meedenkers gezocht, zenuwschade voet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bielsje

Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 15:59

De Ophena beugels zijn duur, maar misschien uiteindelijk via de DvB foundation te regelen. Het voordeel van die beugels is dat je gewoon magnetische zooltjes in je laars doet, dus je loopt er een stuk makkelijker mee dan wanneer je een magnetisch blokje onder je laars moet hebben.

Via de KNHS kun je daar idd dispensatie voor krijgen en het lijkt mij dat als je eigen beugelriemen hebt, je ze snel genoeg om kunt hangen van zadel naar zadel. Zou echt niet veel extra tijd moeten kosten ipv de beugels op de juiste maat maken, helemaal met de monoriemen met een niet leren ophanging.
Je mag ze testen en terugsturen als het niet bevalt.

Ik heb geen gevoel in 1 been en ze hebben mij geweldig geholpen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57949
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 16:27

Shadow0 schreef:
Waarom zou een toekomstige stal moeilijk doen over aangepaste stijgbeugels?

Omdat je tijd verliest met steeds om hangen. Tijd is geld. Tenzij ze een eigen zadel zou hebben. Gezien veruit de meeste handels/trainingsstallen een zadel overal op gooien. Maar dan neem je wel het risico met je eigen zadel natuurlijk.

Suzanne F.

Berichten: 49228
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 19:31

Ik zou eerlijk gezegd gaan omdenken. Voor mij zou deze opleiding geen prio meer hebben maar ik zou gaan bedenken wat ik dan ga doen om later mijn geld te gaan verdienen. Nogmaals, ik wil je niet de put inpraten maar je geld verdienen in de paarden is met een gezond lichaam en heel hard werken al bijna onmogelijk. Laat staan met een aanpassing.
Ik zou verder kijken en de paardenopleiding laten voor wat het is.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-23 22:10

Ik ben het eens met Suzanne: is werk in de paarden nog wel realistisch?
Aan de andere kant snap ik dat je je diploma wilt halen. Het beroepsperspectief is natuurlijk belangrijk, maar je diploma geeft je bv. ook toegang tot een vervolgopleiding.
Zoek daarom even goed uit of de school jou niet juist moet hélpen om je diploma te halen:
https://www.mbostart.nl/studeren-met-een-beperking/
De meeste scholen hebben een steunpunt Studie en Handicap ( https://www.roc.nl/default.php?fr=handi ... teunpunten) waar je hulp kunt krijgen, dat kan zowel financieel als praktisch zijn.

germie

Berichten: 25953
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: meedenkers gezocht, zenuwschade voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 11:18

Waarom ga je niet die stal aansprakelijk stellen? Je kunt wel zeggen dat je minderjarig was en dat je later geen werk vindt, maar als dat een stage was hebben zij ook een zorgplicht. Natuurlijk kan ik niet beoordelen of aansprakelijk stellen hier zin heeft of niet, maar het simpel aan de kant schuiven zou ik ook niet doen. Een stal is ook voor zulke dingen verzekerd als je daar werkte. Daarnaast, als het nooit meer goed komt, ben je dus gewoon echt voor je leven gehandicapt nu. En dat betekent dat je mogelijk ook niet meer met paarden kunt werken na je opleiding.
Ik zou hier toch ook op school over praten, je wilt je diploma, logisch. Maar je wilt ook veilig werken.

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Re: meedenkers gezocht, zenuwschade voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:05

Ook voor de magneetbeugels kan je inderdaad dispensatie aanvragen bij de KNHS, je moet daarvoor eerst een afspraak maken bij de KNHS en zij zullen dan een medische keuring aanvragen. Mogelijk krijg je dan ook toestemming om met een zweep of andere hulpmiddelen te mogen rijden

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: meedenkers gezocht, zenuwschade voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 12:23

Maar dat gaat om wedstrijden. Buiten wedstrijden heeft de KNHS niet veel te zeggen, en is het aan jou als ruiter, de eigenaar van het paard en de regels van het bedrijf over wat er wel en niet mag.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: meedenkers gezocht, zenuwschade voet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-23 16:43

Het gaat in eerste instantie dacht ik vooral over de opleiding.
Dan is het de school (gebonden aan de regels van ministerie en de WEB (Wet Educatie en Beroepsonderwijs) en eventueel de ORUN (mocht je daar ook direct examen willen doen) die daar iets van moeten vinden.

MimixDaina

Berichten: 208
Geregistreerd: 10-04-18

Re: meedenkers gezocht, zenuwschade voet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-23 21:14

Echt super tips en advies hier! Ik waardeer het echt

even wat vragen beantwoorden.

Waarom stel ik de stal niet aansprakelijk?
Het ongeluk gebeurde toen ik een van de paarden van mijn opleiding aan het buitenzetten was (lees heg en poort zijn doodeng uiteraard). Dit gebeurde op een zaterdag, buiten schooltijd om. Ik werd ook niet betaald, het was dus vrijwillig. Daarbij is het een bekende stal met bekende ruiters en mensen, ze hebben het beste met mij voor. Ik heb er geen behoefte aan dat acties verkeerd begrepen worden waardoor ik deze cruciale en belangrijke contacten verlies. Gezien zij ook een grote connectie hebben met heel de paardenwereld, wereldwijd.

Magneetbeugels?
Super oplossing. Echter is 300 euro echt ontzettend veel voor mij als student. Ik ga echter zeker tweede hands eens kijken en ze van iemand testen. Ik meende ook dat ze binnen het KNHS helemaal niet mochten, ook niet met suspensie.
Buiten wedstrijden om heeft het KNHS idd vrij weinig te zeggen over de materialen die ik gebruik. Echter mijn school wel.

Opleiding?
Ik ben inderdaad ook realistisch aan het nadenken, hoe reeel die opleiding nog is. Vandaar dat ik hier ook even advies vraag, ik wil namelijk niet gelijk alles uit het raam gooien. Maar ook niet onrealistisch denken en doelen stellen die niet haalbaar zijn.

tot slot,
Hoewel ik het juridisch advies waardeer, is het even niet nodig. Ik ga niemand aansprakelijk stellen oid. Mijn medische dossier is er voor eventuele supsensies bij het KNHS en op school. Hier gaat het juridische gedeelte niet veel aan doen voor mij nu.
nogmaals super bedankt allemaal!

MightyMickey
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 14:56

Magnetische beugels zijn wel toegestaan in de wedstrijdsport mits je een dispensatie hiervoor hebt (via een classificatiekeuring bij de KNHS). Ik rij er zelf mee (de Ophena beugels) in de reguliere dressuur.
Mocht je meer tips willen, wij hebben een Facebook pagina opgericht (Ruiters met een lichamelijke beperking) waar bijna 500 leden zijn die tips en trucs uitwisselen. Daar kun je veel informatie vinden ook over wat er wel e niet mag in de wedstrijdsport, waar je aan aangepast harnachement kan komen etc.

MimixDaina

Berichten: 208
Geregistreerd: 10-04-18

Re: meedenkers gezocht, zenuwschade voet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-23 20:48

Hoi!
Super bedankt voor de tip.

Inmiddels is het ontzettend verergerd en zijn mijn enkelbanden als gevolg van het heel snel omslaan van mijn enkel ook ontzettend stuk en loop ik veel op krukken. Wegens een nieuwe diagnose erbij en nog wat andere redenen besloten de komende 2/3 jaar niet te rijden.
Super bedankt voor iedereen die meedacht!

FireAndIce

Berichten: 879
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:41

Ik heb neuropathie in beide voeten (van tenen t/m de bal) door diabetes en vindt het ook moeilijk om mijn voeten goed in de beugels te houden. Ik ben van plan weer een eigen paard te kopen en vondt het plan met de stijgbeugel magneten wel goed klinken.
Wie heeft daar ervaring mee of heeft nog een andere tip?

MightyMickey
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 14:02

Veel ervaring mee, wat wil je vragen ?
Mensen met een beperking kunnen ook lid worden van onze fb-groep: Ruiters met een lichamelijke beperking. Daar worden veel tips uitgewisseld. Zodat je het wiel niet hoeft uit te vinden.

Ik reed altijd "gewoon" maar na een ernstig auto-ongeluk en verbrijzelde enkel heb ik sinds 2019 classificatie/dispensatie voor het rijden met magneetbeugels. Ik zou niet meer zonder willen ! Hierdoor mijn zit enorm verbeterd en veel betere balans. Ik heb een van de eerste versies van Ophena magneetbeugels die op de markt kwamen en extra sets met zooltjes. Ik heb een paar laarzen waar ik de Ophena zooltjes in heb zitten en onder mijn wedstrijdlaarzen (Celeris) heb ik de magneetzolen van OnTyte laten zetten, die ook goed werken met de magneetbeugels van Ophena. We hebben ook een keer getest of we de 2 systemen konden uitwisselen; Ophena zooltjes met OnTyte beugels werkten niet zo goed, maar andersom ging het wel prima.

Ik gebruik de magnetische beugels naar tevredenheid, al kan het materiaal van de zool van je laars wel invloed hebben op de "kleefkracht" (dikkere rubberen zolen laten minder kracht door dan leren zolen). Zelf heb ik geen last van bijv. zand of nattigheid (ik rij altijd in een buitenbak, ook met zand onder mijn laarzen, blijft allemaal goed plakken). Het is wel even een trucje met afstijgen (daar zal iedereen zijn/haar handigheidjes voor hebben). Ik hang altijd even over mijn paard en tik met mijn linkerbeen mijn rechterbeugel los.
Je mag ook reguliere wedstrijden met magneetbeugels rijden, mits dit vermeld staat op je classificatiepas (want magnetische beugels zijn sinds een jaar ongeveer verboden in de reguliere wedstrijden). Zelf mag ik rijden met een aangepaste teugel, een zweep en ik hoef alleen te groeten met het hoofd.
Vraag gerust als je nog vragen hebt !