Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

TIPS gevraagd over bakletters *Slechtziend en dressuur rijden*

 
Profiel   

Hoihoi,

Zoals de titel waarschijnlijk al doet laten denken;
Voor mijn slechtziende dochter ben ik op zoek naar alternatieven van de standaard bakletters die al op de bakrand bevestigd zijn.
Deze ziet zij gewoonweg niet :( (als in; aan de ene kant van de bak ziet ze de letters niet aan de andere kant).

Nu weet ze wel ongeveer waar welke letters zitten, maar ze mist nu dus het 'mikpunt' om op af te rijden, omdat ze die letters dus niet ziet.

Ik heb zelf wat gekleurd papier geplastificeerd op A4 formaat, maar dit is eigenlijk nog te klein. En voor haar vallen de kleuren van een afstandje niet erg op (bv zag ze roze aan voor geel.. :(:) , het leek teveel op elkaar op een afstand, kleuren rood en blauw gingen wel goed).

Ze kan dus wel zelf gewoon rijden, heeft genoeg ervaring inmiddels om zelf de bak rond te gaan en meelopen is dus niet meer 'cool'.

Hebben jullie ervaring in soortgelijk? En wat is jouw ultieme tip?

*\o/* Groetjes, Cynthia
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 11:43 



 
Profiel   

Is het jullie eigen bak? Dan zou je bv een verticale witte streep kunnen schilderen waar de letters staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 11:51 



 
Profiel   

ziet ze wel vormen of ziet ze het gehele bord niet?
Want dan zou je natuurlijk op bijvoorbeeld A3 afbeeldingen kunnen printen
(Aap/ Beer / Cavia / Fiets etc.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 11:53 



 
Profiel   

Ik heb wel eens gehoord dat mensen werken met geluiden/auditieve aanduidingen, maar of je dit zelf gemaakt krijgt weet ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 11:54 



 
Profiel   

Ik weet dat ze bij mensen die slechtziend/blind zijn ook wel werken met geluidjes. Zij rijden als ware op het geluid af (bellenrammelaar).
Of 2 soorten geluiden, 1 voor als commando wenden en 1 geluidsignaal voor de richting.
Ik weet dat zo vroeger een bekende van mij, slechtziend, ook haar dressuur proef leerde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 11:56 



 
Profiel   

Moet ze per se de letters lezen, misschien is uit het hoofd leren een idee. Dan hoef je alleen maar herkenningspunten te maken, zoals bijv met grote oranje pionnen

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 11:59 



 
Profiel   

Ik heb jarenlang met een vriendinnetje gereden dat ook slechtziend was. Zij kende alle bakletters uit haar hoofd, en bij het binnenrijden gaven wij even aan waar ze stond, zodat ze zich kon oriënteren en vervolgens wist hoe ze moest rijden. Gewoon als praktische tip lijkt het me handig voor je dochter als ze dat ook onder de knie krijgt. Als ze altijd op dezelfde locatie rijdt, zou dat vrij snel moeten lukken toch?

Verder hadden wij voor op de bakrand geen letters maar figuren voor haar onder de letter hangen. Die waren zo'n beetje op A1 formaat. Het waren simpele vormen met veel contrast en dus voor haar goed te zien. Een cirkel, een fiets etc. Figuren die ze ook op verkeersborden gebruiken omdat ze snel en makkelijk te herkennen zijn. Om de ene helft van de figuren zat ook een rand, zodat ze aan de rand kon zien aan welke kant van de bak ze reed. Dus een rand was de bakhelft bij A en zonder rand was de helft bij C.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 12:00 



 
Profiel   

Gekleurde lampjes/led stroken en/of belletjes..wind gong ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 12:05 



 
Profiel   

Een figuur die ook met de letter te maken heeft? Een beer bij de B bv

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 12:11 



 
Profiel   

Ik weet niet goed hoeveel ze precies ziet, maar op de stal waar ik vroeger vrijwilliger was hadden ze gigantische bakletters met een groot plaatje eronder (bijvoorbeeld inderdaad een beer bij de B). Dat was op een manege/stal voor geestelijk gehandicapten, maar misschien dat dit door de grootte en kleur in deze situatie ook zou werken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 12:28 



 
Profiel   

De pony waar ze op rijdt staat op een andere locatie dan waar wij zelf ons eigen paard hebben. Ze rijdt nu voornamelijk in een soort longeerbakje omdat de bak te groot is om ook nog te kunnen oriënteren waar ze echt naartoe moet rijden.

We staan zelf op een pension stal, waar het niet mag om zelf andere letters op te hangen of hele systemen qua geluid te plaatsen.

Aanduiding met plaatjes maakt geen verschil, dit had ze in de bak waar ze voorheen les had ook en dat zag ze ook niet. Vandaar de optie wat jullie tips zijn met evt fel gekleurde grotere borden, die mobiel zijn, dus die we kunnen neerzetten bij de letters op het moment dat zij gaat rijden.

We lopen met haar in het ziekenhuis voor haar zicht. Waar ze tegen een dilemma aanlopen.. Ze kunnen niets vinden, en gooien het op dat het waarschijnlijk psychisch is...
Uit de testen (machinaal en handmatig) komt uit dat ze i.c.m. bril een zicht van 100% zou moeten hebben, maar bij de zicht-test komt ze maar op een score van 5%..
In 1 ziekenhuis zijn ze nu 'uitgedokterd' en zijn we doorverwezen naar een ander ziekenhuis, maar dat laat nogal mega lang op zich wachten allemaal. Heel vervelend dus.

Ze wordt overigens eind deze maand 9 jaar, zit in groep 5 (op normaal onderwijs) en kan dus wel gewoon lezen. Alleen van een afstand ziet ze de letters dus niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 12:58 



 
Profiel   

Ik zou die oranje pionnen proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 13:04 



 
Profiel   

Begin eens met uitzoeken wat ze op de nodige afstanden wel ziet en hoeveel hulp heeft ze nodig? Is een afwijkende paal of inderdaad een verkeerspion genoeg of moet er per letter een ander ding staan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 13:14 



 
Profiel   

In acht nemende dat het verplaatsbaar moet zijn: Felgekleurde paraplu's? Zijn er in alle kleuren en formaten, en natuurlijk zo weer in te klappen en meenemen. Moet je wel een bakrand hebben waar je ze op kwijt kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 13:20 



 
Profiel   

Agradi heeft een soort pionnen met de bakletters er op;
https://www.agradi.nl/shires-kegels-dre ... TQQAvD_BwE

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 13:38 



 
Profiel   

En grote vormen, gekleurd en gelamineerd?

A3 formaat


Je hebt er in principe maar 8 nodig

Zwarte driehoek
Zwarte cirkel
Zwart vierkant
Zwarte 'streep' (lange rechthoek, 42x 10 cm ofzo)

Witte driehoek
Witte cirkel
Wit vierkant
Witte streep.


Groot contrast in kleur en grove vormen geef ik meer kans dan afbeeldingen in dit specifieke geval

Dan vlak voor het rijden plaatsen, daarna weer weghalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 13:45 



 
Profiel   

Wat voor bakrand heb je ter beschikking? Anders zou je borden in een neon kleur kunnen verven en met haken op de achterkant over de bakrand hangen. Die kun je dan weer wegnemen als je de bak verlaat.

Wat balen dat ze in het ziekenhuis niks kunnen vinden, hopelijk komt er met de tijd toch een oplossing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 14:27 



 
Profiel   

De eigenaresse van de pony waar ze op rijdt heeft nu grote kartonnen platen met verf spuitbussen gekleurd. Wellicht dat dat kan helpen! Dat gaan we morgen uitproberen :)

De tip met haakjes eraan zodat we het over de bakrand kunnen hangen is ook een goede! Dan kan ik gewoon houten platen in felle kleuren maken, met grote letters erop.

Het gaat er voornamelijk om dat ze die kleine bordjes niet kan zien met die wat kleinere letters erop.

Ben wel tot ideeen gekomen met dit topic, bedankt iedereen!

Wat mij betreft mag hier een slotje op :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 14:35 



 
Profiel   

Niet wat je vraagt: maar waarom moet ze de letters kunnen lezen?

Ik weet na jaren wedstrijd rijden nog steeds amper welke letter waar zitten. Ja dat de E en de B in het midden zitten :+
Ik rij dus proeven op richting en figuren. Dus ik weet alleen dat ik bij een bordje iets moet doen. Niet welke letter er op het bordje zit. Hmm hoe leg ik dat uit....
Je kunt tegen mij beter zeggen: rij zometeen over de diagonaal. Dan rij van K naar..... F?
En maak een volte aan de kant van de uitgang oid,

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 14:38 



 
Profiel   

Ik zou ook beginnen met proberen uit te vinden wat ze het meest nodig heeft bij het rijden en voor orientatie. Dit kunnen ook andere punten zijn, misschien de richtpunten voor de hoefslag en de hoeken? Wat is nodig om zelfverzekerd te kunnen rijden en ontspannen rechte lijnen te rijden, lijkt me de eerste vraag.
Daarna komen dan ook de richtpunten voor de figuren, dus de bakletters. Ik zou in elk geval niet focussen op de letters, die kun je ook gewoon uit het hoofd leren (en dat is misschien wel iets om de tijd voor te nemen, om dat ook echt te oefenen. Heeft ze instructie? Dan zou die dat wellicht een aantal keer expliciet kunnen vragen, als ze dat makkelijker aanneemt dan van jou.)

Dan hoeven het dus zeker niet 8 verschillende symbolen of kleuren te zijn, belangrijk is vooral dat ze kan zien waar het punt zit en dat ze erop afrijdt, en dat ze niet denkt op de F af te rijden terwijl het de A is. (En dat hangt ook af van haar verdere zicht, bv blikveld/kokervisie en hoe makkelijk ze zich kan orienteren in de ruimte.)

Praktische opties: 1 A4 is echt nog heel klein. De standaard letterborden zijn al haast zo groot. Dus als je het groot wilt doen, dan kan het aanzienlijk groter. (En bv 4 A4-tjes samen geven een goed oppervlak maar zijn ook makkelijk op te vouwen tot een handzaam formaat.)
Ik zou zeker ook kijken naar verschillende verfsoorten, en kijken of bijvoorbeeld fluoriserende kleuren beter zichtbaar zijn, of je een witte of zwarte achtergrond eromheen nodig hebt om het beter zichtbaar te maken. En het kan dan wellicht nuttiger zijn om (matte) verf te gebruiken omdat de reflectie makkelijk tegen kan werken en dat gebeurt snel bij plastificeren.

Verder is dit interview van een paar weken misschien leuk om te lezen voor jullie? [VN] Nynkex01 aan het woord: paardrijden als je blind bent

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 15:06 



 
Profiel   

Cerosa schreef
In acht nemende dat het verplaatsbaar moet zijn: Felgekleurde paraplu's? Zijn er in alle kleuren en formaten, en natuurlijk zo weer in te klappen en meenemen. Moet je wel een bakrand hebben waar je ze op kwijt kan.


En geen ruiters in de baan hebben die daar bezwaar tegen maken. Niet iedereen heeft een braaf dier.
De letters aanduiden met geluiden ken ik wel, maar dat is dus geen optie voor jullie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 15:11 



 
Profiel   

Ik denk dat het niet zo zeer om het lezen gaat, maar wel om het hebben van een oriëntatiepunt. Ik kan zonder bril soms ook de letters niet zien (in een binnenbak met een witte muur en witte bordjes bijvoorbeeld) en dat mis je wel. Je wilt toch ergens op kunnen richten, zeker zo'n jong meisje dat ook de figuren nog goed onder de knie moet krijgen.

Een paar jaar geleden reed ik op een wedstrijd (kampioenschap in de reguliere sport) waar ook een slechtziende amazone meedeed. Zij had extra grote borden met letters meegenomen die over de normale letters heengezet werden, zodat ze die kon zien. Misschien fijn om te weten TS dat dit kan, als je dochter ooit wedstrijden wil rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 15:50 



 
Profiel   

pol013 schreef
Niet wat je vraagt: maar waarom moet ze de letters kunnen lezen?

Ik weet na jaren wedstrijd rijden nog steeds amper welke letter waar zitten. Ja dat de E en de B in het midden zitten :+
Ik rij dus proeven op richting en figuren. Dus ik weet alleen dat ik bij een bordje iets moet doen. Niet welke letter er op het bordje zit. Hmm hoe leg ik dat uit....
Je kunt tegen mij beter zeggen: rij zometeen over de diagonaal. Dan rij van K naar..... F?
En maak een volte aan de kant van de uitgang oid,


ze 'moet' de letters niet kunnen lezen uiteraard, de bordjes kunnen zien zou al fijn zijn ;)

Ze wil heel graag eens een wedstrijdje mee doen, ze zijn hard op weg maar het ontbreekt aan de mikpunten waar ze op moet rijden bij de figuren.
Ze weet juist heel erg goed waar welke letter zit, ze weet zo de letters op te noemen en waar die in de bak zitten. Maar als ze een gebroken lijn wil rijden b.v. weet ze dus niet of ze nu op de A-C lijn is en de buiging weer dus terug moet maken. Als ze dus die kleuren oid ziet dan heeft ze mikpunten waar ze tussen zit (tussen B-E en A-C in dit geval).
Lastig uitleggen :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 15:52 



 
Profiel   

x_Milou schreef
Ik denk dat het niet zo zeer om het lezen gaat, maar wel om het hebben van een oriëntatiepunt. Ik kan zonder bril soms ook de letters niet zien (in een binnenbak met een witte muur en witte bordjes bijvoorbeeld) en dat mis je wel. Je wilt toch ergens op kunnen richten, zeker zo'n jong meisje dat ook de figuren nog goed onder de knie moet krijgen.

Een paar jaar geleden reed ik op een wedstrijd (kampioenschap in de reguliere sport) waar ook een slechtziende amazone meedeed. Zij had extra grote borden met letters meegenomen die over de normale letters heengezet werden, zodat ze die kon zien. Misschien fijn om te weten TS dat dit kan, als je dochter ooit wedstrijden wil rijden.


Dat is preciés waar ze tegen aan loopt. Ze zijn niet opvallend genoeg voor haar en komt bv 1,5 meter voor het letterbordje ineens erachter dat het daar al is.

Ze kan zien, maar moeilijk dingen van elkaar onderscheiden. Zoals dus de letterbordjes.
Ze ziet ook lastig dieptes.

We gaan gewoon aan de knutsel met felle kleuren en daarop heel groot de letters geschreven.

Ze wil wel heel graag gaan shinen in de ring en bewijzen dat het echt wel kan allemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 15:54 



 
Profiel   

We zullen dit topic eens proberen op Aangepast Paardrijden, misschien zit daar ervaring met een soortgelijk probleem

RUI -> AP
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-22 17:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen