Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Oplossing/ervaring gezocht rijden met beperkingen in hand

 
Profiel   

Na een medische misser en 4 operaties verder zal ik een blijvende beperking houden aan mijn rechter hand/arm.

Ik heb weinig tot geen kracht meer in mijn arm door een zenuw,spier en pees beschadiging.
Daardoor kan ik eigenlijk geen dunnere dingen meer vasthouden, teugels lukt mij ook niet meer.

Ik heb gezocht op lussenteugels, wie heeft hier ervaringen mee en zouden mogelijk een optie zijn voor mij zodat ik toch kan blijven rijden.

Ook met oog op de toekomst, moet ik mij laten keuren of dispensatie aanvragen zodat ik in de toekomst weer kan starten?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 18:18 



 
Profiel   

Hoi heel toevallig heb ik vorig jaar zenuwschade en peesletsel opgelopen aan mijn linker hand. Ik heb geen kracht in mijn pink, ringvinger en middelvinger en ook niet in de toppen van mijn vingers. Ik weet niet in hoever jij geen kracht meer hebt en wat je nog wel kunt. Ik heb voor mezelf dat ik in mijn linkerhand mijn teugels tussen mijn duim en wijsvinger klem in het begin was dit heel lastig maar door gewenning en verbetering van mijn kracht heb ik nu eigenlijk geen beperkingen meer.

Toch merk ik dat mijn paard op de ene kant wel moeilijker te rijden is ook omdat het op de ene hand toch lastiger is om echt op de buiten teugel te rijden.

Heeft jou arts ook iets verteld of er nog verbetering in je pols mogelijk is?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 18:41 



 
Profiel   

Lussenteugels heb ik ook een tijdje geprobeerd maar ik vond zelf dat ik eigenlijk “te makkelijk” toch wat te hard werd in mijn hand. Dit hoeft natuurlijk niet voor iedereen te zijn en zal ook met oefening gewenning te maken hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 18:44 



 
Profiel   

Wat vervelend dat een medische misser dit veroorzaakt heeft.
Er is veel mogelijk als je durft te zoeken en te experimenteren.


Er is een actieve FB groep voor ruiters met een beperking. Daar staan al veel vragen en oplossingen in.

https://www.facebook.com/groups/2776798 ... ?ref=share

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 18:46 



 
Profiel   

Mijn moeder heeft geen kracht in de handen en zij rijd met lussenteugel! Is perfect voor haar! Dan hoef je alleen een paar vingers er doorheen te steken en je hebt je teugels vast! Gebeurt niks mee! Nadeel is wel wanneer de lussen bijvoorbeeld net niet passen dat je ze dan moet laten aanpassen. Dus als jouw ideale teugellengte tussen twee lussen is.

Ik geloof dat je wel dispensatie aan moet vragen want starten met lussenteugel mag officieel niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 18:51 



 
Profiel   

Mijn stalhouder heeft reuma waardoor ze geen grip kan houden op haar teugels en leidsels. Speciaal voor haar heb lussen leidsels op maat gemaak.

Ook kun je klemmen bestellen waardoor je een lus kan maken aan jouw leidsel :)

Het voordeel van de lussenleidsels die ik heb gemaakt is dat ze op verschillende lengtes vast te houden zijn. Ik geloof dat ik 5 lussen heb bevestigd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 18:56 



 
Profiel   

Reina_Lucia schreef
Hoi heel toevallig heb ik vorig jaar zenuwschade en peesletsel opgelopen aan mijn linker hand. Ik heb geen kracht in mijn pink, ringvinger en middelvinger en ook niet in de toppen van mijn vingers. Ik weet niet in hoever jij geen kracht meer hebt en wat je nog wel kunt. Ik heb voor mezelf dat ik in mijn linkerhand mijn teugels tussen mijn duim en wijsvinger klem in het begin was dit heel lastig maar door gewenning en verbetering van mijn kracht heb ik nu eigenlijk geen beperkingen meer.

Toch merk ik dat mijn paard op de ene kant wel moeilijker te rijden is ook omdat het op de ene hand toch lastiger is om echt op de buiten teugel te rijden.

Heeft jou arts ook iets verteld of er nog verbetering in je pols mogelijk is?


Ik heb geen kracht meer in mijn pink, dus tussen klemmen lukt daar niet meer.
Ook kan ik tussen duim en wijsvinger niets goed meer vast houden.
Iets simpels zoals schrijven gaat ook heel moeilijk.
Mijn pols zit ook op "slot".
Nee enige wat nu nog kan is de spieren enigszins soepel houden maar beter gaat het niet meer worden helaas.


_Natasja_ schreef
Wat vervelend dat een medische misser dit veroorzaakt heeft.
Er is veel mogelijk als je durft te zoeken en te experimenteren.


Er is een actieve FB groep voor ruiters met een beperking. Daar staan al veel vragen en oplossingen in.

https://www.facebook.com/groups/2776798 ... ?ref=share


Verzoek verzonden dankjewel

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 21:07 



 
Profiel   

Geen ervaring met verminderde functie, ik heb alleen bij koude handen dat ze gaan slapen 8)7

Maar je zegt geen kracht in je pink, wat gebeurt er als je je teugels 1 vinger hoger doet? Dus tussen middelvinger en ringvinger? Is even wennen waarschijnlijk maar misschien wel een tussenoplossing

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 21:23 



 
Profiel   

Met lussen teugel rijden gaat prima. Wel oppassen dat je er niet in gaat hangen want het houdt erg makkelijk vast. Mario denk dat het prima een passende oplossing zou kunnen zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 21:52 



 
Profiel   

Misschien heb je hier wat aan , staan ook alle toegestane hulpmiddelen en uitleg over wedstrijden ect.

Ik kom er alleen niet helemaal uit of dit nu gericht is op kinderen of volwassenen of beiden.

https://www.knhs.nl/media/21640/brochur ... f-2022.pdf
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-22 22:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen