paardrijden voor gehandicapten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: paardrijden voor gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 15:49

Er zijn speciale 'gel' shabrakken die passen onder klitteband- en ligzadels. Zo zijn de stugge zadels veel achter voor de paardenrug.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: paardrijden voor gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:50

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar mijn zus is gehandicapt en die zit ook op paardrijden.
Zij heeft een soort pad en daar worden kussen met klittenband opgeplakt en zo blijft zij zitten.
Ze wordt er eerst opgehesen met een lift.
Zij rijdt ook gewoon proefjes alleen dan aangepast.

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: paardrijden voor gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:53

xXxdesiixXx : Ze rijdt dan met een klittebandzadel. Knipoog Leuk, dat ze proefjes kan rijden, wij doen dat ook eens per jaar.

x_LoTjE_x

Berichten: 60
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: België

Re: paardrijden voor gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 22:28

wij gebruiken af en toe een luchtzadel om de kinderen te laten rijden ofwel een westernzadel (hier kunnen ze zich ook beter aan vasthouden)

Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Re: paardrijden voor gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-08 15:49

een luchtzadel indrdaad hebben wij ook nog wel gebruikt

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: paardrijden voor gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 00:24

Als je op de link onder mij klinkt kan je zine hoe ik vroeger reed. Ik zat gewoon op een groot kleed met ene beugeltje op de voor kant. Waar ik mij aan vast kon houden. Daar had ik op het laatst ook mn beugels aan zitten.

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: paardrijden voor gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:37

Ik rij/werk op manege de Hazelaar te Rotterdam. Samen met een aantal vriendinnen&instructrice hou ik de zaterdagmiddag draaiende (voeren, vegen, zadelen, meelopen etc.) en daarnaast mogen we regelmatig een uurtje extra rijden.
www.manegedehazelaar.nl
groups.msn.com/ManegedeHazelaar

Lizette89
Berichten: 23
Geregistreerd: 13-08-08

Re: paardrijden voor gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:09

Bij ons op de manege hebben wij heel veel verschillende soorten zadels zoals: Schapenvachtzadel, CowBoyzadel, Klittenbandzadel, 1handssingel, 2handssingel, kinderzadel...
Ook hebben wij aangepaste teugels zoals: Kleurenteugels (super om mee te werken), 1 handsteugel, Lussenteugel en voor de begeleiders: begeleidersteugel...
Als je vragen heb mag het...

Voor de veiligheid om niet in de beugels te blijven steken, hebben wij voetstops! Zodat de voeten voor onze ruiters niet te ver in de beugels schieten!!

Bij ons op de manege doen wij ook aan Backriding... (ik zit altijd achter)

Liefs Lizette89

patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Re: paardrijden voor gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:23

Ik rij sinds kort (weer) paard op een gehandicapten manege in Den Dolder. Bij mij wordt nog een deken met handvat en stijgbeugels uiteraard gebruikt om eerst te kijken wat de mogelijkheden zijn. Wel eng in het begin, vond ik tenminste. Ook het opstappen via het perron was heel raar omdat je dan, voor je gevoel, aan de verkeerde kant opstapt.
Er loopt iemand aan het halster en de fysiotherapeut loopt mee. En ondanks dat ik voor de eerste les op het braafste paard van stal was gezet, wilde ze er toch vandoor toen in de andere helft van de bak een groep nogal luidruchtig binnenkwam. Voorlopig mag ik alleen nog in stap, maar het paard wilde weg dus ging over in draf. Ik had het handvat nog vast dus verder niets gebeurd. Vind het wel weer heel erg leuk om te rijden. Omdat ik al 5 jaar heb gereden, mag ik waarschijnlijk binnenkort "alleen" rijden in de groep. Van de revalidatie mag ik ook draven, dus nog even overleggen wat de fysiotherapeut daar van vind.

Martina67
Berichten: 476
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in Brabant tussen huis en wei

Re: paardrijden voor gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:28

Ik heb altijd gereden met normaal zadel. Was niet handig.
Het ijslanderzadel, Westernzadel of Een dekje gingen goed.
Het australian stock zadel lijkt me erg handig vooral als je hulpmiddelen ten behoeve van lopen wilt meenemen. Een anti-doorschietbeugel hadden ze indertijd nog niet maar ik heb inmiddels ontdekt dat dat super handig is.
Ik ben uiteindelijk overgestapt op het mennen omdat rijden niet echt opschoot gezien m'n evenwicht.
Eigenlijk moet ik van de orthopaet rijden voor m'n spieren. Dat gaat eigenlijk nog het beste op
kleinere gangen-paarden zoals de Ijslander of Mangalarga-Marchadores.
Heb je gelijk wat minder last als je de galop niet kunt uitzitten door evenwichtsstoornissen of geen kracht in de beentjes Bloos . gewoon Tölten enzo. Echte aanrader!!!
Helaas geen geld voor een gangenpaard..... Huilen

Doei!