Ervaringen met nekhernia en paardrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
patpen

Berichten: 2261
Geregistreerd: 16-08-08
Woonplaats: Omgeving Utrecht

Ervaringen met nekhernia en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 14:04

Zijn er meer mensen die ervaring hebben met paardrijden en een nekhernia? Bij mij is in 2005 een 3 dubbele nekhernia geconstateerd, 2 jaar terug is er 1 verwijderd, vorig bleek een kleine uitgegroeid te zijn tot een grote. Deze is niet operabel en ik ben volg nu een revalidatieprogramma. Op eigen initiatief (uiteraard i.o.m. de revalidatie) rijd ik nu sinds kort weer paard maar weet nog niet goed wat ik kan verwachten. Problemen zijn o.a. kracht en coördinatie van de rechterhand en gebrek aan conditie.
Wie heeft ervaring met deze klachten? Reacties welkom van zowel ruiters met hetzelfde probleem als begeleiders van minder valide ruiters.

mo1988

Berichten: 70
Geregistreerd: 11-07-08
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Ervaringen met nekhernia en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:13

ik heb geen nekhernia,maar wel vaak last van blokkades in mijn nek en bovenin mijn rug na een ongeluk. Gevolgen hiervan zijn slechter evenwicht, verminderde hand/arm coordinatie en vaak pijn in mijn nek en rug.
Bij mij is dit alles juist verbeterd door het paardrijden. Er zijn dagen dat ik eigenlijk geen pijn heb, maar natuurlijk zijn dr ook mindere dagen dat zelfs gewoon ademen al teveel lijkt. Dan ga ik juist rijden! (Wel zonder zadel, en in stap) maar ik merk duidelijk verschil.

Nou moet ik er wel bijzeggen dat het een heel rustig en makkelijk paard was, die het wel aan leek te voelen wanneer ik pijn had.

Nu Ginger overleden is en ik helaas ook weer meer last van mijn rug krijg, geeft dit me ook wel weer een extra zetje om weer opzoek tegaan naar een nieuw maatje.

Alyssa93
Berichten: 4
Geregistreerd: 27-08-08

Re: Ervaringen met nekhernia en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:09

Het is niet al te verstandig om te gaan paardrijden met een nekhernia. Sowieso gaat je pijn er dan nevernooit van over als je zo bezig blijft. De pijn wordt meestal heviger. Je kanbeter toch nog heel eventjes wachten met paardrijden, om weer snel beter te worden. Of tja als je het echt wil doen, neem dan veel goede pijnstillers in om de pijn een beetje te verminderen. Maar verstandig is het niet Knipoog