Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:03

Wat je zegt Smoske. Laat je droom niet verpesten doordat je geen 7 vrijdagen vrij kunt nemen / verlof kunt krijgen. Ik zou ook zeggen: go for it.

Smoske

Berichten: 922
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: AS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 19:10

VanHuisUit schreef:
Wat je zegt Smoske. Laat je droom niet verpesten doordat je geen 7 vrijdagen vrij kunt nemen / verlof kunt krijgen. Ik zou ook zeggen: go for it.


Jij zegt het idd kort en krachtig maar helemaal juist! ;)

Hobbespoes

Berichten: 39
Geregistreerd: 22-06-09
Woonplaats: Vlaams Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 09:06

Mijn verhaal is niet echt gebruikelijk, maar voor mij werkt het super.
Een van mijn leerlingen heeft opleiding gedaan via het Eagala systeem. Ze vertelde er frequent vol enthousiasme over. In eagala heb je de paardencoach en een erkende therapeut (2 aparte personen).
Eagala zegt van op zijn eigen te staan, maar in onze gesprekken hoor ik van mijn leerling uit dat het in vele gevallen nog beter werkt in combinatie met gesprekstherapie.
't Werkt op zich sowieso al goed hoor. Ik heb al mooie resultaten gezien met ADHD, hoogsensitief, autisme enz.

Op een dag daagde mijn leerling mij uit...ook voor paardenmensen werkt het zei ze...ik liep toen bijne een half jaar therapie bij mijn psych...Ik heb een tijd de boot afgehouden omdat zij mijn leerling is, omdat ik me dan toch meer bloot zou moeten geven en ook omdat zijn met andere therapeuten werkt en ik heel veel moeilijkheden heb met vertrouwen en ik op dat moment enkel mijn eigen psych vertrouwde. Nadien heb ik haar gezegd: ik wil het een keer proberen maar op voorwaarde dat het met mijn eigen psych is. Na contact tussen mijn psych en haar enz wilde hij het voor mij wel doen...
Er is enorm veel uitgekomen...'t werkt dus echt, ook voor paardenmensen (ook mijn leerling was in haar opleiding haar eigen soms serieus tegengekomen.)
Na de eerste sessie hebben we gewoon de gesprekstherapie opgenomen en met die inzichten aan de slag gegaan en daar zat enorm vooruitgang in.
Vrijdag (ongeveer 4 maanden na de 1ste sessie) hadden we onze tweede sessie en ook deze was enorm verhelderend en ook weer serieus wat werk voor de boeg.

Eagala werkt zelden of nooit met iemand op het paard, 't is werken met het paard...
Mijn vorige sessie was mijn psych mee in de oefeningen betrokken, hij moest meedoen met mij waardoor we moesten samenwerken en merken dat we dat echt wel goed kunnen.

Ik vind het fantastisch systeem, in mijn persoonlijke mening werkt het het beste in combinatie met gesprekstherapie (ook niet voor iedereen)...doordat mijn psych weet wat er in me omgaat kunnen de oefeningen vele gerichter gegeven worden en hij is er nadien ook om me op te vangen want hij was er bij enz...
Het is natuurlijk niet gebruikelijk dat de paardenmens iemand uit je vriendenkring is, beter eigenlijk niet...maar voor mij werkt het super omdat ik weet dat ik van mijn leerling geen oordeel zal krijgen of zo...en ze is enorm professioneel...
En ik zou het voor mij zelf niet anders willen...

nikkigioa

Berichten: 2496
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:38

Ik ga dit topic even in de gaten houden.

Ik werk als psycholoog bij een orthopedagogisch maatschap en wil graag paarden inzetten bij de behandelmethoden. Vandaar dat ik mij nu aan het verdiepen ben in de opleiding tot equitherapeut. De kosten zijn inderdaad niet mis, maar goed vergelijkbaar met andere post-master opleidingen.
Waar ik mij meer zorgen om maak, is om de opzet en erkenning van de opleiding. En in hoeverre is de opleiding wetenschappelijk? In de toelatingseisen zie ik, dat een WO-opleiding vereist wordt, maar even later lees ik dat "HBO werk- en denkniveau" afdoende zijn. Zo zie ik nog veel meer onduidelijkheden op de website staan, waardoor ik ga twijfelen aan de erkentelijkheid van deze opleiding. Weet misschien één van jullie of de opleiding aan een universiteit/Hogeschool/beroepsvereniging verbonden is?

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:28

Wat leuk de ervaring die je beschrijft met het EAGALA systeem. PErsoonlijk vind ik het prettige van het systeem en de mensen die het 'geven' of hoe je dat moet noemen, dat het systeem open staat voor allerlei benaderingen (met of zonder extra / ondersteunende gesprekken etc.), waarbij de patient en diens vraag centraal staat. HEt gaat er dus niet om dat je leert paardrijden of leert omgaan met het paard. Het gaat om de hulpvraag. Natuurlijk staat welzijn van het paard voorop, dat spreekt voor zich. Dat is ook de reden (uitgaan van vraag client / welzijn en veiligheid paard plus client) dat ze alleen werken 'op de grond'.

rakni
Berichten: 2985
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: op het dorp

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 01:08

wow leuke dingen lees ik hier allemaal. Het is mij onduidelijk hoe de eagala opleiding eruit ziet.

De opleiding in gent klinkt gaaf (voor in de toekomst) maar wel ver weg. ik hoop gewoon vurig dat dit ook in nederland komt binnen 4 jaar...

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:29

EAGALA is in feite een nascholing of bijscholing als je al een HBO diploma of WO titel hebt als bijv psycholoog, therapeut, coach of docent. Meer daarover kun je lezen op www.eagala.org
Maar als je wilt weten hoe het werkt ben je op de 1e training ook als niet HBO'er of WO'er gewoon welkom, alleen als je 'echt' als EAGALA persoon aan de slag wilt heb je wel dat andere diploma ook nog nodig.

kim1207

Berichten: 2372
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: in t west brabantse land

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:42

helaas heb ik besloten om dit jaar niet mee te doen! Over 2 jaar dan maar
Ik moet nl voor mijn gewone baan ook nog een portfolio traject afronden, ik ga een video interactie begeleidings traject volgen en ook nog mn Orun niveau 2 halen, dus... Ik heb al een dag ontslag genomen om op het AAT centrum te blijven werken, die 7 vrijdagen kreeg ik niet geregeld, dus over 2 jaar meer.....

rakni
Berichten: 2985
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: op het dorp

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:06

misschien ten overvloede: eagala bijeenkomsten zijn niet in Nederland toch>?

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 23:24

rakni schreef:
misschien ten overvloede: eagala bijeenkomsten zijn niet in Nederland toch>?

Hier ben ik ook benieuwd naar, ik vind de website erg onduidelijk.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 00:08

kim1207 schreef:
helaas heb ik besloten om dit jaar niet mee te doen! Over 2 jaar dan maar
Ik moet nl voor mijn gewone baan ook nog een portfolio traject afronden, ik ga een video interactie begeleidings traject volgen en ook nog mn Orun niveau 2 halen, dus... Ik heb al een dag ontslag genomen om op het AAT centrum te blijven werken, die 7 vrijdagen kreeg ik niet geregeld, dus over 2 jaar meer.....


met de Orun 2 ga je het druk zat krijgen, dus goede keuze om de opleiding even uit te stellen.
als je ervoor gaat, moet je er echt de volle 100% insteken :j

VanHuisUit

Berichten: 6681
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 22:36

EAGALA heeft dit jaar een training georganiseerd in Zwolle, in augustus, en de andere dichtstbijzijnde was in Belgie (vlakbij Antwerpen). Tja, ze zijn nog vrij uniek in hun aanpak en ze zitten niet 'overal' zeg maar. Ze organiseren 1 á 2 x per jaar een training in de buurt van / in Nederland. Voor dit jaar zijn er hier in de buurt geen mogelijkheden meer.
De website moet je inderdaad even leren kennen :+ ;)

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:49

Ik heb zo'n informatiepakket aangevraagd van EAGALA en ben er eerlijk gezegd niet echt door overtuigd. Ik vind het raar dat je bvb 6000 uur ervaring met paarden moet hebben, maar hey, hoe toon je dat aan? Daarnaast ben ik van mening dat je in een paar workshops nog geen therapeut bent, in wat voor richting dan ook :)

Smoske

Berichten: 922
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: AS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:12

Heino schreef:
Ik heb zo'n informatiepakket aangevraagd van EAGALA en ben er eerlijk gezegd niet echt door overtuigd. Ik vind het raar dat je bvb 6000 uur ervaring met paarden moet hebben, maar hey, hoe toon je dat aan? Daarnaast ben ik van mening dat je in een paar workshops nog geen therapeut bent, in wat voor richting dan ook :)


Je zou je eens moeten informeren (als je interesse hebt in een dergelijke opleiding) bij de Artheveldehogeschool in Gent (zie ook in dit toppic), deze opleiding loopt over 2 jaren en is vrij ruim.

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:25

Op termijn heb ik zeker interesse in een dergelijke opleiding, ik vind het nu alleen allemaal nog te veel in de kinderschoenen staan wat ik er nu van begrijp :)
Folder van die school heb ik opgeslagen en ga ik doorlezen :)

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 20:25

Heeft iemand van jullie ervaring met het aanvragen van informatie bij mw. Thiel? Ik probeer het nu al zo'n 2 jaar, maar krijg alleen zeer verouderde info...

Hobbespoes

Berichten: 39
Geregistreerd: 22-06-09
Woonplaats: Vlaams Brabant

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:23

bij eagala wordt je niet de therapeut. Er werkt een erkend therapeut met je samen. Dus jij als paardencoach die de oefeningen geeft en dan een erkende psych die mee begeleidt en vragen stelt.

Smoske

Berichten: 922
Geregistreerd: 18-01-05
Woonplaats: AS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 00:00

Ilja000 schreef:
Heeft iemand van jullie ervaring met het aanvragen van informatie bij mw. Thiel? Ik probeer het nu al zo'n 2 jaar, maar krijg alleen zeer verouderde info...


Als je interesse hebt in een dergelijke opleiding kan ja naar mijn gevoel beter info in Gent vragen want bij mw. Thiel is het veel duurder...

RoodZonnetje

Berichten: 10858
Geregistreerd: 17-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 12:15

Hobbespoes schreef:
bij eagala wordt je niet de therapeut. Er werkt een erkend therapeut met je samen. Dus jij als paardencoach die de oefeningen geeft en dan een erkende psych die mee begeleidt en vragen stelt.

Maar waarom moet je dan wel vooropleidingseisen richting therapeut zijn hebben?

Ilja000
Berichten: 4336
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Oostwoud

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:02

@Smoske, mijn belangstelling niet niet zo zeer uit naar equitherapie, maar naar hippocoach, als aanvulling op mijn instructeurskunsten zeg maar :) Het is alleen zo goed als onmogelijk contact te krijgen, laat staan dat ik prijzen weet. Er staat zulke oude info op de site...

kistaah
Berichten: 514
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:27

stip!

Klinkt goed allemaal, maar zoals hierboven ookal werd gezegd; is het al wetenschappelijk erkend?

Vanilla02
Berichten: 896
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:34

lie_ke schreef:
Hoi, ik las laatst in de volkskrant een stuk over Equitherapie,
dus therapie voor kinderen met adhd, sociale problemen maar ook volwassenen enz, met paarden.
de beschrijving was dat het zou moeten werken doordat paarden het gedrag van de mens weerspiegelen,
en dat mensen rustiger worden van een paard.
mij lijkt dit een geweldig beroep, en wil er graag meer over weten.
zijn er mensen hier die ooit dit soort therapie gevolgd hebben (en hielp het?) of misschien zelf wel equitherapie geven?
ben nieuwsgierig! :o



Hoi, als het goed iis ga ik het doen! :D En diegene met wie ik dat ga doen heeft een bedrijf waar ze mensen coachen/helpen met allerlei problemen zoals financiele, psychische enz. En nu wilen ze het uitbreiden met equitherapie! Misschien dat ik er nog een opeiding bij ga doen. Voor vragen een pbtje ajb.

Tam78
Berichten: 14
Geregistreerd: 30-09-09

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:38

Ik doe t ook en vind het een mooie manier van revalideren, je betaalt voor een gewone psygoloog ook iets van 80 euro en daar kwam ik niet verder meer .... Ik wil namenlijk revalideren en zo veel mogenlijk zelf weer doen, dit is een supermanier.

Tam78
Berichten: 14
Geregistreerd: 30-09-09

Re: Equitherapie (therapie dmv paarden!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:39

geeft veel zelfvertrouwen

josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 14:38

Meerdere opleidingen mogelijk nu in Nederland. Een onderdeel van de social work opleiding in Leeuwarden heeft als halfjarige module in het 4e HBO studiejaar een richting "Huplverlening en Paarden"
Daarnaast is er een opleding voor hulpverleners mogelijk, niet via de Hogeschool maar wel bij diezelfde docent/ therapeut. Kijk op www.hulpverleningspraktijkdevrijeteugel.nl