Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:30

Hay, ik wil graag weten of er FPG maneges zijn die gebruik maken van pictogrammen.
Vanuit mijn opleiding ben ik bezig met een scriptie en deze is gekoppeld aan een product wat ik moet gaan maken.
Nu leek mij het wel intressant om meer te gaan uitzoeken over het gebruik van pictogrammen op een manege.
Ik ben het nog niet eerder tegen gekomen en er is volgens mij weinig over bekend.

Als er iemand is die tips heeft of informatie dan ben ik daar enorm mee geholpen.
Je mag mij een pb sturen maar je kunt ook gewoon wat mij betreft hier reageren.

RianneH

Berichten: 28240
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:48

Hm.. bedoel je ipv letters plaatjes? Hoewel ik nu wel weer begin te twijfelen.
In elk geval, de manege waar ik eerst reed, tevens waren daar invalidelessen, gebruikten naast de letter in de bak, altijd een plaatje. A was bijv. aap, M molen enz.

Dribbel

Berichten: 13637
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Cambridge (UK)

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:49

Heb zelf gereden waar ook gehandicapten les kregen daar hadden ze voor in de bak deze plaatjes:
A aap
F fiets
B beer
M molen
C citroen
H hond
E eend
K kaas
verder hadden ze bij de zadels e.d. plaatjes hangen van de paarden en aan de stallen ook.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:25

Wij hebben inderdaad wel bordjes voor de rijbaanletters (eerst Aap, Molen, nu Appel, Maan en andere van Dick Bruna - waarbij er niet zo goed is nagedacht omdat je achter elkaar Citroem, Maan, Eend hebt en die zijn als je slechtziend bent gewoon allemaal geel, van een afstandje niet goed te onderscheiden volgens mij. Maar dat terzijde.)

Verder zijn er niet zo heel veel officiele pictogrammen vziw, maar als je een echt product gaat ontwerpen kan ik aanraden om ze qua stijl en toepassingen aan te passen op bv de Vijfhoek-pictogrammen , tegenwoordig Visitaal: http://www.visitaal.nl/
Die wordt namelijk redelijk veel gebruikt op scholen en in instellingen en is dus vermoedelijk het duidelijkst voor de gebruikers.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:29

voor kleine kinderen die de letters niet konden lezen hadden zij pictogrammen bij de letters....
dan dan op groot formaat uitgeprint en naast de gewone letter gehangen..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:02

Mijn moeder heeft ook pictorgrammen voor haar cursussen, maar dat is weer iets anders. Bij ons op de manege hangen er gewoon plaatjes van:
Aap, fiets, bal, molen...
Dat soort dingen.

Katia_harry
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-04-07

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 18:10

Je zou ook pictogrammen kunnen ontwerpen die melden dat je een cap moet opzetten als je rijdt. Of die instructies geven over hoe te poetsen, zadelen,...

Anoniem

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 19:47

Wat betreft de manege letters weet ik dat er plaatjes gebruikt worden.
Ik loop zelf namelijk stage bij Manege onder de Linde in Beetsterzwaag.

Het gaat mij meer om gebruik van pictogrammen waarbij stap voor stap uitgelegd word wat de bedoeling is van het uur paard rijden.
Voorbeelden: Cap op doen, pony vastzetten, pony poetsen, hoofdstel aan, zadel op, paardrijden, zadel af, hoofdstel af, cap af etc.

Ik had zelf het idee om bij deze stappen gebruik te maken van foto's, die dus het hele proces uit beelden.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 20:30

Ilegra, het lijkt mij zeker een goed idee om het hele proces uit te beelden en misschien dat je de afbeeldingen na je project ook beschikbaar kunt maken voor anderen? Er zijn vast meer maneges die daar goed gebruik van kunnen maken Ja

Foto's hebben voordelen en nadelen.
Het voordeel is uiteraard dat ze realistisch zijn en precies passen bij jullie situatie en maar daar zit ook het gevaar. Niet alle ruiters kunnen zich los maken van de details op een foto. Bijvoorbeeld als je op de foto een rode borstel voor het poetsen gebruikt, kunnen sommige ruiters misschien het 'rode' als uitgangspunt nemen en niet beseffen dat een blauwe borstel net zo geschikt is. Ook kan het lastig zijn als je later de serie uit wilt breiden en het paard wat voor de eerdere series is gebruikt is niet meer beschikbaar. Dat kan reden zijn om te kiezen voor iets vereenvoudigde, algemenere afbeeldingen.
Puur practisch denk ik dat pictogram-achtige afbeeldingen ook makkelijker te kopieren / gebruiken zijn omdat je voor foto's een betere afdrukkwaliteit nodig hebt. Je moet dus altijd de originelen bewaren, en vergroten / verkleinen kan snel maken dat de foto niet meer herkenbaar is.

Foto's zijn denk ik wel makkelijker te maken dat pictogrammen, dus ook dat speelt mee.

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 19:52

Lijkt me geweldig als er nieuwe pictogrammen komen en idd niet alleen in de rijbaan, maar ook voor alle andere handelingen. Via de FPG of het NCPG www.ncpg.nl zal er zeker veel belangstelling voor zijn!

Anniiek_x
Berichten: 26
Geregistreerd: 23-02-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 21:03

Onze manege is niet speciaal, maar we hebben de kleine hal, wel onder de letters een figuur staan.
Zoals bij de F - Fles.
Enz. Als er dan eens iemand komt die het alleen met die plaatjes snapt kunnen ze tenminste rijden Knipoog

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:19

Leentje1 schreef:
Heb zelf gereden waar ook gehandicapten les kregen daar hadden ze voor in de bak deze plaatjes:
A aap
F fiets
B beer
M molen
C citroen
H hond
E eend
K kaas
verder hadden ze bij de zadels e.d. plaatjes hangen van de paarden en aan de stallen ook.


Deze bordjes zijn ooit uitgereikt aan alles FPG maneges voor zover ik weet, die destijds lid waren. Het is van zo'n 10-11 jaar geleden als ik het me goed herinner, wij hebben ze ook. Ze hangen bij ons niet, maar worden wel gebruikt in de gehandicaptelessen, dan staan ze bij de desbetreffende letter onder de letterbordjes. Er zat overigens toen ook een set letterbordjes bij van hetzelfde formaat. Lekker groot en duidelijk! Ik meen dat ze bedacht waren door de toenmailge manege-eigenaresse van een manege in Hardenberg, maar ook dat weet ik niet zeker meer. Ze zijn van hard plastic, goed gedrukt naar mijn idee, de plaatjes zijn bij ons nog niet vervaagd.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:23

Jet schreef:
Deze bordjes zijn ooit uitgereikt aan alles FPG maneges voor zover ik weet, die destijds lid waren. Het is van zo'n 10-11 jaar geleden als ik het me goed herinner, wij hebben ze ook.


Er zijn alleen dus verschillende versies in omloop (bv appel - aap, maan-molen, hond-hoed, fiets-fles), en de plaatjes zijn in alle versies niet handig uitgedacht (als in, vanaf de andere kant van de bak is het helemaal niet zo makkelijk om de plaatjes te herkennen.)

RianneH

Berichten: 28240
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:27

Hmmm.. Dat eerste klopte bij ons op de manege ook. In de ene bak hingen anderen dan in de andere. Maar.. ze waren behoorlijk groot en daardoor heel goed te herkennen aan de andere kant van de bak. De manege wordt helaas gesloopt en ik kan geen foto's meer maken..

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:31

Ik heb geen idee of er twee versies van in omloop zijn, is die tweede versie dan niet weer iets plaatselijks? Ik meen me zelfs te herinneren ( ben nu al weer een half jaar door omstandigheden niet geweest, maar ga woensdag weer heen) dat de bordjes door Veronica gesponsord waren.
Ik heb de indruk dat die van ons op zich wel duidelijk zijn, maar omdat ze op de grond staan is het wat lastiger te zien.

Op mijn eerste manege hadden ze zelfbedachte bordjes die door iemand geschilderd waren. Die hingen standaard in de manege, er werd op twee avonden met gehandicapten gereden. Even goed nadenken wat de bordjes toen waren...
Cent, Molen, Eend, Kerk, Boom, Appel, Fles, Hand. De molen en de kerk leken erg op elkaar, allebei nogal donkere plaatjes, maar de gehandicapte ruiters kenden ze toch uit elkaar, zelfs degenen die verstandelijk laag nivo hadden.
Laatst bijgewerkt door Jet op 23-02-08 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoos
Berichten: 6683
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 22:35

Leentje1 schreef:
Heb zelf gereden waar ook gehandicapten les kregen daar hadden ze voor in de bak deze plaatjes:
A aap
F fiets
B beer
M molen
C citroen
H hond
E eend
K kaas
verder hadden ze bij de zadels e.d. plaatjes hangen van de paarden en aan de stallen ook.


jup, bij os hetzelfde!

TurdusMerula

Berichten: 23909
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:49

Aap t/m Kaas komt me bekend voor, die heeft mijn oude manege ook gehad. Ze hebben nu idd andere, de bordjes waren wel redelijk 'op'.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 20:49

Leentje1 schreef:
Heb zelf gereden waar ook gehandicapten les kregen daar hadden ze voor in de bak deze plaatjes:
A aap
F fiets
B beer
M molen
C citroen
H hond
E eend
K kaas

wij ook:) ook op de manege in zwolle...

xan

Berichten: 436
Geregistreerd: 08-04-07
Woonplaats: Wormer

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:46

Andere benaming bij ons.
F Fee
B Brood
M Muis
H Heks

Vooral de H van Heks geeft vaak grote hilariteit als de instructrice zegt:
Rijdt naar de Heks, en het paard loopt recht op de instructrice af Haha! Haha!

poedelgen
Berichten: 1
Geregistreerd: 13-02-08

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:15

de bordjes kan je bij de divoza halen. Wij hebben ze sinds kort daar vandaan

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:39

(Overigens ging het de TS nou juist niet om die bordjes, en is het jammer dat de TS niet meer gereageerd heeft - ik ben wel nieuwsgierig hoe zij erover denkt.)

Anoniem

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 11:59

Sorrie dat het even heeft geduurt voordat ik weer een reactie kon plaatsen.
Ben namelijk ziek (luchtweginfectie) en zit aan de antibiotica Verdrietig .
Het gaat mij idd om een pictogrammen balk.
De bordjes in de manegebak zelf ken ik wel en weet ook wel van het bestaan af.

Ik zou eigenlijk meer van jullie willen horen wat jullie van zo'n pictogrammenbalk vinden? waarop staat afgebeeld wat er allemaal gebeuren moet voordat je op het paard zit.

Op stage heb ik vorige week er over gehad en aan de hand daarvan heb ik gekozen voor plaatjes en geen foto's.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 12:19

Ilegra, da's niet fijn, beterschap. Ach gut

Over de pictogrammenbalk: het idee vind ik dus goed en het is jammer dat daar niet meer ervaring mee is op maneges. Over gebruik van visualisaties bij andere dingen is wel het een en ander te vinden, misschien dat je daar inspiratie uit opdoet?
http://users.belgacom.net/werkenmetvisu ... index.html
http://www.sclera.be/ (die misschien ook wel geinteresseerd is in het aanbieden van de plaatjes)
http://www.do2learn.com/ (Engelstalig, vrijwel alles over gebruik van visualisaties)

Ik zou me bv vooral wel wat voor kunnen stellen bij het ringblok (http://users.belgacom.net/werkenmetvisu ... deren.html halverwege de pagina) omdat je dan goed de verschillende stappen af kunt werken en 1 voor 1 uitvoeren. Want ik merk dat het plannen van langere dingen gewoon erg lastig is. (De deelstapjes zijn wel bekend: hoofdstel halen, borstels pakken, borstelen, zadel erop... maar het is niet een samenhangend proces en dat zou het op deze manier wel kunnen worden voor sommigen.)

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 18:10

Het lijkt mij een goed idee om pictogrammen te implementeren op een manege waar gehandicapten komen.
Je zou je kunnen verdiepen in Totale Communicatie, dat is een combinatie van spraak, gebaren en pictogrammen of foto's. Ik heb hier goede ervaringen mee bij verstandelijk gehandicapten.

Jet

Berichten: 12029
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Gebruik van pictogrammen op een manege voor invallide ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 00:36

Oké, duidelijk. Ik had nog nooit van een pictrogrammenbalk o.i.d. gehoord en verwachtte daarom dat het om de plaatjes bij de bordjes ging... Zo'n "balk" lijkt me wel leuk, maar ik denk dat de ruiters die bij ons rijden het niet nodig hebben. Ze rijden al heel lang bij ons, of ze zijn minder zwaar gehandicapt, of ze zijn zo zwaar gehandicapt dat ze geen behoefte hebben aan alles om het paardrijden heen.