Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 21:24

Ik werk als vrijwilliger bij een stichting waar we mensen met een meervoudige handicap laten paardrijden.
Omdat deze mensen zelf vaak geen controle over hun lichaam hebben en/of niet zelfstandig kunnen zitten, maken wij gebruik van een speciaal voor dat doel ontwikkeld huifbed.

Omdat het nog altijd een niet zo'n bekend fenomeen is, wil ik het graag hier ook op dit nieuwe stukje bokt plaatsen.
Meer informatie omtrent huifbedrijden is elders op bokt te vinden, zoals oa de bokt-wiki, maar ook op onze website http://www.huifbedmaasland.nl . Hier staan ook linken naar andere huifbed-organisaties in Nederland.

Afbeelding

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:01

Heel goed dat ook deze vorm aan bod komt! Ik ben benieuwd naar ervaringen.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 10:20

ik weet dat ze het op een zorgboerderij in zeewolde ook hebben. ook met huifbedden e.d. zeer interessant, maar ik ben blij dat ik er nog gewoon op kan zitten;)

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 11:17

Wij hebben bij ons ook 2 personen rijden die vroeger, toen hun ziekte nog niet zo ver gevorderd was, op het paard reden. Ze zijn blij dat ze nu hun hobby toch op deze manier kunnen voortzetten.

Het is wel heel anders. Ik heb er zelf ook opgelegen (al rijdend). Het heeft niets weg van paardrijden. Toch voel je wel de twee paardjes onder je bewegen. Je hoort hun briezen en voelt het ritme en de warmte onder je. Je hele lichaam beweegt op die manier. En voor mensen die normaal alleen maar in hun rolstoel stil zitten of zoals eentje bij ons stil ligt, is het een hele aparte vorm van therapie ... hoewel wij het liever als een vorm van ontspanning zien.

We rijden een half uur en dat is blijkt uit de praktijk, genoeg. Gebruikers zijn dan vaak moe, maar ook heerlijk ontspannen.

Ervaringen van enkele van onze vast gebruikers zijn te lezen op:
http://www.huifbedmaasland.nl/HUIFBED/goto388.aspx

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:19

Ik heb er geen ervaring mee, wij hebben dan ook geen huifbed bij de stichting. Toch zou ik het weleens willen voelen, misschien raar, maar ben er beniewd naar. Knipoog

Marigold

Berichten: 12592
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 15:16

mijn zoon is meervoudig gehandicapt,
en we zijn met de dagopvang een keer bij wijze van uitje wezen huifbed rijden.
het was echt super leuk en interessant om te zien hoe dat gaat!
nou kan mijn zoon wel zitten op een pony (hij rijd ook weer sinds kort), maar de andere kids van zijn groep kunnen dat niet,
sommigen zijn best spastisch, en ontspanden heel mooi tijdens de rit.
ik heb er zelf ook even op gelegen Haha! wou toch eens voelen hoe dat is,
idd het beweegt van alle kanten, vooral de konten van de pony's zie/voel je goed bewegen.

ook de hele sfeer er omheen, de geur en het geluid en de warmte van de paarden, je ziet de kids er, elk op hun eigen manier, erg goed op reageren!

Lombardia
Berichten: 42
Geregistreerd: 05-02-08

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:29

Wat goed dat er ook iets is voor meervoudig gehandicapten! Het is dan weliswaar niet exact hetzelfde als echt paardrijden maar je krijgt wel weer dat gevoel terug! Ik vroeg me al af paar dagen terug, na het lezen van wat topics hier of het voor meervoudig gehandicapten ook geschikt was want je hoort van andere sporten wel dat dat mogelijk is maar paardrijden wist ik het niet van maar zeker goed initatief!

Labje87
Berichten: 29
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:35

Ik werk op een grote instelling met meerdere vormen van handicaps. Er is bij ons 1x in de week zo'n huifbed voor meervoudig gehandicapten. En er is ook 1x in de week 'echt' paardrijden voor mensen die wel nog hun eigen balans hebben.

Ik vind het een erg goed initiatief!

Marigold

Berichten: 12592
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:39

meervoudig complex gehandicapten kunnen behalve huifbed rijden ook op een ligzadel rijden,
of backriding doen (dan zit er iemand achter de ruiter, die hem of haar vasthoud en in balans houd).
en ze kunnen ook gewoon zelf op een pony zitten, het ligt er maar net aan hoe iemand lichamelijk is.

Figaro

Berichten: 2565
Geregistreerd: 08-05-03

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:43

Ik heb op mijn stage idd wekelijks samen met een meisje gereden wat niet alleen op een paard zou kunnen zitten. Het was erg mooi om te zien wat een invloed dat op haar had. Ze werd erg rustig en alert op de wereld om haar heen terwijl ze normaal gesproken erg veel spasmes heeft, epileptische aanvallen en erg in zichzelf was gekeerd.
Ik heb nog nooit een huifbed van dichtbij gezien, lijkt me ook erg bijzonder Ja

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 22:12

Ik moet nog steeds een beter filmpje maken (en vooral langer), maar hier onder een kleine indicatie hoe een lichaam op het huifbed gemasseerd wordt:
http://www.huifbedmaasland.nl/HUIFBED/goto394.aspx

Men beweegt inderdaad letterlijk op de kont van het paard Haha!

Moon

Berichten: 3925
Geregistreerd: 03-02-06
Woonplaats: Hardenberg

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 22:29

Super!
ik rijd zelf op een manege waar ook veel mensen met een handicap rijden.
ook help ik hier als vrijwilliger
wij hebben hier een soort stoel op de rug van het paard
op zich al ideaal maar de ruiter zit wel hoog op het paard dus mist een groot deel van het contact

zo'n huifbed lijkt me echt zo mooi om hier op de manege te hebben.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-08 10:30

Wij hebben onze huifbedden gesponsord gekregen door een diverse bedrijven uit onze stad die zowel het kapitaal als het metaal en het laswerk hebben verzorgd. Waren we uiteraard enorm blij mee, want die dingen zijn als je ze nieuw moet kopen enorm duur.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:21

Onze manege wil ook zoiets gaan aanschaffen in de toekomst, dus handig dat er hier al iets over staat. Ja

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 00:45

Stichting Dupla heeft net een nieuwe hal gebouwd waar ze het huifbedrijden nu kunnen uitbouwen. De manege staat in Barsingerhorn in de kop van Noord-Holland. Moet nog officieel geopend worden maar alles is helemaal up-to-date. Geisoleerde hal zodat de kinderen het niet koud krijgen, liften, automatische deuren en natuurlijk een super snoezelruimte. Ik zal het wel laten weten als de opening is want dat wordt vast een happening. Mag ook wel als de vorige hal net twee weken voor de oplevering helemaal afbrand en de vrijwilligers er toch zo hun schouders onder zetten dat er nu anderhalf jaar later een nieuwe hal opgeleverd kan worden.
http://stichtingdupla.nl/

MRIIIS

Berichten: 5364
Geregistreerd: 19-11-05

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:34

Lijkt me heel handig zoiets, op een andere manege waar mijn instructrice les geeft hebben ze dit ook, op mijn manege niet waar ik rij/werk niet.

Mariel89

Berichten: 1245
Geregistreerd: 15-07-04

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 23:09

Ik loop stage op n manege voor meervoudig gehandicapten en daar doen ze ook regelmatig aan huifbedrijden. Heb het zelf alleen nog niet irl gezien aangezien het nooit gebeurd op de dag dat ik stage loop.

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 00:17

Ik heb op youtube vanavond een filmpje gezet van hoe wij onze gebruikers vanaf de rolstoel op het huifbed leggen.
Moet zeggen ... het kan netter, maar dat is altijd als iemand staat te filmen Haha!

http://nl.youtube.com/watch?v=RzMy7wdhZSI

Ook kwam ik op youtube een filmpje tegen van het nieuwe huifbed van HCA. Hoewel het een promotiefilmpje is van hen, is het van mij uit niet als reclame of anderszins bedoeld. HCA is nou eenmaal de enige "echte" (officiële) huifbedbouwer in Nederland.
Maar het geeft wel een goed inzicht hoe huifbedrijden in zijn werk gaat, met goede uitleg:

http://nl.youtube.com/watch?v=GtFIWAZjjw8

Marigold

Berichten: 12592
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 00:31

wauw, dat was erg leuk om te zien!

Mariel89

Berichten: 1245
Geregistreerd: 15-07-04

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 11:39

mooi filmpje.
Wel grappig om te zien, vanaf ongeveer 5 min 20 laten ze n stukje zien van de prinses maxima manege, daar loop ik stage Lachen

Marjo

Berichten: 37251
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:51

Mijn moeder helpt 1x in de 2 weken op de Prinses Maxima Manege in Den Dolder. Eerst deed ze nog Back-Riding maar nu bestuurt ze vooral de bus en loopt ernaast om de cliënten vast te houden.

Mijn zus werkt ook met gehandicapten. Ze werkt daar ook in Den Dolder.

Ik ben al 2x meegeweest, en ondanks ik de cliënten toch een beetje griezelig vind (ik kan er niets aan doen) vind ik het geweldig om ze zo te zien!
Ook het huifbed rijden vind ik leuk om te zien!

En die paarden!! Die zijn echt geweldig braaf!

Het is echt geweldig om te zien hoe die mensen erop reageren. In de bus gespannen als wat en op het paard zooooo relaxed... Lovers

er loopt daar ook iemand, die dan zegt: Ik ga Paardje Rijden!! Maar nie so lang hoor!!
die man is in de 70, zo leuk om te zien!

Marjo

Berichten: 37251
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 17:58

Mariel89 schreef:
mooi filmpje.
Wel grappig om te zien, vanaf ongeveer 5 min 20 laten ze n stukje zien van de prinses maxima manege, daar loop ik stage Lachen


Op welke dag(en) loop je daar dan?

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-08 20:45

Marjoow schreef:
En die paarden!! Die zijn echt geweldig braaf!

De paarden voelen het gewoon aan ook. Hoewel de meest gebruikte paarden fjorden of tinkers zijn, gebruiken wij welsh en kruising welsh/hackney.
De hackneys worden ook gebruikt voor wedstrijden en menendurance. Dan zijn het ineens hele andere paardjes. In het blad "mensport" heeft onlangs (juni 2007) een span van ons gestaan met een foto en dan zie je ineens twee hele andere pony's voor de (gewone) marathonwagen.
Je zou dan zeker niet zeggen dat deze pony's ook onder een huifbed lopen Haha!

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 21:43

Isapaardje schreef:
De paarden voelen het gewoon aan ook.


Ja, dat vind ik echt bijzonder. Ik heb een keer een paard opgezadeld (een fjord dacht ik) die daar geen zin in had en richting mij best vervelend was (duwen, boos kijken, zelfs een keer happen). Maar op het moment dat de ruiter in de buurt kwam ging de knop om - van boze naar achter gerichte oren ging ze ineens over op een ontspannen, halfslaperige houding en mocht alles met haar gedaan worden. Echt van het een op het andere moment. Bizar, maar ook heel bijzonder...

Mariel89

Berichten: 1245
Geregistreerd: 15-07-04

Re: Paardrijden voor meervoudig gehandicapten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 23:39

Marjoow schreef:
Mariel89 schreef:
mooi filmpje.
Wel grappig om te zien, vanaf ongeveer 5 min 20 laten ze n stukje zien van de prinses maxima manege, daar loop ik stage Lachen


Op welke dag(en) loop je daar dan?


Vrijdag