KNHS Regiohoudster voor aangepaste wedstrijdsport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

KNHS Regiohoudster voor aangepaste wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 23:42

Hoi,

Via deze weg wil ik graag een mening van de Bokt mensen over dat de KNHS heel druk bezig is om de aangepaste paardensport wil gaan intergeren in de reguliere wedstrijdsport?

Bij de KNHS zijn ze nog een beeld aan het vormen hoe ze dit precies willen gaan doen en wat je als amazone/ruiter met een beperking kan verwachten en hoe je aan een kwalificatie komt om hieraan deel te mogen nemen. En hoe we grote wedstrijdorganisaties in verschillende regio;s over kunnen halen wat aanpassingen te doen om mensen met een beperking ook te laten deelnemen aan de reguliere wedstrijdsport en zo vaker in hun eigen regio op wedstrijd kunnen in de buurt.

Graag zou ik eens wat reacties zien van mensen die de reguliere wedstrijdsport in zouden willen met hun beperking? En wat je dan zou verwachten van de KNHS? En hoe je het graag zou zien bij een reguliere wedstrijd!

Van waar de interesse: Deze week heb ik te horen gekregen dat ik vanaf eind 2008 begin 2009 voor de regios Limburg, Brabant en Zeeland me hierin mag gaan verdiepen en aangezien dit een nieuw gebied is voor mij maar hier heel veel interesse in heb zou ik graag eens wat meningen horen van de Bokt mensen! Alle soorten reacties zijn welkom!

Kijk ook eens op de KNHS site voor meer informatie.

jomaro
Berichten: 1028
Geregistreerd: 27-08-05

Re: KNHS Regiohoudster voor aangepaste wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:36

Ga met je meedenken.
Ga natuurlijk veel om met mensen met een beperking. Maar denk zo even op het eerste moment dat de stap tussen de reguliere wedstrijdsport wel heel erg groot zal zijn. Ook de mentaliteit die er is bij de reguliere wedstrijden.
Zit nu vaak bij wedstrijden waar alleen aangepaste sporters aanwezig zijn, ook daar is een strijd van winnen maar de band die ze onderling hebben kom je vrijwel niet tegen bij de "gezonde" sporters.
Zeg natuurlijk niet dat het niet mogelijk is.
Hoop dat je reactie's krijg van ruiters die nu al rijden die een beperking hebben en graag wedstrijden willen rijden.

StableEnable

Berichten: 870
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: Etten/Arnhem

Re: KNHS Regiohoudster voor aangepaste wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:26

Heel goed dat de KNHS het oppakt.
Er is helemaal niet zoveel aanpassing voor nodig om op een reguliere wedstrijd ruiters met een beperking te laten starten. De organiserende verenigingen moeten vooral op de hoogte worden gebracht van wat er nodig is en dat het niet heel ingewikkeld is. Wij hebben het idee dat info via post versturen niet voldoende werkt. Er zullen vertegenwoordigers naar wedstrijden moeten gaan en de organisatoren persoonlijk informeren. Het is zeker van belang dat de ruiters in de aangepaste sport meer mogelijkheden krijgen om in hun eigen regio te starten. Ook is het van belang dat de ruiters met een beperking die al lang regulier starten, weten wat de aangepaste sport voor mogelijkheden kan bieden. Je kunt namelijk in beiden tegelijk uitkomen. Zo kan het veld in de aangepaste sport groeien.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: KNHS Regiohoudster voor aangepaste wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 12:33

Stable Enable: Klopt helemaal wat je zegt. Daarom ben ik dus sinds kort ook aangesteld om in mijn Regio Zeeland, Brabant en Limburg de weg te gaan vinden en contacten te leggen met grote wedstrijdorganisaties van de reguliere sport en daarnaast met een aantal mensen die aangepaste sport rijden te kijken of ik in beeld kan krijgen wat zij graag zouden willen zien in de sport. Het is nog een beetje grijs voor mij maar wil heel graag me inzetten om die samenwerking goed te krijgen. Uiteraard krijg ik dan wel hulp van de KNHS met ideeen en tips. Maar moet zelf de weg in de regio openbreken. Dus alle tips zijn welkom.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: KNHS Regiohoudster voor aangepaste wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 16:01

Als er nog meer mensen zijn met ideeen/tips of die weet waar ik in mijn eigen regio wedstrijden kan vinden? Graag! Mijn Regio is Zeeland, Brabant en Limburg.

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: KNHS Regiohoudster voor aangepaste wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:20

Hallo,

Ik meld me bij deze ook even "officieel" !
Ik had dit topic nog niet eerder ontdekt.

Ik ben aangesteld voor de regio "Noord" !
Dit wil zeggen : Groningen,Friesland,Drenthe,De polders en Noord Holland.
Samen met Janneke Reinders.

Ik hoop dat we gauw met elkaar om de tafel kunnen want ik barst van de energie en de ideeën !
Dat zal wel na de OS worden maar des al niet te min heb ik motivatie genoeg om de Aangepaste wedstrijdsport in Nederland te gaan vlot trekken !

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: KNHS Regiohoudster voor aangepaste wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 14:50

HI Bayazo: leuk kennis te maken op deze manier! En ik had dat ook niet en vond het topic en dacht zal me er vast melden. Ik merk nog wel dat mensen niet goed weten wat ze moeten gaan verwachten van de knhs en de regiohouders. VOor mij is het gebied ook erg nieuw om in gang te zetten dus moet de weg nog vinden maar heb er inderdaad al wel ideeen over. Wedstrijden genoeg waar je een keer kan gaan praten. Ik wacht ook op het gesprek dat we met ons alle aan de tafel zitten. Ik ben benieuwd! EN dan hoe we het verder aan mogen en kunnen gaan pakken. Leuk hoor! Dat is alvast stap een ook samenwerking en ideeen uitwisselen met je collega;s~!

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: KNHS Regiohoudster voor aangepaste wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 19:43

ik rijd geen wedstrijdenmeer, heb ik in het verleden wel gedaan.
ik reed gewoon tussen de niet gehandicapte ruiters en starte in de B-dressuur.
Maar door mijn handicap, liep mijn paard altijd iets scheef, en ik kan mijn hakken niet omlaag en heb geen kuiten dus kan minder druk uitoefenen met mijn onderbenen. ook heb ik best een groot beenlengte verschil.
ik kreeg altijd opmerkingen dat mijn paard dus scheef liep en ik met ongelijke beugels reed en mijn hakken beter moest uitdrukken.
tja.......
maar dat heeft mij er nooit van weerhouden om gewoon wedstrijden te gaan rijden, en deed het best goed. (ben nooit laatste geworden, hihi)
maarja, altijd dezelfde opmerkingen op je coupon dat is op den duur niet leuk meer omdat ik zo mijn best deed en er gewoon niets aan kon doen.
Ik weet niet of ik ooit nog wedstrijden zal gaan rijden, denk het niet. Maar het zou gewoon heel erg prettig zijn als de jury op de hoogte was geweest van mijn beperking. Niet dat ik perse hoog wilde scoren, maar gewoon dat ze rekening houden met datgene wat ik dus echt niet kon.
En wanneer is iemand nou 'gehandicapt genoeg' om te starten in de aangepaste wedstrijdsport? Wie bepaalt dat?

Bayazo

Berichten: 961
Geregistreerd: 09-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: KNHS Regiohoudster voor aangepaste wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:21

hiphopje schreef:
En wanneer is iemand nou 'gehandicapt genoeg' om te starten in de aangepaste wedstrijdsport? Wie bepaalt dat?


Je mag zowel in de reguliere als in de aangepaste wedstrijdsport starten.

Voor de reguliere sport mag je als je dat nodig hebt met een aanpassing starten.
En/of je mag starten in de aangepaste sport.

Voor alle twee geld dat je je via "Gehandicaptensport Nederland" moet aanmelden voor een classificatie keuring.

Als je voldoet aan de minimale handicap eis wordt je automatisch ingedeeld in een grade. (Level)
Je krijgt dan een classificatie pas waarop de hulpmiddelen/aanpassingen staan vermeld die je tijdens de wedstrijd mag gebruiken.Deze aanpassingen zijn zowel op wedstrijden van de aangepaste sport als de reguliere sport van de KNHS geldig.

Als je niet voldoet aan de minimale eis beoordeelt de classifier of en zo ja welk hulpmiddel/aanpassing je mag gebruiken in de reguliere sport.
Deze hulpmiddelen worden vermeld op een pas die vergelijkbaar is met de cassificatiepas maar is alleen geldig op reguliere wedstrijden van de KNHS.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: KNHS Regiohoudster voor aangepaste wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:03

Bayazo schreef:
hiphopje schreef:
En wanneer is iemand nou 'gehandicapt genoeg' om te starten in de aangepaste wedstrijdsport? Wie bepaalt dat?


Je mag zowel in de reguliere als in de aangepaste wedstrijdsport starten.

Voor de reguliere sport mag je als je dat nodig hebt met een aanpassing starten.
En/of je mag starten in de aangepaste sport.

Voor alle twee geld dat je je via "Gehandicaptensport Nederland" moet aanmelden voor een classificatie keuring.

Als je voldoet aan de minimale handicap eis wordt je automatisch ingedeeld in een grade. (Level)
Je krijgt dan een classificatie pas waarop de hulpmiddelen/aanpassingen staan vermeld die je tijdens de wedstrijd mag gebruiken.Deze aanpassingen zijn zowel op wedstrijden van de aangepaste sport als de reguliere sport van de KNHS geldig.

Als je niet voldoet aan de minimale eis beoordeelt de classifier of en zo ja welk hulpmiddel/aanpassing je mag gebruiken in de reguliere sport.
Deze hulpmiddelen worden vermeld op een pas die vergelijkbaar is met de cassificatiepas maar is alleen geldig op reguliere wedstrijden van de KNHS.


helemaal duidelijk
jammer dat dat nog niet was in mijn tijd (ik praat over ongeveer 15 jaar geleden)
op een gegeven moment schreef de voorzitter van de ruiterclub de handicap op mijn startcoupons, maar ik had de indruk dat de jury daar eigenlijk geen raad mee wist. het was ook maar een heel klein ruiterclubje en ik reed puur voor de fun de wedstrijden dus heb er nooit een probleem van gemaakt. Knipoog

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: KNHS Regiohoudster voor aangepaste wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 11:35

Hiphopje: Dat moet nu dus allemaal gaan veranderen dat ook een jury leert hoe ze een juiste beoordeling gaan geven aan een ruiter/amazone met een beperking. Er wordt dus nog veel veranderd zodat zulke ervaringen als welke jij hebt gehad in het verleden in de reguliere wedstrijdsport moet versoepelen.

Het zou leuk zijn als dit project heel goed loopt jouw weer eens over te halen aan de start van de reguliere wedstrijdsport te staan!

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: KNHS Regiohoudster voor aangepaste wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:44

Kostolany schreef:
Het zou leuk zijn als dit project heel goed loopt jouw weer eens over te halen aan de start van de reguliere wedstrijdsport te staan!

hihi
ben voorlopig niet van plan een paard te kopen
maar zeg nooit nooit Cool

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: KNHS Regiohoudster voor aangepaste wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 09:31

Jammer Hiphopje! Je rijdt nog wel? We kunnen wat leren van jouw ervaringen en wat je zelf zou verwachten als je op wedstrijd zou gaan.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Re: KNHS Regiohoudster voor aangepaste wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:56

Ja, ik rijd weer. Dankzij mijn dochter, die wilde graag paardrijden. Ik kwam op de manege en was weer besmet met het virus. Ik rijd nu sinds maart weer op een manege. En sinds vorige week, 2 keer in de week. Sinds kort volg ik dus ook westernles, wat me heeeeel goed bevalt. Dus misschien ga ik die kant wel op. Dat rijden is zo relaxed, zo anders.
Ik kan trouwens ook geen rijlaarzen meer aan, en rijd met een postelastiek om mijn beugel/voet heen, anders verlies in constant de beugels. (er staat trouwens een foto in de HK topic van aangepast rijden)
Nou, stel dat ik weer dressuurwedstrijd zou gaan rijden, dan zou ik graag willen dat ik dus geen rijlaarzen aanhoef, en dat daar niet moeilijk over gedaan word. Dat ik een elastiekje (of ander hulpmiddel bij de beugel) mag gebruiken, en dat de jury weet dat door mijn handicap het paard vaak iets scheef loopt. Voor de rest voel ik mij niet minder dan niet-gehandicapte ruiters. Ik zou het bv niet fair vinden om in dezelfde ring te moeten starten als iemand die maar 1 been heeft, of helemaal geen, of geen arm. Tenslotte heb ik nog wel 2 benen (kan er alleen niet zo veel mee) Maar misschien is dat wel mijn eigen trotse gevoel????
Ik had altijd best goede punten, en was behoorlijk trots dat ik toch best hoog eindigde ondanks mijn handicap. Ik zal nooit een Z ruiter worden, dat kan ik denk ik niet.
Ik denk dat veel juryleden zich moeten gaan inleven hoe het is om met een beperking te rijden, en wat dat voor gevolgen heeft voor het paard. Het paard reageert immers op de kleinste bewegingen van de ruiter. Denk dat jullie daar nog best wat werk mee te doen krijgen, en dan moeten de juryleden er natuurlijk ook open voor staan. Ik heb al eens een opmerking achter mijn rug gekregen wat ik op het concours kwam doen als ik toch niet goed kon rijden, erg kwetsend.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: KNHS Regiohoudster voor aangepaste wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 09:31

Het belangerijkste nog altijd vind ik wat je doet in de paarden de lol erin houdt! Als je niet met plezier op je paard zit gewoon of in de wedstrijden dan moet je het niet doen. En dat je geen Z ruiter wordt...dat ben ik zelf ook niet. Als je maar lol hebt. Ik vind het wel super dat je toch weer rijdt! En ik zeg altijd als je paarden leuk vind dan blijft het in je bloed op welke manier dan ook. En hee..western rijden heb ik ook nog even gedaan...alleen die knoop uit zetten van engels rijden..dat viel niet mee. Maar het is wel ontspannen inderdaad.