Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 22:11

GvdT schreef:
Kennis van mij heeft vorig voorjaar een nieuwe heup gekregen en afgelopen voorjaar heeft hij weer de eerste sgw-wedstrijden gereden.
Hij is een tijd zoet geweest met revalideren maar hij is blij dat hij het gedaan heeft, volgens mij is hij 67 of 68 jaar.

Weet je wat meer over hoe zijn revalidatie is gegaan en hoe hij het ervaren heeft, ben ik erg benieuwd naar. En weet je ook hoe hij het paardrijden weer is begonnen, m.b.t. opstappen/afstappen, eerst alleen stappen draven of meteen alles weer volop. Kun je hiernaar informeren, b.v.d.

gr_roos
Berichten: 7578
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:20

Het heeft wel puur zo'n tijd geduurd eer hij weer op zijn paard zat. Hij is de 2de week thuis uitgegleden met zijn krukken en dat was niet echt bevoordelijk Knipoog
Ik geloof dat hij na een maand of 9 weer op zijn oude paard is gaan stappen. Heel rustig aan en dat steeds iets meer opgebouwd. Toen het stappen goed voelde is hij gaan draven, tussendoor is hij wel op wintersport geweest. Ik geloof dat hij in januari weer wat meer is gaan doen en in in april reed hij zijn eerste wedstrijd weer. Als ik het goed heb is hij in maart geopereerd. Het heeft dus iets meer dan een jaar geduurd eer hij alles weer kon.
Hij heeft wel de eerste maanden goed naar de arts geluisterd en is er niet eerder opgestapt dan dat het mocht.

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-07 22:36

Bedankt, weet je ook hoeveel weken/maaanden na de operatie hij weer op het paard zat?

gr_roos
Berichten: 7578
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: noord holland

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 15:55

Volgens mij was hij in maart geopereerd, kan iets eerder of later geweest zijn Clown . Hij gaat altijd met kerst op wintersport en volgens mij heeft hij er voor hij wegging 1 of 2 keer opgestapt.
Hij wilde ook skieën en ytoen heeft hij in overleg met de arts besloten om eerst te gaan skieën en daarna het rijden weer op te pakken. Toen hij eenmaal aan het rijden was is het best snel opgebouwd. 1/2januar er weer op en 1/2 april een cross rijden.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:31

Resurfacing zie ik ook steeds vaker bij mij in het ziekenhuis. Over het algemeen wordt deze methode bij de wat jongere patient toegepast Lachen
Ik kan er hele verhalen over gaan vertellen, maar er staat al een heleboel goede informatie in dit topic, mocht je nog wat willen weten wat betreft de operatie en het verblijf in het ziekenhuis mag je het altijd vragen Ja
En wat betreft de revalidatie, tja, daar kan ik je helaas niet zoveel over vertellen, ik zie de mensen alleen in de operatieperiode, als ze na de gemiddelde 5 dagen het ziekenhuis uit wandelen is het voor ons klaar.
Tenzij ze met een infectie terugkomen, maar daar moet je maar niet aan denken Knipoog

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-07 16:03

Ik moet zeggen dat de informatie m.b.t. het ziekenhuisopname en de revalidatieafdeling behoorlijk uitgebreidt was. Ben heel benieuwd naar het intakegesprek met de fysiotherapie. Zij kunnen mij misschien ook wat meer vertellen over de revalidatie en het weer kunnen paardrijden.
Gisteren wezen kijken op de manege de Blijde Ruiters. Heb een inschrijfformulier (medische gronden) meegekregen, hiermee kunnen zij ook t.z.t. de medische gegevens opvragen en overleg met de behandelaar hebben.
(Hoop toch dat ik binnen redelijke tijd weer op Napoleon zijn rug kan klimmen.)

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 13:30

Hoi,

Ik krijg binnenkort twee protheseknieen. Ik reageer in dit topic zodat ik het ten eerste volgen kan en ik wil wel meer informatie van jou kant ook. Misschien kunnen we samen eens op MNS ofzo. Ervaringen uitwisselen. Ik word in het Radboud ziekenhuis geholpen, ik krijg een dezer dagen een oproep. Ik rij zelf al een jaar of 14 paard en nu kan ik het gewoon niet meer vanwege reuma. Mijn enkels zijn helemaal kapot bedankt LUMC dat ze zo lang gewacht hebben. Ik ben nu verhuist naar het Radboud ziekenhuis en echt toppie wat ze tot op heden gedaan hebben voor mij! Aan mijn enkels is niks meer te doen die zijn gewoon op die worden vast gezet en daar moet ik het de rest van mijn leven mee doen. Mijn knieen worden vervangen en ik hoop dat ik daar een hoop plezier van ga krijgen!

Misschien als je msn hebt kan je mij toevoegen. Ben wel benieuwd welk ziekenhuis jij hebt enz... Mijn adres is nancyvdmey@hotmail.com

Groetjes

Kijk eens op mijn site die ik erover gemaakt heb. Als ik straks geopereerd ben dan wil ik echt een dagboek gaan bijhouden hoe ik het ervaar, http://www.nieuweknie.come2me.nl

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-07 16:58

nancyimka schreef:
Aan mijn enkels is niks meer te doen die zijn gewoon op die worden vast gezet en daar moet ik het de rest van mijn leven mee doen. Mijn knieen worden vervangen en ik hoop dat ik daar een hoop plezier van ga krijgen!


Je zult in ieder geval hopelijk van al je pijn afzijn, alhoewel ik begrepen heb dat de revalidatie voor een knie veel langduriger is dan die van een heup. En je krijgt niet alle beweging terug, want helaas zijn de protheses nog niet zo ver dat ze dat kunnen.

Er bestaan inmiddels ook enkelprotheses, hoewel beperkt in de beweging, is dat geen optie voor je? Je enkels vast laten zetten is nou ook weer zo definitief.
Bij mijn man in de operatiegroep zat toen ook iemand bij wie ze allebei de knieen wilden bevriezen, totdat hij in een ander ziekenhuis een second opinion ging halen en bleek dat hij prima knieprotheses kon krijgen. 't Zal je gebeuren dat je dan ineens met permanent bevroren gewrichten zit!

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:19

Firedancer schreef:
nancyimka schreef:
Aan mijn enkels is niks meer te doen die zijn gewoon op die worden vast gezet en daar moet ik het de rest van mijn leven mee doen. Mijn knieen worden vervangen en ik hoop dat ik daar een hoop plezier van ga krijgen!


Je zult in ieder geval hopelijk van al je pijn afzijn, alhoewel ik begrepen heb dat de revalidatie voor een knie veel langduriger is dan die van een heup. En je krijgt niet alle beweging terug, want helaas zijn de protheses nog niet zo ver dat ze dat kunnen.

Er bestaan inmiddels ook enkelprotheses, hoewel beperkt in de beweging, is dat geen optie voor je? Je enkels vast laten zetten is nou ook weer zo definitief.
Bij mijn man in de operatiegroep zat toen ook iemand bij wie ze allebei de knieen wilden bevriezen, totdat hij in een ander ziekenhuis een second opinion ging halen en bleek dat hij prima knieprotheses kon krijgen. 't Zal je gebeuren dat je dan ineens met permanent bevroren gewrichten zit!


Dat was voor mij ook zeker een optie een enkel prothese. Maar in het ziekenhuis hier in Leiden het LUMC wilde ze mijn enkel vast zetten omdat een enkelprothese niet bestond. Ik ben al drie jaar bezig ermee, maar ja een ander ziekenhuis nooit aan gedacht want in eerste instantie waar je ook vraagt krijg je te horen 22 veel te jong voor een prothese. Ondertussen drie jaar later 25 nu was ik het zo spuugzat in dit ziekenhuis en leerde ik via fjordenwereld een meisje kennen wat mijn tweelingzus had kunnen zijn qua klachten en paard Haha! . Zij had zich laten helpen in het radboud. Eigenlijk stond ik al op de lijst het was dan ook kiele kiele of ik kon komen voor de oproep hier in het ziekenhuis. Want ik wilde een prothese in mijn enkel en niet een vast gezet gewricht. Ook wilde ze mijn knieen die op zijn opnieuw oprekken zodat hij weer recht kwam te staan en de druk op een ander deel van mijn knie zou komen te staan. Niet prettig dus en een korte oplossing, want de pijn komt vroeg of laat weer terug en moest ik dan weer door die hele molen heen...? In het radboud leek het wel of ik mocht kiezen wat ik wilde. Mijn hele idee was ook hun idee. Mijn knieen vervangen en voor de enkels een oplossing zoeken. Mijn knieen worden vervangen ondertussen was een enkel in het gips gezet om te kijken als ze het gewricht vast zouden zetten of dit zou schelen. Het scheelt dus een heel stuk en ik heb dan dus ook na 5 weken gevraagt of ze allebij de enkels wilde ingipsen sommige verklaarde mij voor gek maar ik kon sinds een jaar weer een beetje uit de voeten! Dus op een gegeven foto's van mijn hele benen laten maken. Een ct scan van de enkels en toen de uitslag kwam na een aantal weken bleek dat mijn enkel zowel het bovenste als onderste gewoon helemaal kapot is. Een prothese kan wel maar dan moet een van de twee nog aardig goed zijn en kunnen bewegen zonder pijn en dit kan dus niet. Ik ga het natuurlijk nog wel een keer aankaarten maar ik denk dat ik toch weer het zelfde antwoord krijg.

Dus met andere woorden als dat rotziekenhuis hier nu had geluisterd in plaats gedacht te hebben dat ik mij aanstelde en dat het nog wel kon en iedere keer alles uitgesteld hebben had ik nu gewoon een prothese kunnen laten plaatsen. In plaats dat ze mijn leven voor altijd verziekt hebben doordat ik mijn enkels moet vast laten zetten! Want zo is het hoe ik het voel. Niet negatief voor de gene die het wel hebben moeten laten doen. Want ik denk dat als ze het nu bij mij gedaan hebben dat ik ook blij ben maar een prothese is natuurlijk altijd mooier!

Huilen

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 23:10

@nancyimka ik zit (nog) niet op msn.
jij het ook al het nodige achter je kiezen. Wordt tijd dat ze ons over gaan bakken.

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-07 23:13

Tot nu toe nog geen reactie van iemand die ook een BHR heupprothese heeft gekregen en er weer mee paard rijdt.
Ben zo benieuwd naar ervaringen vooral m.b.t. het paardrijden!

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-07 23:17

Morgen is de laatse keer dat ik ga rijden met mijn oude versleten heup. Het gaat iedere keer moeizamer en met meer pijn gepaard. De dosis Tramal wordt ook steeds hoger.
Het is net of mijn botten steeds gebroken worden.
Heb besloten om morgen ook echt afscheid te nemen van de manege en van mijn schat Napoleon. Wat zal ik hem missen.
Ben dan ook niet van plan om volgende week nog heen te gaan. Heb nog verschillende dingen te regelen en wil even goed tot rust komen.
En natuurlijk moet zadel, tuig en laarzen in het vet gezet worden. Alles wassen en ik denk maar even naar zolder zodat ik het even niet tegenkom.

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 11:27

winnitou schreef:
Morgen is de laatse keer dat ik ga rijden met mijn oude versleten heup. Het gaat iedere keer moeizamer en met meer pijn gepaard. De dosis Tramal wordt ook steeds hoger.
Het is net of mijn botten steeds gebroken worden.
Heb besloten om morgen ook echt afscheid te nemen van de manege en van mijn schat Napoleon. Wat zal ik hem missen.
Ben dan ook niet van plan om volgende week nog heen te gaan. Heb nog verschillende dingen te regelen en wil even goed tot rust komen.
En natuurlijk moet zadel, tuig en laarzen in het vet gezet worden. Alles wassen en ik denk maar even naar zolder zodat ik het even niet tegenkom.


Mag ik vragen hoeveel tramadol jij slikt? Ik slik 5 pillen op een dag maar ben altijd duf en duizelig ervan. Ik kan ook nog steeds niet rijden met die pillen want de pijn is echt ondragelijk...
Ik ga er nog wel eens op zitten en ik denk dat ik voor ik geopereerd word 7 januari er vast en zeker ook nog wel een keer opgezeten heb maar fijn is het zeker niet!

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-07 15:47

Ik heb de tramadol druppels en dosseer dit naar gelang ik pijn heb en afhankelijk van wat ik moet doen.
Ik probeer als het even kan niet te slikken maar dat is bijna onmogelijk voorals als ik dingen MOET doen.
Heb vanmorgen voorlopig voor het laatst gereden.
Kreeg van te voren van een vriendin een t-shirt met fotoprint van Napoleon en mij en ook een waar mijn zoontje bij op staat.
Was dus even janken. Heb daarna wel lekker gereden (de pijn even niet meegerekend).
Merk wel dat mijn linker been steeds minder goed functioneert, de kracht neemt af.

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-07 21:11

Loop sinds vrijdag helemaal scheef en krom, spieren staan supper strak gespannen (fibromyalgie).
Heb dus flink lopen te balen want donderdag was mijn laatste afspraak en vanaf vrijdag had ik lekker ruim de tijd voor allerlei klussen. Nou vergeet het maar. Heb alleen een deel van de verhoging voor een lekkere stoel gemaakt. Wil na de operatie nl ook wel in een lekkere stoel zitten. Moest 15 centimeter verhoogd worden. (heb lange benen). Met boor en beitels aan de gang, maar dat kon gelukkig zittend. De boel is nu bijna klaar. Voor de eetkamerstoel heb ik een hoog kussen.
Verder zijn de krukken, toiletverhogers, verlengde arm, douche stoel, bedverhogers en een rollator (met dienblad) al binnen.
Bijna alles is klaar om weer thuis te komen.
Tot donderdag nog de tijd om mijn tas te pakken (en kerstkadootjes in de pakken)

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:47

Klinkt alsof je je voorbereidingen grondig aangepakt hebt!

Laat je de rollator wel heel goed afstellen door je fysiotherapeut. Je loopt er namelijk heel snel verkeerd mee en onze fysiotherapeut wilde eigenlijk geen rollator tenzij je ECHT niet met krukken overweg kon.

Heb je ook hele goede krukken? Dus niet van die standaard thuiszorg grijze krukken met een keihard handvat, maar goed verstelbare krukken met een ergonomische, enigsinds soepele handgreep (met zo'n duim/muis steun). Er komt nogal wat druk op je polsen en handen te staan voor langere tijd en zeker als je later nog een keer je tweede heup moet laten doen, zou ik als je het betalen kunt investeren in twee eigen, goede krukken.

Misschien kan ik je als tip nog mee geven om in het ziekenhuis wat van die speciale "douche pleisters" te vragen. Dat is een soort plastic vel wat je over je pleisters en badages heen kunt plakken, zodat alles droog blijft bij het douchen. Kan verrekte handig zijn, want uiteindelijk wil je thuis toch een keer douchen terwijl je wond misschien nog niet zo ver is.

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 16:48

Hoe lang duurt het voordat je naar huis mag (je moest eerst naar een revalidatiecentrum, toch?).

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-07 23:03

Bedankt voor de tip voor de douchepleisters, ga ik om vragen.
De rollator heb ik alleen voor in huis om mijn koffie e.d. naar de plaats van bestemming te brengen, want om nou de heletijd aan het aanrecht koffie te gaan drinken. heb vaker met krukkengelopen en ging dan altijd met een tasje om mijn nek, met thermoskan, broodtrommel e.d. aan de wandel. Ook met de spullen van mijn zoontje. Ondertussen is hij 5 en kan hij al redelijk veel maar om hem met de koffie te laten lopen!

Ik heb super metalic blauwe krukken met ergonomische handvaten. Had eerst wel de grijze standaard mee gekregen. Bij de thuiszorgwinkel raden ze me al aan om via de verzekering krukken aan te vragen. (schijnt vergoedt te worden).

Ik ga vrijdag 21/12 onder het mes, maandag 24/12 naar revalidatie en zaterdag 29/12 naar huis (als alles voorspoedig verloopt).

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 00:06

Spannend meid! Misschien ben ik een paar dagen te vroeg maar voordat je niet meer op bokt komt voor je operatie wil ik je vanaf Leiderdorp alvast HEEEEL veel succes wensen! Ik hoop dat je er heel veel baat bij gaat krijgen Ach gut Ach gut Ach gut

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-07 12:59

nancyimka schreef:
Spannend meid! Misschien ben ik een paar dagen te vroeg maar voordat je niet meer op bokt komt voor je operatie wil ik je vanaf Leiderdorp alvast HEEEEL veel succes wensen! Ik hoop dat je er heel veel baat bij gaat krijgen Ach gut Ach gut Ach gut

Bedankt!!!!!
Heb morgenochtend nog eventje voor mij alleen, tussen de middag nog mijn zoontje thuis en als ik die om 13.00 uur weer naar school heb gebracht meteen door naar het ziekenhuis. Denk dat ik dus morgenochtend nog even op bokt.nl verschijn. weet nog niet of ik op de revalidatie afdeling internet kan krijgen.

Firedancer
Berichten: 1100
Geregistreerd: 30-03-06

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 20:39

Ik weet welke krukken je bedoeld, toevallig hebben wij die hier ook staan. Die zijn super!

Ook van mij heel veel sterkte en gezondheid gewenst!

winnitou

Berichten: 813
Geregistreerd: 11-05-07
Woonplaats: Zaandam

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-07 11:47

Nou het is bijna zover, heb het gevoel of ik op vakantie ga, nog even snel dit en dat, vanaf 14.00 uur mag en moet ik rustig aan doen,

nancyimka

Berichten: 837
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: leiderdorp

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:19

Nou Meid heel veel sterkte vandaag! Het is bijna zover! Succes en hoop snel weer iets te horen!!!

Groetjes nancy

Uppojono

Berichten: 3639
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:22

De staleigenaar bij ons heeft twee heupprotheses, hij rijdt echter niet meer omdat hij al aardig op leeftijd is en geen risico wil lopen. Heel af en toe stapt hij er wel eens op, en dan heeft hij er geen last van. Hij is meer gestopt om het risico, maar dat zal bij jou aanzienlijk lager zijn..

Sterkte vandaag..

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Wie rijdt er paard met een HEUPPROTHESE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 13:29

ik denk dat het voor de prothese zelf geen probleem is om paard te rijden..
Het is juist goed als je je symmetrisch beweegt, en je been mag niet naar binnen draaien, maar volgens mijn gebeurt dat niet tijdens het paardrijden.
Zodra je groen licht hebt van je orthopeed zou ik het gewoon proberen.. mss aan de andere kant opstijgen als je prothese een probleem geeft..
Ik heb zelf een jaar op een joint care gewerkt.. dus weet er wel eea vanaf...

sterkte met je ok
xxx