Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

paardrijden na pols operatie (proximale rij carpectomie/kunstgewricht)

 
Profiel   

Hallo!! Staat mijn topic hier goed?

Een tijdje geleden maakte ik een topic over het paardrijden met een brace, in de hoop dat mijn klachten zo beperkt zouden blijven. Maar helaas... Mijn polsklachten zijn chronisch en zonder operatie dus niet te genezen.

De opties zijn een proximale rij carpectomie (het verwijderen van 3 botjes) of een kunstpols.

heeft iemand ervaring met één van deze twee operaties en kan mij vertellen hoe beweging daarna wordt beperkt. ik zou graag paard blijven rijden...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 19:37 



 
Profiel   

Ik zit er bijna tegen aan, gelukkig door te stoppen met het zware werk is de slijtage voorlopig onder controle (pijn mahhh).

De orthopeed raadde de eerste aan omdat je dan alles weer mag, wel met functieverlies, minder kracht (max 75% van daarvoor) en bewegelijkheid (ca 50% van daarvoor).
Revalidatie is wel lang (6-9 maanden).

Nadeel van de 2de operatie (nieuwe pols) is dat je geen zware dingen meer mag doen.
Het functieverlies qua beweging is veel groter dan de eerste operatie en je mag na herstel nog maar max 2 á 3 kilo tillen/draaien enz, en hij schiet bij zwaarder werk makkelijker uit de kom.
Ook gaat het nieuwe gewricht maar een bepaalde tijd mee en omdat ik "pas" (bijna) 50 ben gaat de voorkeur uit naar de eerste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-02-22 19:52 



 
Profiel   

Bedankt voor je antwoord! ik ben zelf pas 22 en heb deze klachten al een jaar of 5, een jaar geleden bedacht dat ik er misschien eens voor naar de dokter moest gaan, niet heel slim dus om zo lang te wachten. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-22 16:15 



 
Profiel   

Met de huidige protheses schieten ze niet meer zo snel uit de kom. Dat deed mijn vorige wel. Die kreeg ik in 2004. Die is best lang meegegaan (16 jaar, houdbaarheid ongeveer 15 jaar) Pijn was veel minder alleen uit de kom schieten was niet echt fijn. Inmiddels zit er een nieuwe in maar heb daardoor nog meer verlies aan functie en weer meer pijn bij belasting. Hierna kan er geen nieuwe in en word het vastzetten van de pols. Ik heb ook rechts een prothese gehad maar die was niet goed en heeft veel schade aangericht. Die is met behulp van donorbot e.d. vastgezet.

Ik kan nog paardrijden, ten minste, ik doe het gewoon. Maar wel met los teugeltje en hard trainen kan ik niet. Maar ik mankeer ook wat aan mijn vingers en schouders dus speelt bij mij ook mee.
En wat al gezegd is, je mag maar 2 a 3 kg tillen (al ben ik al jaren eigenwijs, mijn schoolboeken wogen vroeger al meer haha. Is ook bijna niet haalbaar maar maakt wel dat het lastiger word allemaal) Ik ben trouwens inmiddels 40 :o en was 23 geloof ik bij mijn 1e prothese.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-22 10:10 



 
Profiel   

Bedankt voor je antwoord Chelleke. Ik had ook al bedacht dat met losse teugels een optie was. Eventueel zelfs omscholen naar western, dan is met losse teugel rijden geen probleem in ieder geval. Ik rijd nu af en toe een paard waar ik ook altijd met losse teugels op rijd en dat gaat me qua pijn nu ook goed af. Heb recent wederom weer steroïden ingespoten gekregen tegen de pijn, dus voel me nu optimistisch over dat het allemaal wel meevalt maar ik weet nu al hoe een drama het gaat zijn als die weer is uitgewerkt 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 18:56 



 
Profiel   

Heel veel sterkte ermee :(:)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 20:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen