hoe ga ik dat oplossen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Re: hoe ga ik dat oplossen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 14:25

Ik lees van veel mensen "laat een valide ruiter het doen". Maar daar zit wel een addertje onder het gras... Eigenlijk zou het paard de normale hulp voor galop niet moeten kennen, maar wel de speciale hulp, bijvoorbeeld in de vorm van een stemcommando of zweephulp. Zo is het kristalhelder voor het paard wat er verwacht wordt.
Ik zou denk ik met longeren de stemcommando's aanleren, zodat die onder het zadel gebruikt kunnen worden.
Mijn Amber heb ik aan de longe de stemcommando's geleerd voor stap, draf en galop. De voorbereidende stemhulp is haar naam, waarna ik de stemhulp voor de gang geef. Bijvoorbeeld "Amberrrr galop!" en ze springt aan.
Nu mankeert mij niets aan de benen, maar ik vind dit heel handig en makkelijk.
Om terug te gaan naar een langzamere gang kent zij de voorbereidende stemhulp "rustig... draf".

Veel succes met je paard en met de galop!

liezzie

Berichten: 1069
Geregistreerd: 20-02-05
Woonplaats: Lochem

Re: hoe ga ik dat oplossen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 09:09

Ik zie jou addertje onder het gras niet. Het paard kent de hulp waarschijnlijk al. Door hem daarmee over te laten stappen op de stem hulp is het wel handig dat hij de hulp die hij kent steeds meer over gaat nemen op stem dat hij beide kent. Deze manier heb ik al meegamaakt, werkt bij de paarden waar ik het heb gezien, er was er niet 1 die het niet snapte. Een valide ruiter kan gewoon beenhulp geven, en de minder valide de stemhulp. Het paard kent dan beide.

Even off-topic, wat word er in dit topic een hoop typfouten gemaakt!

thorreke

Berichten: 51
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: antwerpen

Re: hoe ga ik dat oplossen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:44

Hoe doe ik dit?
Zelf ben ik rechts beperkt (zowel arm als been) ik kan recht wel beenhulpen geven, maar in zeer beperkte mate.
Nu, ik heb de meeste van mijn paard altijd zelf opgeleerd, en wat ik gedaan heb, voor de linker galop leer ik ze dus buitenbeen echteruit en "tikje" met binnenbeen. en de rechtergalop is het eigenlijk andersom. Dus ook buiteneen achteruit, maar dan komt t tikje ook vanuit t linkerbeen (dus in dit geval buitenbeen).
Verder leerden ze bij mij ook van in het begin dat ze echt moeten reageren als ik rechts hulpen geef, hoe klein deze ook zijn.

Nu hoor ik er velen al denken, is dat paard dan niet in de war? ik denk van niet, mijn vorig paardje liep L-dressuur (met winst) toen ik hem verkocht en ook gewoon valide ruiters kunnen er gewoon mee rijden.

Weet nu niet of je hier iets mee bent hoor Knipoog

ikke0
Berichten: 28
Geregistreerd: 02-05-08

Re: hoe ga ik dat oplossen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:52

Eerst aan de longe oefenen met stem commando?

Nynnnke
Berichten: 36
Geregistreerd: 18-07-08

Re: hoe ga ik dat oplossen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 20:50

Met je stem, of anders aan iemand anders vragen het paard te laten longeren als jij er op zit?