Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Vallen met PTSS

 
Profiel   

Paardrijden is niet zomaar een hobby of sport. Je gaat een relatie / band aan met een levend wezen. Ik kan me voorstellen dat met je traumatische verleden "hechting" een belangrijk thema is. Je wil je graag hechten aan anderen en hebt ook verbinding nodig om te kunnen herstellen. Maar het vertrouwen, veiligheidsgevoel dat nodig is in de band, is nu door je val verstoord.

Op een manege is het moeilijker om in te zetten op veiligheid(sgevoel) en echt een band op te bouwen met een paard. Mocht je een eigen paard hebben zou ik ook aanraden om naast rijden ook andere dingen te gaan doen met je paard.
Nu ben je wat beperkter in de mogelijkheden. Ik denk dat het wel goed is jezelf de vraag te stellen wat je nodig hebt om je veilig te voelen, waar jouw comfortzone ligt. Enerzijds kan je dan duidelijker je grenzen bewaken en aangeven, anderzijds kan je dan ook heel voorzichtig stapjes uit je comfortzone zetten.

Doe het rustig aan op jouw eigen tempo. Verwacht niet teveel in één keer.
Vraag jezelf ook af wat je voelt en wees je ervan bewust dat hoe jij je voelt op zijn beurt invloed kan hebben op je paard. Soms kan het daarom verstandiger zijn om - als je je helemaal niet goed voelt - niet op te stappen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 17:31 



 
Profiel   

[***] schreef
Maar een begripvolle omgeving hoeft niet per se op een speciale manege te zijn zoals eerder werd voorgesteld.
Ikzelf zou dat vreselijk vinden, met mijn ptss ben ik al zo anders dan anderen en ik moet overal rekening mee houden, op een manege kan ik relatief "normaal" zijn.


Maar daar gaat het eigenlijk niet om.

Ik hou ook niet van een gewone manege of grote stal. Heb dan toevallig eigen paarden en thuis, maar ik vind van kleine stallen, particuliere initatieven etc juist heel mooi dat iedereen die dat wil extra ruimte kan krijgen om meer over paarden te leren. Meer aan een band met paarden kan werken.

Het gaat er niet om of je "normaal" bent, want wie is dat wel? Maar dat je tijd en ruimte krijgt en veel meer plezier kan beleven. Veel meer kan leren en ook veel meer tijd en ruimte krijgt om aan angsten te werken. Ook mensen zonder speciale behoefte's.

Je bent dan geen spaciaal geval, maar toevallig iemand die ook meer wil doen met paarden dan een lesje rondjes rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 18:12 



 

superpony schreef
[***] schreef
Maar een begripvolle omgeving hoeft niet per se op een speciale manege te zijn zoals eerder werd voorgesteld.
Ikzelf zou dat vreselijk vinden, met mijn ptss ben ik al zo anders dan anderen en ik moet overal rekening mee houden, op een manege kan ik relatief "normaal" zijn.


Maar daar gaat het eigenlijk niet om.

Ik hou ook niet van een gewone manege of grote stal. Heb dan toevallig eigen paarden en thuis, maar ik vind van kleine stallen, particuliere initatieven etc juist heel mooi dat iedereen die dat wil extra ruimte kan krijgen om meer over paarden te leren. Meer aan een band met paarden kan werken.

Het gaat er niet om of je "normaal" bent, want wie is dat wel? Maar dat je tijd en ruimte krijgt en veel meer plezier kan beleven. Veel meer kan leren en ook veel meer tijd en ruimte krijgt om aan angsten te werken. Ook mensen zonder speciale behoefte's.

Je bent dan geen spaciaal geval, maar toevallig iemand die ook meer wil doen met paarden dan een lesje rondjes rijden.


Dan begreep ik het verkeerd :) gelukkig zijn er steeds meer plekken die een goede plek zijn voor ruiters met angst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 18:23 



 
Profiel   

Hoi,
Ik haal toch dit topic nog een keer aan. Helaas is het bij ons in de buurt niet mogelijk om grondwerk te doen, ook schatte mijn schoonmoeder die een eigen pensionstal heeft gehad de kans klein dat ze een beginner dat op mijn manage zouden doen.

Ik heb een vriend die Psycholoog is, dus hij heeft de angst er grotendeels uit gehaald via EMDR, omdat dit trauma zo klein was in vergelijking met mijn andere durfde we deze wel aan. De diepere trauma´s laat ik lekker over aan de klinisch psycholoog waar ik bij loop. Mede hierdoor maar ook door het aanschaffen van een body protector (ik heb geinversteerd en een airowear outlyne gekocht, als ik het goed spel) deze is heel fijn en geeft me wat meer vertrouwen. Ook weten de instructeurs van de situatie en heb ik een signaleringsplan gemaakt, dat is eigenlijk een a4tje met de verschillende fases van angst en hoe hun er op kunnen reageren zodat het voor mij prettig is.

Ook neem ik privelessen en ben ik gewoon eerlijk over de angst die ik heb, maar na de EMDR ben ik toch de groepsles in gegaan, met een eigen gekozen paard en het voelde zo anders. ik had alle controle terug en waar de rest nog moeite had, ging het tussen mij en mijn paard wel echt fantastisch. Na 45 minuten kwam er wat spanning op en ik had de afspraak al gemaakt dat ik er elk zelf gekozen moment af mocht, dus toen heb ik dat gedaan en zijn we gaan stappen aan de hand tot het einde van de les.

Voorlopig blijf ik beide doen, omdat het uitstellen van groepslessen de angst weer gaat versterken. Mochten er mensen zijn die geen EMDR kunnen krijgen vanwege de lange wachtlijsten wil ik meegeven dat er online heel veel dingen te vinden zijn die je zelf al kan doen!! Hier staat het bijvoorbeeld https://praktijkgewoonik.nl/files/EMDR% ... ethode.pdf let wel op, dat op het moment dat je dit met een te groot trauma niet moet gaan doen. Op het moment dat je spanning ervaart zou je meer oefeningen kunnen toepassen terwijl je de EMDR doet, zoals aftellen van 100-7 of met je armen op je benen tikken.

Hopelijk hebben mensen nog iets aan mijn ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-07-21 13:45 



 
Profiel   

Sabri schreef
[***] schreef
@Sabri mensen met ptss en angst kunnen gewoon op een normale manege op hun plek zijn hoor. Ze zegt dat ze op haar plaats is daar, je kent haar niet, je kent de manege niet, hoe kun jij daar dan aan twijfelen?


Lees mijn reactie even. Daarin zeg ik dat ik twijfels heb. Ik weet niet of het misschien per ongeluk is gebeurd, maar om nou een beginner met zo'n angst en heftig traumatisch verleden wat PTSS inhoudt al na paar weken op een gevorderd paard los te laten met een lelijke val als gevolg? Daarnaast klinkt het als dat TS vooral ook nog bezig is met haar angst TGV PTSS. Hoezo zou het niet juist goed zijn als TS juist deze 2 punten met elkaar verbindt? Dus door haar interesse voor paarden haar te laten helpen door professionals die ervaring hebben met een dergelijk trauma, waardoor er in een veilige setting gewerkt kan worden? Ik zou zeker ook hier eens een keer gaan kijken. Zo zou ik eerst vanaf de grond en met grondwerk gaan werken en pas in later stadium echt op het paard, eerst veilig aan de longe en dan steeds een stapje verder. Of weer een stap terugdoen als het weer wat te heftig wordt


Ik vind het helemaal geen verkeerde gedachtegang. In dit geval denk ik ook dat je veel grotere stappen kunt maken als je eerst zou beginnen met 1 op 1 paardentherapie en daarna door naar een manege als je ver genoeg bent.
Ik krijg nu de indruk dat je je ptss nog veel te veel verbindt met je angst voor paarden. Zeker met deze bijkomende situatie.

@TS
Het lastige met ptss, zeker cptss, is dat je je gauw afhankelijk kunt opstellen zodra mensen aardig tegen je doen. Dat hoeft niet te betekenen dat je ze ook direct vertrouwt. Vaak is er nogal een ambivalentie tussen jou en het contact met de mensen om je heen vanuit deze gevoelens. En dat is niet vreemd gezien een geschiedenis met (c)ptss.
Wat ik zo lees lijkt het alsof die vertrouwensbasis er nog niet is, hoe aardig ze ook zijn en hoe goed ze het ook met je voor hebben. Want dat voel je wel. En dan kunnen ze je ook nog niet voldoende helpen in dit stadium.
Ik spreek nu even in het algemeen want ik weet niet wat hiervan voor jou opgaat. Ik weet alleen dat dit vaak zo werkt voor deze doelgroep.
Paardencoaching/ therapie hoeft geen stap terug of ‘minder’ te betekenen. Soms kan je ook te hoog grijpen waarmee je juist stil blijft staan. En pas vooruit gaat op het moment dat je even van koers durft te wijzigen. Jouw pad hoeft niet dat van ieder ander te zijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 10:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen