Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Voltige oefeningen ter verbetering motoriek

 
Profiel   

Hoi hoi
Ik vroeg me af of hier mensen op bokt zijn die verstand hebben van Voltige en die een paar basis oefeningen kunnen noemen ter verbetering van de motoriek voor kinderen ?

Is voor 2 jonge kinderen die al een beetje kunnen ponyrijden en die wat moeite hebben met fysio en waar omgang met paarden / pony’s enorm helpt.
De pony heeft al vaker voltige gedaan op een manege waar zij vroeger reed.
En zelf ben ik trick rider geweest dus weet wel iets van balans oefeningen op het paard maar de meeste die ik zelf ken zijn te moeilijk voor de kinderen.
We hebben een voltige singel gekocht en willen graag aan de slag met wat basis oefeningen.
Tips zoals goed boek of websites of fb groepen zijn ook welkom :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 18:09 



 
Profiel   

... wat vaak een goede manier is om motoriek te verbeteren is oefenen rondom evenwicht.
En de basis oefeningen van voltige zoals zijzit, achterstevoren, de vlag, gaan staan met een maatje wiens schouders je kunt beethouden zijn daar erg geschikt voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 18:17 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
... wat vaak een goede manier is om motoriek te verbeteren is oefenen rondom evenwicht.
En de basis oefeningen van voltige zoals zijzit, achterstevoren, de vlag, gaan staan met een maatje wiens schouders je kunt beethouden zijn daar erg geschikt voor.


Bedankt :) hier kan ik mee vooruit

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 18:25 



 
Profiel   

Allereerst - als je echt gericht iets wilt verbeteren is dat wellicht meer geschikt voor mensen die ook een opleiding gehad hebben en ervaring hebben. Je kunt wel een aantal dingen doen die leuk zijn en misschien ook her en der een beetje helpen - maar dat is niet echt doelgericht.

De eerste stap is uiteraard ontspanning en meegaan met de beweging. Dus niets hoeft. Voeten lekker laten bungelen, vooral geen teugels, en ze kunnen zich vasthouden of niet, net wat ze fijn vinden. Niet teveel mee bemoeien, laat ze zelf hun balans maar vinden. Alleen als het echt ongemakkelijk wordt voor de pony kun je ze weer een beetje meer in het midden laten zitten, of als ze er echt af lijken te glijden. Je kunt hierbij een beetje spelen met het tempo, met grotere en kleine bochtjes, en als iedereen dat veilig en goed vindt, kan draven ook heel leuk zijn. (Rustig tempo en met kleine stukjes beginnen.)

Als ze lekker zitten kun je de aandacht een beetje afleiden van hun zit. Dingen in de omgeving, om zich heen kijken, dingen aanwijzen, er is vast wel wat te zien in de omgeving. Het is gezellig, maar het maakt ook dat ze hun balans moeten houden terwijl ze hun aandacht ergens anders op richten. Meegaan in de beweging terwijl je naar voren kijkt is weer heel anders dan meegaan met de beweging als je naar iets schuin achter je kijkt.

Daarna kun je dingen toevoegen. Handen in je zij, armen uitgestrekt als een vliegtuig, hoofd-schouders-knie en teen. Je kunt ook denken aan ballen en hoepels en die op een doel gooien. Test het eerst even uit met de pony - maar dit is ook heel goed voor de wat fijnere motoriek.

Een andere leuke is zijwaarts zitten (niet eens dameszit, maar echt helemaal dwars.) Maar onze instructeur deed dit altijd alleen maar als ze er apart bij kon zijn, dus 1 iemand die de pony stuurt en zij die de ruiter in de gaten houdt. Het is in het begin namelijk best even spannend en als een ruiter echt de balans verliest kun je er ook achterwaarts afglijden. Nooit gebeurd waar ik bij was gelukkig, maar dat is wel iets om alert op te zijn.

Achterstevoren kan ook maar je zit heel breed - niet iedereen vindt dat lekker zitten. De hele beweging van het van voorwaarts naar zijwaarts naar achterwaarts gaan is ook een goeie oefening. (En dat gewoon lekker doen terwijl je stilstaat. Daarna weer in stap.)

Verder vonden sommige ruiters het erg leuk om op hun knieen te zitten of te staan, maar dat gaat eigenlijk meer om zelfvertrouwen dan motoriek, en heeft rijtechnisch of qua fysio niet zo ontzettend veel meerwaarde.

Tot slot zou ik zeggen: let er goed op dat je niet teveel vraagt. Je gebruikt bij het paardrijden een heleboel spieren, en zeker als het nieuw is, zijn kinderen op een bepaald moment moe. Ze kunnen dan niet meer zo goed hun balans houden en meer doen heeft dan ook geen zin. Op is op.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 18:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen