Trainen huifbedpony's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Trainen huifbedpony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 10:13

Ik werk bij Stichting Manege 't Huifbed (http://www.huifbedmaasland.nl).

We werken met welsh/hackney pony's.
Nu zijn enkele pony's de 20 gepasseerd en daarom zijn er door de pony-eigenaar nieuwe pony's aangekocht voor beleren.

Echter zo snel het ging met de vorige pony's, zo langzaam gaat het nu. Dat ligt ook wel een beetje aan tijdgebrek bij onze vrijwilligers en het feit dat we geen geschikt persoon kunnen vinden die in zijn of haar vrije tijd mee wil helpen met de training.
Eén pony was bijna zo ver, stond al in de constructie zonder ligdoek erop. Echter nu het doek erop moet, wil ze niet meer. Een andere pony is toch veel te nerveus met al het gerammel om zich heen. Gewoon los naast het huifbed lopend vindt hij alles prima, maar eronder zeker niet.

Ook met de oudere pony's hebben we een probleem gekregen. Omdat er veel tijd in de nieuwe pony's gaat zitten, worden de oudere pony's even niet gebruikt voor gewone men/bosritten. Daardoor zijn ze een heel stuk stijver geworden doordat ze alleen maar voor het huifbed werken (ze staan overdag wel buiten op wei of in vrije uitloop).
De pony's zijn te klein om door ervaren ruiters bereden te worden (want meestal missen kleine kinderen nog de ervaring om de pony's echt goed te kunnen berijden om ze soepel te houden).

Al met al mag duidelijk zijn dat wij dus een probleem hebben met de training van de pony's.

Daarom mijn vraag aan anderen die met huifbedden rijden ...
Hoe houden jullie de paarden/pony's waar jullie mee werken soepel en actief?
Hoe trainen jullie nieuwe paarden/pony's voor huifbedrijden of wordt dat uitbesteed? Ingeval van het laatste, waar laten jullie dat doen en hoeveel kost dat (wij zijn afhankelijk van giften en moeten dus wat op de centjes letten)?

Verder zou ik graag nog willen weten:
Zijn jullie paarden/pony's in eigendom van de manege of hebben ze een eigen eigenaar of zijn ze eigendom van de huifbedstichting?
Hoe worden de kosten van de paardjes betaald als het laatste het geval is (bijv. gesponsord door een bedrijf)?

ikenindi

Berichten: 14543
Geregistreerd: 30-09-06

Re: Trainen huifbedpony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:39

en eerst schriktraining doen? desensibiliseren wat mijn part (parelli)?

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Trainen huifbedpony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 18:48

inderdaad gaan grondwerken met de pony's.
misschien kun je ook wat werk aan de lange lijnen gaan doen, daarmee kun je allerlei gymnastische oefeningen doen..

(ben zelf momenteel aan het lezen over de klassieke rijkunst.. de stukken over grondwerk zijn echt heel interessant.)

Heel veel succes met je pony's, en ik vind het trouwens ook geweldig dat je zo veel werkt steekt je huifbedstichting..

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: Trainen huifbedpony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 22:24

Met twee van de drie nieuwe pony's hebben we grondwerk gedaan (parelli-achtig). Was erg leuk om te doen en vooral ook zelf veel van geleerd.

De 'nieuwe' pony's lopen ook voor de marathonwagen en twee hebben zelfs al een wedstrijd (endurance) gelopen. Ze zijn dus wat dat betreft al genoeg gewend. Ze worden wekelijks gereden voor de kar en regelmatig gelongeerd, of er wordt mee gewandeld. Ze zijn beide verkeersmak.

Alleen nu dat laatste ... dat "rammelende" gekke ding wat huifbed heet.

Mies7
Berichten: 1498
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Zevenhuizen

Re: Trainen huifbedpony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:16

Wij hebben de beschikking over enkele fjorden die zowel in de lessen meelopen als onder het huifbed. De pony´s zijn ongeveer 1.45m hoog en kunnen dus ook onder het zadel gereden worden door de wat grotere kinderen.
Onze koetsier is zeer ervaren in het beleren voor de wagen en hij neemt ook de huifbedtraining met nieuwe, jonge pony´s voor zijn rekening. Een aantal pony´s is in het bezit van de stichting, andere pony´s worden aan ons uitgeleend door eigenaren.
Ik denk dat je met regelmatige (dagelijkse) huifbedtraining al een eind komt, misschien eerst een jonge pony naast 1 van de oudere, ervaren pony´s mee laten lopen onder het huifbed? Met een ervaren koetsier kom je dan al een heel eind. Succes!