Opleiding FPG

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 14:31

Hallo allemaal,

Ik ben me momenteel aan het orienteren op verschillende opleidingen ter aanvulling van mijn instructeursdiploma, waaronder de opleiding FPG (niet de commandantencursus). Ik ben zelf in het bezit van het diploma manegeinstructie. Wie heeft de opleiding gedaan? Wat zijn je ervaringen? Is het een aanvulling? Hoe 'nuttig' is de opleiding in vergelijking tot het 'gewone' instructeursdiploma?
Ervaringen, zowel positief als negatief mogen in dit topic, maar ook pb.

Met vriendelijke groeten,

Ilja

reiziger

Berichten: 918
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:56

Ik ben mij hier ook op aan het orienteren. Maar om de FPG opleiding te kunnen gaan doen moet je de commandantencursus of Orun eerste fase hebben als vooropleiding. Ik weet niet wat manegeinstructie voor opleiding is, maar zo staat het op de site van de KNHS beschreven.
Ik ben ook benieuwd naar ervaringen van mensen.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 16:01

Manegeinstructie heeft dezelfde theorie als 1e fase, maar is in de praktijk meer gericht op manegelessen.

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:01

Voor de FPG opleiding moet je de ORUN 1e fase hebben, want je moet ook rijden. Mijn ORUN basiscursus is ook niet toereikend, dat wordt dus eerst de commandantencursus volgen.

Verder kan ik je vertellen dat de FPG gericht is op 'mensen met een beperking', dat is duidelijk anders dan de ORUN cursus. Diverse hulpmiddelen, stoornissen waar ruiters aan lijden en 'de therapie paardrijden' zijn geen ORUN onderdelen, maar wel FPG.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:30

Tijgertje86 schreef:
Voor de FPG opleiding moet je de ORUN 1e fase hebben, want je moet ook rijden. Mijn ORUN basiscursus is ook niet toereikend, dat wordt dus eerst de commandantencursus volgen.


Toch blijf ik dit een beetje een vreemde eis vinden, die in feite niet noodzakelijk zou hoeven zijn voor een goede instructeur. Juist omdat het lesgeven aan mensen met een beperking hele andere dingen vraagt, ben ik altijd weer verbaasd waarom er zoveel waarde gehecht wordt aan de rijkunsten van de instructeur. Lesmanagement, ervaring en omgang met paarden zijn belangrijk, maar ik zou een manege-instructeurscursus als prima basis daarvoor zien.
Ik denk dan ook dat dit onnodig de toegankelijkheid van de cursus verkleint - en er zijn al niet zoveel FPG-instructeurs.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 17:34

Dat de FPG gericht is op 'mensen met een beperking' lijkt me meer dan duidelijk Lachen Daar is de opleiding tenslotte voor. Er wordt ook niet getwijfeld aan de IPG opleiding, hooguit of de MMI (niveau tussen basis en 1e fase in en nog niet officieel van een 'fase' voorzien) als vooropleiding toegelaten wordt. Het zou wel jammer zijn, want mijn ervaring is dat MMI en 1e fase elkaar nauwelijks ontwijken op het onderdeel 'manegelessen' versus 'privelessen' na dan.
De FPG site heb ik gelezen. De info op de site van de KNHS ook. Ik wil graag weten of er mensen zijn die de opleiding gedaan hebben en dit een toevoeging vonden. Wat hun ervaringen zij etc. (zie mijn eerste post).

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 17:37

Shadow0 schreef:
Tijgertje86 schreef:
Voor de FPG opleiding moet je de ORUN 1e fase hebben, want je moet ook rijden. Mijn ORUN basiscursus is ook niet toereikend, dat wordt dus eerst de commandantencursus volgen.


Toch blijf ik dit een beetje een vreemde eis vinden, die in feite niet noodzakelijk zou hoeven zijn voor een goede instructeur. Juist omdat het lesgeven aan mensen met een beperking hele andere dingen vraagt, ben ik altijd weer verbaasd waarom er zoveel waarde gehecht wordt aan de rijkunsten van de instructeur. Lesmanagement, ervaring en omgang met paarden zijn belangrijk, maar ik zou een manege-instructeurscursus als prima basis daarvoor zien.
Ik denk dan ook dat dit onnodig de toegankelijkheid van de cursus verkleint - en er zijn al niet zoveel FPG-instructeurs.


Basisvaardigheden lijken me altijd nodig. Wat je zelf niet kunt kun je tenslotte niet onderwijzen. En omdat je naast het gewone rijden rekening moet houden met alle bijkomstigheden, is juist kennis van het basis paardrijden erg belangrijk lijkt me.
Overigens is een exameneis van de MMI het rijden op F12, C4, B springen of L dressuur vereist en hebben we tijdens de cursus ook gereden, hoewel we er niet op geexamineerd zijn Lachen Daarom is het best eens interessant om de kNHS te vragen hoe zij de MMI als vooropleiding zien. Zal er eens een mailtje aan wagen!

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 17:38

Shadow0 schreef:
Tijgertje86 schreef:
Voor de FPG opleiding moet je de ORUN 1e fase hebben, want je moet ook rijden. Mijn ORUN basiscursus is ook niet toereikend, dat wordt dus eerst de commandantencursus volgen.


Toch blijf ik dit een beetje een vreemde eis vinden, die in feite niet noodzakelijk zou hoeven zijn voor een goede instructeur. Juist omdat het lesgeven aan mensen met een beperking hele andere dingen vraagt, ben ik altijd weer verbaasd waarom er zoveel waarde gehecht wordt aan de rijkunsten van de instructeur. Lesmanagement, ervaring en omgang met paarden zijn belangrijk, maar ik zou een manege-instructeurscursus als prima basis daarvoor zien.
Ik denk dan ook dat dit onnodig de toegankelijkheid van de cursus verkleint - en er zijn al niet zoveel FPG-instructeurs.


Ik ook, loop al jaren in de paarden, ben ORUN basisgediplomeerd en heb ook ervaring met de doelgroep. Maar toch moet ik de commandantencursus volgen. De vrouw die de IPG opleiding geeft, ken ik erg goed, ik heb mijn paard bij haar thuis staan. Volgens haar zou ik best de IPG opleiding kunnen volgen qua niveau, maar die rottige opleidingseisen. Knipoog

Ilja000: Mocht je inhoudelijke vragen hebben, dan wil ik ze wel even doorsturen aan de cursusleidster. Knipoog

NCPG

Berichten: 13
Geregistreerd: 18-01-08

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:31

Shadow0 schreef:
Tijgertje86 schreef:
Voor de FPG opleiding moet je de ORUN 1e fase hebben, want je moet ook rijden. Mijn ORUN basiscursus is ook niet toereikend, dat wordt dus eerst de commandantencursus volgen.


Toch blijf ik dit een beetje een vreemde eis vinden, die in feite niet noodzakelijk zou hoeven zijn voor een goede instructeur. Juist omdat het lesgeven aan mensen met een beperking hele andere dingen vraagt, ben ik altijd weer verbaasd waarom er zoveel waarde gehecht wordt aan de rijkunsten van de instructeur. Lesmanagement, ervaring en omgang met paarden zijn belangrijk, maar ik zou een manege-instructeurscursus als prima basis daarvoor zien.
Ik denk dan ook dat dit onnodig de toegankelijkheid van de cursus verkleint - en er zijn al niet zoveel FPG-instructeurs.


De eigen rijkunst van instructeurs is wel degelijk van groot belang. je moet tenslotte in staat zijn een paard voor aankoop te beoordelen, eventueel te scholen en daarin ook te onderhouden om de paarden fysiek fit te houden voor het werk. Daarnaast willen veel ruiters met een beperking zich zo ver mogelijk als ruiter ontwikkelen, meer dan alleen op een paard zitten en balans oefenen, hoewel dat ook al een heel streven kan zijn. om ruiters rijtechnisch verder te helpen (ook met een beperking) moet je zelf toch voldoende kennis en rijvaardigheid in huis hebben.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 19:52

NCPG schreef:
De eigen rijkunst van instructeurs is wel degelijk van groot belang. je moet tenslotte in staat zijn een paard voor aankoop te beoordelen, eventueel te scholen en daarin ook te onderhouden om de paarden fysiek fit te houden voor het werk.


Nee, daar ben ik het absoluut niet mee eens. Ten eerste omdat ik vind dat dit niet iets is wat met *instructie* te maken heeft. Zo huurt onze stichting de paarden van een manege, en de punten die jij hier noemt worden dan ook waargenomen door de manege, daar hebben onze instructeurs verder niets mee te maken, en het doet niets af aan hun kwaliteiten om de lessen te begeleiden. (En daar draait het om.)

Daarnaast begeleiden de meeste instructeurs vanaf de grond. Je hoeft niet op een paard te zitten om het te kunnen scholen - hoe zouden ze dat anders met de pony's doen? Veel ervaren mensen hoeven niet op een paard te zitten om een paard te beoordelen, van de andere kant zijn er veel mensen met wel L-dressuur die het niet kunnen beoordelen, omdat het simpelweg 2 dingen zijn die maar heel zijdelings met elkaar te maken hebben.

Citaat:
Daarnaast willen veel ruiters met een beperking zich zo ver mogelijk als ruiter ontwikkelen, meer dan alleen op een paard zitten en balans oefenen,


Dat hangt denk ik heel erg af van de doelgroep. Er zijn grote groepen waarbij het wel vooral gaat om zitten, sturen, leren omgaan met opdrachten, etc. We hebben een hele lange wachtlijst met kinderen die graag willen paardrijden maar dat nooit gedaan hebben. Zij zouden heel veel hebben aan een FPG-instructeur die ze de beginselen bij kan brengen, net als bij beginners op andere maneges. Meer richting MMI dus, maar met extra kennis van handicaps en aanpassingen.
Maar helaas moeten ook de instructeurs voor die groepen nu voldoen aan de hogere FPG-eis, terwijl dat - m.i. - dus gewoon echt niet veel met elkaar te maken heeft.

Het lijkt mij dan ook veel logischer om de volgorde om te draaien: dat je FPG-basis hebt als uitbreiding op ORUN-basis, en dan ORUN-1 als uitbreiding op de FPG-basis, voor de instructeurs en ruiters die inderdaad verder willen dan de basis.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 20:42

Ik ben het niet helemaal met je eens Shadow. In grote lijnen wel, maar niet helemaal.

Maneges werken op verschillende manieren. De een regelt het paardenbestand zelf, de ander huurt het in. Een FPG instructeur heeft een algemeen diploma en moet op zijn minst beoordelen of het paard in staat is dit bijzondere werk te doen, daar fit genoeg voor is, mentaal en fysiek. Sommige paarden moeten eerst getraind worden voordat ze werkelijk ingezet kunnen worden, bijv. met opstapstation, tillift etc. Hoe ze dat met pony's doen? De manege waar ik werk zijn zeker 2 instructrices in staat pony's te rijden.
De vereniging die de paarden huurt van een manege, moet wel kunnen beoordelen of de paarden werkelijk geschikt zijn.

De manege waar ik werk heeft 4 lesuren VPG, uitgevoerd door een vereniging. Die 4 groepen wisselen van niveau. Het hoogste niveau rijdt enigzins dressuurmatig en varieert tot mensen die nauwelijks iets kunnen, maar gewoon genieten te paard.
Ik zag op een site vanmiddag een voorbeeld van een meisje dat door spasme zeer naar links trok. Door bepaalde oefeningen, een spelletje een grapje, zat zij later een stuk rechter. Maar weet maar eens in te schatten hoe je dat voor elkaar krijgt, welke rijtechnische oefeningen daarbij horen.
Een groot deel van de ruiters zijn zeer serieus met hun sport bezig, op welk niveau dan ook. Zij leggen hun lat tenslotte erg hoog en doen hun uiterste best.Dat uur zijn ze even niet 'gehandicapt' 'beperkt' of wat dan ook, maar zijn ze 'ruiter' en 'amazone'. Een deel er van wil ook echt leren over paarden en paardrijden, al is het maar om die ruiters die meer fysiek beperkt zijn. Maar de manier waarop lijkt mij echt de kunst van een FPG instructeur/trice.
Zonder eigen rijkunstige basis (en dan heb ik het over B en L niveau) lijkt mij dat niet mogelijk. Vergis je overigens niet in de MMI. Die leidt op tot het geven van groepslessen tot L niveau en B springen. Verschil met de eerste fase is dat je veel werkervaringen uitwisselt, meer ruiters tegelijk les geeft en ander paardenmateriaal te zien krijgt (andere ruiters ook). Ook bij de MMI moet je aantoonbaar L niveau rijden, hoewel we daar geen examen in deden. Tijdens de cursus hebben we ook gereden.

Wel zou met basis de instapmogelijkheid groter worden, maar aangezien ik de FPG opleiding niet ken, weet ik niet wat voor invloed dat heeft op de kwaliteit.

Ik zoek trouwens nog steeds mensen die deFPG opleiding gedaan hebben!
Mijn grote vraag is vooral: wat is de meerwaarde als je al ervaring hebt met groepslessen (a la MMI), lesschema's, op de kennis van handicaps na?

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:44

@Ilja.
De meerwaarde zit hem in de kennis van handicaps en (ook heel belangrijk) het kennen van contraindicaties. Verder het uitwisselen van kennis en ervaring en het opdoen van ervaring tijdens stages. Het is een leuke opleiding, maar wel intensief met uitgebreide stageopdrachten.

@Shadow. Echt, heel veel ruiters met een beperking willen (als het ze tenminste geboden wordt) zich als ruiter zo ver mogelijk ontwikkelen. Het ontbreekt bij veel stichtingen waar men werkt met gehandicapte ruiters aan instructeurs die deze uitdaging bieden. Van therapie tot topsport, als instructeur zou je de basis daarvoor zeker moeten kunnen bieden en de behoefte erkennen. En dan heb je echt zelf wat meer kennis en rijtechnisch gevoel nodig. Persoonlijk vind ik het niveau van de commandantencursus zelfs erg laag. maar dat is mijn persoonlijke mening. Natascha

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 22:56

Shadow0 schreef:
Tijgertje86 schreef:
Voor de FPG opleiding moet je de ORUN 1e fase hebben, want je moet ook rijden. Mijn ORUN basiscursus is ook niet toereikend, dat wordt dus eerst de commandantencursus volgen.


Toch blijf ik dit een beetje een vreemde eis vinden, die in feite niet noodzakelijk zou hoeven zijn voor een goede instructeur. Juist omdat het lesgeven aan mensen met een beperking hele andere dingen vraagt, ben ik altijd weer verbaasd waarom er zoveel waarde gehecht wordt aan de rijkunsten van de instructeur. Lesmanagement, ervaring en omgang met paarden zijn belangrijk, maar ik zou een manege-instructeurscursus als prima basis daarvoor zien.
Ik denk dan ook dat dit onnodig de toegankelijkheid van de cursus verkleint - en er zijn al niet zoveel FPG-instructeurs.

hmz, ik denk omdat er ook mensen met beperkingen zijn die wel in die lessen rijden, maar wel erg goed kunnen rijden.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-08 23:04

StableEnable schreef:
@Ilja.
De meerwaarde zit hem in de kennis van handicaps en (ook heel belangrijk) het kennen van contraindicaties. Verder het uitwisselen van kennis en ervaring en het opdoen van ervaring tijdens stages. Het is een leuke opleiding, maar wel intensief met uitgebreide stageopdrachten.


Weet jij ook hoeveel aandacht daaraan besteed wordt in de opleiding? Is dat een klein onderdeel, of juist het grootste deel? Intensief maakt voor mij niet uit Lachen Werk gem. 18 uur per week en zit half in de wao. Niet voor de lol natuurlijk, maar heb wat dat betreft wel meer tijd 'over'. Het klinkt al met al erg interessant.
edit: ik heb een aantal keer een onderlinge wedstrijd gejureerd van de 'huis'vereniging. Was erg leuk. Voordeel was dat de schrijfster de deelnemers goed kende, ook hun handicaps en mij goed kon vertellen wie wat goed kon of juist wat minder. Daardoor kon ik leuke protocollen meegeven. In april ga ik weer jureren, maar nu doen er ook maneges uit de omgeving mee. De vereniging zou de andere verenigingen vragen iets te laten weten over hun deelnemers, zodat ik daar rekening mee kan houden. Anders is het erg lastig jureren. Met name door mijn onwetendheid.

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:30

@Ilja,
Als je een keer tijd hebt langs te komen op het NCPG in Arnhem ( www.ncpg.nl ) dan kun je daar het cursusboek bekijken en recent geslaagden allerlei vragen stellen. Zelf werk ik veel met gehandicapte ruiters die serieus aan de slag willen in de (aangepaste) sport. Kennis van lichaam en vooral afwijkingen is daarbij wel belangrijk. De IPG opleiding is dan een prima basis, maar verder hangt veel af van je eigen ambitie en creativiteit.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 00:43

Ilja000 schreef:
Maneges werken op verschillende manieren. De een regelt het paardenbestand zelf, de ander huurt het in. Een FPG instructeur heeft een algemeen diploma en moet op zijn minst beoordelen of het paard in staat is dit bijzondere werk te doen, daar fit genoeg voor is, mentaal en fysiek.


Maar dat is iets wat niets te maken heeft met de meerwaarde van ORUN-1 ten opzichte van ORUN-basis, en het is bovendien iets waarvan ik denk dat het vrijwel niet in een opleiding te stoppen is. Dit is een beetje dezelfde discussie als bij het ruiterbewijs: er worden dingen gevraagd die niet met de kern te maken hebben en dat vind ik onnodig beperkend en dus een gemiste kans. Ik vind het niet noodzakelijk dat alle FPG-instructeurs dit moeten kunnen, omdat het niet direkt met de kern (de instructie) te maken heeft. Naar mijn mening wil de FPG hierin te veel, te groot, en heeft het tot gevolg dat ze juist teveel mensen afschrikken.
Waarom zou het niet net als bij (bv) orun als vervolg kunnen dienen? Waarom alles in 1 opleiding, als de toepassingen zo enorm uiteenlopen (van voornamelijk therapeutisch werk tot gewoon een hobby tot fanatiek in de sport). Waarom dat allemaal in 1 opleiding gepropt? Dat is niet nodig.

Citaat:
Sommige paarden moeten eerst getraind worden voordat ze werkelijk ingezet kunnen worden, bijv. met opstapstation, tillift etc.

Nogmaals: dat heeft dan weer niks met de ORUN-1 te maken. Het is wel een interessant aandachtspunt voor de FPG-opleiding omdat het inderdaad vrij specifiek voor de doelgroep is. Maar het verklaart niets over de ingangseis. En het heeft ook niets te maken met het rijden. Want die training hoeft helemaal niet vanaf de rug te gebeuren! Dat kan ook prima 'onder begeleiding van' de instructeur. Op de maneges waar ik heb gereden en nu ook geholpen wordt het inrijden juist vaak NIET door de instructeur gedaan, maar door 2 mensen: de instructeur op de grond, en iemand (een ruiter met een stille ontspannen zit) op de rug van het paard.

Citaat:
Hoe ze dat met pony's doen? De manege waar ik werk zijn zeker 2 instructrices in staat pony's te rijden.


Dat is mooi, maar heeft nog steeds niets te maken met het principe. Er zijn talloze manieren waarop je een paard of pony geschikt kunt maken voor het werk, en het daadwerkelijk zelf rijden door de instructeurs is daarvoor niet noodzakelijk. En het daadwerkelijk zelf rijden op ORUN-1-niveau is daarvoor al helemaal niet noodzakelijk.

StableEnable schreef:
Echt, heel veel ruiters met een beperking willen (als het ze tenminste geboden wordt) zich als ruiter zo ver mogelijk ontwikkelen. Het ontbreekt bij veel stichtingen waar men werkt met gehandicapte ruiters aan instructeurs die deze uitdaging bieden.


Het ontbreekt bij veel stichtingen aan instructeurs - punt. Dat is nou juist een deel van het probleem. Maar nogmaals: dit hangt enorm af van je doelgroep. Als je voornamelijk op kinderen richt (bijvoorbeeld) dan hoeft dat helemaal niet met de sport te maken te hebben. Zoals het bij kinderen die op 'gewone' maneges rijden ook vaak nog niets met de sport te maken heeft, en dat ook helemaal niet hoeft.

Het grootste nadeel is dat je niets te kiezen hebt. Voor subsidies en verzekeringen en erkenning ben je toch behoorlijk aangewezen op die FPG-status, maar dat dwingt je enorm in een bepaalde richting, een richting die niet iedereen op wil of hoeft. En ik vind dat jammer. En als ik de wachtlijsten zie en de verenigingen die zijn opgeheven omdat ze geen instructeurs kunnen vinden dan denk ik: zou een andere aanpak niet handiger zijn? Een die wat meer differentiatie biedt en breder toegankelijk is, waardoor meer mensen die het willen de stap kunnen zetten, mensen die prima in staat zijn om het werk te doen maar niet het rijtechnische deel kunnen vervullen?

Maar denk ook eens aan de boodschap die de FPG uitzendt: "wij, de federatie paardrijden gehandicapten, zijn met onze opleiding juist bijzonder ontoegankelijk voor mensen die door een handicap niet in staat zijn het rijniveau te behalen." Dat lijkt me een heel verkeerde boodschap eigenlijk. Het zou juist de FPG moeten zijn die laat zien hoe er altijd creatieve oplossingen te vinden zijn.

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 11:53

Ik ga vandaag eerst werken voordat ik op alle argumenten terug kom!

Marigold

Berichten: 12591
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 11:58

ik hoop nog steeds dat de opleidingen van de FPG op meerdere lokaties door het hele land heen gegeven gaan worden.
daardoor wordt de opleiding ook een stuk toegankelijker denk ik.
qua rijnivo moet je toch 1 wp in de L dressuur hebben?

Tijgertje86

Berichten: 1454
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/ Groningen

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:03

Nee, op L niveau kunnen rijden. Je moet een toelatingstest doen. Met een commandantencursus of de ORUN 1e fase kun je meteen beginnen aan de cursus.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:18

Ik heb ook zitten lezen voor de FPG cursus, maar ja, je moet kunnen rijden. Ik heb vroeger ZI gereden maar door rugklachten gaat dat allemaal niet meer. ORUN 1e fase heb ik alleen de theorie en de praktijk gehaald, alleen het rijden niet. ORUN 1e fase mennen heb ik dan weer wel volledig gehaald Haha! Maar ja, zal nog wel eens een keer inlichtingen inwinnen bij de FPG

NCPG

Berichten: 13
Geregistreerd: 18-01-08

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 12:55

StableEnable schreef:
Echt, heel veel ruiters met een beperking willen (als het ze tenminste geboden wordt) zich als ruiter zo ver mogelijk ontwikkelen. Het ontbreekt bij veel stichtingen waar men werkt met gehandicapte ruiters aan instructeurs die deze uitdaging bieden.


Citaat:
Het ontbreekt bij veel stichtingen aan instructeurs - punt. Dat is nou juist een deel van het probleem. Maar nogmaals: dit hangt enorm af van je doelgroep. Als je voornamelijk op kinderen richt (bijvoorbeeld) dan hoeft dat helemaal niet met de sport te maken te hebben. Zoals het bij kinderen die op 'gewone' maneges rijden ook vaak nog niets met de sport te maken heeft, en dat ook helemaal niet hoeft.


Wat je doelgroep ook gaat worden, de opleiding zal toch breed genoeg moeten zijn om iedereen binnen de doelgroep Paardrijden met een beperking enigszins te kunnen bedienen. Iedere beroepsopleiding bevat aspecten die iedere student op zich niet allemaal zal gaan benutten in een speciefieke functie. Maar de basis moet toch wel aanwezig zijn. stel dat voor jou de toelatingseisen worden aangepast omdat je toevallig met een doelgroep werkt waarbij je je dat kunt permitteren? En even later verander je van werkplek en krijg je ruiters met een beperking die meer willen? Dan kun jij met je diploma naar die baan overstappen, maar mis je toch een stuk opleiding in de basis.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:14

NCPG schreef:
Wat je doelgroep ook gaat worden, de opleiding zal toch breed genoeg moeten zijn om iedereen binnen de doelgroep Paardrijden met een beperking enigszins te kunnen bedienen.
Nee, waarom zou dat moeten? Je kunt natuurlijk niet iedereen bedienen, dat lijkt me heel logisch. En dat gebeurt in de rest van de paardensport ook niet: maneges die gericht zijn op recreatie en ontspanning bieden (vaak) geen scholing op Z-dressuur aan, en dressuurstallen hebben beginners die vooral lol-met-hun-knol willen meestal niets te bieden.
Logisch ook Lachen Paardrijden is enorm breed - en het is helemaal niet realistisch om te verwachten dat je 'iedereen' moet kunnen bedienen.

Citaat:
Iedere beroepsopleiding bevat aspecten die iedere student op zich niet allemaal zal gaan benutten in een speciefieke functie. Maar de basis moet toch wel aanwezig zijn. stel dat voor jou de toelatingseisen worden aangepast omdat je toevallig met een doelgroep werkt waarbij je je dat kunt permitteren? En even later verander je van werkplek en krijg je ruiters met een beperking die meer willen?
Dan volg je op dat moment de module die dat 'meer' biedt. Lachen
Het is nu toch best een 'alles-of-niks-situatie' terwijl ik denk dat een flexibelere aanpak zoveel meer op zou kunnen leveren. En de mensen die zich meer willen richten op deelname aan de sport die kunnen daar meer over leren, en de mensen die zich vooral richten op beginners / recreatie / sociaal/pedagogisch effect hebben misschien daar extra aandacht voor. En de mensen die echt een volwaardig bedrijf willen beginnen die richten zich dan op de stalhouderij. Ieder z'n voorkeur, ieder z'n keuze. Ben je dan uiteindelijk van plan om naar een andere plek te gaan (wat niet echt zo realistisch is - zoveel verloop en jobhopping is er niet in het werkveld geloof ik) dan kun je de missende kennis altijd nog aanvullen met een module die gericht is op dat wat je dan nodig hebt.

Is in andere bedrijfstakken overigens ook heel gebruikelijk, dat je enige bij- of omscholing moet doen als je naar een ander soort bedrijf omswitcht. Dus ik zie dat niet echt als een bezwaar, en denk dat de extra mogelijkheden alleen maar winst zijn.

liezzie

Berichten: 1069
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Lochem

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:46

Shadow0 schreef:
NCPG schreef:
Wat je doelgroep ook gaat worden, de opleiding zal toch breed genoeg moeten zijn om iedereen binnen de doelgroep Paardrijden met een beperking enigszins te kunnen bedienen.
Nee, waarom zou dat moeten? Je kunt natuurlijk niet iedereen bedienen, dat lijkt me heel logisch. En dat gebeurt in de rest van de paardensport ook niet: maneges die gericht zijn op recreatie en ontspanning bieden (vaak) geen scholing op Z-dressuur aan, en dressuurstallen hebben beginners die vooral lol-met-hun-knol willen meestal niets te bieden.
Logisch ook Lachen Paardrijden is enorm breed - en het is helemaal niet realistisch om te verwachten dat je 'iedereen' moet kunnen bedienen.


volgens mij begrijp je het niet helemaal. Als je les gaat geven aan mensen met een handicap is het toch handig om meer te weten van bijvoorbeeld die blije jongen met down syndroom. Tuurlijk hoeft niet iedere manege instructeur FPG instructeur te zijn. Maar wil je de les kwaliteit voor mensen met een handicap waarborgen, is het vind ik wel een pré om zo'n opleiding te hebben.

Daarnaast is het voor de paarden zwaar werk met een ruiter op zijn rug die totaal niet meewerkt, en toevallig is ook uit dit onderzoek [VN] Zadelstudie laat opstapproblemen bij zwaardere ruiters zien gebleken dat de paardenrug het zwaarst word belast in de stap. Veel ruiters stappen alleen maar en draven daarin 2 of 3 rondjes. Om je paarden sterk te houden en lol laten houden in hun werk vind ik bijrijden van de paarden een pré. Dus ik vind het niet raar dat je of commandanten of orun 1e fase op zak moet hebben. Deze kun je ook gebruiken om de vrijwillers les te geven.

Nu even over de cursus:
Ik heb zelf deze cursus gedaan, en ik kan je zeggen, het is een pittige cursus. Word momenteel gegeven in Zwolle. De theorie was heel pittig, maar ben er ook niet heel sterk in theorie, maar dit was wel echt heel zwaar. Heb er ook een her voor gehad en ook niet gehaald. Maar als je echt verder wil met lesgeven aan mensen met een handicap, is die cursus ten zeerste aan te raden. Veel handicaps komen aan bod en je leerd de mogelijkheden en ook de onmogelijkheden.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:24

liezzie schreef:
volgens mij begrijp je het niet helemaal. Als je les gaat geven aan mensen met een handicap is het toch handig om meer te weten van bijvoorbeeld die blije jongen met down syndroom. Tuurlijk hoeft niet iedere manege instructeur FPG instructeur te zijn. Maar wil je de les kwaliteit voor mensen met een handicap waarborgen, is het vind ik wel een pré om zo'n opleiding te hebben.


Hmmm, dat is niet helemaal het punt wat ik bedoelde. Ik ben niet tegen een FPG-opleiding, allerminst! Ik denk alleen dat de opleiding nu 'te veel ineens' wil bedienen, en het hele gebied van 'aangepast paardrijden' in 1 keer wil bereiken. Ik vind dat zowel niet noodzakelijk als erg jammer voor de mensen die door de eisen buiten de boot vallen.

Citaat:
Daarnaast is het voor de paarden zwaar werk met een ruiter op zijn rug die totaal niet meewerkt. Om je paarden sterk te houden en lol laten houden in hun werk vind ik bijrijden van de paarden een pré.


Een pre: dat kan Ja. Maar het is absoluut niet noodzakelijk dat dat bijrijden gebeurt door de instructeur zelf. Als die in staat is om vanaf de grond de boel te begeleiden is dat ook goed.

Nogmaals: ik vind het idee van een FPG-instructeurscursus heel goed,maar ik zou juist veel meer mensen de kans willen geven om een - voor hun situatie meest passende - cursus te volgen. En dat zou bijvoorbeeld kunnen door meer differentiatie, waarbij je je bijvoorbeeld meer richt op de wedstrijdsport, of juist op het therapeutisch rijden, of op de bedrijfsmatige kant ervan... Niet iedereen hoeft per se alles in huis te hebben.
Het is gewoon jammer dat bepaalde groepen mensen buiten de boot vallen: mensen die bv niet meer in staat zijn om te rijden maar die wel heel veel te bieden hebben en prima werk zouden kunnen leveren als instructeur omdat ze heel goed zijn in het begeleiden van ruiters. En dat er zo'n tekort aan instructeurs is maakt het alleen maar extra zonde.

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: Opleiding FPG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 19:33

@shadow
Bij het Nationaal Centrum Paardrijden voor Gehandicapten in Arnhem www.ncpg.nl bieden ze cursussen 'op maat'. Bijvoorbeeld voor 'gewone' manegeinstructeurs die graag wat meer kennis over handicaps willen opdoen, maar niet de gehele IPG opleiding willen volgen en voor bijvoorbeeld beheerders van zorgboerderijen die meer kennis willen hebben om een paard bij hun project te kunnen betrekken.