Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Oplossingen zwakke enkel

 
Profiel   

Door een hernia heb ik nauwelijks kracht meer in mijn kuitspier waarbij mijn enkel naar buiten omslaat; zeker tijdens het lichtrijden heb ik hier last van en krijg dan dus ook behoorlijk pijn aan mijn enkel door de rek die op mijn enkelband staat.
Nu ben ik aan het denken wat de opties zijn om dit te voorkomen, mocht het krachtverlies niet meer verbeteren.
- brace die goede stabiliteit geeft (of tapen)
- beugel met breed voetbed
- asymmetrische beugel?/blokjes
- wel of geen verende beugels?

Misschien mensen met ervaringen?

Het gaat dus niet om een normale “zwakke” enkel maar dus echt meetbaar krachtverlies waardoor ik mijn enkel niet actief kan stabiliseren.

Groetjes
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 10:51 



 
Profiel   

Ik heb krachtverlies na een zware whiplash, maar ook verbrijzelde voet.
Ik heb veel aan de sprenger bow balance.
Doordat ze iets doorbuigen. maar niet te veel... maar vooral door het extra brede en antislip voetbed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 10:55 



 
Profiel   

Met alleen die beugels kom ik denk ik niet uit: ik klap bij elke drafpas om met lichtrijden dus ik heb iets meer correctie nodig.
Wordt je been niet te wiebelig met die vering?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 12:15 



 
Profiel   

heb je geen speciale schoenen aan dan die de stevigheid geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 12:25 



 
Profiel   

Een vriend met zwakke enkels kreeg de tip om legerkistjes te dragen ter ondersteuning.Misschien voor jou ook het proberen waard in combinatie met bijvoorbeeld een dichte beugel voor de veiligheid ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 12:28 



 
Profiel   

Ik had flubertjes als enkelbanden (voor ik geopereerd werd) en had dit probleem dan ook altijd.

Wat bij mij werkte waren goed aansluitende hard leren laarzen met een brace er in. Het is even zoeken welke brace fijn is in laarzen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 12:33 



 
Profiel   

Na een enkelbreuk compenseerde ik enorm in mijn beenligging. Ik heb veel gehad aan een centered riding instructrice. Binnen 1 les kon zij zien waar het probleem zat en dat met inlages in mijn beugels oplossen, waardoor ik ineens wel onder mijn volledige voetoppervlak ondersteuning had en mijn enkel niet meer naar buiten kantelde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 12:33 



 
Profiel   

Ik zweer bij tape......even kruislings een tapeje over mijn enkel en ik klap niet meer om. Ik ben de tel kwijtgeraakt ergens bij 6 keer mijn enkelbanden scheuren dus tegenwoordig tape ik zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 12:35 



 
Profiel   

Zuidpool schreef
Met alleen die beugels kom ik denk ik niet uit: ik klap bij elke drafpas om met lichtrijden dus ik heb iets meer correctie nodig.
Wordt je been niet te wiebelig met die vering?

Er zit geen vering in, maar stroeve scharnieren in rubber.
Vriendin van mijn reed altijd met tape en haar brace na een breuk met afgescheurde banden. En kan nu met alleen tape prima rijden.
Door de beweging kan je beter kracht zetten en zit het er minder tegenin voordat je enkel door klapt zeg maar.

Mijn voet had oa een lisfranc fractuur... hardlopen e.d. kan ik bijvoorbeeld ook niet omdat ik er doorheen klap. Maar met die beugel gaat het prima.
Met een andere beugel kan ik niet eens in stap mijn beugel onder de bal van mijn voet houden.
Andere "flexibele" beugels ook niet trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 12:54 



 
Profiel   

ik weet niet of het kan met jouw specifieke probleem, maar bij mij heeft training heel veel geholpen: bijv. op je tenen staan. Een fysio kan hierbij helpen. En gek genoeg: meer rijden heeft mijn enkels veel sterker gemaakt. Maar ik had niet zulkke problemen als jij beschrijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 13:00 



 
Profiel   

Annemarievzr schreef
ik weet niet of het kan met jouw specifieke probleem, maar bij mij heeft training heel veel geholpen: bijv. op je tenen staan. Een fysio kan hierbij helpen. En gek genoeg: meer rijden heeft mijn enkels veel sterker gemaakt. Maar ik had niet zulkke problemen als jij beschrijft.


Ik had een prima enkelfunctie maar acute hernia waarbij direct geopereerd vanwege ernst. Probleem zit thv mijn wortel in mijn wervelkanaal dus trainen kan maar heeft geen zin om de kracht terug te krijgen. Compenseren kan ook niet want die spieren hebben ook geen kracht door de hernia
Ik kan ook niet op mijn tenen staan ondat de zenuwen die die spieren aansturen niet werken

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 13:14 



 
Profiel   

Ik ben hypermobiel en stevige schoenen of laarzen maken voor bij het verschil in enkel klachten.
Ik rij altijd met veiligheidsbeugels omdat ik vaak zolen heb die wat minder veilig zijn.
Misschien helpt dat ook voor jou, stevige stalschoenen die boven je enkel uitkomen en chaps.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 13:18 



 
Profiel   

Wat voor schoeisel draag je?
Ik heb altijd met Petries gereden. Van die stijve kachelpijpen zonder rits, die geven veel minder ruimte voor je enkel om te bewegen. Toen ik een keer noodgedwongen met jodhpur laarsjes en chaps moest rijden gingen m’n enkels ook overal naartoe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 13:23 



 
Profiel   

Ik heb net nieuwe deniro laten aanmeten voor dit gebeurde |(
Maar bij de enkel heb ik denk ik wel ruimte voor een brace

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 13:28 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Zuidpool schreef
Met alleen die beugels kom ik denk ik niet uit: ik klap bij elke drafpas om met lichtrijden dus ik heb iets meer correctie nodig.
Wordt je been niet te wiebelig met die vering?

Er zit geen vering in, maar stroeve scharnieren in rubber.
Vriendin van mijn reed altijd met tape en haar brace na een breuk met afgescheurde banden. En kan nu met alleen tape prima rijden.
Door de beweging kan je beter kracht zetten en zit het er minder tegenin voordat je enkel door klapt zeg maar.

Mijn voet had oa een lisfranc fractuur... hardlopen e.d. kan ik bijvoorbeeld ook niet omdat ik er doorheen klap. Maar met die beugel gaat het prima.
Met een andere beugel kan ik niet eens in stap mijn beugel onder de bal van mijn voet houden.
Andere "flexibele" beugels ook niet trouwens.


Ah oliebol zeg. Wel fijn dat je nog kan rijden!

Weet je welke brace je vriendin had?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 13:29 



 
Profiel   

kosseh schreef
Ik had flubertjes als enkelbanden (voor ik geopereerd werd) en had dit probleem dan ook altijd.

Wat bij mij werkte waren goed aansluitende hard leren laarzen met een brace er in. Het is even zoeken welke brace fijn is in laarzen.


Welke brace heb jij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 13:30 



 
Profiel   

office schreef
Een vriend met zwakke enkels kreeg de tip om legerkistjes te dragen ter ondersteuning.Misschien voor jou ook het proberen waard in combinatie met bijvoorbeeld een dichte beugel voor de veiligheid ?

Bij mij heeft dat uitstekend geholpen voor de stabiliteit: legerkisten in combinatie met Flexrides (met korf) met extra breed voetbed. Zo kon ik altijd prima mijn kilometers maken (training en wedstrijden) voor de endurance t/m 120 km.

Inmiddels rijd ik geen endurance meer en nadat de zolen van mijn fijnste paar kisten uit elkaar vielen door intensief gebruik rijd ik nu alweer jaren met Australian working boots, maar de Flexrides zijn gebleven. Met gewone beugels krijg ik snel weer last van mijn enkels (rechts zit een chronische blessure). Met Flexrides heb ik nergens last van.

Voor yoga heb ik een brace, maar daarmee pas ik helaas niet in mijn rijschoenen.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 13:32 



 
Profiel   

gaucho schreef
Na een enkelbreuk compenseerde ik enorm in mijn beenligging. Ik heb veel gehad aan een centered riding instructrice. Binnen 1 les kon zij zien waar het probleem zat en dat met inlages in mijn beugels oplossen, waardoor ik ineens wel onder mijn volledige voetoppervlak ondersteuning had en mijn enkel niet meer naar buiten kantelde.


Ik heb het geluk dat ik dat zelf kan beoordelen wegens mijn prof achtergrond, en een hele fijne instructeur. Daarom denk ik dat een schuin blokje met de hoge kant aan mijn kleine teen wel iets zou moeten helpen. Maar het kan geen kwaad iemand anders met verstand van zaken te laten kijken
Maar misschien kun je me wel haar naam geven als ze beschikking heeft over inlages of maakt ze die zelf?
Ik vroeg me meer af wat qua ervaring goed voor mensen werkt waardoor ze niet meer kunnen omklappen


Laatst bijgewerkt door Zuidpool op 02-07-21 13:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 13:32 



 
Profiel   

Legerkistjes zijn een leuk idee maar veel te zwaar en super onhandig voor dressuur

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 13:34 



 
Profiel   

Ik kon ook om klappen tijdens lichtrijden, maar voor mij werken doe strenger beugels of soortgelijke absoluut niet. Sterker nog,beugels die aan de bovenkant 2 stukken hebben geven nog te veel beweging voor mij. Ik moet dus goed opletten wat voor laarzen ik heb. Ik kan niet met schoenen rijden, moeten echt laarzen zijn en absoluut niet te zacht. En goed passend.

Ook doodnormale stijgbeugels en niet te kort zitten. Mijn geluk is dat de rest van mijn lichaam langer zitten ook beter aan kan. En goed op houding en zit letten, dat voet correct in de beugels zit. Ik heb de neiging om beugels onder tenen te doen ipv bal.

Ik heb vroeger wel schuine blokjes geprobeerd maar die waren te heftig, zou minder schuin moeten zijn dus zo'n inzage klinkt ook wel goed. Tijdens hele slechte periodes tape ik ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 13:58 



 
Profiel   

Moest het even vragen voor je :+

Pushmed van podobrace

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 15:20 



 
Profiel   

Thnx! :D

Ik bestel gewoon 3 verschillende ofzo, dan kijk ik wat past

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 15:49 



 
Profiel   

Zuidpool schreef
kosseh schreef
Ik had flubertjes als enkelbanden (voor ik geopereerd werd) en had dit probleem dan ook altijd.

Wat bij mij werkte waren goed aansluitende hard leren laarzen met een brace er in. Het is even zoeken welke brace fijn is in laarzen.


Welke brace heb jij?


https://www.fysiosupplies.nl/mcdavid-ankle-support-brace-with-straps-black-l

Ik heb deze. Wel bij een andere site besteld, kan die alleen nu niet vinden. Hiermee kon ik ook basketballen.

Heb ook een andere maar die geeft veel minder steun. Is meer een dikke steunkous

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 16:08 



 
Profiel   

kosseh schreef
https://www.fysiosupplies.nl/mcdavid-ankle-support-brace-with-straps-black-l

Ik heb deze. Wel bij een andere site besteld, kan die alleen nu niet vinden. Hiermee kon ik ook basketballen.

Heb ook een andere maar die geeft veel minder steun. Is meer een dikke steunkous


Daar past je laars over?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 17:15 



 
Profiel   

Voor het behoudt van je enkel zou ik zeker gaan rijden met een brace. Hoe vaker je door je enkel klapt hoe meer ‘blijvende’ schade er achterblijft. Dit zal een arts/orthopeed je ook vertellen als je die deze vraag steld.
Ik had er na mijn gescheurde enkel banden heel veel baat bij om ook nog eens beugels met breed voetbed te genruiken zodat een groter deel van mijn voer ondersteund werd. Flexibele beugels waren echt een No-go dat deed heel veel pijn doordat je elke keer meer door je enkel ging buigen door de flexibiliteit.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-07-21 17:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen