerkt door Lusitana op 23-11-20 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 15:08 



 
Profiel   

brokjes schreef
Soms wil je helaas dingen die (fysiek) simpelweg niet gaan, dan moet je toch iets anders bedenken. Blijven forceren is niet goed. Je hebt maar een paar polsen.


Dit inderdaad. Ik begrijp dat het heel zuur is, maar er ligt gewoon een oplossing maar die bevalt duidelijk niet. Pijn door overbelasting ga je niet oplossen door maar door te blijven gaan en geen rust te nemen.
Als de stage zo belangrijk voor haar is dan is het misschien een optie om een alternatief te zoeken voor de andere paarden die ze moet verzorgen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 15:08 



 
Profiel   

Inderdaad een fysio en als het daarmee niet oplost de huisarts. Kan er voor de paarden an huis niet tijdelijk iets worden geregeld binnen het gezin/familie of iemand van buitenaf. Het lijkt me niet oké om haar met de pijn maar door te laten gaan met alles.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 15:12 



 
Profiel   

Voelt het alsof de polsen doof zijn?
Want dan is het wrs carpaal tunnel syndroom.
Wat mij toen hielp was een brace om beide polsen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 15:16 



 
Profiel   

Brace ter ondersteuning?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 15:16 



 
Profiel   

Thuis neem ik het zware werk uit handen. Het is vooral in rust dat het flink zeer doet.

Fysio zegt dat het echt komt door overbelasting. Was eerst 1 pols nu dus 2. Komt weer omdat ze onbewust meer de andere ging belasten.

Ik ga straks maar in overleg met fysio met wat te doen. Het scheelt dat de fysio ook een paardenvrouw is die snapt dat rust lastig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 15:45 



 
Profiel   

Kan ook midcarpale instabiliteit zijn, heeft ze een knak in haar pols bij bepaalde bewegingen?
https://handpols.xpertclinics.nl/aandoe ... tabiliteit

Misschien kan ze naar een handkliniek? Daar kan ze bijvoorbeeld ook terecht voor handtherapie en braces.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 15:46 



 
Profiel   

Tja, ook als rust lastig is kan dat soms wel de enige oplossing zijn. Anders zit je straks met twee polsen die zo kapot zijn dat je straks je kind weer mag gaan voeren omdat ze niet eens een lepel met soep naar haar mond kan brengen, lijkt me ook niet de bedoeling toch??

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 15:47 



 
Profiel   

Maar wat houdt de stage dan in dat ze daar nu pijn aan krijgt? Doet ze handelingen verkeerd dan? Heeft ze dan zwakkere spieren in haar polsen of scheelt er inderdaad meer? Een 2nd opinion in dit geval lijkt me niet verkeerd. Gewoon om zeker te zijn dat het niet meer is als het nu iets is dat in beide polsen zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 15:48 



 
Profiel   

Je wéét al wat te doen; rust.
Je fysio heeft dat antwoord al gegeven, en gaat echt geen wondermiddel voorstellen.
Is rust "lastig", dan moet je het alternatief accepteren, door laten gaan met forceren tot je lichaam je dwingt te stppen, met als bonus dat de betreffende structuren dan, als je pech hebt, helemaal aan gort zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 15:52 



 
Profiel   

Van iemand die stalwerk gewend is en ook regelmatig ergens pijn heeft.
Zeker wat betreft polsen is het vaak een kwestie van verkeerde houding, danwel verkeerd materiaal.
Je mestvork bijv. moet passen bij je lengte, en niet te dik of juist dun zijn. Daarbij is álles wat lichter in gewicht kan zijn een plus.
Werken met een mestboy kan ik sowieso niet, die vorkjes zijn vaak véél te dun, dus dat werkt niet.
Zachte kruiwagenbanden zijn ook een bron van irritatie.
Goed schoeisel heeft niet direct effect op je polsen, maar spelen wel een grote rol bij lijfbehoud.

Als je dochter werken in de paarden wel als toekomst wil is het belangrijk dat ze zoveel mogelijk van ergonomie leert en leer hoe dr lijf te gebruiken.
Ik had voorheen met veel klussen ook veel meer rugpijn, nu met flink buikspieren oefenen is die rugpijn vele malen beter.
Wbt Polsen is, wanneer het materiaal passend is, het ook een kwestie van het "overnemen" door je core, en niet scheppen met je polsen.
Wat voor mij wel helpt als ik erg veel pijn is, is voor een paar uurtjes een stevige brace om. (wsl komt veel van mijn pijn ook door iets te lenig zijn, en dus overbuigen/strekken) in de Brace heeft rondom mn pols eventjes pauze.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 15:57 



 
Profiel   

Het is een klein prulletje van maar 158 en ergens tussen de 45 en 50 kg.

Supersportief, het is er eentje van niet piepen maar doorgaan. Het is er een beetje ingeslopen van pff denk dat ik spierpijn heb. Tot ze 2 vingers aan 1 hand niet meer kon sluiten en krachtverlies had. Dat is nu weg maar daardoor is ze anders gaan tillen en daardoor weer deze pijn.

Daarnaast veel jonge paarden en alles wat daar bij hoort. Veel paarden geschoren deze periode wat ook niet echt licht werk is.

Daarbij moet ik haar echt tegenhouden in haar fanatieke buien om thuis ook maar even rustig aan te doen. Zegt ze weer niets maar vind ik vervolgens wel iets teveel lege stripjes paracetamol.

Komt goed. Bedankt voor jullie tips en adviezen

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 16:01 



 
Profiel   

Vraag aan de fysio of zij een brief kunnen opmaken aan de stagebegeleider waarin duidelijk staat welke werkzaamheden af te raden zijn bij deze klachten/diagnose zodat ze alternatieve opdrachten kan doen tijdens haar stagetijd. Ook raad ik haar aan om het zowel op school als op haar stageplek duidelijk te maken dat ze met klachten rondloopt zodat zij er rekening mee kunnen houden.

Als de stagebegeleider er niet mee akkoord gaat dan zal je dochter op school kunnen regelen dat ze de stage eventueel op een ander moment in zal halen.

Het betreft een voltijd(blok)stage neem ik aan? En in welk leerjaar zit ze?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 16:02 



 
Profiel   

Als het overbelasting is zeggen de meeste fysiotherapeuten tegenwooordig gewoon blijven bewegen, misschien wat rustiger aan.
Wel is het idd heel belangrijk om een goede houding te hebben.
Inzwachtelen/brace kan gewoon, zou zeggen, probeer het!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 16:03 



 
Profiel   

HopeMyDay schreef
Vraag aan de fysio of zij een brief kunnen opmaken aan de stagebegeleider waarin duidelijk staat welke werkzaamheden af te raden zijn bij deze klachten/diagnose zodat ze alternatieve opdrachten kan doen tijdens haar stagetijd. Ook raad ik haar aan om het zowel op school als op haar stageplek duidelijk te maken dat ze met klachten rondloopt zodat zij er rekening mee kunnen houden.

Als de stagebegeleider er niet mee akkoord gaat dan zal je dochter op school kunnen regelen dat ze de stage eventueel op een ander moment in zal halen.

Het betreft een voltijd(blok)stage neem ik aan? En in welk leerjaar zit ze?


Ze zit in het 2e jaar. Nog ongeveer 2 volle weken en dan terug naar 2 dagen per week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 16:05 



 
Profiel   

Ik heb een tijd geleden ook dezelfde klachten gehad. Ik heb toen een brace gedragen. Dat hielp al 80% tegen de pijn! Ik heb de brace aan laten meten. Was er ongeveer € 50 voor kwijt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 16:06 



 
Profiel   

MirandaMalik schreef
Als het overbelasting is zeggen de meeste fysiotherapeuten tegenwooordig gewoon blijven bewegen, misschien wat rustiger aan.
Wel is het idd heel belangrijk om een goede houding te hebben.
Inzwachtelen/brace kan gewoon, zou zeggen, probeer het!

Yep, dat klopt.
Helaas zorgde dat bij mij cystes in het gewricht en peesontstekingen en moest ik van de orthopeed volledig rust hebben in een brace.
Daarna hebben ze de cyste weggespoten en hopen dat het voorlopig niet terug komt.
Ik loop nu bij een polstherapeut en leer nu mijn polsen anders te gebruiken en bij klachten moet ik gelijk weer een dag een brace om, om te zorgen dat het weer kan herstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 16:07 



 
Profiel   

Dan zou ik inderdaad een brief op laten maken voor de stagebegeleider en een brace proberen. Misschien hebben ze op de stage nog wel andere werkzaamheden die minder belastend zijn zodat ze wel de tijd vol kan maken maar niet volle belasting op haar handen krijgt de komende 2 weken.

Ook wil ik de tip die hiervoor meegegeven is nog een keer benoemen. Een stukje houding/ergonomie is heel erg belangrijk in de paardenbranche, misschien heeft de fysiotherapeut daar ook wel tips voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 16:08 



 
Profiel   

Mijn dochter heeft dit ook en via de orthopeed 2 braces gekregen. Zwaar werk en zwaar tillen en zo mag ze niet doen.Doet ze dat wel dan heeft ze veel pijn, dus doet ze het zo min mogelijk.Met deze klachten moet je echt op letten anders kan het blijvend zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 16:23 



 
Profiel   

Gewoon blijven bewegen ja, maar zeker niet 'door de pijn heen duwen' zoals de dochter van TS nu doet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-20 16:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen