Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Fonds voor particulieren?

 
Profiel   

Ik ben benieuwd of er ook een fonds bestaat voor particulieren sporters met een beperking voor bijvoorbeeld een hulpmiddel (deels) vergoed te krijgen?

Als ik zoek, zie ik alleen mogelijkheden voor verenigingen.

Het is moeilijk als je de “ weg” niet kent.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 20:01 



 
Profiel   

De dvb foundation? Die zijn in principe voor individuele ruiters.

En je kan altijd contact zoeken met de para afdeling van de knhs of de afdeling daarvan van provincie

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 20:03 



 
Profiel   

Dankjewel die kende ik dus gewoon niet he. Ik ga eens contact opnemen +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 20:12 



 
Profiel   

Uniek Sporten biedt dat ook aan volgens mij, als ik goed begrijp wat jij bedoeld.
https://www.unieksporten.nl/hulpmiddelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 20:12 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Dankjewel die kende ik dus gewoon niet he. Ik ga eens contact opnemen +:)+


De para afdeling van de knhs of knhs zuid Holland kunnen misschien wel meedenken in wat nodig is of kan zijn en helpen met adressen. Dvb moet je echt een aanvraag met offerte doen, dus dan ben je al een stap verder.

Ik heb wel eens gekeken, ook naar een keuring bij knhs, maar heb geen idee waar ik profijt van zou hebben dus heb het voor me uit geschoven...

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 20:16 



 
Profiel   

De dvb-foundation lijkt inderdaad wel een mogelijkheid.

Sommige zaken zouden misschien ook door de zorgverzekeraar of door de WMO (via de gemeente) vergoed kunnen worden. Bij de WMO is het een duidelijk doel dat je deel kunt nemen aan de maatschappij en daar hoort sporten ook bij.
Bij de zorgverzekeraar horen dingen thuis die heel dicht bij je lichaam horen, er is bijvoorbeeld een uitspraak gedaan dat de verzekering een sportprothese moet vergoeden. Maar hulpmiddelen zoals een sportrolstoel vallen eerder onder de WMO. Bij sommige algemene hulpmiddelen (zoals een traplift) kan het nog wat onduidelijker zijn waar het onder valt. (Ik denk eigenlijk nog steeds WMO? Maar het kan mogelijk ook erg verschillen van gemeente tot gemeente wat ze daarin doen.)

Mogelijkheden die je nog kunt proberen zijn via een revalidatie/sportarts/ergotherapeut, dit lijkt me zeker wel een optie, die weten als het goed is ook wel ongeveer de routes. Of via een client-ondersteuner en gesprek met WMO-consulent bij de gemeente.

Sportfonds Parapaard lijkt net een andere insteek te hebben, maar ik zou gewoon schrijven, wie weet wat er uit komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 20:20 



 
Profiel   

Hier was de gemeente heel duidelijk dat rolstoel zodat ik wat met de honden kon blijven doen absoluut niet de bedoeling was. := dus de mijne geeft niet zoveel om sporten. Mocht ook niet aangepast worden zodat dat makkelijker zou gaan.

Maar het klopt wel dat het enorm afhangt van wat je nodig hebt waar je moet aankloppen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 20:23 



 
Profiel   

mijn eerste vraag is aan wat voor voorzieningen denk je?
de info van Shadow0 is eigenlijk wel kloppend
ik ben zelf WMO consulent en ik heb bij gemeentes gewerkt waar bijv een aangepast zadel in de verordening was opgenomen ( tegemoetkoming tot een bepaald bedrag) protheses zijn meestal zorgverzekering, en ook zijn en fondsen die soms meebetalen maar die weet ik zo niet allemaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 20:26 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Hier was de gemeente heel duidelijk dat rolstoel zodat ik wat met de honden kon blijven doen absoluut niet de bedoeling was. := dus de mijne geeft niet zoveel om sporten. Mocht ook niet aangepast worden zodat dat makkelijker zou gaan.

Maar het klopt wel dat het enorm afhangt van wat je nodig hebt waar je moet aankloppen


Dit is wellicht nog interessant dan https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4139363/toch-sportprothese-voor-dianne-na-rechtszaak-weg-nu-open-voor-anderen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 20:56 



 
Profiel   

Dank je wel! Ik heb er al wel 1, maar daar kan ik niet mee door het bos, zelfs niet op wat hardere paden. Of dierentuin met veel hellingen, want dan is hij binnen een half uur leeg. Hij is dus geschikt voor wat de gemeente wilde, langere stukken lopen zoals met boodschappen doen bijvoorbeeld, maar niet voor hobby's, sport of ontspanning.

Het is zo jammer dat het zo moeilijk is om uit te vinden wat handig is en of dat überhaupt mogelijk is. Er zouden nog wel meer dingen zijn waat ik profijt van zou hebben, maar het bestaan niet van afweet haha.

Ben daarom ook benieuwd naar jouw ideeën of vragen, ineke. Er bestaat zo veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 21:19 



 
Profiel   

Ik denk aan magnetische stijgbeugels / bijpassende laarzen of speciale zooltjes in mijn laatzen zodat mijn voeten op de juiste plek blijven.

Dit is erg moeilijk voor mij. Ik ben licht spastisch, heb een evenwicht stoornis en ik voel voornamelijk aan de rechterkant minder goed wat er gebeurt en heb ook minder kracht aan die kant.

Het zou daarom erg helpen én het is veiliger als mijn voeten op de juiste plek in de stijgbeugels blijven tijdens het rijden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 21:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen