Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Leren galopperen

 
Profiel   

Ik hoop dat jullie tips voor mij hebben. Ik ben een manege ruiter met een motorische beperking en rijd sinds een paar maanden in een stap draf galop les. Door een val van een ander paard was ik wat angstig maar door een les en paard wissel gaat dat beter. De laatste les ging het zo goed dat ik mocht proberen te galopperen. Ik verloor totaal mijn balans en ging erg naar voren leunen. Hierdoor ging mijn paard alleen maar harder wat ik al spannend vond. Hebben jullie tips voor het beter uitzitten van de galop en de overgang terug naar draf. Ik ben laat begonnen met rijden en kan het frustrerend vinden dat het mij niet lukt of heel langzaam gaat. Ik probeer een video toe te voegen van de eerste poging. De rest staat helaas niet op film https://share.icloud.com/photos/08nFlY4 ... kVywrH2RbQ. Trouwens ik ben het meisje op het bruine paard
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 16:53 



 
Profiel   

Allereerst: het ging dus blijkbaar zo goed dat je een nieuwe stap kon nemen! Alle begin is moeilijk en de overgang naar galop is echt een lastige. Dus wees niet te streng voor jezelf, maar probeer ook vooral te zien dat het dus al zo goed ging dat men je eraan toe vond!

En overleg ook met je instructeur. Een paar dingen zouden kunnen helpen. De eenvoudigste is denk ik een bokriempje om je aan vast te houden, of aan het zadel. Je hebt wat meer balans, je kunt al iets makkelijker naar achteren zitten, je duwt je zwaartepunt een beetje verder het zadel in en het voelt vaak veiliger.
Mocht het een optie zijn dan zou dit misschien nog wel het fijnst zijn aan de longe, misschien als je een keer priveles kunt volgen. Dan hoef jij helemaal niet op het paard te letten, alleen maar te zitten. Dat kan een goede tussenstap zijn. De overgang een paar keer voelen zodat je weet wat er gebeurt (en je lichaam dat ook herkent) en dan gaat het vaak al een stuk beter.

Als dat niet kan dan is het alsnog wel handig om te kijken wat dan het beste werkt. Soms is het bijvoorbeeld heel handig als je achter een ander (braaf) paard gaat dat het tempo kan aangeven, soms gaan ruiters even apart terwijl andere paarden in het midden staan terwijl de instructeur mee kan.

Dit gaat allemaal nog niet om hoe je zit, maar hoe meer jij het idee hebt dat de situatie onder controle is en iemand anders je paard zo weer kan stoppen al jij dat zegt, zonder dat jij daar erg op hoeft te letten, hoe makkelijker het gaat.

En leg als je gaat galopperen de lat niet te hoog, een klein stukje galop is ook galop!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 17:58 



 
Profiel   

Thanks voor de tips en ik weet ook ergens dat het wel goed komt. Het was alleen een flink stuk lastiger dan ik dacht. Volgende week met goede moed weer proberen en aan mijn ruiterfitheid werken haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 18:03 



 
Profiel   

Gevoel krijgen is het makkelijkste als je instructeur voor de galop zorgt. Vraag of je een keer aan de longeerlijn mag, dan kan je instructeur ervoor zorgen dat je paard aangaloppeerd en een constant tempo houdt. Jij kan dan alleen maar zitten en meegaan met de bewegingen :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-21 18:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen