Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 17:44

Ik heb sinds ik een aantal jaren geleden een ongeluk heb gehad met rijden, helaas, de eigenaar van een slechte rug..Het kan maanden goed gaan, maar het kan ook 2x in de week verkeerd gaan, waardoor de pijn er weer terug in schiet..

Nu ga ik binnenkort weer rijden met een jong paard. En toen ik gisteren in het ziekenhuis was, zag ik een heel stel korsetten op de foto..Ze zagen eruit alsof ze speciaal voor tijdens het sporten waren. Ik weet niet of iemand hiermee ervaring heeft? Want ik heb dus regelmatig na het rijden last van mij rug, of dat mijn rug gewoon ontzettend vermoeid aanvoelt..
Ik weet dat ik hiermee niks oplos, maar ik heb al fysiotherapie gehad en dat haalde niks uit..Het enige wat tot nu toe geholpen heeft is het kraken van mijn rug..Maar dan nog blijft de pijn na het rijden...Ook iets anders doen tijdens het rijden werkt niet, heb er ook al jaren last van...

Heeft er iemand ervaring met die korsetten? Want ik wil toch wel fijn en lekker kunnen rijden, zonder erna pijn te hebben Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 17:47

Ik zou het niet in korsetten zoeken, maar bij een Osteopaat of Chiropractor (indien dit mag van je arts/chirurg/orthopeed) en eventueel een operatie. Waar komt die pijn vandaan? Er zijn ook pijnklinieken die pijn lokaal kunnen bestrijden als alle andere middelen niet meer helpen.
En het kiezen voor een rijwijze met zo min mogelijk impact voor je rug is natuurlijk ook bevorderlijk. Zie gangenpaarden (IJslanders, Paso Fino, Toeltende dravers enz).

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 18:22

Mijn arts heeft me in eerste instantie doorverwezen naar een fysiotherapeut, waar ik dankzij regelmatig kraken, vrijwel geen pijn meer had. Maar het kraken moest toch wel vaak gebeuren..Na een tijdje ben ik op blokstage geweest en daarna weer op controle bij de dokter geweest, nadat de pijn weer terug kwam, en al te vaak kraken wilde mijn fysio eigenlijk ook niet.Want na verloop van tijd moest het steeds en steeds vaker..De dokter heeft me toen doorverwezen naar ceasar therapie..Maar na 3 maanden, 2 uur in de week was er geen verbetering..Bij ons in de familie zijn rugproblemen ook een bekend probleem..De pijn bij mij komt vanuit mijn onderrug, kan er even niet op komen welke wervel het ook alweer was..En ik heb toen ook vaak pijnuitstralingen naar mijn benen gehad..Ik zal het in ieder geval met een dokter overleggen...Probleem is ook dat ik voor mijn werk veel lesgeef en paarden van anderen rijd. Ook doe ik de opleiding paardenhouderij, dus ik zoek iets waardoor de pijn na het rijden wegblijft..Als het erin schiet, is het vrijwel altijd na een aantal dagen weer weg....

Blijft een moeilijk iets....

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:32

Ik zit zelf ook heel erg met mijn rug.
Heb voor 3 jaar terug een val gemaakt tijdens springconcours. En ben daarbij op mijn rug geklapt. En op een haar na bijna mijn rug gebroken.
Nu ondervind ik daar zo nu en dan nog steeds hinder van.
Vooral als ik even perongeluk mijn rug bloot heb gehad of een verkeerde beweging maak zit ik muurvast.

Nu heb ik iets gevonden bij perry sport: Namelijk een Neoprene Tailleband.
Dat is een neopreenband die ongeveer 25cm breed is. En je om je onderrug kunt doen. Een normale broek kun je gewoon aantrekken. Echt ideaal. Ik behoud mijn rug nu warm en stevig.
Let wel, gebruik dit niet dagelijks als standaard corset. Je houd namelijk je spieren te warm en dit zorgt voor spierslapheid.
Maar voor het rijden of tijdens koude dagen is het echt ideaal.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 18:59

Oke thanks voor je reactie! inderdaad, zoiets veel gebruiken zorgt ervoor dat je rugspieren slap worden en dan komt er uiteindelijk nog meer narigheid en pijn..Ik ga in ieder geval eventje rondsnuffelen van de week..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:02

Een fysiotherapeut mag eigenlijk niet kraken. En idd, te vaak kraken is ook niet goed.
Neem eens contact op met een echte Chiropractor, die ziet wat meer dan een fysio. Misschien zit er na je val je bekken wel scheef, en daar kan een chiropractor meer aan doen dan een fysio.
Als je een Chiropractor opzoekt, kies er dan een uit die aangesloten is bij de vereniging voor Chiropractoren. Ze leren er net zo lang voor dat een gewone huisarts, maar er zit heel veel wildgroei tussen (zoals fysiotherapeuten die kraken waar ze het eigenlijk niet mogen).

Zie eook: http://www.internetadressengids.nl/inde ... opractoren

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 19:24

Oké bedankt voor je reactie Cassidy. Ja ik weet niet of hij wel of niet mocht kraken, maar het scheelde voor mij erg veel..Zover hij zei, zat er niks scheef, maar een keer naar een Chiropractor kan geen kwaad Lachen

Tessa

Berichten: 2057
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:25

RUI -> AP

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:41

Ik sluit me aan bij Revanches.
Heb m alleen bij de kruidvat vandaan, toen wastie in de aanbieding.

Het lost glad niets op, maar het voorkomt in elk geval dat het verkeerd schiet en dat ik weer pijn krijg.
Plus de angst voor de pijn tijdens het rijden is ook weg. Daardoor zit ik meer ontspannen op het paard, en ga ik beter met zijn bewegingen mee.
Zit misschien tussen mn oren, maar voor mij bevalt het super.

Groetjes, Lacuna

silkie

Berichten: 926
Geregistreerd: 02-05-06
Woonplaats: friesland

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 21:59

Door een spierziekte heb ik oa slappe rugspieren. Ik zat te denken om eens te proberen of een body-protector ook extra stevigheid voor mijn rug geeft. Geen idee of het echt een oplossing is, maar heb je dat al eens geprobeert?

BibiSmurf
Berichten: 466
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:08

Je hebt voor de motorcross een bekken of niergordel. (een van de twee) Deze geeft ook erg veel stevigheid bij sporten. Het ontlast je spieren. Ik heb hem een poosje gebruikt toen ik last van mijn rug had. Het verslapt je spieren wel. Ik zou eens met je dokter overleggen of dit een optie is voor je.
Succes erg lastig als je last van je rug hebt.

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:31

@silkie: Nee, een bodyprotector geeft niet echt stevigheid aan je rugspieren. Ik heb zelf ook wel eens flinke rugproblemen en probeer ook het aantal keren kraken zo klein mogelijk te houden. Ik heb ook gereden met een elastisch korset en dat hielp zeker! Wel een aangemeten door een orthopedisch instrumentenmaker. Grote kans dat je daarvoor ook nog een vergoeding kunt krijgen als je fysiotherapeut je doorverwijst.

Raaf
Berichten: 21
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:45

Ik heb een speciale paardrijnierband met ruggegraatbescherming van BR voor tijdens het rijden en longeren (hernia)
Het geeft zeker meer steun dan een bodyprotector, maar gaat helaas niet erg lang mee, de rek gaat eruit. Motorwinkels schijnen inderdaad ook goede te hebben.
Op de langere termijn is het opbouwen van goede rug- en buikspieren door oefeningen zeker het beste, maar het duurt wel weer even tot ik op mijn oude niveau zit. Tot dan werkt die band bij mij wel enigszins om plotselinge bewegingen een beetje op te vangen. Ik doe hem wel meteen weer af zodra ik afstap.

marlies85

Berichten: 5310
Geregistreerd: 04-10-06
Woonplaats: Oss

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:52

Ik ben zelf chronisch rugpatient, en heb regelmatig erg rugpijn, al valt het de laatste weken heel erg mee gelukkig.Er is voor mij zo'n kleine jaar geleden een Orthopedisch Corset aangemeten, voor tijdens het paardrijden of als ik hele erge last had.Ik had een verzijzing gehad van de orthopeed.Zo'n corset kost zo'n 700 euro maar wordt meestal wel vergoed door de verzekering

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 11:12

Ja, ik had dus ook die korsetten gezien bij de orthopedische afdeling in het ziekenhuis. Mijn vriend moest daar zijn, maar ben zelf niet mee naar binnen geweest, dus heb er niet naar kunnen informeren. Tijdens mijn Ceasar therapie, was het dus ook de bedoeling om spieren in m'n rug en bij mijn buik te trainen..Helaas vond de mevrouw dat het geweldig ging, en voelde ik nog steeds evenveel pijn en kwam er geen verbetering..Ik zal in ieder geval eens gaan kijken voor die soort taillebanden met elastiek..Informeren kan nooit kwaad, en denk dat ik ivm met mijn voet snel weer terug moet naar de huisarts en dan kan ik het daar ook eens even voorleggen..

Ik ben iig niet de enigste! Bedankt voor al jullie reacties!

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:51

Ik heb toevallig een ''korset'' besteld voor het paardrijden, die is daar ook speciaal voor ontwikkeld.
Zelf ben ik met springen op mijn hoofd terecht gekomen en daardoor zijn wervels gaan verschuiven tot in mijn onderrug, ik hoop dat ik nu een uitkomst heb gevonden om i.i.g. minder pijn te hebben.
Heb het overigens wel eerst overlegd met mijn osteo, en deze zag er zeker het nut van in.

Zal 'm zo eens voor je opzoeken hoe het heet.

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:09

Cassidy schreef:
Een fysiotherapeut mag eigenlijk niet kraken. En idd, te vaak kraken is ook niet goed.

Wel als hij ook de opleiding voor manuele therapie heeft gedaan. Dan is het een manueel therapeut, maar blijft ookg ewoon fysiotherapeut. Je kunt geen manueel therapeut worden zonder dat je fysiotherapeut bent.

fury

Berichten: 157
Geregistreerd: 28-10-05

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 19:32

Hoi, ik weet niet precies hoe een korset werkt en of dat helpt tegen pijn maar wilde wel even reageren. Straalt de pijn trouwens nog steeds uit naar je benen? Heeft er dan nooit een zenuw beknelt gezeten?
In ieder geval, ik ben heeeel scheef geweest in mijn rug. Ook door een val van een paard. Jaren mee doorgelopen, wel ceasar therapie gehad en bij een manueel therapeut geweest. Op een gegeven moment was de pijn wel weg, maar bij bepaalde dingen/bewegingen schoot het er weer in.
Volgens de artsen was ik niet scheef, mijn rug was recht om te zien.
Toen weer een keer van een paard gevallen, weer onder op mijn rug en weer pijn. Ook viel het me op dat alle paarden bij mij wel goed naar de ene kant wijkten, de andere kant op minder goed. Dus begon te denken dat het misschien toch aan mij zou liggen. Ben toen bij een orthomanuele arts geweest (kraken ben ik geen voorstander van). Deze zijn afgestudeerd arts in tegen stelling tot fysio's en chiropracticors. Daar is mijn rug nog een keer nagekeken en wat bleek, ik stond wel recht maar dit kwam door allerlei compensaties die mijn wervelkolom maakte. Lees: mijn bekken stond scheef (centimers), dit werd gecompenseert door mijn wervels die allemaal of een tikkie naar links stonden en anderen weer een tikkie naar rechts, en als laatste mijn atlas die gekanteld naar voren en links stond. Heb toen een aantal behandelingen gehad, ze duwen je wervels weer terug. Het kon bij mij niet in een keer maar al vanaf de eerste behandeling voelde ik me een stuk beter. Toen ben ik, na de behandelingen, voorzichtig weer mijn buik en rugspieren gaan trainen. En op dit moment gaat het heel erg goed. Ik kijk nog wel uit met wat ik doe, maar heb tot nu toe geen last meer gehad en dat is nu al ruim een jaar zo. Hoop dat het zo blijft.
Maar misschien is dat voor jou ook wat? Ik heb geen ervaringen met verschillende orthomanuele arsten(daar zal vast ook wel verschil in zitten), maar mijn ervaring met mijn orthomanuele arts is super.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 21:35

De pijn straalt op dit moment niet meer uit naar mijn benen..Heb er wel last van met het koude weer, maarja..In ieder geval bedankt voor het meedenken!! Ik ga maandag/dinsdag eventjes naar de dokter toe en dan zal ik jullie verhalen meenemen in hetgene wat ik hem vertel..Wel is het zo dat ik moeite heb met het rechtsom rijden, linksom is mijn ideale kant en als ik rechtsom rij, dan voelt het allemaal raar...

Nijn
Berichten: 8555
Geregistreerd: 05-04-05
Woonplaats: Veenendaal

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 21:39


Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 11:33

sronnie schreef:
Ik heb de site gevonden van het merk welke backprotecter ik besteld heb : http://www.prolitepads.com/products/backsupport.htm
Er staat wel wat weinig info op Nagelbijten / Gniffelen


Hij ziet er wel erg stevig uit!! Lijkt me een hele fijne om mee te rijden! Mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat zoiets kost? Want hij ziet er wel heel erg prijzig uit!! Bloos
Wel heb ik een aantal kennissen/familie richting schotland/engeland, dus die zouden het evt. voor me kunnen regelen..

Ben al wel aan het rondbellen geweest en ga deze week of in de loop van volgende week echt even taillebanden bekijken! Lachen

doerakje
Berichten: 2462
Geregistreerd: 17-10-04

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 22:09

Hoi,
Zelf heb ik nu zo´n acht jaar scoliose, dit is een aandoening aan mijn rug en ik denk dat de korsetten, braces, die jij gezien hebt niet bedoelt zijn voor het sporten.
ik heb 6 jaar 23 uur per dag een brace moeten dragen. Dit om er voor te zorgen dat de vergroeing in mijn rug tegen gegaan werd. met brace paardrijden is al helemaal niets, veel te lang en je voelt hem in het zadel.. in gallop blijft hij soms achter je zadel hangen..
maar na het rijden zou ik het helemaal niet aanraden.. je rug moet dan kunnen ontspannen en dat kan het niet in een brace..

wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat het in mijn ogen geen zin heeft om een korset om te doen voor of na het rijden, en diegene die jij hebt gezien bij de orthopeet worden op maat gemaakt en zijn dus heel erg duur..

een body protector heef denk ik ook niet veel zin omdat het volgens mij niet goed is om alles stil te houden op je paard..

ik heb een poosje in gips gereden van mijn heup tot mijn kin en dat was volgens mijn orthopeed erg slecht omdat de rest van mijn lichaam kon bewegen maar je rug niet..

misschien meer ontspannen op je paard en vaker je rust nemen? ook al gaat het goed

veel succes ermee!!

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:17

hoi, ik heb jaren met een elastisch corset (een elcross corset 100 euro) gereden, om dat ik ook een slechte rug heb ten gevolge van een val, ik ben corset gaan dragen op advies van mijn fysio, maar ik mocht hem alleen aan op het paard, inmiddels ben ik van fysio veranderd en deze zei gelijk uit met dat ding, je rug trainen (spieren trainen) en dat corset zorgt er juist voor dat je spieren niets doen.

Het allerbelangrijkste wat je moet doen bij een slechte rug is je spieren sterk houden! Ik fitness twee keer per week onder begeleiding van de fysio en doe veel cardio en stabilisatie oefeningen daarnaast, daar heb je veel meer aaan dan een corset, ik ben overigens heel blij dat ik dat kreng niet meer aan hoef want het zit ook helemaal niet prettig op t paard, je kan er maar moeizaam mee ademen hoor,

Ik mag coset nu alleen aan als ik heeeeel veeeeeel pijn heb, en dan bij voorkeur niet rijden, wachten tot rug beter gaat. als je iets wilt vragen, dan moet je dat zeker doen!
ik hoop dat je hier iets aan hebt.
groetejs kIm

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:18

sronnie schreef:
Ik heb de site gevonden van het merk welke backprotecter ik besteld heb : http://www.prolitepads.com/products/backsupport.htm
Er staat wel wat weinig info op Nagelbijten / Gniffelen



zo iets heb ik ook gehad, de elcross dan en die kostte zo;n 120 euro, te bestellen bij de medizorg winkel

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Korset tegen de rugpijn na het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 23:20

Ik heb mijn rug twee jaar terug gebroken en heb 6maand met een korset aangelopen. Nu mag ik nog steeds rijden, maar met korset aan! Dit is een speciaal korset en mag niet zomaar gebruikt worden, beste is voor iemand met gewone rugklachten een tailleband, en anders info vragen bij de fysio.