Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Instructie voor rijden met een beperking?

 
Profiel   

Na al veel interessante topics te hebben doorgelezen over rijden met een beperking, ben ik erg benieuwd naar het instructie gedeelte!

Nu ik een aantal instructeurs heb gehad, sinds ik "beperkt" ben, merk ik dat de lessen voor mij niet optimaal zijn. Alle lof voor de instucteurs hoor, het gaat mis bij mij :')

Ik rij een jaar of 30 en heb al wat kilometers in de benen. Ik rij dan ook voor 99% op muscle memory en daar moet ik het van hebben. Maar, ik merk dat ik wel wat minder zit, en soms plaats ik mijn been niet goed en mijn linkerhand zit soms ook niet echt op de plaats waar hij zou moeten zijn... Dus, lessen! Maar goed, dat ik mijn arm en been niet voel is natuurlijk niet echt voor te stellen. Als het aangalopperen dan niet lekker gaat en ik het 4x opnieuw doe, dan lijkt het wel beter want paard weet wat ik wil, maar die hulp slaat dan al nergens meer op door vermoeidheid en geen idee waar mijn been is, dus wat leer je dan eigenlijk? |o
Daar komt nog hersenschade bij, de kans dat ik iets "leer" wat ik in situatie A moet doen, daar kan ik de volgende dag maar zomaar van denken dat ik dat in situatie C moest doen :Y)

Dus ik ben erg benieuwd naar hoe anderen lessen! Gewoon met "normale" instructeurs, instructeurs die wat ervaring hebben met zulke dingen of zijn er zelfs speciale instructeurs waar ik niets van weet? :+

In mijn geval gaat het om de dressuurrichting trouwens en dan de klassieke richting.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-22 20:58 



 
Profiel   

Niemand met een beperking die lest?? :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-22 06:40 



 
Profiel   

Ik les gewoon bij normale instructie. Alleen op dit moment al wel enkele jaren bij iemand die ik ook al hele paardenleven ken. En die dus ook mijn achteruitgang meegemaakt heeft. We verzinnen samen oplossingen voor hulpen die ik niet kan geven of passen iets aan zodat paard wat anders loopt als dat je normaal zo hebben. Lastig uit te leggen, maar bijvoorbeeld achterwaarts volledig op zit en been plaatsing, zodat ik geen extra druk in handen krijg. Paard pakte graag meer druk met achterwaarts en dat lukt mij niet, dus achterwaarts opnieuw aangeleerd op andere hulpen.
Maar ook galophulp zoals jij zegt en vooral ook om onderscheid te houden tussen galop en zijgangen. Galop is minder gericht op waar been precies ligt want dat lukt niet altijd hetzelfde, maar een groter samenspel. Paard pakte dat heel makkelijk op, buitenbeen gaat iets naar achteren op het moment dat ik aan wil galoperen, maar daarvoor al voorbereid met andere been en zit waardoor die ligging van been niet uitmaakt.

Maar het allerbelangrijkste bij mij blijft heel licht aan de hulpen staan en veel reactie op minimale hulpen. Ik merk dus meteen als iemand anders eens gereden heeft, want die geven toch grotere/sterkere hulpen als dat nodig is en kunnen dus doordrukken bij wijze van. Ik kan die grotere hulpen niet, dus moet dan eerst weer werken aan heel veel reactie, wat andere vaak weer te veel vinden.

Als ik een slechte dag had gebruikte ik vroeger een zweepje om tegen haar aan te leggen als been het niet kon die dag. Dus geen tik, maar tegen haar aanleggen zoals je normaal met beenndoet. Maar ik kan geen zweep meer vasthouden tegenwoordig.

Wel allemaal dankzij instructie die meedenkt en weet wat de problemen zijn. Als a niet gaat proberen we b, c en d tot het wel lukt. Zijn wel anderen waarbij ik niet kan rijden, omdat zij niet begrijpen wat het probleem is en dus op manier a willen blijven lesgeven. Ik vind het dus ook erg lastig om ergens anders te lessen, want het is wel drempel om te vertellen wat je niet kan en waarom niet. En ik ben eigenwijs en geef slecht toe dat het een slechte dag is, dan is het wel fijn als instructie erdoorheen prikt en soms wat anders probeert ipv toch die ene oefening moeten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-22 07:02 



 
Profiel   

Misschien kan je het in deze groep vragen, daar zitten meer mensen in het zelfde schuitje.

[AP] Wedstrijdruiters met een lichamelijke beperking

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-22 07:08 



 
Profiel   

Bielsje schreef
Niemand met een beperking die lest?? :(

Lastig.

Anders eens vragen bij een manege die mensen met beperking lesgeeft of hun mensen een speciale cursus hebben gedaan?
En of er ergens een databank of lijst is met instructeurs die deze cursus hebben gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-22 07:09 



 
Profiel   

Er is ook een Facebook groep voor ruiters met een beperking: https://www.facebook.com/groups/277679806459081
Daar zou je je evt kunnen aanmelden,en je vraag stellen

Voor mijzelf: ik gewoon blijven lessen bij dezelfde (verenigings)instructeurs.
En dat is vooral ook veel communiceren. Als zij dan zeggen "dat moet je zo en zo doen" dan geef ik bv aan "dat kan mijn hand niet meer", en dan kijken we samen naar een alternatief hoe we het dan wel zou kunnen.

En ik stop, zodra het niet meer lukt (als ik voel dat het "op" is).

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-22 07:39 



 
Profiel   

Wat @MyWishMax ook schrijft gaat het eigenlijk vooral om het out of the box denken en creatief durven en kunnen zijn. Ik heb sinds mijn handicap niet veel meer gereden omdat de mogelijkheid er niet voor was (geen vervoer en / of geen geschikt paard ter beschikking). Maar van de keren dat ik wel nog heb kunnen rijden heb ik vooral geleerd dat ik één ding moest loslaten, en dat was de verwachting dat ik nog hetzelfde zou kunnen rijden als ‘vroeger’.

Ik die zij werkt het in je voordeel en in je nadeel dat je als gezond ruiter deze rij-ervaring hebt. Want dat geeft ook een zekere mentaliteit dat je weer op die manier zou moeten rijden en zet je soms vast in je gedachtengangen dat hulpen dus ook op maar op één manier mogelijk zijn. Terwijl dat eigenlijk helemaal niet hoeft.

Ik heb wel nog gevoel in beide benen, maar mijn spierkracht is minimaal en zeker als ik moe word verlies ik de aansturing en controle over mijn onderlichaam. Gelukkig heb ik als kind heel goed op zit leren rijden en daar heb ik nu profijt van. Daarnaast ben ik de laatste keer vooral op zweepje gaan rijden in plaats van been. Ook het aanspringen van galop bleek eigenlijk nog best te lukken terwijl ik mijn been helemaal niet goed kon aanleggen (mijn rompbalans is niet zo goed waardoor ik mijn been niet te ver naar achter kon leggen zonder uit balans te raken haha). Maar door voor te bereiden met mijn zit en mijn binnenbeen, maakte het aanleggen van mijn buitenbeentje eigenlijk niet zo heel veel meer uit. Het was geen eigen paard en voor de fase waarmee ik nu (niet-)ervaren ben als gehandicapt ruiter vond ik het helemaal niet zo slecht gaan. Ik moet alles ook weer opnieuw uitvinden nu.

Bottom line: ik denk dat het al heel veel kan helpen als je zelf meer openheid kan en durft te geven over wat jij wel en niet kunt. En samen de puzzel aan durft te gaan, zonder de verwachting dat je weer hetzelfde gaat rijden als vanouds.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 15:27 



 
Profiel   

Oh jee, ik had wat berichten gemist O:). Ik pak even wat stukjes eruit.

withamission schreef
Bottom line: ik denk dat het al heel veel kan helpen als je zelf meer openheid kan en durft te geven over wat jij wel en niet kunt. En samen de puzzel aan durft te gaan, zonder de verwachting dat je weer hetzelfde gaat rijden als vanouds.


Wat dit betreft denk ik niet dat het mogelijk is dat ik nog meer openheid geef :'). De verwachting dat ik net zo zou kunnen rijden als vroeger heb ik ook absoluut niet, daarom ben ik al van springen overgegaan op dressuur en touren we alleen rondjes door de bak op stal.


Kelan schreef
Er is ook een Facebook groep voor ruiters met een beperking: https://www.facebook.com/groups/277679806459081
Daar zou je je evt kunnen aanmelden,en je vraag stellen

Voor mijzelf: ik gewoon blijven lessen bij dezelfde (verenigings)instructeurs.
En dat is vooral ook veel communiceren. Als zij dan zeggen "dat moet je zo en zo doen" dan geef ik bv aan "dat kan mijn hand niet meer", en dan kijken we samen naar een alternatief hoe we het dan wel zou kunnen.

En ik stop, zodra het niet meer lukt (als ik voel dat het "op" is).


Die FB groep is handig! Wat betreft dezelfde instructeur(s) kan ik me voorstellen dat dat ideaal is, ze kennen je dan natuurlijk door en door. Ik heb alleen het probleem dat ik net voordat ik "ziek werd" ben verhuisd, dus mijn oude instructeurs kennen me enkel als gezond, de nieuwe alleen als niet gezond. Niemand die die overgang heeft meegemaakt dus...

De rest ligt volgens mij redelijk in dezelfde lijn. Ik ga nog even navraag doen op een manege voor mensen met een beperking maar ik dacht dat zij iets van een opleiding moesten hebben richting mensen met een beperking qua zorg en niet qua lesgeven.

Ik heb ondertussen een andere instructeur geprobeerd en ik begin in ieder geval trends te zien. Ze praten allemaal continu, trek ik niet want veel te veel info en waar mensen zonder hersenschade de helft direct in de prullenbak kunnen gooien want niet nuttig, komt dat bij mij op de grote hoop. En de andere trend lijkt dat ze me amper commentaar durven te geven. Paard loopt netjes? Halleluja! Zit ik hem in de weg? Negeren we dan maar want ja, misschien komt het wel door de beperking... :=

Ik hoop heel hard dat Joyce Heuitink met de trainingsdagen mee gaat doen komend jaar en ik heen kan, misschien heb ik gewoon hele vreemde verwachtingen of een rare gebruiksaanwijzing :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 16:24 



 
Profiel   

Nee, ze moeten wel commentaar geven idd! Dan kan je altijd nog bespreken hoe je iets oplost als het door beperking niet op de normale manier kan. Maar gewoon maar niks erover zeggen werkt voor niemand. Dan kan je net zo goed niet lessen.

Ik volg het ook niet altijd als ze te veel zeggen, maar ik ga dan gewoon stil staan :') leg het nog eens uit, want ik ben het kwijt.
Blijft lastig om opnieuw een instructie te vinden :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-22 16:29 



 
Profiel   

Ik rijd zelf op verschillende plekken: een Manege voor aangepast paardrijden, met speciaal opgeleide instructrice; op een reguliere Manege; en met een privé instructrice met mijn verzorgpaard. Die laatste houdt erg van puzzelen en dat is fijn!
Ik heb ook flexchairtraining gevolgd en bij haar ook zitlessen gedaan. Daar heb ik veel aan gehad, omdat ze goed naar mijn lijf keek.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-22 20:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen