zadelkeuze vr iemand met scheve heupen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kynshiri

Berichten: 2730
Geregistreerd: 01-09-06
Woonplaats: Mechelen

zadelkeuze vr iemand met scheve heupen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 10:25

ik rij voorlopig met mijn vhz wintec 500, tot ik eindelijk eens heb kunnen beslissen wat voor zadel ik nu voor Sita wil kopen Rolling Eyes
heb vroeger ook een dressuurzadel voor haar gehad, maar daar kreeg ze een zere schouder van, dus die heb ik weg gedaan.

Nu wil ik dus zeker het goeie kopen als ik haar een zadel laat aanmeten, maar ik zit zelf nog met een bijkomend probleem: ik heb een (beperkte) heup/bekken scheefstand en lichte torsie in mijn ruggegraat. Die torsie wil concreet zeggen dat mijn schouders niet op dezelfde lijn als mijn heup blijven, maar dat rechts vooruit draait als ik er niet op let.

persoonlijk vind ik een westernzadel goed zitten voor langere ritten, maar dat zit nogal vrij en ik heb dus schrik dat ik daar sneller scheef op ga zitten zonder het te merken. Bovendien vraag ik me af of dat wel doenbaar is met een paard met een slechte galop. Sita haar galop is immers niet om over naar huis te schrijven en het kost me veel training om die enigzins comfortabel te krijgen.

Alternatief is van terug een dressuurzadel te kopen, omdat je daar toch iets vaster in gezet wordt door de wrongen (en eventueel een diepe zit).
Een dressuurzadel zit wel iets minder goed voor lange ritten, maar misschien blijf ik daar wel makkelijker recht in; wat uiteindelijk beter is...

over het rijden zelf:
ik train wel op soepelheid, dressuur dus, maar spring evengoed af en toe (maar daarvoor heb ik mn vhz wintec, dus dat maakt niet uit), rij veel buiten, doe ook grondwerk en wat freestyle enz... vanalles dus

t lijkt trouwens een ver uit mekaar liggende keuze waarschijnlijk. Maar dat dressuurzadel is echt een overweging die ik maak omwille van mijn eigen houding. Ik rij zelf niet uitgesproken dressuurgericht, maar ben ook niet van zin van westernwedstrijden te gaan rijden ofzo. een western zadel leek me interessant omdat het goed aansluit bij wat ik allemaal doe met mn paard en omdat ik voor het springen of een echte dressuurmatige training toch nog mijn vhz zadel heb. Maar als dat mijn rug niet ten goede gaat komen, kan ik beter voor een dressuurzadel kiezen lijkt me.
t vhz zadel is in elk geval goed voor voorlopig, maar zoooo lekker vind ik dat nu ook weer niet zitten.

wat denken jullie?

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: zadelkeuze vr iemand met scheve heupen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 13:07

HAR-->AP