Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Heupdysplasie en paardrijden

 
Profiel   

Hoi allen,

Sinds mijn geboorte heb ik heupdysplasie. Destijds in een spreidbroekje en toen leek alles verholpen. Tot ik iets na mijn 20e weer last kreeg. In de jaren daarvoor heb ik veel paard gereden, zonder problemen (behalve knieproblemen, maar dat staat hier los van).

Nu gaat het met ups en downs. Ik rijd maar 4x per week paard, maar wel redelijk fanatiek alleen dressuur). Elke keer aan het einde van het jaar is het weer een korte of langere periode dat ik niet kan rijden en moeilijk loop vanwege de pijn.

Ik ben benieuwd of er meer zijn die hier last van hebben en of jullie bepaalde aanpassingen hebben gedaan, waardoor jullie toch konden blijven paardrijden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 08:42 



 
Profiel   

Ik heb ook heupdysplasie, als baby ook een spreidbroek gehad en in tractie gelegen in het ziekenhuis. Als tiener toch weer klachten gekregen, en ik ben op mijn 19e geopereerd (inmiddels 18 jaar geleden, triple osteotomie in de St Maartenskliniek), om klachten te verminderen en het risico op vroegtijdige artrose te verminderen. Sindsdien minder klachten, maar het blijft mijn zwakke plek. Tot een jaar gereden ook altijd blijven paardrijden, in eerste instantie ~5 keer per week (eigen paard) en later 2x per week op een bijrijdpaard. Ik merkte veel verschil bij verschillende zadels; in zadels met een erg dwingende zit waarbij je bovenbeen door een grote wrong als het ware naar achteren wordt geplaatst kan ik echt niet zitten, dan voel ik al pijn als ik nog op het paard zit. Een Albion SLK was bijv echt niet te doen voor mij. Maar bij een zadel met een vrijere zit, waarbij je niet naar achteren wordt geduwd, maar die je juist toestaat om je bekken te kantelen kan ik veel beter zitten en heb ik tijdens het rijden geen klachten. Passier GG werkte heel goed voor mij, waarbij minder wrong beter was (heb er 1 gehad met weinig wrong, die was het fijnste. later had ik er 1 met wat meer wrong, die was nog steeds stukken beter dan de Albion, maar eigenlijk was mijn eerste Passier het fijnst). Wellicht dat het zadel voor jou ook een verschil kan maken? Met wat voor zadel rij je nu?

Wat mij ook enorm helpt, is regelmatig yoga doen. Ik merk een groot verschil in bewegingsvrijheid tussen links en rechts, daar moet ik uiteraard niet doorheen duwen, maar gewoon het verschil ervaren en accepteren, en merk dat door de jaren heen ik langzaam toch meer bewegingsvrijheid aan mijn linkerkant krijg, en minder gevoelig ben voor heupklachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 08:54 



 
Profiel   

SuperRocky schreef
Ik heb ook heupdysplasie, als baby ook een spreidbroek gehad en in tractie gelegen in het ziekenhuis. Als tiener toch weer klachten gekregen, en ik ben op mijn 19e geopereerd (inmiddels 18 jaar geleden, triple osteotomie in de St Maartenskliniek), om klachten te verminderen en het risico op vroegtijdige artrose te verminderen. Sindsdien minder klachten, maar het blijft mijn zwakke plek. Tot een jaar gereden ook altijd blijven paardrijden, in eerste instantie ~5 keer per week (eigen paard) en later 2x per week op een bijrijdpaard. Ik merkte veel verschil bij verschillende zadels; in zadels met een erg dwingende zit waarbij je bovenbeen door een grote wrong als het ware naar achteren wordt geplaatst kan ik echt niet zitten, dan voel ik al pijn als ik nog op het paard zit. Een Albion SLK was bijv echt niet te doen voor mij. Maar bij een zadel met een vrijere zit, waarbij je niet naar achteren wordt geduwd, maar die je juist toestaat om je bekken te kantelen kan ik veel beter zitten en heb ik tijdens het rijden geen klachten. Passier GG werkte heel goed voor mij, waarbij minder wrong beter was (heb er 1 gehad met weinig wrong, die was het fijnste. later had ik er 1 met wat meer wrong, die was nog steeds stukken beter dan de Albion, maar eigenlijk was mijn eerste Passier het fijnst). Wellicht dat het zadel voor jou ook een verschil kan maken? Met wat voor zadel rij je nu?

Wat mij ook enorm helpt, is regelmatig yoga doen. Ik merk een groot verschil in bewegingsvrijheid tussen links en rechts, daar moet ik uiteraard niet doorheen duwen, maar gewoon het verschil ervaren en accepteren, en merk dat door de jaren heen ik langzaam toch meer bewegingsvrijheid aan mijn linkerkant krijg, en minder gevoelig ben voor heupklachten.


Dankjewel! Tot vorig jaar reed ik met een Daaleman. Een redelijk plat zadel. Daar had ik evenveel last van mijn heupen als nu met mijn Prestige Helen. Ik heb inderdaad wel het gevoel dat de positie waarin mijn been ligt op het zadel het ondraaglijk maakt. Toch nog eens mee puzzelen misschien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 09:21 



 
Profiel   

Ik rijd dan wel geen paard maar ik heb regelmatig periodes van veel pijn. Dan doet liggen, zitten, lopen etc alles zeer. Wat voor mij helpt is krachttraining doen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 09:27 



 
Profiel   

Als ik regelmatig paardrij heb ik juist geen last van mijn heupen.
Verder goede schoenen en eventueel steunzolen.

En wat MarlindeRooz zegt, oefeningen doen. Zodat de spieren sterk blijven.

Ik heb een tijd gehad dat ik letterlijk mijn ene voet niet voor mijn andere kon zetten van de pijn.
Ben toen bij een podoloog geweest, heb steunzolen gehad en fysio. Daarna ging het een stuk beter.
Merk wel als ik te weinig doe, dat het erger word.
Dus moet goed in beweging blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 09:36 



 
Profiel   

Ik ben trouwens gaan sporten met een fysio aan het begin. Ook probeer ik veel te lopen. Ik heb een stappenteller en probeer wel echt rond de 6000 stappen te zitten elke dag. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 09:38 



 
Profiel   

Ik heb ook aangeboren heupdysplasie, aan beide kanten. Vroeger niet gezien, of niet gecheckt in het ziekenhuis bij de geboorte, daar zijn we niet zeker van.
Op mijn 21 regelmatig klachten beginnen krijgen, op een gegeven moment kon ik niet meer autorijden omdat ik mijn been niet meer verzet kreeg. Dan hulp gaan zoeken en op mijn 23 geopereerd middels een PAO, een spiersparende operatie op de minst invasieve manier.

Als ik had gekund, ik had de andere kant ook gelijk laten doen, preventief. Ik kan nu alles doen met die linkerkant, terwijl het nu de rechter is die mij parten speelt. Op goede dagen kan ik gaan lopen, paardrijden, obstacle runs doen,... die linkerkant doet me niets meer.

Paardrijden lukt nog wel (sporadisch, ik heb geen eigen paard ofzo), maar moet ik daarna met de rechterkant telkens bekopen.

Ik loop nu de deur van de chirurg plat om mijn rechterkant ook te laten opereren, maar hij wil niet. Dus het is tanden bijten, veel pillen innemen en 2nd opinions gaan zoeken.

Ik wens je in ieder geval zo weinig mogelijk pijn toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 10:52 



 
Profiel   

Ik heb geen heupdysplasie, maar ben wel behoorlijk hypermobiel en heb daardoor ook heupklachten. Bij mij maakt het zadel waar ik mee rijd echt heel erg veel uit. Ik heb nog niet de vinger er op kunnen leggen wát het dan is wat verschil maakt. Maar ik heb een tijdje een zadel gehad waarmee ik echt elke keer helemaal verkrampt van m'n paard kwam. Ik heb ook zadels gehad waarmee ik geen last had en heb nu een zadel waarmee ik soms na een erg intensieve les een klein beetje spierpijn heb, maar dat neem ik voor lief want dit zadel ligt top op m'n paard en die is ook niet de makkelijkste wat zadels betreft :')

Maar ik zou dus zeker kijken of dat verschil maakt. Als je een ander zadel wil kopen ook kijken of je het op proef kan krijgen en dan tijdens de proefperiode een aantal keer intensief rijden om te kijken hoe dat gaat. Wellicht kan je met je verhaal erbij een zadelmaker bereid vinden dat je een aantal keer verschillende zadels kan huren voor twee weken ofzo, zodat je kan proberen of het iets uit maakt.

Oh en ik heb sinds deze zomer goede steunzolen en dat is ook echt een wereld van verschil, ik heb zo veel minder klachten nu!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 11:03 



 

Ik heb een heupbreuk gehad bijna 10 jaar geleden en sowieso het zadel maar ook het type paard maakt veel uit. Breed of minder breed, de gangen. Ik heb het meeste moeite met lange stukken stappen en ga met buitenritten dan ook wel eens naast mijn paard lopen of wanneer ik alleen ben draaf ik veel.

Als ik in mijn dagelijks leven veel wandel gaat het aanzienlijk beter met mijn heup tijdens het rijden. Het blijft voor mij een beetje zoeken wanneer is iets goed (spieren trainen) en wanneer is iets teveel. En dat scheelt dan ook weer per seizoen _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 11:11 



 
Profiel   

Hulsebos dynamic 4 met halve wrongen met zachte zit is meestal redelijk pijnvrij.
Kun je niet eens een zadel uitproberen van iemand anders.
Ik heb in mijn zoektocht 2e hands zadels gekocht en doorverkocht en geleend tot ik de goede had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 11:26 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Traject om fysio te krijgen loopt inmiddels. Zadel ga ik ook weer eens naar kijken. Vandaag heb ik na een week weer paard gereden en dat ging gelukkig weer :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-21 20:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen