doorzitplekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 03:56

niet het paard, maar de ruiter met drukplekken. wel eens gehoord? ik had al iedere keer last van blauwe plekken op mijn achterste na het rijden op een `gewoon` zadel, maar ik heb nu dus echt mijn kont kapot door het rijden! ik ben niet te dun. juist aantal kilo aangekomen laatste tijd. alleen niet op mijn achterste. daar zit geen vet. weet iemand iets wat ik kan doen? t doet pijn als ik er op zit, en das lastig als je afhankelijk bent van een rolstoel en dus de hele dag zit Knipoog

met mijn eigen zadel(boomloos) heb ik nergens last van. zou het paard dan meer last hebben van mij met boomloos?

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 05:55

hey Agnes

zou een zadelbontje van schapenvacht niet helpen?
ik heb er ook 1 op mn stock als ik wat langere ritten maak omdat ik anders ook een zere kont krijg, enne....bij mij zit er wel genoeg spek op ghehehe

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 08:55

geen idee. ik zat zelf ook l te denken aan zo`n gelding...

Niisj
Berichten: 1264
Geregistreerd: 29-06-07

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:11

OMG ik weet wat je bedoeld !
Ik heb het vooral in de zomer. Dan rijd ik soms meerdere paarden op een dag & met zo'n warm weer ga je dan zweten & dan krijg je dat ook.
Ik heb ook al vanalles geprobeerd.
Compeed, normale pleisters, fietsbroek ...niets helpt !
Ik zoek ook een oplossing ...

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 09:15

kheb nu maar vaseline op de korsten gesmeerd. weet ook nie zo goed, en geen zin om t te vragen aan n arts Tong uitsteken dokter, kunt u even naar mijn kont kijken? Knipoog

wammesje

Berichten: 1456
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: klaaswaal

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 09:59

het komt door een slechte doorbloeding, schapenvacht helpt wel ,maar dat moet je er met je blote kont op zitten Bloos
dat doe je ook niet zo snel! vordat ik zelf afgekeurd werd, zat ik in de verpleging.
Wij wreven de mensen met decubitus=doorligplekken in met zinkzalf Knipoog
Zorg voor een betere doorbloeding, wisselbaden/douches ,en inwrijven, er waren mensen die na een dag al last hebben, en mensen na een hele lange tijd van bedlegerigheid pas Huilen , geen drukkende kleding, zo min mogelijk naadjes en ademde kleding!
sterkte Knipoog

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 10:01

ik heb speciaal ondergoed zonder naden idd Knipoog ik rijd inde les gewoon met rijbroek. zit toch goed zou ik denken?

een schapenvacht werkt niet als je wel netjes je kleding aanhoud? dan hoef ik dat niet te proberen. gelpad dan?

wammesje

Berichten: 1456
Geregistreerd: 30-12-06
Woonplaats: klaaswaal

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 10:09

een gelpad is toch voor onder het zadel?, of zijn ze er ook voor d'r op? zou wel een betere druk verdeling geven! je hebt ook van die speciale kussens voor in je rolstoel. Bij ons op stal zit er een man al heel lang in een rolstoel, ik zal eens vragen of hij tips heeft Haha! vaak kom je met ervaring ook heel ver, kan me voorstellen dat je van alles probeert Knipoog

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 11:03

geen idee of t bestaat. dan vinden ze t maar uit Knipoog voor in mijn rolstoel krijg ik idd ook speciale decubitus kussens ofzo...

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 11:14

wammesje schreef:
het komt door een slechte doorbloeding, schapenvacht helpt wel ,maar dat moet je er met je blote kont op zitten Bloos
dat doe je ook niet zo snel! vordat ik zelf afgekeurd werd, zat ik in de verpleging.
Wij wreven de mensen met decubitus=doorligplekken in met zinkzalf Knipoog
Zorg voor een betere doorbloeding, wisselbaden/douches ,en inwrijven, er waren mensen die na een dag al last hebben, en mensen na een hele lange tijd van bedlegerigheid pas Huilen , geen drukkende kleding, zo min mogelijk naadjes en ademde kleding!
sterkte Knipoog

Veel van deze methodes zijn inmiddels weer achterhaald hoor, die mogen we echt niet meer toepassen in het ziekenhuis. Schapenvachtjes zijn ook niet ideaal, omdaat de ondergrond niet vlak is.

Doorligplekken (decubitus) ontstaan door druk en door wrijving, wat je al snel hebt in een zadel. Een gevoelige, dunne huid en een slechte dorbloeding spelen ook een grote rol.
Het beste wat je kunt doen is de arts raadplegen voor goed wondmateriaal en even niet rijden tot de plekken genezen zijn. Probeer de plekken zoveel mogelijk te ontlasten, door bijvoorbeeld op je zij te liggen in bed. Ik neem aan dat je in je rolstoel al een anti-decubitus kussen hebt, kun je je zadel niet laten aanpassen met dergerlijk materiaal?

Rijd er niet mee door hoor, het gedeelte van de plek wat zichtbaar is op je huid is vaak maar het topje van de ijsberg. Doorligwonden kunnen als er niet goed behandeld word erg groot en diep worden. Echt geen pretje.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 11:19

ik heb nog geen speciale anti-decubitus kussens. gaat maximaal nog 3 weken duren. en dat is niets als je bedenkt dat ik al 2 jaar terug de aanvraag heb gedaan. tis nu allemaal besteld in ieder geval.
les gaat komende zaterdag toch niet door, dus komt niet heel slecht uit. was alleen wel van plan dan op indi te gaan rijden... Knipoog

Chrissy_

Berichten: 1853
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Voorburg (ZH)

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:12

Dat heb ik idd ook wel eens, maar het ligt er meestal aan met wat voor een zadel ik rij...

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:16

Ik heb zo'n gelding voor op mn zadel, heerlijk.
Over het algemeen vinden mensen de gelversies fijner dan de bontdingen.
Ik heb er toen een aangeschaft omdat ik me doorreed op een uitgesleten zitting, nu met een goed zadel leg ik hem er op wanneer ik bijvoorbeeld lange buitenritten ga maken oid.
Die gaat niet meer weg iig Tong uitsteken
De alpha versie kost gem. zo'n €50,-

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:25

Mischien kan je voor en na het rijden thuis op je buik liggen en je huid goed laten ademen en evt insmeren?
Ik zou niet doorrijden met doorzit plekken, want dan hou je straks daar nare plekken en rij je niet gauw zonder last meer.

Ik wilde een seat saver van echt schaap bestellen bij Arthur's. Voor mij op een westernzadel, omdat ik nu lang niet heb gereden.
Ik twijfel een beetje over anders een gelzitting. Er zit al gel in de zitting, maar ik heb geen vet en spiertje meer op het moment, dus rij me anders ook door als ik weer begin. Had ik vroeger niet, maar ben wat ouder en heb echt tijdje niet kunnen rijden. Ik moet toch wel weer meerdere keren per week rijden ook minimaal als ik het weer zelf ga doen.

Ik heb verschillende ervaringen gehoord over de schapenvacht en gelzitting.

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 17:46

ik heb een schapenvachtje... ergens... maar eigenlijk moeten ze gewoon betere zadels aanschaffen op de manege dus Knipoog

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 17:54

Ik denk dat de maneges het al met heel weinig moeten doen en je kan bijna niet voor iedereen iets hebben. Tegen doorzitten evt wel speciale kussens, maar dat kan dan misschien weer niet op elk aangepast zadel.

daarnaast blijft het een groot probleem. Mijn broer zit al zijn hele leven ( is 30) in een rolstoel en heeft altijd alles aangepast. Hij kan niks anders dan zitten of liggen. Na zoveel jaren is die huid gewoon slecht. Hij wordt ingesmeerd, moet op de dag even uit de stoel. Heeft een heel speciaal matras, maar veel meer doen, kan niet.

Ik denk dat je van het rijden zelf nog het beste zitvlees zal gaan krijgen!

Niisj
Berichten: 1264
Geregistreerd: 29-06-07

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 21:12

Hmm nog geen handige tips ?
Doorrijden is idd geen goed idee ! Ik heb dat gedaan vorige vakantie toen ik ook meerdere paarden moest rijden. De huid op mijn zitbeentjes lag open maar ik bleef doorrijden omdat ik die paarden voor iemand anders reed. Het deed ook vreselijk pijn natuurlijk. Nu heb ik er littekens aan over gehouden dus geen pretje ....

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-08 22:08

je hebt volgens mij ook speciale zalf tegen doorzit/lig plekken toch? helpt dat of is dat gewoon onzin? anders moet ik daar toch maar eens naar gaan vragen...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 22:31

Ja, het helpt wel, maar je huid luchten en proberen om op de dag uit de stoel te zijn, is ook erg goed.
Als je eenmaal stuk bent hebben ze van die gaas met groen spul, wat erg goed heelt. Alleen via huisarts denk ik.

Teetje
Berichten: 32
Geregistreerd: 31-05-06

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-08 23:35

Hey Ola, dit is vet balen. Misschien kun je in het vervolg wel rijden met je eigen zadel tijdens de les. Voor de gehandicaptenles rijden er toch meer met een 'aangepast' zadel. Overleg het eens met je instructrice. Wie weet wat mogelijk is. Verder weer een beetje opgeknapt? Tjuus Doei!

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 08:54

ik krijg nu barricadezalf ofzo...

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 08:57

Toen ik bij aankoop van mijn gelzitting vroeg waar mensen nou meer tevreden over waren, schaap of gel, zei de verkoper dat gel meestal beter was. schaap wordt ook wat dunner en duwt samen waardoor volgens mij de drukverdeling toch iets minder wordt. Bij gel verandert ie altijd weer in de originele positie, dus blijft ie altijd even dik.

Toen ik bij de studentenvereniging nog aan sloeproeien deed smeerden we onze kont altijd in met vaseline tegen schuurplekken enzo Tong uitsteken Maar dat voelt wel errug smerig aan, dus weet niet of dat de oplossing is Clown

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:05

Ik ken het probleem, ik heb nauwelijks een kont, bestaat veelal uit twee uitstekende zitbotjes. Het ligt bij mij vooral het zadel waar ik op rij. Mijn eigen stubben dress. zadel geeft weinig problemen, het springzadel van mijn vriend is echter een absolute ramp. Toen ik nog wedstrijden reed, en ik had een springwedstrijd achter de rug was het prijs Boos!
Ik rij nu voornamelijk alleen nog op mijn eigen zadel en heb deze ook voorzien van een schapenbontje, daarna had ik eigenlijk nergens meer last van. een gelpad zal ook prima werken denk ik. Haha!

Jamika

Berichten: 814
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:07

Ik had op mijn Kiefferzadel een gelpad voor lange trainingsritten en endurance wedstrijden. Heb nu een massimo met ingebouwde zachte zitting Knipoog Maar dat gelpad voor op het zadel vond ik echt ideaal. Je hebt wat eenvoudigere van Alfa rond de 50,00 maar die worden wel snel erg zweterig. Ik heb zelf die van Indra, daar zit nog een extra laag stof op zodat je niet zo in het zadel gaat glijden.

wizewoJarig

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: doorzitplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 09:13

ikenindi schreef:
kheb nu maar vaseline op de korsten gesmeerd. weet ook nie zo goed, en geen zin om t te vragen aan n arts Tong uitsteken dokter, kunt u even naar mijn kont kijken? Knipoog


Dan denkt de dokter: weer een? Da's al de vijfde vandaag.

Je hebt inderdaad wel zalf voor doorlig/zitplekken, maar of het ook zo helpt weet ik niet, de moeite waard om het te proberen, denk ik. Vraag even aan je Ha.

Ik zou het eens proberen met zo'n schapenbontje/gelpadje voor op je zadel.