Paard trekt mij uit het zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 15:23

appiesjappie schreef:
Hoe maak je dan het strotouwtje vast?

Hij was te rustig en te sloom voor draverij en daarom gestopt. Hij is enorm rustig verder. Staat liever stil dan dat hij iets moet doen. We hebben eerder een draver gehad waar wel echt pit in zat en echt heet was en daarom ook weer weg gegaan.

Het strotouwtje precies zoals de daisy vastmaken.
Fijn dat ‘ie voor de rest idd rustig is!
En als tip; als hij braaf aandraaft met dat touwtje/daisy, lekker belonen met je stem en dan na een aantal passen draf weer een overgang maken naar de stap voordat hij het zelf weer gaat bedenken. En weer braaaaaaf. En dan heel rustig gaan uitbouwen in de loop van de dagen. Liever 1 of 2 x goed en dan de volgende dag weer verder dan meteen te vaak proberen.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Paard trekt mij uit het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 16:13

Dat klinkt inderdaad alsof het omscholen niet helemaal gelukt of af is...ik zou niet met hulpteugels aan de gang gaan, dan bevestig je het gedrag alleen maar want daar kan hij ook op leunen...zoek iemand die je kan helpen je paard uit te leggen hoe het wel moet. Laat hem desnoods tijdelijk door iemand bijrijden/trainen die handig genoeg is hem fijner te maken voor jou. Daar heb je zijn leven lang plezier van!

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 16:14

paars schreef:
appiesjappie schreef:
Hoe maak je dan het strotouwtje vast?

Hij was te rustig en te sloom voor draverij en daarom gestopt. Hij is enorm rustig verder. Staat liever stil dan dat hij iets moet doen. We hebben eerder een draver gehad waar wel echt pit in zat en echt heet was en daarom ook weer weg gegaan.

Het strotouwtje precies zoals de daisy vastmaken.
Fijn dat ‘ie voor de rest idd rustig is!
En als tip; als hij braaf aandraaft met dat touwtje/daisy, lekker belonen met je stem en dan na een aantal passen draf weer een overgang maken naar de stap voordat hij het zelf weer gaat bedenken. En weer braaaaaaf. En dan heel rustig gaan uitbouwen in de loop van de dagen. Liever 1 of 2 x goed en dan de volgende dag weer verder dan meteen te vaak proberen.


Dan ook bovenop zijn hoofd dan naar het zadel? Want ik zie ze ook langs de hals lopen. Ik heb bij mijn vorige paarden nooit hulpteugels gebruikt dus ben nog een beetje aan het zoeken wat handig is. Ik gebruik het ook zeker niet te lang. Vaak korte stukjes is een goed idee inderdaad.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 16:17

0000 schreef:
Dat klinkt inderdaad alsof het omscholen niet helemaal gelukt of af is...ik zou niet met hulpteugels aan de gang gaan, dan bevestig je het gedrag alleen maar want daar kan hij ook op leunen...zoek iemand die je kan helpen je paard uit te leggen hoe het wel moet. Laat hem desnoods tijdelijk door iemand bijrijden/trainen die handig genoeg is hem fijner te maken voor jou. Daar heb je zijn leven lang plezier van!


Dankjewel. Hij heeft manegelessen gelopen en op de drafbaan gelopen. Ik heb ook filmpjes gezien dat hij het gewoon kan zonder getrek. Toen wij hem bekeken heeft er ook iemand eerst op gereden voor ik er op ging en was niks geen getrek. De eerste 3 lessen ging het rijden ook best goed . Zelfs het draven, korte stukjes. Dus hij kan het wel.weet daarom niet of het hem niet goed is aangeleerd

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 16:45

appiesjappie schreef:
Dan ook bovenop zijn hoofd dan naar het zadel? Want ik zie ze ook langs de hals lopen.

Om te voorkomen dat de daisy teugel links of rechts van de hals zakt zit ie als een soort vorkje vast aan het zadel. Voor die 15€ mss beter dan ‘gewoon’ kopen als dat kan en als je handig bent kan je er eentje maken van een strotouwtje. Maar voor het geld hoef je het (hoop ik) niet te laten en dan weet je iig dat het goed zit.

Voor jezelf mss ook nog een tip om eerst eens alleen een bok riempje te gebruiken voor een stille hand en extra steun mocht je paard gaan trekken om die ‘klap’ op te vangen (al voorkom je daar niet mee dat hij zich alsnog kan opkrullen en je alsnog balans verliest).

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 16:52

paars schreef:
appiesjappie schreef:
Dan ook bovenop zijn hoofd dan naar het zadel? Want ik zie ze ook langs de hals lopen.

Om te voorkomen dat de daisy teugel links of rechts van de hals zakt zit ie als een soort vorkje vast aan het zadel. Voor die 15€ mss beter dan ‘gewoon’ kopen als dat kan en als je handig bent kan je er eentje maken van een strotouwtje. Maar voor het geld hoef je het (hoop ik) niet te laten en dan weet je iig dat het goed zit.

Voor jezelf mss ook nog een tip om eerst eens alleen een bok riempje te gebruiken voor een stille hand en extra steun mocht je paard gaan trekken om die ‘klap’ op te vangen (al voorkom je daar niet mee dat hij zich alsnog kan opkrullen en je alsnog balans verliest).


Het bokriempje heb ik er inderdaad aan gezet. Vind het dan nog lastig om te bedenken hoe ik dat ga gebruiken. Want dan moet ik misschien de teugels iets langer maken als ik het bokriempje vasthoudt. Anders lijkt het of je hem inhoudt denk ik. Of misschien met 1 hand het bokriempje en de tegel en de ander vrij om te sturen. We moeten elkaar ook nog beter leren kennen en ik merk wel dat ik nu steeds steviger in het zadel zit. Denk wel dat het goed komt. Ik ben geen opgever en vind het ook leuk om dingen te letten en uit te pluizen

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard trekt mij uit het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 17:09

Een balansteugel kan daar misschien beter bij helpen. Of hoe je het ook wel kan doen: gewoon een halstertouw om de nek knopen. Die zit meer op hoogte waar je de teugels vast kunt houden waardoor je dat bij elkaar vast kunt pakken en zo extra steun kan halen bij onverwachte bewegingen.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 17:10

Doe je goed, geef elkaar de tijd om te wennen en wees steeds heel blij met de kleinste stapjes progressie! Het is vaak lonender om de goeie stapjes te prijzen ipv de slechte gedrag af te straffen.
Bok riempje kan je erbij pakken als je wilt gaan aandraven. Idd teugels eerst iets ruimte geven en dan alleen even focus op het dóórdraven na de overgang. Tempo en richting dan heel even niet zo belangrijk (mits dat veilig kan in de rijbak). En na een paar pasjes die goed gingen weer rustig terug naar stap.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-23 17:30

paars schreef:
Doe je goed, geef elkaar de tijd om te wennen en wees steeds heel blij met de kleinste stapjes progressie! Het is vaak lonender om de goeie stapjes te prijzen ipv de slechte gedrag af te straffen.
Bok riempje kan je erbij pakken als je wilt gaan aandraven. Idd teugels eerst iets ruimte geven en dan alleen even focus op het dóórdraven na de overgang. Tempo en richting dan heel even niet zo belangrijk (mits dat veilig kan in de rijbak). En na een paar pasjes die goed gingen weer rustig terug naar stap.


Dat ga ik onthouden. Ik heb altijd wel gereden tot 3 jaar geleden toen werd mijn Friese merrie ziek. En ben afgelopen zomer weer begonnen met rijden bij de manege op een manegepaard. En nu is hennessey ongeveer 2 maand bij ons. Dus het is wennen voor mij en hem. Hij is gewend dat er iemand op zijn rug zit die beide benen gebruikt en steviger zit en ik heb een totaal ander paard dan dat ik gewend ben en moet nog weer er in komen met rijden. Bij de manege zeiden ze ook al dat wij echt wel een team worden. Omdat wij het leuk hebben samen en echt al een klik en hij is super voorzichtig en rustig net wat ik nodig heb. Hij is niet schrikkerig en vindt alles prima. Het komt vast wel

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 22:58

Elisa2 schreef:
Goede dressuurinstructeur kan ook.

Paard moet gewoon leren op eigen benen te lopen en geen steun te zoeken op de hand.

In eerste instantie zeg ik, loslaten, loslaten, loslaten..daarna paard leren wat de hand sluiten betekent. Wachtoefeningen aanleren.

De eerste drie lessen ging het goed, maar bij TS die waarschijnlijk wat minder handig is (door omstandigheden) dan degene die hem beleerd heeft is hij dit gaan doen.


In mijn ervaring matchen dressuur instructeurs niet met niet goed omgeschoolde Dravers. Maar je hebt gelijk... Bij een goede moet het lukken.

Ik kom ze niet zo vaak tegen, laat ik het zo maar zeggen.

Die Daisy, dat is 7 stappen terug he, dat is gewoon wat jouw draver gewend is aan een check. Dan gaat hij zijn rug wegdrukken en nog meer tegen het bit oplopen.

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard trekt mij uit het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-23 23:38

Fair enough, dat vasthouden aan de voorkant moet je niet hebben.

Ik ben ook niet zo,n weg van die Daisy.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 07:47

Celebi schreef:
Een balansteugel kan daar misschien beter bij helpen. Of hoe je het ook wel kan doen: gewoon een halstertouw om de nek knopen. Die zit meer op hoogte waar je de teugels vast kunt houden waardoor je dat bij elkaar vast kunt pakken en zo extra steun kan halen bij onverwachte bewegingen.


Dat is ook een goeie dankjewel. Zou ik daar misschien ook de riem vsn thiedemann voor kunnen gebruiken. Er is nog ruimte om die groter te maken blijft deze wel op z'n plek als je hem niet vasthoudt en hij naar beneden trekt?

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 07:50

paars schreef:
Doe je goed, geef elkaar de tijd om te wennen en wees steeds heel blij met de kleinste stapjes progressie! Het is vaak lonender om de goeie stapjes te prijzen ipv de slechte gedrag af te straffen.
Bok riempje kan je erbij pakken als je wilt gaan aandraven. Idd teugels eerst iets ruimte geven en dan alleen even focus op het dóórdraven na de overgang. Tempo en richting dan heel even niet zo belangrijk (mits dat veilig kan in de rijbak). En na een paar pasjes die goed gingen weer rustig terug naar stap.


We gaan er eens mee bezig. In de stap doe ik dat ook inderdaad. Als hij daneen poos niet trekt even kriebelen of hals klopje of even zeggen braaf.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 07:50

ruitje schreef:
Elisa2 schreef:
Goede dressuurinstructeur kan ook.

Paard moet gewoon leren op eigen benen te lopen en geen steun te zoeken op de hand.

In eerste instantie zeg ik, loslaten, loslaten, loslaten..daarna paard leren wat de hand sluiten betekent. Wachtoefeningen aanleren.

De eerste drie lessen ging het goed, maar bij TS die waarschijnlijk wat minder handig is (door omstandigheden) dan degene die hem beleerd heeft is hij dit gaan doen.


In mijn ervaring matchen dressuur instructeurs niet met niet goed omgeschoolde Dravers. Maar je hebt gelijk... Bij een goede moet het lukken.

Ik kom ze niet zo vaak tegen, laat ik het zo maar zeggen.

Die Daisy, dat is 7 stappen terug he, dat is gewoon wat jouw draver gewend is aan een check. Dan gaat hij zijn rug wegdrukken en nog meer tegen het bit oplopen.


Daar ben ik zelf ook een beetje bang voor dat hij dat dan gaat doen.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 09:53

Ik kwam deze tegen op agradi en deze leek mij op zich ook wel handig. Maar misschien is dit wel iets te veel hulp teugels? Maar wat daar achteraan zit lijkt mij wel echt handig. Je kan je aan het rode je vasthouden

Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37191
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard trekt mij uit het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 13:41

Dat werkt in als een matingaal, de vraag is of hem dit uitnodigt om te zakken of dat hij zich vast gaat zetten op de inwerking.

Als je zo"n riempje handig vindt kun je ook kijken naar een bokriempje of een halstertouw om de hals doen.

fohadie
Berichten: 4300
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:00

Beste TS, wat vervelend dat je na je zoektocht naar het ideale paard nu tegen dit aanloopt. Mijn vraag aan jou is: wil je symthoom bestrijding of wil je een oplossing? Ik raad je aan om vooral de tips aan te nemen van Bokkers met echt verstand van dravers, zoals oa Ruitje. Ikzelf heb totaal geen ervaring of verstand van omgeschoolde dravers, dus verder ga ik je geen adviezen geven.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 14:20

Elisa2 schreef:
Dat werkt in als een matingaal, de vraag is of hem dit uitnodigt om te zakken of dat hij zich vast gaat zetten op de inwerking.

Als je zo"n riempje handig vindt kun je ook kijken naar een bokriempje of een halstertouw om de hals doen.


Of je haalt de martingaal riempjes (die van het borsttuig naar de teugels gaan) er af. Het is namelijk een borsttuig + martingaal riempjes + bokriemp. Zo op het plaatje lijkt alles los te kunnen. Als je de martingaal eraf haalt, dan heb je een borsttuig met een soort bokriempje. Voor dit soort dingen heb je ook balansteugels of safety belts.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 16:40

LoveBodin schreef:
Elisa2 schreef:
Dat werkt in als een matingaal, de vraag is of hem dit uitnodigt om te zakken of dat hij zich vast gaat zetten op de inwerking.

Als je zo"n riempje handig vindt kun je ook kijken naar een bokriempje of een halstertouw om de hals doen.


Of je haalt de martingaal riempjes (die van het borsttuig naar de teugels gaan) er af. Het is namelijk een borsttuig + martingaal riempjes + bokriemp. Zo op het plaatje lijkt alles los te kunnen. Als je de martingaal eraf haalt, dan heb je een borsttuig met een soort bokriempje. Voor dit soort dingen heb je ook balansteugels of safety belts.


Zo ziet het er inderdaad uit dat het er af kan. Ik zat eerst ook aan een balansteugel te denken maar denk dat die van zijn hals afglijd als je hem even niet vast hebt en die mee trekt naar beneden. Safety belt ga ik eens op zoeken. Heb nu een bokriempje maar zit te ver naar achteren

996981
Berichten: 9721
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 16:44

appiesjappie schreef:
Zo ziet het er inderdaad uit dat het er af kan. Ik zat eerst ook aan een balansteugel te denken maar denk dat die van zijn hals afglijd als je hem even niet vast hebt en die mee trekt naar beneden. Safety belt ga ik eens op zoeken. Heb nu een bokriempje maar zit te ver naar achteren

Dat kun je weer voorkomen door de riem (ik gebruik liefst een beugelriem) met een sporenbandje vast te maken aan het ringetje aan je zadel

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 19:07

996981 schreef:
appiesjappie schreef:
Zo ziet het er inderdaad uit dat het er af kan. Ik zat eerst ook aan een balansteugel te denken maar denk dat die van zijn hals afglijd als je hem even niet vast hebt en die mee trekt naar beneden. Safety belt ga ik eens op zoeken. Heb nu een bokriempje maar zit te ver naar achteren

Dat kun je weer voorkomen door de riem (ik gebruik liefst een beugelriem) met een sporenbandje vast te maken aan het ringetje aan je zadel


Ohw goeie tip zeg. Ik ga eens kijken of dat iets voor mij is.de safety belt zag er ook echt goed uit. Zo n balansteugel ligt die dan wel redelijk los dat je het makkelijks vast kan houden. Dacht eerst met de thiedeman maar die zit voor mijn gevoel dan nog ver naar voren als ik die losser zou maken. Het gaat gelukkig nu steeds beter doordat wij kleine stukjes draven en dan weer terug rij

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard trekt mij uit het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:18

Een balansteugel of neckrope glijdt niet heel snel naar beneden hoor, dat valt best mee. Dat dacht ik ook toen ik startte met neckrope rijden, omdat ik nog veel wissel met teugels en neckrope, maar als ie los hangt blijft ie keurig liggen.

Thiedeman is niet om jezelf aan vast te kunnen houden, dus die zou ik achterwege laten.

Vind dat ding van Agradi wel erg mooi. Had 'm ook in een advertentie voorbij zien komen. Op zich handig dat je dan gelijk een borsttuig, martingaal en balansteugel in 1 hebt.

hwn
Berichten: 4700
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 19:27

fohadie schreef:
Beste TS, wat vervelend dat je na je zoektocht naar het ideale paard nu tegen dit aanloopt. Mijn vraag aan jou is: wil je symthoom bestrijding of wil je een oplossing? Ik raad je aan om vooral de tips aan te nemen van Bokkers met echt verstand van dravers, zoals oa Ruitje. Ikzelf heb totaal geen ervaring of verstand van omgeschoolde dravers, dus verder ga ik je geen adviezen geven.


Helemaal mee eens! Stuur anders eens een pb naar Ruitje met de vraag of ze je kan helpen of iemand kent in je buurt.

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Paard trekt mij uit het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-24 23:49

Bedankt voor de tips. Ik heb contact met degene waar ik hem van heb gekocht. Zij hebben een draversstal en rijden ook op de dravers en ge en les aan mensen die op de dravers van hun rijden. We moeten ook echt wennen aan elkaar. Ik heb al 2 jaar niet gereden en reed altijd op een fries totaal wat anders qua ritme en balans. Ik kan op dit moment maar 1 keer in de week of 2 weken rijden omdat ik thuis geen bak heb. We komen er wel. Het is echt een lieverd die geen vlieg kwaad doet en nergens van op kijkt. Ik moet meer balans zien te vinden en hij moet minder gaan trekken. Daarom lijkt mij een balansteugel sowieso een goed idee zodat ik dan beter blijf zitten en zijn ritme kan volgen. Nu wil ik staan en trekt hij mij uit het zadel en dat is weer lastig voor het ritme en balans. Ik geef niet op en het komt wel goed. We zijn net 3 maandjes bezig en hij is nog jong.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard trekt mij uit het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-24 00:09

Balans vinden zou ik niet proberen met een balansteugel. Dat werkt namelijk niet, daarmee houdt je onbewust je paard in. ( druk op de borst of tegen de hals werkt remmend… En je wil juist vooruit als je aandraaft )

Kun je privé aan de longeerlijn krijgen? Dan kun je werken aan je houding en zit zonder dat je dan erbij moet sturen.

Mijn paard heeft korte tijd mij uit het zadel getrokken, vergelijkbare situatie als met jou. Ik heb ook rechts heel weinig kracht en minder balans als ruiter en daarnaast ook weinig kracht in mijn handen. Mijn paard vond het wel een goed idee om mij uit het zadel te trekken, want dan hoefde zij minder te doen.

Omdat het mij even niet lukte qua timing om op tijd in te grijpen om te voorkomen dat ze mij uit het zadel trok en ze het zo hard deed zelf dat ik er dreigde voorover vanaf te vallen heb ik onder begeleiding van mijn instructrice mijn teugels door de bokriem gehaald en er een knoop ingelegd. Op zo’n lengte dat ik de teugels normaal op maat kon nemen, maar mijn paard een letterlijke blokkade tegenkwam als ze zelf trok.

Dit hebben we 1 les hoeven doen, daarna was het haar duidelijk dat trekken niet handig is.
Misschien heeft jouw paard wat meer tijd nodig, want ik moet erbij zeggen dat mijn paard ook bijgereden word door mijn instructrice.