Ervaringen rijden met/ na een hernia.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Ervaringen rijden met/ na een hernia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 08:56

Hier meerdere hernia's operatief laten verwijderen, gebed zonder end :+

Rijden is nooit meer geworden zoals het altijd was, waar ik voornamelijk het meeste moeite mee heb, is het inzetten van zijgangen, wijken, schouder(voor)binnen, travers etc. Het lukt uiteindelijk wel, maar ik zit dan echt idioot te paard, mijn bekken cq heupen zijn in de jaren zo stram en strak geworden dat indraaien mij gewoon niet meer soepel lukt.

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Ervaringen rijden met/ na een hernia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:16

Ik kan het zo snel niet terug vinden in de reacties: maar wat doen jullie aan gerichte training vóór je weer echt aan paarrijden denkt?

Balans en coördinatie soepelheid en kracht zou eigenlijk voor iedereen goed zijn om te trainen naast zijn paard. Al helemaal als je (lang) pijn hebt gehad, je bewegingspatroon verpest is daardoor en je ook nog eens lang niks gedaan hebt.

Ik heb 'gewone' rugklachten' en heb me er al bij neergelegd dat de enige manier is om te blijven trainen, rekken en behandelen. Maar verwachten dat ik 'gewoon' op een paard kan stappen en goed kan functioneren.... I wish.
Er gaan zoveel zaken rondom mijn rug vast zitten of ongelijk belast worden als ik me er niet bewust mee bezig hou. Dat zou gewoon wachten op het volgende probleem zijn bij mij.


https://hippischesportoefentherapie.nl/

Zelf train ik al jaren iedere week bij: https://karinoomenoefentherapie.nl/spec ... ntherapie/

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Ervaringen rijden met/ na een hernia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:29

Hier ben ik onlangs 2 weken intern geweest, na jaren aanmodderen met peuten, paten, medicijnen
etc.

https://realhealth.nl/

Het is bij mij echt helemaal klaar die rug, het is kapot, trainen is voor mij zelfs niet meer noodzakelijk, het kost mij meer energie dan het geeft :)

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 09:56

hagelslag schreef:
Briiet schreef:
De operatie is 12 oktober goed gegaan. In plaats van 1 hernia hebben ze er 2 weggehaald. 1 zat helemaal verkleefd met de zenuw.
Slik geen pregabaline meer, goed ziek geweest van het afbouwen.
Nog wel paracetamol. Ik twijfel om weer Naproxen te gaan gebruiken omdat ik nog best wel last heb.
Woensdag even langs m’n werk.
Sta 28 november alweer ingepland voor 4 dagen werk. ( heb officiële een contract van 24 uur)

Gingen jullie ook na 6 week alweer voltijd aan het werk?

Zaterdag even mee geweest met boodschappen maar dat vond mijn been nog niet zo grappig.
Gister bij de fysio geweest. Nu wat meer last.


6 weken is best snel. Wat had de arts gezegd?
Ik mocht minimaal 3 maand niet werken.
Dat je nog pijn hebt is logisch.
Voordat je zenuwen herstelt zijn duurt nog even.
Ik neem aan dat je ook nog fysio hebt? Vooral rugspieren opbouwen en stretchen etc is echt belangrijk


Er stond 6 weken voor zei de arts. Veel beginnen al eerder met op bouwen.
Fysio vond 6 weken en dan al 4 volle dagen te werken wel erg positief van het bedrijf.

Ik werk als welzijnsmedewerker/ activiteiten begeleidster met ouderen.
Niet heel zwaar werk.

Woensdag eerst maar op gesprek, kijken wat ze te zeggen heeft hoe ze dat voor zich ziet omdat ik dan vanaf nu moet op bouwen met werken als ik vanaf 28 nov weer helemaal ingepland sta met 1 dag extra.

Skreiandor
Berichten: 677
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:02

Zijn er hier ook mensen die vooral last hebben van hun bilspier(en) wat ook wat je lies in trekt? Ik heb geen operatie gehad en ben met rust aardig herstelt. Nu heb ik dus alleen voornamelijk last van mijn bil en lies. Vooral niezen geeft ook een pijnscheut in mijn bil wat ook nog wel wat doortrekt in mijn bovenbeen

hagelslag
Berichten: 9000
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaringen rijden met/ na een hernia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:21

@briiet
Kun je niet afspreken dat je over 2 weken kunt zeggen of het wel of niet gaat lukken?

Sws zou ik eerst 2-4 weken halve of 3/4de dagen maken.
De eerste maand dat ik weer aan het werk was ben in tussen de 4 en 6 uur aan het werk geweest. Ik had ook dagen er tussen dat ik een half uur weer even moest liggen om mijn rugspieren rust te gunnen. Gelukkig heb ik altijd mijn bed erbij _O-

@skreiandor
Ik had in beide kanten echt problemen met bilspieren lies etc.
Na de operatie duurde het nog een tijd voordat de pijn rechts weg was, links had ik direct na de operatie zo goed als geen pijn meer.
Maar links voel ik minder dan rechts. Ook is qua kracht/coördinatie mijn linker been slechter.
Vooral stretchen hielp bij mij om de spier weer "los" te krijgen.


@bloembloem
In de bak rijden lukt mij ook niet echt meer, ja als ik niet probeer mijn paard zo goed als mogelijk te rijden.
Dan "lukt" het.
Maar fatsoenlijk dressuur (voor zover ik het überhaupt kan _O-) dat lukt niet meer.
Buitenuit mooi recht toe recht aan lukt wel.

Gister nog een mooi rondje bourtange gereden
Afbeelding

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Ervaringen rijden met/ na een hernia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 13:41

Ik ging na zes weken weer aan het werk, 2 uur per dag (kantoorbaan). Heeft nog zeker twee maanden geduurd (ik denk 3) voor ik weer fulltime (40u) werkte

Skreiandor
Berichten: 677
Geregistreerd: 30-05-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 16:40

@skreiandor
Ik had in beide kanten echt problemen met bilspieren lies etc.
Na de operatie duurde het nog een tijd voordat de pijn rechts weg was, links had ik direct na de operatie zo goed als geen pijn meer.
Maar links voel ik minder dan rechts. Ook is qua kracht/coördinatie mijn linker been slechter.
Vooral stretchen hielp bij mij om de spier weer "los" te krijgen.


Deed je dan stretch oefeningen voor de piriformis spier?

hagelslag
Berichten: 9000
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaringen rijden met/ na een hernia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 18:35

Eehhh mm ik weet niet hoe de spier heet spier _O-

Ik doe af en toe braaf de oefeningen die mijn fysio heeft gezegd. Soms heb ik slechte dagen en soms goede dagen

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Ervaringen rijden met/ na een hernia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 08:44

Heb nu met de leidinggevende afgesproken vanaf dinsdag en donderdag 2 uurtjes langs te komen als niet gaat dat ik weg ga ook als het niet lukt te komen gewoon thuis te blijven. Over 2 weken hebben we weer een gesprek hoe het gaat.
Ook wou ze bedrijfsarts inschakelen zodat we niet te snel gaan.
Ze snapte niet dat die uren er nog stonden.

Ik heb nu in totaal 7 oefeningen van de fysio gekregen. Maandag moet ik een 6 minuten loop test afleggen.

Moesten jullie dat ook?
Wanneer stapten jullie op je eigen fiets weer?

3timesmom

Berichten: 1318
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Re: Ervaringen rijden met/ na een hernia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 09:44

Ik heb 4 jaar geleden ook een hernia gehad met volledige uitval van mn rechterbeen. Ik kon ook niet meer lopen.
Ze wilde me meteen opereren maar ik wilde het eerst met kine proberen en daar ben ik blij om.
Ik heb elke dag op zo een rektafel (ondersteboven) gelegen. En ben meteen met oefeningen begonnen.

Na een 2tal maanden zat ik weer te paard, al duurde het nog een tijdje voor ik op mn tenen kon staan.

Nu doe ik nog dagelijks elke morgen trouw mn oefeningen die de kine mij heeft gegeven en speelt af en toe de boel nog eens op. Maar dan bel ik meteen naar de kine om weer op de rektafel te gaan en extra oefeningen.
Ik merk dat dit bij veel mensen werkte maar dan bij andere weer niet. Dus zal er een beetje aan liggen waar het precies zit denk ik. En op paarden die erg ruim en groots bewegen ga ik niet meer want dan krijg ik terug sneller hinder.
Ik ben in elk geval blij dat ik toe niet voor de operatie ben gegaan.

hagelslag
Berichten: 9000
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 16:42

Briiet schreef:
Heb nu met de leidinggevende afgesproken vanaf dinsdag en donderdag 2 uurtjes langs te komen als niet gaat dat ik weg ga ook als het niet lukt te komen gewoon thuis te blijven. Over 2 weken hebben we weer een gesprek hoe het gaat.
Ook wou ze bedrijfsarts inschakelen zodat we niet te snel gaan.
Ze snapte niet dat die uren er nog stonden.

Ik heb nu in totaal 7 oefeningen van de fysio gekregen. Maandag moet ik een 6 minuten loop test afleggen.

Moesten jullie dat ook?
Wanneer stapten jullie op je eigen fiets weer?



Als eerste, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Mij lukt fietsen op een gewone fiets tot dusver nog altijd niet.
Iets te veel beweging schijnbaar in mijn rug ofzo. Geen flauw idee...
Maar op een hometrainer lukt het wel.

Mijn revalidatie was in duitsland, dus die was sws wat anders dan in Nederland.

@3timesmom
Ik weet niet hoe het bij jou qua pijn zat.
Maar dat was bij mij toen niet te houden.
Uiteindelijk heb ik nog een raar loopje ervan over gehouden.
Ik had geen volledige uitval. Maar deels.
Traplopen ging niet meer.
Überhaupt 200 meter lopen deed ik een half uur over(vraag mij niet hoe).

Had het zonder operatie gekund, was dat voor mij ook prima geweest...
Maar qua pijn was het niet uit te houden.

Ik ben niet op een rektafel geweest, helaas hebben ze 4x ongecontroleerd gekraakt bij de orthopeed.
Dit was nog voordat de mri gemaakt was.
Want ach, zoveel pijn heb je ansich niet. Dus dan zul je alleen een beetje gespannen spieren hebben

3timesmom

Berichten: 1318
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:22

de pijn was bij mij ook niet te harden, ik kreeg een middel toegediend waarvan er allemaal beesten over de muur liepen, haha.
Ik vond het erger dan bevallen van mn 3 kids in elk geval.

Maar door ontstekingsremmers en de rektafel was dit na een paar dagen al heel wat beter.

Maar ik denk echt dat het van geval tot geval scheelt over het verdere verloop. Of ik heb gewoon erg veel geluk gehad dat het zo is gelopen.

hagelslag
Berichten: 9000
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaringen rijden met/ na een hernia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 18:25

Vanaf het moment van de mri tot de operatie waren bijna 3 maand.
17 november was de mri en 31 januari was de operatie

7 september was ik de eerste x bij de orthopeed.
En in 1 maand tijd 4x gekraakt.
(want ja zo erg was t volgens de orthopeed allemaal niet).

Tevens ook fysio gekregen die hun best hebben gedaan.

Maar voordat in überhaupt naar de huisarts ben gegaan en een afspraak had bij de orthopeed etc...
Huisarts afspraak was half juli.
En voordat de orthopeed tijd had was dus nog even 5 weken verder.
Ik had al meer dan een jaar flink last van mijn rug en benen voordat in naar de huisarts ging.

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Ervaringen rijden met/ na een hernia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 08:53

Hoe gaat het nu moet iedereen?

Ik lees dat iedereen nog wel wat last houd van de hernia. Zou het ooit helemaal herstellen?
Die van mij heb ik 3 jaar last van gehad. De neurochirurg zei dat het wel helemaal zou herstellen maar dat het wel lang zou duren.

Deze week geprobeerd op mijn eigen fiets te fietsen. En dat gaat heel goed moet ik zeggen. Wil vandaag proberen naar m’n paard te fietsen.
En als het woensdag redelijk weer is om een op m’n paard te zitten.
Ben wel bang om dan weer pijn te voelen.

Fysio training is best zwaar nog. Ook omdat m’n ene been veel zwakker is als de andere.

hagelslag
Berichten: 9000
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaringen rijden met/ na een hernia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 08:58

Hier blijft het redelijk gelijk.
Ik baal soms gewoon van de handicap die ik nu dus heb.
Gister avond wou ik eigenlijk spontaan naar een oude vriendin van mij in Groningen.
Daar was best een leuk feestje en vroeger hebben we echt heel wat afgedanst samen.
Alleen dansen, dat lukt niet meer....


Ik snap dus heel goed dat je bang bent voor de pijn.
Ik zou gewoon dat wat je uitprobeert niet te lang doen.
Als je erop stapt de eerste x, max 10 minuten.
Met een krukje op en afstappen en bij het op en afstappen goed eraan denken je rompspieren te gebruiken

Briiet

Berichten: 2611
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: MAKKUM FR

Re: Ervaringen rijden met/ na een hernia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 14:25

Dat is balen hagelslag.

Vandaag de stoute schoenen aangetrokken.
10 minuten er opgezeten en rond gestapt.
Wat een fijn gevoel om zonder pijn erop te zitten.
Vertelde ook heel trots aan de fysio dat ik even op het paard had gezeten. Die raadde nog 1,5 week te wachten. Omdat de wond dan pas geheeld is.
Denk dat ik dit af en toe blijf doen tot die tijd. Gewoon eerst longeren en dan kijken of het goed voelt om te rijden.
Afbeelding

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 22:09

Hoi allemaal, ik was aan het speuren naar ervaring met een hernia en toen kwam ik dit topic tegen. Er is al een paar maanden niet gereageerd, maar ik dacht, ik schrijf toch een reactie. Misschien dat `t topic weer "tot leven" komt.
Hoe gaat het met iedereen? Ik heb de diverse verhalen gelezen en veel dingen herken ik best wel. Hopelijk is het herstel bij iedereen in de afgelopen maanden vooruit gegaan..
Ik heb helaas ook een hernia, dit bleek na een mri op 13 februari. In de weken hiervoor had ik veel last van mijn onderrug, met pijn die uitstraalde naar m`n rechterbeen. 10 jaar geleden heb ik ook een aantal maanden veel rugproblemen gehad, toen bleek dat ik al wat slijtage bij L4, L5 en mijn si-gewricht had. Dit verbaasde de huisarts omdat ik volgens hem best jong was (29), maar met fysio ben ik er goed bovenop gekomen. Daarna lang geen last meer gehad, af en toe een weekje, maar geen lange periodes. Tot ca 2 a 3 maanden geleden de pijn in mijn onderrug terug kwam en snel verergerde. Ben bij de huisarts geweest, hij heeft nieuwe röntgenfoto`s laten maken (situatie iets verder ontwikkeld, maar niet alarmerend). Dus weer pijnstilling + fysio geadviseerd. Het ging echter met de dag achteruit, heel veel pijn, ik kon mijn schoenen en sokken niet meer normaal aankrijgen, zitten werd steeds meer een hel etc, totdat het finaal mis ging. In het weekend had mijn rechter been zo goed als geen gevoel meer en ik ging totaal kapot van de pijn. Na een aantal keer contact te hebben gehad met de huisartspost, is de dienstdoende huisarts gekomen. Zij heeft vrijwel meteen de ambulance gebeld. Ondertussen morfine en 2 x fentanyl gehad, desondanks nog vreselijk veel pijn. Vervolgens werd ik opgenomen, de dag erna mri gekregen waaruit de hernia bleek. Ik kreeg te horen dat een operatie tegenwoordig niet zo snel meer gedaan werd, maar ik zou zo snel mogelijk een zenuwblokkade oid krijgen (ben de naam even kwijt). Ik had het geluk dat ik "tussendoor" de behandeling kon krijgen en ik merk dat ik sindsdien minder pijn heb. Ik mocht een dag later naar huis om verder te herstellen. Dat vond ik best eng, ik was erg bang dat de blokkade ineens uit gewerkt zou zijn en dat die vreselijke pijn zou terug komen. Die angst is inmiddels een beetje minder gelukkig.
Het gaat nu redelijk. De pijn is beter te doen, ik heb alleen nog steeds weinig gevoel in mijn rechter onderbeen en ik ben heel snel moe. Vandaag zelfs nog een coronatest gedaan omdat ik zo moe was (gelukkig negatief). Verder heb ik sinds een week last van mijn rechter schouder/arm (startpunt in bovenrug, doorstralend naar mijn schouder en arm). Een zeurderig gevoel dat me doet denken aan het gevoel dat ik in mijn rechterbeen had een paar weken geleden, voordat het zo verergerde. Aanstaande maandag heb ik hiervoor een afspraak voor de huisarts en 13 maart moet ik weer naar de neuroloog op controle. Ik hoop dat het op een gegeven moment wat beter gaat, nu voel ik me soms best bezorgd en verdrietig als ik aan de toekomst denk. Vorig jaar heb ik een burnout gehad en ik was hier net bovenop, in januari begonnen met een nieuwe baan. Het zag er allemaal zo positief uit en nu staat het ineens allemaal "op pauze". M`n werkgever is gelukkig super begripvol, dus daar ben ik erg dankbaar voor.

Een heel verhaal is het geworden :oo , sorry voor de lap tekst! Hebben jullie misschien nog tips oid voor me? Enig idee wat die pijn in mijn rechterschouder en arm zou kunnen zijn? En heeft iemand ervaring met zo`n zenuwblokkade, hoe lang is deze werkzaam? En hebben jullie nog tips wat ik allemaal zou kunnen vragen aan de neuroloog de 13de?

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Ervaringen rijden met/ na een hernia.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-23 22:22

Ik heb twee keer een wortelblokkade gehad. De pijn kwam zeurderig terug, niet ineens volledig.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:41

har166 schreef:
Ik heb twee keer een wortelblokkade gehad. De pijn kwam zeurderig terug, niet ineens volledig.


Gelukkig, ik was een beetje bang dat het opeens volledig uitgewerkt is..
Hoe lang hebben de wortelblokkades bij jou gewerkt?

hagelslag
Berichten: 9000
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaringen rijden met/ na een hernia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:44

Een zenuwblokkade heb ik niet gehad.
Wel dus de operatie.
Wat echt echt echt super belangrijk is.
Sport sport Sport.
Goed je kernspieren trainen en heel goed je spieren aanspannen bij elke beweging die je doet.

Eventueel kun je nog kijken of je matras goed ligt. Die is ook echt van belang

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 15:34

hagelslag schreef:
Een zenuwblokkade heb ik niet gehad.
Wel dus de operatie.
Wat echt echt echt super belangrijk is.
Sport sport Sport.
Goed je kernspieren trainen en heel goed je spieren aanspannen bij elke beweging die je doet.

Eventueel kun je nog kijken of je matras goed ligt. Die is ook echt van belang


Bedankt voor je tips! Welke sport(en) doe jij om je lichaam goed "in shape" te houden?
Was bij jou een operatie de enige optie?

Ik ben dagelijks aan het wandelen (ik heb altijd graag en regelmatig gewandeld, ook wat langere tochten van 20+ km`rs), ik kan nu weer ca 40 min wandelen over vlak terrein, maar ben dan ook echt moe. Het voelt nog erg instabiel en ik moet goed opletten hoe ik mijn voeten neerzet. Mijn rechterbeen voelt raar en m`n enkel heeft de neiging om om te zwikken. Verder heb ik een hometrainer aangeschaft waar ik dagelijks op train, dit gaat eigenlijk heel goed. Van de fysio heb ik oefeningen, maar deze zijn tot nu toe heel licht, ze wilt dat ik eerst de afspraak bij de neuroloog afwacht voordat we de oefeningen gaan verzwaren.

hagelslag
Berichten: 9000
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 15:39

Steefje schreef:
hagelslag schreef:
Een zenuwblokkade heb ik niet gehad.
Wel dus de operatie.
Wat echt echt echt super belangrijk is.
Sport sport Sport.
Goed je kernspieren trainen en heel goed je spieren aanspannen bij elke beweging die je doet.

Eventueel kun je nog kijken of je matras goed ligt. Die is ook echt van belang


Bedankt voor je tips! Welke sport(en) doe jij om je lichaam goed "in shape" te houden?
Was bij jou een operatie de enige optie?

Ik ben dagelijks aan het wandelen (ik heb altijd graag en regelmatig gewandeld, ook wat langere tochten van 20+ km`rs), ik kan nu weer ca 40 min wandelen over vlak terrein, maar ben dan ook echt moe. Het voelt nog erg instabiel en ik moet goed opletten hoe ik mijn voeten neerzet. Mijn rechterbeen voelt raar en m`n enkel heeft de neiging om om te zwikken. Verder heb ik een hometrainer aangeschaft waar ik dagelijks op train, dit gaat eigenlijk heel goed. Van de fysio heb ik oefeningen, maar deze zijn tot nu toe heel licht, ze wilt dat ik eerst de afspraak bij de neuroloog afwacht voordat we de oefeningen gaan verzwaren.



Bij mij was opereren alleen nog mogelijk. Ik kon geen 20 meter aan 1 stuk meer lopen.

Ik ga veel zwemmen. Een uur baantjes trekken.
Ik doe oefeningen met de fitnisbal en zo'n fitnisband(bij blackroll.com oefeningen te vinden).
Dan heb in laatst nog gliding discs gekocht. Nu 2x erbij gebruikt.
Deze oefening doe ik 2x per week.
Dan nog veel wandelen en tijdens het wandelen echt extreem bewust buikspieren en rugspieren aanspannen.

Liever qua km iets minder, zolang je maar wel effectief je rug en buikspieren erbij hebt gebruikt zonder ze te overbelasten.

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 15:44

Steefje schreef:
hagelslag schreef:
Een zenuwblokkade heb ik niet gehad.
Wel dus de operatie.
Wat echt echt echt super belangrijk is.
Sport sport Sport.
Goed je kernspieren trainen en heel goed je spieren aanspannen bij elke beweging die je doet.

Eventueel kun je nog kijken of je matras goed ligt. Die is ook echt van belang


Bedankt voor je tips! Welke sport(en) doe jij om je lichaam goed "in shape" te houden?
Was bij jou een operatie de enige optie?

Ik ben dagelijks aan het wandelen (ik heb altijd graag en regelmatig gewandeld, ook wat langere tochten van 20+ km`rs), ik kan nu weer ca 40 min wandelen over vlak terrein, maar ben dan ook echt moe. Het voelt nog erg instabiel en ik moet goed opletten hoe ik mijn voeten neerzet. Mijn rechterbeen voelt raar en m`n enkel heeft de neiging om om te zwikken. Verder heb ik een hometrainer aangeschaft waar ik dagelijks op train, dit gaat eigenlijk heel goed. Van de fysio heb ik oefeningen, maar deze zijn tot nu toe heel licht, ze wilt dat ik eerst de afspraak bij de neuroloog afwacht voordat we de oefeningen gaan verzwaren.


Fysio fitness!
Belangrijk is om de juiste spieren sterk te krijgen ter bescherming van je rug.
Door krachttraining word je ook meer bewust van je spiergebruik en je houding. Dat je ook weer gebruikt bij alle dagelijkse handelingen. Vooral tillen, trekken en duwen.

Steefje

Berichten: 999
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen rijden met/ na een hernia.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 16:02

Bedankt voor de tips @Lous en @Hagelslag! Het is fijn om ervaringen te lezen en tips te krijgen. De instructies die ik tot nu toe heb gekregen zijn vrij onduidelijk. Ik kreeg te horen dat ik veel moest bewegen, maar weinig over hoe op te bouwen en wat wel goed is en wat juist niet.
De fysio die ik nu heb is erg voorzichtig en de oefeningen die ik van haar heb gekregen zijn licht. Soms maak ik me zorgen dat het niet genoeg is om mijn spieren sterker te maken, maar misschien dat het juist heel rustig opgebouwd moet worden.